تفاوت های زنان و مردان در سفر

حمیده کریمی
حمیده کریمی شنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۰
تفاوت های زنان و مردان در سفر

زنان و مردان در جنبه‌های مختلف زندگی عادات و رفتار متفاوتی دارند. به خصوص زمانی که حرف از سفر و گردش باشد گاهی این تفاوت سلیقه‌ها و عادات، سبب بروز اختلافات جزئی نیز می‌شود. با بررسی اطلاعات و آمار و ارقام به دست آمده از شرکت‌های ارائه دهنده‌ی تور می‌توانیم این تفاوت‌ها را بهتر بشناسیم. در ادامه با برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های زنان و مردان در سفر آشنا می‌شویم. با کجارو همراه باشید.

عادات سفر شامل موارد متعددی از جمله شیوه‌ی جمع کردن وسایل، انتخاب مقصد، خرید و خرج کردن پول و موارد دیگر می‌شوند. البته افراد شخصیت‌های متفاوتی دارند و این صفات لزوما در همه‌ی زنان و مردان به طور یکسان مشاهده نمی‌شود.

جمع کردن وسایل

زنان معمولا بیشتر از مردان به این مسئله اهمیت می‌دهند، زودتر از موعد مقرر وسایل خود را آماده می‌کنند، برای لباس‌هایی که قرار است بپوشند و سایر وسایلشان برنامه‌ریزی می‌کنند و وسایل بیشتری به همراه می‌برند. در مقابل، مردان معمولا تا دقایق آخر برای جمع کردن وسایل صبر می‌کنند و وسایل کمتری با خود می‌برند.

تفاوت زنان و مردان در سفر

آمار و ارقام زیادی وجود دارند که این حقیقت را اثبات می‌کنند. به نقل از (SpringHill Suites)، ۵۴ درصد مردان وسایل خود را در کمتر از ۲۴ ساعت قبل از سفر آماده می‌کنند در حالی که تنها ۴۶ درصد از زنان بستن بار سفر را تا کمتر از ۲۴ ساعت قبل از سفر به تأخیر می‌اندازند. در سفرهای کاری نیز اولویت زنان با جمع کردن وسایل سفر است در حالی که مردان بیش از هر چیز به رزرو هتل و محل اقامت اهمیت می‌دهند. طبق آمار منتشر شده توسط (Holiday Hypermarket)، ۹۱ درصد از زنان اقرار کرده‌اند که همه‌ی لباس‌هایی که همراه خود می‌برند مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. زنان به طور میانگین برای یک سفر یک هفته‌ای ۳۶ وسیله‌ی مختلف را همراه می‌برند در حالی که این تعداد برای مردان ۱۸ وسیله است.

احتمالا شما هم متوجه این تفاوت عادت در زنان و مردان شده‌اید.

انتخاب فعالیت‌های تفریحی

این که یک فرد چطور تعطیلاتش را می‌گذراند و چه تفریحاتی را انتخاب می‌کند، بیشتر به علایق و شخصیت او مربوط می‌شود تا جنسیت. با این حال می‌توان با بررسی آمار و ارقام، تفاوت‌های اصلی میان زنان و مردان در انتخاب فعالیت تفریحی در حین سفر را پیدا کرد.

تفاوت زنان و مردان در سفر

 G Adventures یک شرکت ارائه‌دهنده‌ی تور و خدمات گردشگری است. این شرکت انواع تورهای خود را با توجه به جنسیت مسافران تقسیم‌بندی کرده و به این نتایج دست یافته است. مردان آمریکایی بیشتر از زنان از تورهای «فعال» این شرکت استقبال کرده‌اند. این تورها شامل فعالیت‌های تفریحی مانند پیاده‌روی، کوه‌پیمایی، دوچرخه‌سواری و قایق‌رانی می‌شوند. همین طور تورهای «دریایی» نیز بیشتر مورد توجه مردان قرار گرفته‌اند تا زنان. این تورهای دریایی شامی فعالیت‌هایی چون قایق‌رانی، سفر با کشتی‌های تفریحی و سفر اکتشابی قطبی هستند. زنان نیز بیشتر تورهای «زندگی محلی» را انتخاب کرده‌اند که بیشتر بر فعالیت‌های فرهنگی تمرکز دارند.

البته آمار دیگری نیز وجود دارد که با این نتیجه‌گیری تناقض دارد. انجمن صنعت سفر آمریکا گزارش داده است که سه چهارم زنان ۲۰ تا ۷۰ سال، از تورهای فرهنگی، ماجراجویی و طبیعت‌گردی استقبال می‌کنند.

