کلان شهرهای هند را بشناسید

امیرعلی محمودی | شنبه, ۳ مهر ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

هند پس از چین، دومین کشور پرجمعیت جهان است. برخی از کلان‌شهرهای این کشور به شدت متراکم و پرجمعیت هستند. در ادامه با چند شهر بزرگ هند آشنا خواهیم شد. همراه کجارو باشید.

همانطور که اشاره کردیم، هند دومین کشور پرجمعیت دنیا است و نزدیک به یک ششم جمعیت جهان را در خود جای داده ‌است.

تنوع نژادی، فرهنگی، زبانی و مذهبی، به این کشور چشم‌اندازی شگرف از همزیستی مسالمت‌آمیز میان اعتقادات گوناگون بخشیده ‌است. اجازه دهید نگاهی اجمالی بر چند کلان‌شهر بزرگ هند داشته باشیم.

۱۰. کانپور

هند

کانپور در قسمت شمالی ایالت اوتارپرادش‌ کشور هند واقع شده است. جمعیت این شهر در حدود ۳٫۵۴۹٫۹۱۴ نفر است. بیشتر مردم شهر کانپور، اهل مناطق مرکزی و غربی ایالت اوتارپرادش‌ هستند. عمده اقلیت‌های این شهر را پنجابی‌ها و انگلیسی-هندی‌ها تشکیل می‌دهند. دین اغلب مردم شهر کانپور هندو بوده و تعداد کمی نیز مسلمان هستند. کانپور مرکز اداری ایالت اوتارپرادش است و به همین دلیل، بازار کار در این شهر از وضعیت خوبی برخوردار است. با این وجود، بسیاری از مردم کانپور در فقر زندگی می‌کنند و ۸٪ از جمعیت این شهر از امکانات ابتدایی مانند رادیو، تلویزیون، دوچرخه و اتصالات آب و برق محروم هستند.

۹. ويزاكپوتنام‌

هند

ویزاکپوتنام در ایالت آندرا پرادش در جنوب هند و در راستای خلیج بنگال واقع شده است. این شهر در کنار ساحل قرار دارد که موجب رونق اقتصادی آن شده است. از جمله منابع درآمدزایی و اشتغال ویزاکپوتنام می‌توان به صنایعی مانند ماهیگیری، گردشگری، کشتیرانی، و صادرات مواد معدنی اشاره کرد. موقعیت جغرافیایی ویزاکپوتنام، این شهر را به یک مرکز تجاری مهم و پنجمین بندر پر رفت و آمد هند مبدل کرده است. جمعیت این شهر ۲٫۰۳۵٫۹۲۲ نفر است که از نواحی ساحلی تا بخش‌های داخلی شهر پراکنده شده‌اند. زبان رسمی ویزاکپوتنام «تلوگو» و دین غالب مردم این شهر نیز هندو است. جمعیت این شهر متشکل از اقوام تامیل‌ها، مالایالی‌ها، سیندی‌ها، کانارایی‌ها، بنگالی‌ها و اودی‌ها است.

۸. سورات

هند

سورات در ایالت گجرات واقع شده و جمعیتی در حدود ۴٫۵۹۱٫۲۴۶ نفر دارد. سورات یکی از ۲۰ شهر منتخبی است که قرار است به شهری هوشمند تبدیل شود؛ برنامه‌ای که طی آن، فناوری اطلاعات و ارتباطات در تأسیسات عمومی مانند مدارس، کتابخانه‌ها و بیمارستان‌ها پیاده‌سازی خواهد شد. جمعیت سورات با ۱۳٪ زیر ۶ سال، نسبتاً جوان طلقی می‌شود. حدوداً ۸۷٪ از مردم این شهر هندو و ۷٪ نیز مسلمان هستند. از جمله رایج‌ترین زبان‌های شهر سورات می‌توان به گجراتی، سیندی، هیندی، مارواری و ماراتی اشاره کرد. صنعت اصلی و غالب سورات، صیغل دادن الماس است؛ تقریباً ۹۰٪ از الماس‌های تراش نخورده‌ی جهان، در این شهر صیغل داده می‌شوند. دیگر صنایع مهم سورات عبارت هستند از: کارخانجات نساجی، فناوری اطلاعات، کشتیرانی، نفت و گاز.

