تصاویر دیدنی از مرز کشورها

سعیده خلیلی‌صفا | جمعه, ۸ مرداد ۹۵ ساعت ۱۰:۰۰

مرز کشورها خطی قراردادی و اعتباری است که حدود کشورها را اعم از زمینی، هوایی و دریایی را از یکدیگر تفکیک می‌کند و مهم‌ترین عامل تشخیص کشورها از یکدیگر محسوب می‌شود. البته مرز به روش‌هایی مانند استفاده از عوامل طبیعی یا خطوط فرضی تعیین می‌شود و در برخی مواقع حدود مرزی کشورهای دوست و همسایه منظره جالبی را پدید می‌آورد. برای مشاهده حدود مرزی برخی از کشورها در ادامه مطلب همراه کجارو باشید.

مرز کشورها خطی قراردادی و اعتباری است که حدود کشورها اعم از زمینی، هوایی و دریایی را از یکدیگر تفکیک می‌کند و گاهی این حدود توسط عوامل طبیعی مانند کوه‌ها، رودخانه‌ها، مناطق جنگلی یا مزارع مشخص می‌شود.

۱. بلغارستان - رومانی

مرز کشورها

در تصویر هوایی مرز بین دو کشور بلغارستان و رومانی، با وجود فاصله اندک، از طریق شکل، اندازه و رنگ مزرعه‌ها کاملا مشخص است. در این تصویر، کشور بلغارستان در سمت راست و کشور رومانی در سمت چپ قرار دارد. 

۲. هند - پاکستان

مرز کشورها

این تصویر نمایی از «مراسم عقب‌نشینی» در مرز بین‌المللی دو کشور هند و پاکستان است که هر روز در هنگام غروب آفتاب برگزار می‌شود. در واقع، این مراسم نمادی از وجود رقابت و برادری میان ملت‌های دو کشور است. این مراسم تشریفاتی که از سال ۱۹۵۹ در حال برگزاری است، نیروهای مرزبانی کشور هند و تکاورهای کشور پاکستان در رژه آن حضور دارند. گفتنی است هر شب در حدود ۷۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ نفر برای تماشای این مراسم در کشور هند روانه مرز می‌شوند.

۳. ایتالیا - فرانسه

مرز کشورها

این تصویر توسط ایستگاه فضایی بین‌ المللی ثبت شده است که در آن دو کلانشهر تورینو در ایتالیا و شهرهای لیون و مارسی در کشور فرانسه نمایان هستند. حدود مرزی این کشورها نیز توسط بلندی‌های رشته کوه آلپ از یکدیگر تفکیک شده است. جزیراه کرس - زادگاه ناپلئون بناپارت- نیز در این تصویر کاملا مشهود است. نکته قابل توجه اینکه رشته کوه در کشور اروپایی از جمله فرانسه، موناکو، سوئیس، لیختن‌اشتاین، آلمان، اتریش و اسلونی امتداد یافته است.

۴. جمهوری دومینیکن - هائیتی

مرز کشورها

در حالی‌که در جمهوری دومینیکن - سمت راست - درگیری بر سر قطع درختان ادامه دارد، در هائیتی چنین مشکلی وجود ندارد. این واقعیت در تصویر ماهواره‌ای نیز کاملا مشخص است.

۵. انگلستان - اسکاتلند

مرز کشورها

کارتر بار (Carter Bar) یکی از جاذبه‌های گردشگری در مرز دو کشور اسکاتلند و انگلستان محسوب می‌شود. این منطقه دارای پیشینه تاریخی بوده و شاهدی بر کشمکش‌های دیرینه دو کشور است. همچنین ناحیه کارتر بار محل وقوع درگیری به نام Raid of Redeswire در سال ۱۵۷۵ و نیز آتش‌بس موقت در جریان جنگ جهانی اول است. طبق الحاقیه‌های ۱۶۰۳ و ۱۷۰۷ کشمکش دو کشور در این منطقه پایان یافته است.

۶. مکزیک - آمریکا

مرز کشورها

این بنای یادبود در شهر تیخوانای کشور مکزیک و در جوار مرز دو کشور آمریکا-مکزیک قرار دارد. هر تابوت نمادی از یک سال بوده و همچنین شماره‌های روی آن‌ها نشانگر افرادی است که سعی در عبور از مرز داشته‌اند.

۷. کره شمالی - کره جنوبی

مرز کشورها

منطقه‌ای به طول ۲۴۱ کیلومتر در مرز دو کشور کره شمالی و جنوبی قرار دارد. این منطقه در سال ۱۹۵۳ و در پایان جنگ دو کره، به دنبال خاتمه درگیری‌ها، بصورت دست نخورده باقی مانده است. نکته جالب توجه اینکه این منطقه محل مذاکره‌های دو کشور است. همچنین روستایی به نام پانمون‌جون ( Panmunjom) نیز محلی است که قرارداد آتش‌بس در آنجا به امضا رسیده است.

۸. هلند - بلژیک

مرز کشورها

مرز دو کشور هلند و بلژیک به دلیل وجود معاهده‌های قرون وسطایی و خرید و فروش‌های انجام گرفته میان لردهای بردا (Lords of Breda) و دوک‌های برابانت (Dukes of Brabant) دارای کش و قوس‌های فراوانی است. مرزهای فعلی بر اساس پیمان اتحادیه اروپا در سال ۱۸۴۳ مورد توافق قرار گرفته است. این مرزها امروزه برای تشخیص گردشگران توسط علامت‌های فلزی مشخص شده‌اند.

۹. گرجستان - روسیه

مرز کشورها

استپان‌اسمیندا (Stepantsminda) محلی است که مرز دو کشور گرجستان و روسیه از هم تفکیک شده‌اند. این مکان در منطقه خوش منظره کوه‌های قفقاز قرار دارد و گردشگران برای عبور از مرز دو کشور باید از تونلی در دل کوه عبور کنند. البته عبور از مرز دو کشور اندکی مشکل بوده و در اغلب اوقات دارای محدودیت است.

۱۰. برزیل - اروگوئه

مرز کشورها

شرقی ترین مرز دو کشور برزیل (شهر Jaguarão) و اروگوئه ( شهر ریو برانکو) از سمت کشور برزیل در این تصویر نمایش داده است. یکی از گردشگران در مورد عبور از مرز این دو کشور چنین نقل کرده است که «مردم محلی منطقه مرزی برزیل آرزوی به دست آوردن مغازه‌های دارای معافیت گمرگی همانند اروگوئه هستند». علاوه بر این، گردشگران اندکی از این مرز برای عبور و مرور استفاده می‌کنند و عبور از مرز به منظور مهاجرت آزاد نیست.

۱۱. آمریکا - مکزیک

مرز کشورها

مرز میان دو کشور آمریکا و مکزیک سال‌ها محل بحث دو کشور بوده است. در تصویری از شهر مرزی تیخوانا، کشور مکزیک در سمت راست و ایستگاه مرزبانی سن‌دیه‌گو کشور آمریکا در سمت چپ قرار دارد. 

مطالب مرتبط:

منبع allday

دیدگاه