زیباترین پارک های ملی دنیا کدامند؟

سارا صریحی
سارا صریحی چهار شنبه، ۱۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۰
زیباترین پارک های ملی دنیا کدامند؟

 پارک‌های ملی که مناطق حفاظت شده‌ای هستند و اغلب جزو میراث طبیعی جهانی ثبت شده‌اند، طبیعتی خیره کننده و غیر قابل انتظاری دارند. با کجارو همراه باشید تا با زیباترین این پارک‌ها آشنا شوید.

در خطر بودن مناطق طبیعی روی کره‌ی زمین از هیچ کسی پنهان نیست. طبیعتی که همگی در نابودی آن به نوعی سهیم هستیم. اما در این روند سریع نابودی، مناطقی در دنیا هستند که برای حفظ آن‌‌ها انسان‌های فراوانی در سالم نگه داشتن آن‌ها تلاش شبانه‌روزی می‌کنند. 

پارک‌ها همیشه مکان‌های مفرحی بوده‌اند. این ویژگی روحیه‌بخشی آن‌ها زمانی که وسیع‌تر و طبیعی‌تر هم باشند بیشتر می‌شود و می‌تواند به بهشتی برای انسان همیشه درگیر و پر استرس تبدیل شود. پارک‌هایی که در ادامه خواهید دید زیباترین‌های دنیا هستند.

پارک ملی یوسمیتی، آمریکا

پارک ملی یوسمیتی، آمریکا

یکی از اولین پارک‌های سازمان پارک‌های ملی، یوسمیتی است که جزو میراث طبیعی جهانی نیز محسوب می‌شود. از طبیعت زیبای این پارک می‌توان به کوه‌های مشهوری چون ال کاپیتان، آبشارهای یوسمیتی، درختان سر به فلک کشیده‌ی سکویا و دریاچه‌های دامنه‌ای آلپی اشاره کرد.

پارک ملی فوجی-هاکونه-ایزو، ژاپن

پارک ملی فوجی-هاکونه-ایزو

این پارک که در جنوب غربی توکیو واقع شده، یکی از معروف‌ترین پارک‌های ژاپن است. این پارک در کنار کوه آتشفشان فوجی قرار گرفته است، کوهی که با زیبایی، شکوه و تقارنش، الهام‌بخش بسیاری از هنرمندان و شعرا بوده است. صحنه‌ی نمایان شدن این کوه از میان ابرها و غبار در پاییز و تابستان یکی از آن مناظری است که انسان را مبهوت می‌کند.

پارک ملی گرند کنیون، آمریکا

پارک ملی گرند کنیون

اگر گرند کنیون معروف‌ترین پارک ملی دنیا نباشد، پارکی است که بیش‌ترین تعداد عکس‌های گرفته شده را دارد. تا سال ۱۹۱۹ این تنگه جزو پارک‌های ملی نبود. سالانه پنج میلیون گردشگر برای دیدن این تنگه که عمق ۱/۶۰ کیلومتر و درازای ۱۶ کیلومتری دارد به آریزونا می‌آیند تا هنر میلیون ساله‌ی رودخانه‌ی کلرادو را ببینند. گردشگران می‌توانند هم در لبه‌ی جنوبی که دید پانورامایی دارد و هم در لبه‌ی شمالی که گیاهان وحشی روییده‌اند عکس‌های خیره‌کننده بگیرند.

پارک ملی رودخانه‌ی گوئیلین و لیجیانگ، چین

پارک ملی رودخانه‌ی گوئیلین و لیجیانگ

این پارک در جنوب شرقی کشور چین واقع شده است و به کارست‌ها، سنگ‌های آهکی و تپه‌های رنگی‌اش که هر کدام نام ویژه‌ی‌ خود را دارند شهرت دارد. این پارک الهام‌بخش بسیاری از شعرا و هنرمندان چینی بوده و عکس آن روی پول کشور نیز چاپ شده است.

پارک ملی بانف، کانادا

پارک ملی بانف

بانف سال ۱۸۸۵ و در کوه‌های راکی کانادا تاسیس شد و در واقع محل تولد سازمان پارک‌های ملی کانادا نیز است. وب‌سایت Lonely Planet به بهترین نحو این پارک را چنین توصیف کرده است: «کوه و تنها کوه، آن هم سر به فلک کشیده و بلند قامت و رودخانه‌ای خروشان که راهش را از میان تپه‌ها پیدا می‌کند. کوه‌های یخ غول‌آسا که از قله‌ها به سمت پایین شناورند و گاهی تا نزدیکی جاده هم می‌آیند. دریاچه‌های اینجا فیروزه‌ای رنگ هستند و آنقدری رنگشان زیبا و خارج از تصور است که با دیدنشان تصور می‌کنیم چیز دیگری پشت این رنگ آبی ویژه است که ما از آن خبر نداریم.»

پارک ملی سرنگتی، تانزانیا

پارک ملی سرنگتی

پارک ملی قدیمی و مشهور تانزانیا که جزو میراث طبیعی جهانی نیز است، بیشتر به مهاجرت صدها هزار گورخر و غزال تامپسون یال‌دارش شهرت دارد. اینجا همچنین تماشای بوفالوها، فیل‌ها، زرافه‌ها، بز کوهی، ایمپالا، غزال گرانت، شیر و پلنگ هم ممکن خواهد بود.

پارک ملی تورس دل پاین، شیلی

پارک ملی تورس دل پاین

به باور بسیاری از افراد این پارک، زیباترن پارک ملی آمریکای جنوبی است. این پارک را با قله‌های گرانیتیش می‌شناسند. به علاوه به گفته‌ی Lonely Planet، اینجا خانه‌ی جنگل‌های زمردی، کوه‌های یخی آبی رنگ، دریاچه‌های لاجوردی و چشم‌اندازهای متحیرکننده است. کوه‌پیمایی و پیاده‌روی جزو فعالیت‌های محبوب در این منطقه است.

پارک ملی سوئیس، سوئیس

پارک ملی سوئیس

این پارک سال ۱۹۱۴ تاسیس شد و قدیمی‌ترین پارک ملی در منطقه‌ی آلپ و اروپای مرکزی و تنها پارک ملی سوئیس است. این پارک به گونه‌های گیاهی و حیوانی آلپی شهرت دارد. مسیر ۸۰ کیلومتری ویژه‌ی پیاده‌روی، اینجا را به بهشت دوست‌داران پیاده‌روی تبدیل کرده است.

پارک ملی لیک دیستریکت، انگلیس

پارک ملی لیک دیستریکت

لیک دیستریکت یکی از آن مکان‌های رویایی و الهام‌بخش بوده که هنرمندان و نویسندگان مشهوری چون جی.ام.دابلیو ترنر، ویلیام وردورث و بیتریکس پاتر را تحت تاثیر قرار داده است. این پارک ملی دارای دره‌های عمیق، تخته سنگ‌های گرانیتی و ۱۶ دریاچه‌ی زیبا است. اینجا بهشت رویایی دوچرخه‌سواران، کوهنوردان و علاقه‌مندان به تفریحات و هیجانات آبی است.

پارک ملی فیوردلند، نیوزلند

پارک ملی فیوردلند

این پارک در جزیره‌ی جنوبی نیوزلند واقع شده و بزرگ‌ترین پارک ملی نیوزلند است. اینجا می‌توان تعداد زیادی کوه‌های سنگی، ۱۴ آبدره‌ی بسیار زیبا و تعداد زیادی آبشار را از نزدیک دید. فعالیت‌هایی چون تماشای پرندگان، شکار، قایق جت سواری، قایق پارویی سواری، شیرجه، دوچرخه‌سواری کوهستانی و پیاده‌روی بسیار رواج دارد.

پارک ملی مانوئل آنتونیو، کاستاریکا

پارک ملی مانوئل آنتونیو،

مانوول آنتونیو حدود یک قرن جوان‌تر از یوسمیتی بوده و یکی از کوچک‌ترین پارک‌های ملی کاستاریکا است. با اینکه کوچک است، در دنیا به خاطر طبیعت خیره‌کننده‌اش شهرت زیادی دارد. طبیعیتی که متشکل از جنگل‌های استوایی، سواحل و پرتگاه‌های صخره‌ای است. از نظر طبیعت وحشی نیز این جا منزلگاه حیواناتی چون تنبل، ایگوآنا، و میمون‌های سنجابی است. ماجراجویان و علاقه‌مندان به ورزش می‌توانند در اینجا غواصی، قایق‌سواری و اسب‌سواری کنند.

پارک ملی کاکادو، استرالیا

پارک ملی کاکادو

پارک ملی کاکادو یکی دیگر از میراث طبیعی جهانی بوده که به مدت ۵۰,۰۰۰ سال زیستگاه بومیان منطقه بوده است. نقاشی‌های غاری و صخره‌ای نشان می‌دهند که اینجا خانه‌ی شکارچیان پیش از تاریخ بوده است. علاوه بر این، گونه‌های حیوانی متعددی از خزندگان، حشرات، پرندگان و ماهی‌ها نیز در اینجا زندگی می‌کنند.

مطالب مرتبط:

منبع forbes

دیدگاه