۷. چنای

چنای

چنای مرکز ایالت تامیل نادو است که در کرانه‌های خلیج بنگال واقع شده است. جمعیت این شهر ۸٫۹۱۷٫۷۴۹ نفر است. همه ساله گردشگران بسیاری به این شهر می‌آیند. چنای همچنین سومین شهر بزرگ هند به لحاظ جمعیت خارجی‌های آن است. بیشتر جمعیت چنای متشکل از تامیل‌ها است؛ به همین دلیل، زبان تامیل نیز رایج‌ترین زبان این شهر است. البته در سطوح کاری و حرفه‌ای، زبان انگلیسی نیز در چنای مورد استفاده قرار می‌گیرد. ۸۰٫۷ درصد از مردم چنای هندو، ۹٫۴۵ درصد مسلمان و ۷٫۷۲ درصد از آنان نیز مسیحی هستند. اشتغال‌زاترین بخش‌های صنعتی این شهر خودروسازی، فناوری و بخش‌های بهداشتی است. در واقع، چنای یکی از شهرهای گردشگری بزرگ هند است که بازدیدکنندگان زیادی به دلایل بهداشتی و سلامتی مانند مراجعه به بیمارستان‌های این شهر به آن سفر می‌کنند.

۶. حیدرآباد

هند

حیدرآباد در بخش‌های جنوبی ایالت تلانگانا و اطراف رودخانه موسی واقع شده است. جمعیت ۹٫۷ میلیون نفری این شهر، متشکل از اقوام و گروه‌های نژادی مختلف است. بزرگترین گروه نژادی این شهر را تلاگوها و اردوها تشکیل می‌دهند. اگرچه هندو، دین اغلب مردم حیدرآباد است اما تعداد مسلمانان این مکان، از دیگر شهرهایی که تا کنون به آن‌ها اشاره کردیم، بیشتر است. تقریباً ۳۰٫۱۳ درصد از مردم حیدرآباد مسلمان هستند. تعداد زیادی از جمعیت حیدرآباد یعنی در حدود ۱۳٪ در فقر و زاغه‌های حومه‌ی شهر زندگی می‌کنند. منبع اصلی درآمد و اشتغال این شهر از صنایع خدماتی مانند هتل‌داری، گردشگری، خرده‌فروشی و کار در بیمارستان‌ها تأمین می‌شود.

۵. پونه

هند

پونه در ایالت مهاراشترا در کرانه‌های غربی هند واقع شده است و دارای جمعیتی ۱۰٫۱ میلیون نفری است. این شهر در راستای رودخانه موتا قرار گرفته است. صنایع بزرگ پونه عبارت هستند از: کاخانجات مختلف، خودروسازی، تحقیقات و آموزش. به دلیل حضور چنین صنایع موفقی در پونه، این شهر به یکی از مناطق آسیا-اقیانوسیه با سرعت رشد بسیار بالا تبدیل شده است. بسیاری از مردم از نواحی روستایی برای یافتن شغل، به پونه می‌آیند. این روستاییان پس از رسیدن به شهر، به دلیل بالا بودن هزینه‌های زندگی، مجبور به سکونت در زاغه‌ها می‌شوند؛ جایی که تقریباً ۴۰٪ از جمعیت پونه در آن زندگی می‌کنند. زبان‌های رسمی شهر پونه ماراتی، انگلیسی و هیندی است. هندو و اسلام از جمله بزرگترین ادیان مردم این شهر هستند.

۴. بنگلور

هند

بنگلور در بخش‌های مرکزی و جنوبی هند و درون ایالت کارناتکای کشور واقع شده است. جمعیت این شهر در حدود ۱۰٫۵۷۶٫۱۶۷ نفر است. این میزان جمعیت، نرخ رشدی ۳۸ درصدی برای سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۱ نشان می‌دهد. ۱۰٪ از مردم این شهر، ساکن زاغه‌ها هستند اما این میزان، نسبت به زاغه‌نشین‌های دیگر شهرهای هند، کمتر است. متداول‌ترین زبان‌های بنگلور عبارت هستند از: کانادایی، انگلیسی، هیندی، اردو و تامیل. اقتصاد این شهر بر پایه‌ی فناوری اطلاعات استوار است. در واقع یک سوم از کاشناسان IT هند در شهر بنگلور ساکن هستند. البته وابستگی بنگلور به فناوری اطلاعات، تأثیرات منفی مانند بالا بودن قیمت مسکن برای این شهر داشته است. همین موضوع، موجب عقب‌نشینی صنایع دیگر در بنگلور شده است.

