پربازدیدترین جاذبه های گردشگری بریتانیا کدامند؟

امیرعلی محمودی
امیرعلی محمودی دوشنبه، ۴ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۰
پربازدیدترین جاذبه های گردشگری بریتانیا کدامند؟

«موزه بریتانیا» در لندن، موزه‌ای مختص هنر، فرهنگ و تمدن بشری و نیز پر بازدیدترین مکان بریتانیا است. اما در کنار این موزه مکان‌های دیگری هم هست که در شمار پربازدیدترین مکانهای بریتانیا هستند. در ادامه با ????? همراه باشید.

بریتانیا که مکانی غنی از اسطوره، علم و تاریخ است، همه‌ساله، صدها هزار گردشگر را به سمت خود جذب می‌کند. گردشگران برای دیدن موزه معروف بریتانیا که مختص هنر، فرهنگ و تاریخ است یا مسافرانی که برای بازدید از برج لندنی که مرگ نه تنها یک، بلکه دو شاه انگلستان را به چشم خود دیده، به این مکان می‌آیند.

در این مقاله، نگاهی به برخی از برترین و پر بازدیدترین جاذبه‌های گردشگری انگلستان و نیز علت محبوبیت آنها خواهیم داشت.

موزه بریتانیا (The British Museum)

موزه لندن

موزه بریتانیا در قلب لندن واقع شده و حدود ۸ میلیون اثر هنری از سرتاسر این کره‌ی خاکی در دل خود جای داده که تاریخ و نژاد بشر را بر روی دیوارهایش با زیبایی تمام به نمایش گذاشته است. این موزه در سال ۲۰۱۵، میزبان ۶۸۶/۸۲۰/۶ نفر بازدیدکننده بوده است. موزه بریتانیا در سال ۱۷۵۳ ساخته و در تاریخ ۱۵ ژانویه ۱۷۹۵ روی عموم باز شد که عمدتا متشکل از آثار یک پزشک و دانشمند به نام «سر هانز اسلوانز» است. این موزه طی سال‌ها و نیز در پی استعمارگری‌ بریتانیا گسترش یافته و در قالب چندین شعبه به کار خود ادامه می‌دهد. کینگ جورج دوم، مجموعه آثار این موزه را دو برابر کرد؛ علاوه‌ بر او، اسلوانز نیز کتابخانه‌ی «Cottonian Library» را که به یاد رابرت کتان (Robert Cotton) نام‌گذاری شده بود به این مجموعه‌ی عظیم اضافه کرد. قدمت این کتابخانه به دوره‌ی ملکه الیزابت باز می‌گردد. اسلوانز همچنین کتابخانه‌ی هارلین (Harleian) که مجموعه‌ای از آثار ارل‌های آکسفورد و همینطور تنها نسخه موجود از کتاب بیوولف بود را نیز به موزه بریتانیا اضافه کرد.

  • نکته: ارل لقب اشراف انگلستان بوده است.

در قرن نوزدهم مجسمه‌های یونانی، رومی و نیز آثار هنری مصری، بخش عتیقه‌جات موزه را احاطه کرده بودند و بعد از «نبرد رود نیل» در سال ۱۸۰۱، آثار هنری مصریِ بسیاری نصیب موزه بریتانیا شد؛ همینطور در سال ۱۸۰۲، شاه جورج سوم نیز «سنگ رزتا» (Rosetta Stone) را به این موزه اهدا کرد. موزه بریتانیا، چراغ راهی برای تاریخ، فرهنگ و هنر است که کنجکاوی و عشق میلیون‌ها نفر از سراسر جهان را جذب خود کرده است.

نگارخانه ملی لندن (The National Gallery)

موزه لندن

نگارخانه ملی لندن، یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های هنر جهان است که در میدان ترافالگار و قلب لندن واقع شده است. این موزه، دومین مکان پر بازدید انگلستان است. این موزه در سال ۱۸۲۴ بنیان نهاده شده و بیش از ۲۳۰۰ اثر هنری که قدمتشان از قرن سیزدهم میلادی تا سال ۱۹۰۰ است درون خود حفظ کرده است. بر خلاف دیگر نگارخانه‌ها و موزه‌ها، «نگارخانه ملی لندن» کار خود را با آثار هنری بسیار ارزشمند شروع نکرد؛ بلکه پارلمان بریتانیا ۳۸ نقاشی از وارثان «جان ژولیوس انگرشتاین» که کارگزار بیمه و نیز حامی آثار هنری بود، خریداری و به این نگارخانه اهدا کرد؛ اینگونه بود که این موزه کار خود را شروع کرد. از این رو، کلکسیون داخل نگارخانه ملی لندن، متعلق به مردم بریتانیاست. شکوفایی هنر و نیز آثار با ارزش اساتید مجرب، مردم را به اینجا می‌کشاند. دیوارهای این موزه مزین به نمایش هنری تاریخ انگلستان و نیز کل جهان می‌باشد.

موزه تاریخ طبیعی لندن (The Natural History Museum)

موزه لندن

موزه تاریخ طبیعی لندن که گاهی از آن با عنوان «کلیسای طبیعت» نیز یاد می‌شود، مانند موزه بریتانیا هیچ هزینه‌ی ورودی از بازدیدکنندگان نمی‌گیرد. مجموعه آثاری این موزه متعلق به مردم‌ است. این موزه خانه‌ای برای نمایش آثار علمی افراد است که مجموعا حدود ۸۰ میلیون اثر هنری در دل خود جای داده است. این آثار در پنج گروه اصلی طبقه‌بندی می‌شوند: گیاه‌شناسی، حشره‌شناسی، کان‌شناسی (مواد معدنی)، فسیل‌شناسی و جانورشناسی. این موزه به خاطر طبقه‌بندی، شناسایی و حفظ آثار طبیعی هنری شناخته شده است. بنا به قدمت موزه تاریخ طبیعی لندن، مجموعه آثار این مکان، از جمله آثاری از چارلز داروین، نه تنها ارزش علمی دارند، بلکه دارای ارزش تاریخی نیز هستند. از دیگر دلایل مشهور بودن این موزه، نمایش اسکلت‌های دایناسورها است. کاترین، دوشس کمبریج نیز از حامیان این موزه است. موزه تاریخ طبیعی لندن با پیشینه‌ای غنی از تاریخ و علم، سالانه صدها هزار بازدیدکننده از سرتاسر جهان دارد.

تیت مدرن (Tate Modern)

موزه لندن

تیت مدرن، یک نگارخانه و نمایشگاه هنری مدرن در لندن است که در سال ۲۰۰۰ افتتاح شد. این نمایشگاه در مکان نیروگاه بنک‌ساید سابق لندن واقع است که مجموعه آثار ملی بریتانیا از سال ۱۹۰۰ تا کنون را نمایش می‌دهد. این نمایشگاه، برای کسانی که عاشق هنر مدرن هستند، مکانی ایده‌آل محسوب می‌شود. «تیت» یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های هنر مدرن و معاصر است. این نمایشگاه نیز مثل دیگر موزه‌ها، هزینه‌ای برای ورود دریافت نمی‌کند؛ اما با این‌ حال ممکن است برای نمایش‌های خاص و برنامه‌ریزی شده، نیاز به تهیه بلیط باشد. ولی به‌صورت کلی، کسانی که با هزینه‌ی کم سفر می‌کنند، می‌توانند به این مکان نیز سری بزنند.

موزه ویکتوریا و آلبرت (The Victoria and Albert Museum)

موزه لندن

موزه ویکتوریا و آلبرت در منطقه سلطنتی کنزینگتون و چلسی واقع شده که کوچک‌ترین منطقه لندن بوده و نیز در جنوب مرکز شهر قرار دارد. این موزه در سال ۱۸۵۲ ساخته شد و به افتخار ملکه‌ی بریتانیا، ویکتوریا و همسرش آلبرت این نام را برایش انتخاب کردند. حدود ۵/۴ میلیون شیء قیمتی و هنری، یادگار ۵۰۰۰ ساله از عهد باستان تا امروز، در این موزه قرار دارد. این آثار، مجموعه‌ای از آثار فرهنگی اروپا، آمریکای شمالی، آسیا و آفریقای شمالی است. نمایشی جذاب از آثار سفالی، شیشه‌ای، پارچه، لباس، نقره، آهن‌کاری، جواهرات، اثاثیه و اشیای قدیمی، مجسمه، عکس، پوستر و نقاشی در این موزه خودنمایی می‌کند. موزه ویکتوریا و آلبرت، سال گذشته ۳۲۵/۴۳۲/۳ نفر بازدیدکننده داشت.

