تور مجازی: برن؛ یکی از بهترین شهرهای دنیا برای زندگی

سارا کرایی
سارا کرایی پنجشنبه، ۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۱۵
تور مجازی: برن؛ یکی از بهترین شهرهای دنیا برای زندگی

در این مطلب از تور مجازی به سراغ شهر برن، پایتخت سوئیس، می‌رویم. این شهر که قدمتش به قرون وسطی و سال ۱۱۹۱ میلادی باز می‌گردد پر از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی است و روزگاری جایگاه دانشمند بزرگ آلبرت انیشتین بوده است. در ادامه با کجارو همراه باشید.

شاید جای تعجب داشته باشد که پایتخت سوئیس، برن، بزرگ‌ترین شهر آن نیست. برن (Bern) با جمعیت ۱۳۸,۰۰۰ نفر، پنجمین شهر بزرگ سوئیس پس از لوزان (Lausanne)، بازل (Basel)، ژنو (Geneva) و زوریخ (Zürich) به حساب می‌آید. این شهر کوچک مملو از جاذبه‌های تاریخی است که بسیاری از آن‌ها در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارند. در سال ۲۰۱۴، برن توسط سوئیسی‌ها به‌عنوان زیباترین شهر کشور نیز شناخته شده است.

برن سوئیس

برفراز رود آر

در سال ۱۱۹۱، شهر برن روی بستر شبه‌جزیره‌ای که در اثر جریان رود آر (River Aare، بزرگ‌ترین رود سوئیس که در انتها به رود راین می‌پیوندد) به وجود آمده است، به دست برث‌هولد (Berthold V)، دوک زاهرینگن (Duke of Zähringen)، پایه‌گذاری شد. اولین ساختمان‌های شهر از جنس چوب ساخته می‌شدند؛ همین مسئله باعث شد در آتش‌سوزی مهیبی که سال ۱۴۰۵ اتفاق افتاد، شهر به‌کلی نابود شود. برن امروزی اما، در قرن ۱۵ میلادی و با زیرساخت‌های یک شهر کاملا سنگی از نو ساخته شده است. 

برن سوئیس

در مقایسه با سایر شهرهای تاریخی، مرکز تاریخی شهر برن خیابان‌هایی طول و دراز و عریض دارد که از هر طرف با طاق‌های زیبایی تزیین شده‌اند. مهم‌ترین جاذبه‌ی معماری برن، کلیسای برن مینستر است که بلندترین کلیسای سوئیس (ارتفاع ۱۰۰.۶ متر) هم به حساب می‌آید. ساخت این کلیسا در سال ۱۴۲۱ آغاز شد و تا ۱۵۰ سال ادامه داشت، اما ادامه‌ی ساخت کلیسا برای سال‌ها متوقف شد و در سال ۱۸۹۳ بود که ساخت منار این کلیسا (آخرین بخش کلیسا) به اتمام رسید. ورودی اصلی آن با مجموعه‌ای از مجسمه‌های سبک گوتیک که نمادی از «روز حساب» هستند تزیین شده است و در واقع این مجسمه‌ها یکی از بهترین مجموعه‌ مجسمه‌‌های اروپا هستند.

برن سوئیس

یکی دیگر از بناهای تاریخی و مهم شهر برن زایتگلوگا (Zytglogge، برجی مربوط به قرون وسطی مزین به ساعتی نجومی) است. این بنا در سال ۱۲۲۰ ساخته شده است؛ در ابتدا به‌عنوان برج ورودی دژ و بعدها به‌عنوان زندان استفاده می‌شده است، اما پس از آتش‌سوزی مهیب سال ۱۴۰۵، از نو ساخته شد و از آن زمان به بعد به‌عنوان برج ساعت استفاده می‌شد. ظاهر کنونی این برج نتیجه‌ی بازسازی قرن ۱۶ میلادی است، از آن زمان بود که ساعتی برای تزیین برج به آن افزوده شد. علاوه بر خورشید، ماه، نشانه‌هایی از منطقه‌البروج و بسیاری اشکال نجومی دیگر در تزیینات این ساعت، اشکالی چون شوالیه، خدای زمان و خرسی سلاح به‌دست دیده می‌شود.

گاهی برن را «شهر فواره‌ها» هم می‌گویند، چراکه بیش از ۱۰۰ فواره در این شهر وجود دارد و هرکدام از این فواره‌ها حکایت خود را دارند. مشهورترین آن‌ها فواره بچه خور (Child Eater Fountain) در کورن هواس پلتز است. در قرن ۱۶ میلادی، این فواره را روی فواره‌ای قدیمی و چوبی ساختند. دلیل انتخاب چنین موضوعی (بچه خور) برای نماد فواره هنوز هم مشخص نیست. مجسمه‌ی فواره در واقع غولی است که کودکی برهنه را در آغوش گرفته است و کیسه‌ای پر از کودک در دست دیگرش دارد. فرضیه‌هایی هست که این مجسمه‌ی غول‌پیکر خدای یونانی است که برای سر به راه آوردن کودکان شیطان و سرکش در آنجا قرار گرفته است.

برن سوئیس

کاخ فدرال

یکی از سازه‌های جدید اما جالب‌توجه برن، کاخ فدرال (۱۹۰۲-۱۸۹۴) است. در آن زمان، این بنا با هزینه ساخت ۷ میلیون فرانک سوئیس، رکورددار پرهزینه‌ترین ساختمان شهر بود. این بنا یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر است. ارتفاع کلی آن ۶۴ متر است و ارتفاع بخش گنبدی شکل داخل آن ۳۳ متر است. نمای خارجی ساختمان با سنگ مرمر، پلاستر و چوب‌های کنده‌کاری‌ شده تزیین شده است.

برن سوئیس

نمایی از خانه‌های برن

علاوه بر بناها و مجسمه‌ها، برن تعدادی جاذبه‌های غیرمعمول هم دارد. یکی از آن‌ها گودال خرس (Bärengraben) است که برای نگهداری حیوانات نجیب‌زادگان استفاده می‌شده است. در شرق بخش قدیمی شهر برن، در کنار حاشیه‌ی رود آر، پارکی قرار دارد که در آن خرس‌ها فضای کافی برای ماهیگیری، آویزان شدن از درخت‌ها، بازی و حتی استراحت کردن داشته باشند. یکی دیگر از مکان‌هایی که می‌توانید از شلوغی شهر راحت شوید باغ رز (Rose Garden) است. علاوه بر ۲۲۰ گونه گل رزی که در این باغ وجود دارد، می‌توانید از زیبایی زنبق‌ها و گل‌های خرزهره لذت ببرید. در میان دیدنی‌های پایتخت سوئیس موزه‌های فوق‌العاده‌ای چون موزه انیشتین و موزه شکار و حیات‌وحش وجود دارند.

همه این زیبایی‌ها و دیدنی‌ها، شهر برن را به حدی زیبا ساخته که هر کسی را وسوسه می‌کند از این شهر شگفت‌انگیز دیدن کند. به همین دلیل است که در این مطلب از تور مجازی شما همراهان عزیز کجارو را به تماشای تصاویر پانوراما دعوت می‌کنم.      

تور مجازی روزهای فرد، ساعت ۱۰:۱۵ شب در کجارو منتشر می‌شود. برای دسترسی به مقاله‌های این بخش به صفحه‌ی اختصاصی تور مجازی مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه