روزشمار: ۱۲ تیر؛ سرنگونی هواپيمای مسافربری ايران توسط ناوگان آمريكایی در خليج فارس

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی شنبه، ۱۲ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۱۲ تیر؛ سرنگونی هواپيمای مسافربری ايران توسط ناوگان آمريكایی در خليج فارس

در دوازدهم تيرماه ۱۳۶۷ شمسی، هواپيمای مسافربری ايرباس ايران كه از تهران عازم دبی بود، بر فراز آب‏‌های خليج فارس و در نزدیکی جزيره‌ی هنگام مورد هجوم يگان‏‌های دريایی متجاوز آمريكایی مستقر در آب‏‌های خليج فارس قرار گرفت و سقوط كرد.

پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با شناسه‌ی «IR655» از تهران به مقصد دبی در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۶۷ پس از توقف بین راهی در بندرعباس به سمت دبی در حرکت بود که با شلیک موشک هدایت شونده از ناو یواس‌اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده‌ی آمریکا بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی ۲۹۰ سرنشین آن که شامل ۴۶ مسافر غیر ایرانی و ۶۶ کودک بودند، جان باختند. این جنایت از نظر میزان تلفات انسانی، هشتمین جنایت مرگبار هوایی تاریخ است.

پس از سقوط اين هواپيما، مقامات آمريكایی برای توجيه اين جنايت نابخشودنی، دلايل ضد و نقيضی عنوان كردند و كوشيدند اين اقدام خصمانه را یک اشتباه قلمداد كنند. اما با توجه به مجهز بودن كشتی جنگی وينسنس به پيشرفته‏‌ترين سيستم‌‏های راداری و رايانه‌‏ای و هم‏چنين مشخص بودن نوع هواپيمای در حال پرواز، مسلم شد كه احتمال اشتباه وجود نداشته و اين اقدام، كاملاً خصمانه بوده است.

دولت آمریکا مبلغ ۶۱/۸ میلیون دلار به خانواده‌های قربانیان و همچنین ۷۰ میلیون دلار برای خسارت ناشی از سقوط هواپیمای مسافربری پرداخت کرد. این مبالغ به صورت بلاعوض و بدون قبول مسئولیت حادثه پرداخت شد و هیچ‌کدام از خدمه‌ی ناو وینسنس تحت پیگرد قرار نگرفتند. حتی مقام‌‏های آمريكایی پس از چندی، مدال شجاعت بر گردن ناخدای اين ناو انداختند و به این ترتیب حمايت رسمی خود را از اين جنايت اعلام کردند.

هواپیمایی ایران ایر تا دی‌ماه سال ۱۳۹۰ شمسی، همچنان از شماره‌ی پرواز ۶۵۵ برای هواپیماهای تهران به دبی استفاده می‌کرد.

در همین روز:

وحدت ويتنام شمالی و جنوبی پس از بيست سال جدایی (۱۹۷۶ میلادی)

مطالب مرتبط:

دیدگاه