موزه علوم لندن (The Science Museum)

موزه لندن

موزه علوم لندن توسط «بِنِت وودکرافت» در سال ۱۸۵۷ تاسیس شد.کلنگ‌زنی موزه علوم را ملکه ویکتوریا انجام داده که برای این موزه یک افتخار محسوب می‌شود. ملکه می‌خواست این موزه به نام خودش و همسر مرحومش باشد که البته در ابتدا، زمانی که ساختمان جدید ساخته شد، همان‌گونه هم شد، اما ۱۰ سال بعد، نام این مجموعه به «مجموعه آثار هنری» و سپس به «مجموعه آثار علمی» تغییر یافت. موزه علوم لندن در آن زمان کلکسیونی از ماشین‌آلات به نمایش گذاشته بود که در سال ۱۸۵۸ به موزه ثبتی و سپس به موزه ثبت دفتری در سال ۱۹۶۳ تبدیل شد. این مجموعه آثار هنری بسیاری داشت که اکنون بخشی از موزه علوم لندن به‌شمار می‌روند. برای رفتن به این موزه نیز مانند دیگر موزه‌های بریتانیا، نیاز به پرداخت مبلغ ورودی ندارید. موزه علوم لندن در سال ۲۰۱۵ حدودا ۲۱۲/۳۵۶/۳ نفر بازدید کننده داشته است.

سامرست هاوس (Somerset House)

موزه لندن

سامرست هاوس خانه‌ای اشرافی به سبک نوکلاسیک است که اصالتا کاخ تئودور بوده و توسط «سر ویلیام چمبرز» در سال ۱۷۷۶ ساخته شده بود. این موزه با اضافه شدن « Victorian Wings» در سال‌های ۱۸۳۱ و ۱۸۳۶ گسترش داده شد. سامرست هاوس در شرق «پل واترلو» و جنوب «رودخانه تیمز» قرار دارد. قسمت شرقی این موزه، جزو محوطه‌ی دانشگاه کینگز لندن نیز هست. الیزابت تئودور که بعدها تبدیل به الیزابت اول شد، در طول فرمانروایی خواهرش، ماریِ اول در سامرست هاوس باقی ماند.

برج لندن (Tower of London)

موزه لندن

برج لندن قلعه‌ای سلطنتی و تاریخی‌ است که در شمال رودخانه‌ی تیمز واقع شده و در اواخر سال ۱۰۶۶ ساخته شد که یادگاری از دوران حمله‌ی نرمن‌ها به انگلستان است. این مکان که در ابتدای کار کاخی مجلل بود، به‌عنوان خانه‌ای سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت. اگرچه هدف از ساخت این قلعه، ایجاد زندان نبوده است، اما از این قلعه بین سال‌های ۱۱۰۰ تا ۱۹۵۲ به‌عنوان زندان استفاده می‌شد. به‌طور کلی، برج لندن مجموعه‌ای از چندین ساختمان با دو لایه دیوار دفاعی و یک خندق است. با وجود اینکه برج لندن زندان نبود، اما در ابتدای کار، چند تن از افراد معروف دربار آن‌ زمان، از جمله شاهزاده‌های همین برج در این مکان زندانی شده بودند. در سال ۱۵۳۶ سرِ «آن بولین»، دومین همسر هنری هشتم، را در « Tower Green»، محوطه‌ای درون برج لندن، از تنش جدا کردند. چند سال بعد همین اتفاق برای دخترعموی او «کاترین هاوارد» نیز افتاد. در سال ۲۰۱۵، تعداد ۲۴۹/۷۸۵/۲ نفر از برج لندن بازدید کردند.

گالری ملی پرتره لندن (The National Portrait Gallery)

موزه لندن

گالری ملی پرتره، یک نگارخانه هنری در لندن است که خانه‌ی تصاویر تاریخی مهم و معروف مردم بریتانیا است. این نمایشگاه وقتی در سال ۱۸۵۶ افتتاح شد، در نوع خود اولین بود. گالری ملی پرتره لندن در سال ۱۸۹۶ به مکان فعلی‌اش یعنی سنت مارتین انتقال یافت که در چند قدمی میدان ترافالگار قرار گرفته است. این نمایشگاه مجموعه‌ای از ۱۹۵ هزار عکس از تاریخ بریتانیا دارد و سالیانه بیش از ۶۰/۲ میلیون نفر بازدیدکننده دارد. مانند دیگر موزه‌های بریتانیا، گالری ملی پرتره‌ی لندن نیز برای بازدید عموم آزاد بوده و هزینه‌ی ورودی ندارد.

انگلستان که پیشینه‌ای غنی از تاریخ و افسانه دارد، همواره جایگاه خاصی در قلب افراد مختلف جهان داشته است.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه