چگونه یک پرواز طولانی را تحمل کنیم؟

حمیده کریمی
حمیده کریمی یکشنبه، ۳۰ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۵
چگونه یک پرواز طولانی را تحمل کنیم؟

یکی دیگر از مسائلی که موجب نگرانی ما در پرواز می‌شود، پروازهای طولانی‌ مدت است. در این مقاله با چند راهکار ساده آشنا می‌شویم تا به کمک آن‌ها بتوانیم پروازهای طولانی را تحمل کنیم.

با وجود اینکه مسیر سفر نیز بخشی از سفر است و باید از آن لذت ببرید اما گاهی طولانی بودن این مسیرها به‌خصوص اگر مجبور باشید ده تا یازده ساعت در هواپیما بنشینید و کاری برای انجام دادن نداشته باشید، باعث می‌شود که حتی پیش از سفر نگران پروازهای طولانی باشیم.

با این چند راهکار ساده، از پروازتان لذت خواهید برد و با کوله‌باری از خاطرات شیرین به شهر و دیار خود برمی‌شد.

هنگام رزرو بلیط‌، در انتخاب صندلی دقت کنید

انتخاب کردن صندلی شاید کار ساده‌ای به نظر برسد اما بسیار حیاتی و  مهم است. هنگام بررسی نقشه صندلی‌ها به هنگام خرید اینترنتی بلیط هواپیما، چندین مورد را در نظر بگیرید؛ نکاتی مثل فضای مناسب برای قرار گرفتن پاها، اندازه‌ی صندلی و میزان توانایی‌تان برای خوابیدن در یک صندلی به‌شکل نشسته.

صندلی‌های کنار پنجره شاید انتخاب بهتری باشند چراکه علاوه بر چشم‌انداز زیبا شما دیواری در اختیاردارید که می‌توانید به آن تکیه کنیدپس دقت کنید که قبل از انتخاب جای صندلی، به‌خوبی همه شرایط خودتان و صندلی را در نظر بگیرید.

پرواز طولانی

قبل از پرواز، خوب بخوابید

شاید فکر کنید که بهتر است شب قبل از پرواز بیدار بمانید تا حین پرواز بتوانید راحت بخوابید. اما شما نمی‌دانید که در هواپیما چه شرایطی وجود دارد. شاید در نزدیکی شما خانواده‌ای بنشینند که فرزندشان دائم گریه می‌کند یا شاید فردی که کنار شما می‌نشیند، پرحرف باشد و بخواهد بلند بلند با دیگران صحبت کند. در این شرایط حتی اگر خیلی خسته هم باشید با وجود سروصدا و شلوغی نمی‌توانید خوب بخوابید.

مخصوصا اگر در خوابیدن به‌شکل نشسته روی صندلی هم مشکل داشته باشید. همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا نتوانید پرواز آرامی را طی کنید و در نهایت، خسته و خواب‌آلود و پریشان از هواپیما پیاده خواهید شد. بنابراین بهتر است که قبل از پرواز، خوب استراحت کنید تا در حین پرواز بتوانید با چنین مشکلاتی کنار بیایید.

با سایر مسافران هواپیما معاشرت کنید

البته معاشرت با مسافران به این معنا نیست که سفره‌ دل‌تان را برایشان باز کنید و سیر تا پیاز زندگی‌تان را تعریف کنید. همین‌قدر که با آن‌ها سلام و احوال‌پرسی کنید، خودتان را معرفی کنید و سر صحبت را باز کنید کافی است. به این ترتیب روابط خوبی بین شما برقرار می‌شود و زمانی که برای بار صدم از بغل دستی‌تان می‌خواهید بلند شود تا از صندلی خارج شوید، این کار را با لبخند و رضایت برای دوست و همسفر خود انجام خواهد داد. علاوه بر این، داشتن هم‌صحبت در یک پرواز طولانی باعث می‌شود که زمان زودتر بگذرد و کمتر احساس خستگی کنید. در طول پرواز نیز این همسفران شما هستند که در شرایط سخت و نامساعد با شما همیاری می‌کنند.

پرواز طولانی

لباس راحت بپوشید

هیچی دلیلی وجود ندارد که در هواپیما کفش‌های پاشنه‌بلند و شلوار چرم بپوشید. قرار است ساعت‌های طولانی روی یک صندلی بنشینید پس باید لباس راحتی به تن کنید. به‌دلیل نشستن طولانی‌مدت، کمبود آب بدن و بی‌تحرکی، در پروازهای طولانی پاهای‌تان متورم می‌شوند. پوشیدن کفش راحت در این مواقع ضروری است و باعث می‌شود که پای شما یعنی قلب دوم‌تان شرایط بهتری داشته باشد.

لباس مناسب همراه داشته باشید

در طول پرواز، هوای داخل هواپیما ممکن است متغیر باشد. بنابراین بد نیست که لباس گرم بپوشید یا اگر گرمایی هستید و نمی‌توانید چند لباس روی هم بپوشید، یک گرمکن یا ژاکت همراه خود داشته باشید. حتی می‌توانید از این لباس گرم به‌عنوان پتو هم استفاده کنید و از سرمای هوا هنگام خوابیدن در امان بمانید.

سریال تماشا کنید

مدت زمان طولانی پرواز بهترین فرصت برای تماشای چندین قسمت از سریال موردعلاقه‌تان است بدون اینکه به خاطر از دست دادن زمان عذاب وجدان بگیرید.  البته با توجه به اینکه در همه هواپیماها امکان شارژ مجدد باتری دیوایس‌هایتان وجود ندارد، اطمینان حاصل کنید که لوازم الکترونیک مورد استفاده‌تان به‌اندازه‌ی کافی شارژ دارند.