۳. کلکته

کلکته

شهر کلکته در ایالت بنگال غربی واقع شده و یکی دیگر از شهرهای پرجمعیت هند محسوب می‌شود. کلکته با ۱۴٫۷۲ میلیون نفر جمعیت، سومین شهر پرجمعیت هند محسوب می‌شود. کلکته پیشینه‌ای غنی دارد و نقش مهمی در جنبش‌های استقلال‌طلبانه‌ی هند ایفا کرده است. امروزه، این شهر با عنوان مرکز فرهنگی هند شناخته می‌شود. اکثریت مردم کلکته متشکل از هندوهای بنگالی است. پس از آنان، چینی‌ها، تامیل‌ها و نپالی‌ها قرار دارند. زبان رسمی مردم کلکته بنگالی است؛ البته زبان‌های انگلیسی و هیندی نیز در این شهر مرسوم و رایج است. کلکته مرکز بزرگ مالی و نظامی هند شرقی به شمار می‌رود اما با این حال، تعداد زیادی از جمعیت کشور یعنی در حدود ۴۰٪ در بخش‌های غیر رسمی مشغول به کار هستند. دلیل این موضوع، سکونت حدوداً ۳۳٪ از مردم شهر در زاغه‌ها است.

۲. بمبئی

بمبئی

بمبئ مرکز ایالت مهاراشترای هند است. این شهر جمعیتی ۲۰٫۸ میلیون نفری دارد که متشکل از گروه‌های قومی و نژادی مختلف است. تفاوت فرهنگی این شهر را می‌توان در تعداد زبان‌های موجود در بمبئی مشاهده کرد؛ ۱۶ زبان مختلف در این شهر وجود دارد. مذهب ۶۵٫۹۹ درصد از مردم بمبئی هندو، ۲۰٫۶۵ درصد اسلام، ۴٫۸۵ درصد بودا، ۴٫۱ درصد جین‌گرایی و ۳٫۲۷ درصد مسیحی است. تقریباً ۶۲٪ از جمعیت بمبئی در زاغه‌ها زندگی می‌کنند؛ علت این موضوع بیکاری، شرایط نابسامان بهداشتی و آموزشی و هزینه‌های بسیار بالای مسکن است. یکی از این زاغه‌ها دراوی نام دارد که با ۳۳۴٫۷۲۸ نفر در هر مایل مربع، از جمله پرجمعیت‌ترین و متراکم‌ترین نواحی جهان به شمار می‌رود. ۱۰٪ از مشاغل اداری هند در بمبئی قرار دارد و ۳۳٪ از درآمد حاصل از مالیات کشور از این شهر تأمین می‌شود.

۱. ناحیه مرکزی ملی (National Capital Region)

دهلی نو

پایتخت هند یعنی «دهلی نو» در شهر قدیمی دهلی و «ناحیه مرکزی ملی» واقع شده است. ناحیه مرکزی ملی هند، منطقه‌ای بزرگ است که شهرهای دهلی نو، اوتار پرادش، راجستان و هاریانا را در بر می‌گیرد. جمعیت تقریبی این ناحیه در حدود ۴۶٫۰۴۹٫۰۳۲ نفر است. دهلی که درون این منطقه واقع شده، دومین شهر پرجمعیت جهان به شمار می‌رود. کل این منطقه با مشکلاتی از قبیل عدم برقراری امنیت و رشد بی‌پایان جمعیت دست و پنجه نرم می‌کند. فراهم کردن خدمات ابتدایی برای مردم چنین منطقه‌ی بزرگی کار بسیار دشواری است. تقریباً ۴۶٪ از جمعیت این ناحیه از امکاناتی مانند آب سالم و شرایط بهداشتی مناسب محروم هستند. فاضلاب این منطقه وارد رودخانه یامونا می‌شود. دین اغلب مردم اینجا هندو و اسلام است. اقتصاد این مکان وابسته به صنایع خدماتی است. ناحیه مرکزی ملی یکی از آلوده‌ترین مناطق دنیا است که شرایط تنفسی در آن بسیار بد و نابسامان تلقی می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه