پایتخت های مهم اروپایی را بشناسید

امیرعلی محمودی | سه شنبه, ۳۰ شهریور ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

در مقاله‌ی پیش رو، چند مورد از شهرهای مهم اروپایی که پایتخت کشورشان نیز هستند را برایتان معرفی خواهیم کرد. هر یک از این شهرها تاریخ و فرهنگ ملی خود را به نمایش می‌گذارند. در ادامه با کجارو همراه باشید.

منطقه‌ی اروپا از ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح و در زمان حمله‌ی قبایل هندو-اروپایی در سال ۱۸۰۰ پیش از میلاد، به سکونتگاهی برای انسان‌ها تبدیل شده است. تا ۱۲۰۰ سال پیش از میلاد، یونانی‌ها و فینیقی‌ها مشغول به پایه‌گذاری شهرهای نزدیک دریای مدیترانه بوده‌اند. این شهرنشینی در کرانه‌های دریای مدیترانه، نقطه‌ی شروعی برای توسعه‌ی اروپا شد.

تاثیر اروپا بر تاریخ جهان

از اروپا با عنوان سرآغاز تمدن غرب یاد می‌شود. مفاهیمی مانند دموکراسی، منطق، فلسفه و انسان‌گرایی از سرزمین یونان سر بر آورده و در دیگر نقاط جهان پخش شد. امپراطوری روم که طی قرن دوم پس از میلاد مسیح بر مسند قدرت نشسته بود، نظام‌های سیاسی و قانونی و نیز پدیده‌ی مهندسی و معماری را به وجود آورد. تا سال ۱۰۰۰ میلادی، مسیحیت بر اروپا حاکم شده بود؛ دینی که اکنون نیز بیشترین پیروان جهان را به خود اختصاص داده است.

در عصر رنسانس، اروپا موجب پیشرفت چشمگیر رشته‌های مختلف هنری، موسیقی، فلسفه و علوم گوناگون شد. اروپاییان تا قرن پانزدهم میلادی، در حال احداث مسیرهای تجاری، استعمارگرایی و ترویج ایده‌های خود در سطح جهان بودند.

اروپا هم در گذشته و هم اکنون، از جمله مناطق مهم و تأثیرگذار جهان بوده است. بسیاری از شهرهای تاریخی اروپا، نقشی حیاتی در این قاره ایفا می‌کنند. امروزه این شهرها به پایتخت کشورهای مهم اروپا تبدیل شده‌اند. اروپا دارای پیشینه و تاریخی غنی است. در ادامه نگاهی اجمالی بر چند پایتخت مهم اروپایی خواهیم داشت.

رم

رم

شاید یکی از تاریخی‌ترین شهرهای اروپا، رم پایتخت ایتالیا باشد. این شهر جمعیتی بالغ بر ۲٫۹ میلیون نفر دارد و قدمتش به ۲۵۰۰ سال پیش باز می‌گردد. اگرچه در ابتدا قبایل هندو اروپایی ساکن رم شده بودند اما این شهر، عمده شهرت خود را پس از تبدیل شدنش به پایتخت امپراطوری رم به دست آورد. رم اولین نمونه از کلان‌شهر جهانی بوده و در گسترش مسیحیت کاتولیک، نقش بسزایی ایفا کرده است. پاپ‌ها از قرن اول پس از میلاد تا قرن هشتم بر این شهر فرمانروایی کردند. رم تا سال ۱۸۷۰، پایتخت کشورهای مسیحی طلقی می‌شد. رم همواره مرکز فرهنگی و هنری جهان به شمار رفته است؛ این شهر در عصر رنسانس سبک معماری باروک و نئوکلاسیک را وارد عرصه‌ی فرهنگ و هنر کرد. رم اکنون از جمله مقاصد گردشگری بسیار محبوب ایتالیا و نیز چهاردهمین شهر پربازدید جهان محسوب می‌شود. مراکز دولتی ایتالیا و سازمان‌های بین‌المللی مانند «برنامه جهانی غذا»، «غذای ملل متحد» و «سازمان کشاورزی» همگی در رم قرار دارند.

لندن

لندن

پایتخت انگلستان، یعنی لندن از جمله شهرهای بسیار مهم اروپا به شمار می‌رود. دانشمندان نشانه‌هایی از سکونت انسان‌ها در این شهر و در ۴۵۰۰ سال پیش یافته‌اند، اما اولین توسعه‌ی بزرگ لندن توسط رومی‌ها و ۴۳ سال پس از میلاد مسیح انجام شد. در سال ۶۱ میلادی، قبیله‌ی بریتانیایی سلت شورش کرده و لندن را با خاکستر یکسان کردند. تا سال ۱۰۰ میلادی، رومی‌ها لندن را بازسازی و آن را مرکز «بریتانیا» قرار دادند. (بریتانیا یکی از استان‌های روم باستان بوده است). پس از سقوط امپراطوری روم، شهر لندن تا مدت‌ها از یادها رفت ولی در قرن یازدهم، بار دیگر تبدیل به بزرگترین شهر منطقه شد. تا اواخر قرن چهاردهم، مذهب پروتستان بیشترین پیروان را داشت که در قرون شانزدهم و هفدهم توسط استعمارگران بریتانیایی در کشورهای آمریکای شمالی رواج پیدا کرد. امروز، لندن یکی از مراکز اقتصادی مهم دنیا است که بیش از هر شهر دیگری بازدیدکننده و گردشگر بین‌المللی دارد. این شهر همچنین مرکز مالی، هنری، آموزشی، سرگرمی و مد نیز محسوب می‌شود.

پاریس

پاریس

پاریس یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای اروپا به شمار می‌رود. این شهر، پایتخت فرانسه بوده و دارای جمعیتی در حدود ۱۲ میلیون نفر است. اولین ساکنان این شهر مردم قبیله‌ی پاریسی در قرن سوم پیش از میلاد بودند ولی در سال ۵۲ پیش از میلاد، مهاجمان رومی این شهر را فتح کرده و تحت تصرف خود در آوردند. پاریس پس از سقوط امپراطوری روم، به شهری مهم در فرانسه تبدیل شد. درصده‌ی ۹۰۰ میلادی، طی دوران حکومت فرانکیان، اقتصاد و جمعیت پاریس با رشد قابل توجهی همراه شد. پاریس تا قرن دوازدهم، به مرکز سیاسی، مذهبی، اقتصادی و فرهنگی فرانسه تبدیل شد. در صده‌ی ۱۷۰۰ میلادی، دوره‌ی روشنفکری در پاریس پدیدار شد که این شهر را به مرکز هنری مهمی تبدیل کرد. طی صده‌ی ۱۹۰۰ میلادی، هنرمندان و نویسندگان بسیاری به پاریس آمدند. اکنون، موزه‌ی لوور در پاریس قرار دارد که پربازدیدترین موزه‌ی هنری جهان محسوب می‌شود. علاوه بر این، سالانه ۲۲ میلیون گردشگر و بازدیدکننده به منظور دیدن آثاری مانند برج ایفل، خوردن غذای فرانسوی و شرکت کردن در نمایشگاه مد، به پاریس می‌آیند.

دیگر شهرهای مهم اروپا

از دیگر شهرها یا بهتر بگوییم، پایتخت‌های مهم کشورهای اروپایی می‌توان به برلین، واتیکان، آتن، مادرید و بروکسل اشاره کرد.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه