تیم ملی والیبال ایران در چه صورت به المپیک ریو 2016 صعود می‌ کند؟

عماد جعفری | یکشنبه, ۹ خرداد ۹۵ ساعت ۲۲:۵۰

مسابقات والیبال انتخابی المپیک ریو 2016، با شرکت تیم ملی کشورمان و هفت تیم قدرمتمند دیگر این روزها در ژاپن در حال برگزاری است. اما این سوال که ۱۲ تیم حاضر در المپیک ریو چگونه انتخاب می‌شوند و تیم ملی والیبال کشورمان در چه صورت به المپیک راه پیدا می‌کند، پرسشی است که در این مطلب به آن پاسخ خواهیم داد. با کجارو همراه باشید.

مسابقات انتخابی والیبال المپیک ریو، با شرکت هشت تیم قدرمتند والیبال ایران، استرالیا، لهستان، چین، فرانسه، ژاپن، ونزوئلا و کانادا در ژاپن در حال برگزاری است. تیم ملی والیبال کشورمان که در اولین مسابقه خود  در سه ست پیاپی با اقتدار از سد استرالیا گذشته بود، امروز نیز در بازی نفس‌گیر کانادا را با نتیجه سه بر دو شکست داد.

اما این سوال برای بسیاری وجود دارد، که ۱۲ سهمیه المپیک والیبال چگونه توزیع شده و چند تیم از این رقابت‌ها راهی ریودوژانیرو برزیل خواهند شد. در ادامه با به پاسخ این پرسش خواهیم پرداخت.

المپیک ریو

مسابقات جام جهانی ۲۰۱۵ والیبال برای انتخاب دو تیم برتر صعودکننده به المپیک ۲۰۱۶ برگزار شد و آمریکا و ایتالیا با قهرمانی و نایب قهرمانی در این مسابقات به المپیک راه یافتند. تیم ملی ایران در این رقابت‌ها با قرار گرفتن در مکان هشتم نتوانست جواز حضور در المپیک را به دست آورد.

مسابقات والیبال المپیک ۲۰۱۶ با حضور ۱۲ تیم برگزار می‌شود و برزیل به‌عنوان میزبان یکی از تیم های حاضر در این مسابقات خواهد بود. فرمول و نحوه انتخاب و صعود ۱۱ تیم باقی مانده به‌صورت زیر است:

۲ تیم اول و دوم جام جهانی ۲۰۱۵ ژاپن

جام جهانی والیبال مردان از ۱۷ شهریور تا یکم مهرماه سال ۱۳۹۴ به میزبانی کشور ژاپن برگزار شد و دو تیم اول، ایتالیا و آمریکا به‌صورت مستقیم به المپیک صعود کردند.

۴ تیم اول انتخابی قاره‌های اروپا، آمریکای جنوبی، آمریکای شمالی و آفریقا

  • آرژانتین قهرمان مسابقات انتخابی آمریکای جنوبی
  • روسیه قهرمان مسابقات انتخابی اروپا
  • کوبا قهرمان مسابقات انتحای آمریکای شمالی و مرکزی
  • مصر قهرمان مسابقات انتخابی آفریقا

تیم برتر رقابت‌های انتخابی بین قاره‌ای والیبال

در گروه چهار تیمی نیز تیم‌های مکزیک (میزبان)، شیلی، الجزایر و تونس برای یک سهمیه که قهرمان این رقابت ها خواهد بود، به مصاف یکدیگر می‌روند.

 ۴ تیم (سه تیم برتر و بهترین تیم آسیایی) در تورنمنت انتخابی ژاپن

تورنمنت جام بین قاره‌ای ژاپن با حضور هشت تیم هم‌اکنون در حال  برگزاری است. تیم‌های حاضر در این تورنمنت عبارت‌اند از:

  • ژاپن (میزبان)
  • سه تیم برتر آسیا در رنکینگ جهانی (ایران، استرالیا و چین)
  •  تیم‌های دوم و سوم انتخابی المپیک قاره اروپا
  •  تیم دوم انتخابی المپیک قاره آمریکای جنوبی
  • تیم دوم انتخابی المپیک قاره آمریکای شمالی

 در پایان این رقابت‌ها سه تیم اول و بهترین تیم آسیا مجوز حضور در بازی های المپیک را به دست می‌آورند. قبل از شروع مسابقات اعلام شده بود که اگر یک تیم آسیایی در جمع سه تیم برتر قرار بگیرد، برترین تیم آسیایی بعدی نیز جواز حضور در رقابت‌های المپیک را خواهد یافت. با این همه سایت رسمی فدارسیون جهانی والیبال، پیش از بازی تیم‌های ملی والیبال ایران و کانادا، نحوه جدید راهیابی تیم‌ها از طریق مسابقات انتخابی ژاپن را چنین عنوان کرد: 

سه تیم برتر این مسابقات به‌طور مستقیم راهی المپیک ریو خواهند شد و در صورتی که یکی از این سه تیم، از قاره آسیا باشد، تیم چهارم فارغ از موقعیت جغرافیایی به این رقابت‌ها راه خواهد یافت.

با این تفاسیر و سابقه تیم‌ها و حضور نداشتن تیم‌های قدرتمندی چون برزیل، آمریکا و ایتالیا، و نتایجی که تیم ملی کشورمان تاکنون به دست آورده، احتمال حضور ایران در المپیک ۲۰۱۶ بسیار بالاست.

مطالب مرتبط:

دیدگاه