تماشایی‌ ترین عکس‌ ها از قدیمی ترین توده‌ های یخ جهان

محسن نظری | پنجشنبه, ۱۱ شهریور ۹۵ ساعت ۰۹:۰۰

هر ساله صدها هزار، کوه یخی از یخچال‌های طبیعی قطب شمال و جنوب جدا شده و به سمت آب‌های اطراف یخچال‌ها سرازیر می‌شوند. فقط ۱۰ درصد این کوه‌های یخی از بالای آب قابل رویت هستند و بقیه آنها در زیر آب دریا قرار دارند. خبرگزاری دیلی‌ میل با سفری به قطب جنوب، کلکسیونی تماشایی از این توده‌های زیبا و حیرت انگیز را جمع‌آوری کرده است. در ادامه با کجارو به دیدن این عکس‌های زیبا بنشینید.

این توده‌های یخ از قرن‌ها پیش عمل جدایی از یخچال‌های طبیعی و سرازیر شدن به سمت آب‌های آزاد را انجام می‌دهند و وقتی این توده‌ها به تنهایی در روی آب دریای اطراف قطب شناور هستند، زیبایی بی‌نظیری را از خود به نمایش می‌گذارند. نور آبی که در بعضی عکس‌ها از این کوه‌های یخ ساطع می‌شوند خطای دیدی هستند که دلیل آن ناتوانی انعکاس این توده‌ها است. یخچال‌های طبیعی به دلیل جمع شدن دانه‌های برف در مدت زمان طولانی و متراکم شدن، قبل از شکستن به صورت توده، تشکیل می‌شوند و بسیاری از دانشمندان معتقد هستند که این توده‌ها زندگی خود را از ۳۰،۰۰۰ سال پیش شروع کرده‌اند.

یکی از بهترین راه‌های بازدید از این زیبایی‌ها بنیاد پولار لتیتود است که یک مرکز قطب‌شناسی با خدمات گردشگری-ماجراجویی-علمی است و به کسانی که علاقه‌مند به بازدید از شگفتی‌های قطب می‌باشند خدمات مسافرتی، اقامتی و قطب‌شناسی ارائه می‌کند. رابرت گیلمور، یخچال شناس این مرکز و سرپرست سفر‌های عمومی سالانه به نواحی آنتارکیتا در قطب جنوب در مصاحبه خود با خبرگزاری دیلی‌میل بیان می‌کند که این توده‌ها به شدت آرام آب می‌شوند و به شدت بالایی آرام حرکت می‌کنند. به عنوان مثال در حال حاضر در بالاترین میزان ممکن، سرعت این توده‌ها به ۲ گره دریایی (۳،۵ کیلومتر بر ساعت) می‌رسد.

او اضافه کرد:

توده‌ خیلی بزرگی که تصویر آن در زیر آمده است؛ رگه‌های سیاه رنگ مشخص در تصویر می‌تواند نتیجه پر شدن شکاف‌های عمیق توسط آب‌های یخی و یخ زدن دوباره آن‌ها باشد. توده‌ای که بیشتر مایل به آبی است، معمولا جزو پیرترین و متراکم‌ترین توده‌ها هستند و به همین دلیل آنها هیچ نوری را از خود منعکس نمی‌کنند و نور آبی اطراف آنها نوعی خطای دید است. 

در زیر می‌توانید این تصاویر شگفتی‌ انگیز را مشاهده کنید.

کوه‌های یخی که در اواسط تابستان در حال آب شدن هستند. این تصویر در منطقه جوکولسارلون آیسلند به ثبت رسیده است. 

iceberg

 همیشه فقط ده درصد یک کوه یخی از بالای آب قابل دید است و بقیه حجم آن در زیر آب قرار دارد. مانند تصویر زیر.

کوه یخی

یک قله زیبای شیاردار که توسط آب و هوای طوفانی گرینلند سیقل داده شده است کوه یخی زیر بیشتر شبیه به یک سازه هنری زیبا می‌باشد.

کوه یخی

یک گروه از پنگوئن‌ها روی کوه یخی؛ این کوه یخی تاریخی را به یک پارک تفریحی تبدیل کرده‌ است.

کوه یخی

این بافت عظیم یخی یک بخچال طبیعی است به اسم پریتو مورنو که در پارک ملی لوس گلاسیارس ایالت سانتاکروز آرژانتین قرار دارد.

یخچال طبیعی

مکان اصلی توده یخی زیر که مانند توده‌های دیگر، هرساله از یخچال‌ها جدا شده و به سمت آب‌های آزاد حرکت می‌کنند نا‌مشخص است.

توده یخ

تصویر زیر که در منطقه آنارکتیکا شکار شده است یکی از خارق‌العاده‌ترین و بی‌نظیرترین کوه‌های یخی است که به ثبت رسیده است.

کوه یخی

پنگوئن‌هایی که در یک خیابان یخی روی یک یخچال در منطقه آنارکتیکا در حال قدم زدن هستند.

کوه یخی

همان‌طور که در بالا گفته شد، این توده‌ها یا کوه‌های یخی با سرعت خیلی کمی در حال حرکت یا آب شدن هستند. در زیر تصویر یک کوه یخی را می‌بینید که در حال آب شدن و از بین رفتن است.

کوه یخی

توده زیر که با تاثیر جزر و مد آب به شکل یک اسکله در آمده است و زیبایی خاص آن در مناطق قطبی جنوب قابل مشاهده است.

کوه یخی

این توده یخی عظیم و قدیمی از قرن‌ها مقاومت در برابر طوفان و رسوب و مواد معدنی ساخته شده است و یکی از زیبا ترین توده‌های موجود در جهان را تشکیل داده است.

کوه یخی

یک توده نسبتا متاعدل که در فصل تابستان در منطقه گرینلند به روی آب شناور است. همان‌طور که در تصویر می‌بینید ده درصد آن قابل مشاهده از بالای آب و بقیه حجم آن زیر آب قرار دارد.

کوه یخی

یک توده با پیشرفتگی بسیار بالا که می‌توان گفت یکی از زیباترین توده‌های ثبت شده است. هر دو قله پایین و بالای این کوه یخی در آب زلال قطب قابل مشاهده است.

کوه یخی زیبا

وقتی خورشید در این منطقه طلوع می‌کند صحنه‌ای سحرآمیز نمایان می‌شود. تصویری از دهانه دریایی یخچال جاکوبشان، پربارترین یخچال طبیعی نیم‌کره شمالی.

یخچال طبیعی

یک کوه یخ در حال استراحت بر روی دریاچه یخبندان جوکولسارلون در جنوب شرق ایسلند در پارک ملی واتناجوکول.

توده یخ

یک کوه یخ شناور در آلاسکا؛ کوه‌های یخ ظاهرا مایل به آبی مسن‌تر از بقیه هستند، به صورتی که آنها نوری را منعکس نمی‌کنند و نور بازتاب شده از آنها نوعی خطای دید و توهم نوری است. 

کوه یخ

یخچال‌های طبیعی تبلت که در حال حاضر در شمال جزایر شتلند جنوبی قرار دارد و در حال حرکت به سمت قطب جنوب است.

کوه یخی

مطالب مرتبط:

منبع Daily Mail

دیدگاه