سفر گروهی یا فردی

زنان بیشتر از مردان به سفرهای گروهی تمایل دارند. این ممکن است به دلیل رعایت مسائل امنیتی یا به خاطر تجربه‌ی سفری بی‌دغدغه باشد. بیشتر شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی تورهای گروهی از آمار بالاتر زنان در رزرو این تورها صحبت می‌کنند. به نقل از شرکت گردشگری (Orange Sky Adventures)، ۶۸ درصد از رزرو تورهای گروهی آن‌ها بیشتر از طرف زنان است. ۷۰ درصد رزرو تورهای smarTours نیز توسط زنان انجام شده است.

تفاوت زنان و مردان در سفر

اطلاعات به دست آمده از تورهای شرکت G Adventures نیز این موضوع را تصدیق می‌کند. ۶۳ درصد از مسافران تورهای گروهی این شرکت را زنان تشکیل می‌دهند. زنان بیشتری تنهایی در تورهای گروهی ثبت نام می‌کنند. این آمار نشان می‌دهد که تعداد زنانی که به تنهایی و بدون هیچ دوست و آشنایی از تورهای گروهی برای سفر استفاده می‌کنند رو به افزایش است.

البته سفر کردن با دوستان و به شکل گروهی لذت خاص خود را دارد اما سفر کردن به تنهایی و شرکت کردن در تفریحات با گروه‌های همسفر، فرصت خوبی است تا هم سفر مستقل را تجربه کنید و هم با افراد جدیدی آشنا شوید.

انتخاب مقصد گردشگری

این مورد نیز مثل بسیاری از موارد دیگر به علایق و شخصیت افراد بستگی دارد تا جنسیت آن‌ها. اما به طور کلی با بررسی آمار شرکت‌های گردشگری می‌توان به تفاوت‌های سلیقه‌ای زنان و مردان در انتخاب مقصد گردشگری پی برد.

تفاوت زنان و مردان در سفر

با اینکه اطلاعات دقیق و متمرکزی در این مورد وجود ندارد، اما بررسی یافته‌های شرکت G Adventures می‌تواند جالب توجه باشد. مردان آمریکایی سفر به قاره‌ی قطب جنوب و آمریکای جنوبی را بیشتر ترجیح می‌دهند در حالی که زنان آمریکایی سفر به اروپا را بیشتر دوست دارند. به دنبال همین تمایل بیشتر زنان برای سفر به اروپا، سایت‌هایی مانند راهنمای دختران برای سفر به پاریس (Girls Guide to Paris) راه‌اندازی شده که شامل توصیه‌ها، تورهای ویژه، مکان‌های غیرمعمول برای بازدید، اطلاعات لازم درباره‌ی رستوران‌ها و نکات دیگر برای سفر به پاریس است. به نقل از فوربز (Forbes) این سایت به دلیل محبوبیت و فراگیری‌اش احتمالا در آینده برای سایر شهرهای اروپایی نیز گسترش پیدا خواهد کرد.

برنامه‌ریزی سفر و تصمیم‌گیری

 این توافق همگانی وجود دارد که زنان در بیشتر از نیمی از موارد تصمیمات درستی در سفر می‌گیرند. به گزارش فوربز، در صنعت سفر و گردشگری ۸۰ درصد تصمیم‌ها را زنان اتخاذ می‌کنند، به همین دلیل است که بخش زیادی از صنعت گردشگری بر ارائه‌ی خدمات و تورهای مناسب برای زنان تمرکز دارد.

به علاوه زنان در برنامه‌ریزی سفرشان معمولا به روابط خود اهمیت زیادی می‌دهند. به نقل از (Mandala Research)، ۶۴ درصد زنان برای دیدن اعضای خانواده یا دوستان سفر می‌کنند در حالی که این مقدار برای مردان ۵۷ درصد است. به علاوه، زنان بیشتر از مردان برای سفر با خانواده برنامه‌ریزی می‌کنند. در این تابستان، ۷۴ درصد از زنان برای سفر با خانواده برنامه‌ریزی کرده بودند در حالی که این مقدار برای مردان ۶۸ درصد بوده است.

تفاوت زنان و مردان در سفر

زنان توجه بیشتری به برنامه‌ریزی برای سفر دارند. در حالی که اگر مردان بخواهند برای سفر برنامه‌ریزی کنند زمان بیشتری صرف می‌کنند. به گزارش SpringHill Suites، مردان ۵/۲ ساعت و زنان ۴/۶ ساعت برای برنامه‌ریزی وقت گذاشته‌اند. اما زمانی که یک سفر برنامه‌ریزی شود، زنان زمان بیشتری برای آماده‌سازی قبل از آن صرف می‌کنند. ۳۱ درصد از مردان، قبل از شروع سفر، برای آمادگی بیشتر هیچ کاری انجام نمی‌دهند در حالی که این آمار برای زنان ۱۴ درصد است.

طبق بررسی‌های شرکت G Adventures، مردان بیشتر از زنان سفرهای بین‌المللی را در آخرین دقایق رزرو می‌کنند و در کمتر از یک ماه قبل از سفر برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

خرج کردن پول

همان طور که حدس می‌زنید، زنان در سفر بیشتر از مردان پول خرج می‌کنند. بر اساس نظرسنجی‌های شرکت تبادل ارز (ICE)، ۱۵ درصد از زنان بیش از ۲۶۳ دلار در روز هزینه می‌کنند در حالی که این آمار برای مردان ۵ درصد است.

مردان بیشتر از زنان ترجیح می‌دهند که پیش از سفر، پول بیشتری پس‌انداز کنند (۸۱ درصد از مردان در مقابل ۷۲ درصد از زنان) و زنان ده درصد بیشتر از مردان برای سفر، از دیگران پول قرض می‌گیرند. مردان، ترجیح می‌دهند که پول خود را بیشتر به شکل کارت اعتباری به همراه داشته باشند.

تفاوت زنان و مردان در سفر

نظرسنجی مشابه‌ای نشان می‌دهد که زنان معمولا در سفر بیشتر برای خرید لباس و کالاهای مشابه پول خرج ‌می‌کنند در حالی که مردان بیشتر برای غذا و نوشیدنی هزینه می‌کنند. به علاوه، آمارها نشان می‌دهد که زنان برای گشت‌وگذار، فعالیت‌های تفریحی و تورها بیشتر هزینه می‌کنند.

بر اساس بررسی‌های شرکت Mandala Research، زنان، بیشتر زمان تعطیلات خود را برای خرید صرف می‌کنند و خرید کالاهای محلی را ترجیح می‌دهند. ۲۷ درصد از شرکت‌های گردشگری معتقد هستند که خرید کردن و تورهای گشت‌وگذار از محبوب‌ترین فعالیت‌های تفریحی زنان در سفر هستند.

طبق بررسی‌های G Adventures، زنان بیشتر تمایل دارند که سفرها و تورهای ارزان‌قیمت رزرو کنند در حالی که مردان سفرهای گران‌قیمت را بیشتر ترجیح می‌دهند.

استفاده از ایمیل و شبکه‌های اجتماعی

SpringHill Suites در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده است که تقریبا نیمی از مسافران آمریکایی در طول سفر، ایمیل‌های خود را بررسی می‌کنند و تعداد مردان بیشتر از زنان است. ۴۳ درصد از مردان و در مقابل ۲۸ درصد از زنان در طول سفر ایمیل خود را چک می‌کنند.

تفاوت زنان و مردان در سفر

اما زمانی که صحبت از شبکه‌های اجتماعی باشد، آمار زنان بالاتر است. ۶۹ درصد از زنان و ۵۳ درصد از مردان در هنگام سفر، به شبکه‌های اجتماعی خود سر می‌زنند. در صورتی که فرصتی فراهم شود، ۳۷ درصد مردان حاضرند برای سفر رویایی خود شش ماه از شبکه‌های اجتماعی دور بمانند در حالی که ۲۴ درصد زنان چنین شرایطی را می‌پذیرند.

تعداد روزهای سفر

بر اساس نتایج یکی از تحقیقات (SpringHill Suites)، مردان، تعداد روزهای بیشتری برای تعطیلات در نظر می‌گیرند. یک بررسی مشابه نیز نشان داده است که مقدار تعطیلی ایده‌آل برای ۵۲ درصد مردان، بیش از دو هفته است در حالی که مقدار تعطیلی ایده‌آل برای ۶۱ درصد زنان، کمتر از یک هفته است.

تعطیلات

البته در نظر گرفتن تعداد روزهای بیشتر برای سفر و تعطیلات به این معنا نیست که مردان بیشتر سفر می‌کنند. به طور میانگین، زنان هر ده ماه یک بار تعطیلاتی برای خود در نظر می‌گیرند در حالی که مردان هر دوازده ماه یک بار برای سفر مرخصی می‌گیرند. تحقیقات انجام شده توسط دانشکده‌ی تجارت دانشگاه جرج واشینگتن نشان می‌دهد که امروزه نزدیک به دو سوم تعداد مسافران را زنان تشکیل می‌دهند.

مطالب مرتبط:

منبع businessinsider

دیدگاه