علاه بر این‌ها همراه داشتن یک شارژر قابل‌حمل نیز در این مواقع بسیار ضروری است. برنامه‌های تلویزیونی موردعلاقه، موسیقی، فیلم‌هایی که مدت‌ها است دانلود کرده‌اید، اپلیکیشن‌های سرگرم‌کننده و بازی‌های مختلف را در دیوایس‌های خود بریزید و همراه ببرید تا چند ساعت سرگرم باشید. البته توجه کنید که شاید جای کافی برای استفاده از لپ‌تاپ نداشته باشید، بنابراین در این مواقع تبلت و گوشی بهترین انتخاب هستند.

پرواز طولانی

آب رسانی به بدن را فراموش نکنید

هوای خشک داخل هواپیما باعث خشکی سینوس‌ها و پوست شما می‌شود. بنابراین تعجبی ندارد که هرچه بیشتر پرواز شما طول بکشد، احساس بدتری خواهید داشت. در این شرایط از مصرف نوشیدنی‌های الکلی اجتناب کنید چراکه کمبود آب بدن را سرعت می‌بخشند و شما را با مشکلات بیشتری مواجه می‌کنند. بنابراین سعی کنید به مقدار کافی آب بنوشید و حتی برای چشم‌های‌تان نیز قطره‌ مناسب و اشک مصنوعی همراه داشته باشید.

پرواز طولانی

از جای خود بلند شوید و حرکات کششی انجام دهید

اگر فکر می‌کنید که نشستن پشت میز در تمام طول روز برای سلامتی شما مضر است، مطمئن باشید که نشستن روی صندلی هواپیما برای مدت طولانی به مراتب بدتر است. نشستن طولانی مدت روی صندلی هواپیما بدون داشتن هیچ تحرکی سبب می‌شود که خون در پاهای شما جمع شده و گاهی در موارد حادتر منجر به ترومبوز (Thrombus) یا همان تشکیل لخته‌ی خون در عروق شود.

هر بار که برای رفتن به دستشویی از جای خود بلند می‌شوید، کمی بیشتر راه بروید و تحرک داشته باشید و حتی چند حرکت کششی ساده انجام دهید. حتی زمانی که سر جای خود نشسته‌اید می‌توانید با حرکات ساده‌ی نرمشی، از بروز مشکلات بیشتر پیشگیری کنید. انگشت‌های پای خود را حرکت دهید، پاهایتان را بکشید و کمی تحرک داشته باشید. این کار باعث می‌شود که خون به‌راحتی در پاهای شما جریان پیدا کند.

پرواز طولانی

این چند وسیله‌ی ضروری را همراه داشته باشید

این روزها نمی‌توانید به خطوط هواپیمایی برای تامین رفاه و آسایش‌تان در طول پرواز تکیه کنید. برای اینکه پرواز راحتی داشته باشید این وسایل ضروری را همراه ببرید. البته تعدادی از آن‌ها فقط برای پروازهای بسیار طولانی هستند.

  • بالش گردنی: برخی از این بالش‌های مسافرتی دارای یک پتو نیز هستند که انواع پتودار آن‌ها برای سفرهای طولانی مناسب‌تر است.
  • گوش‌گیر (Ear plugs): گوش‌گیر وسیله‌ای از جنس سیلیکون یا پلاستیک یا لاستیک است که در مجرای خارجی گوش قرار می‌گیرد تا از رسیدن سر و صدای زیاد به گوش جلوگیری کند. صدای گریه‌ی بچه‌ها، مسافران پرحرف و صدای ممتد و ناخوشایند موتور هواپیما، باعث می‌شوند که گوش‌گیر وسیله‌ای ضروری برای پروازهای طولانی باشد.
  • غذای حاضری: اگر از غذای هواپیما خوشتان نیاید و غیرقابل خوردن باشید نمی‌توانید زنگ بزنید و پیتزا سفارش دهید. پس حتما غذای حاضری همراه داشته باشید تا گرسنه نمانید. همچنین همراه داشتن خوراکی‌های متفرقه و خوردن آن‌ها بخشی از زمان شما را پر خواهد کرد.
  • چراغ‌قوه: شاید یک چراغ‌قوه در هواپیما غیرضروری به نظر برسد اما زمانی که هواپیما تاریک می‌شود اگر چیزی از دستتان بیفتد و آن را در تاریکی زیر صندلی‌ها گم کنید، یک چراغ‌قوه به کار شما می‌آید.
  • ماسک چشمی: البته زمانی که چراغ‌های هواپیما خاموش باشد نیازی به ماسک ندارید اما اگر فردی که کنارتان نشسته اصرار دارد که به مطالعه‌اش ادامه بدهد و لامپ بالای سرتان را روشن کرده، می‌توانید از ماسک استفاده کنید و راحت بخوابید.
  • هدفون: نیاز به توضیح نیست که چرا به هدفون نیاز دارید. هدفون‌های کاهش دهنده‌ی سر و صدای اطراف انتخاب بهتری برای پرواز هستند.
  • کرم و بالم لب: با کرم و بالم لب مناسب از خشکی پوست و لب‌تان جلوگیری کنید.
  • مسواک و دئودورانت: بیش از ده ساعت پرواز زمان بسیاری زیادی است. پس رعایت بهداشت را فراموش نکنید.
  • قمقمه یا بطری آب خالی: این قمقمه یا بطری را در فرودگاه پر کنید تا در مواقع ضروری آب همراهتان داشته باشید.

 

اگر به‌دنبال خرید بلیط هواپیما هستید، می‌توانید از طریق موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع thrillist

دیدگاه