فلتینس آرنا؛ ورزشگاه مدرن باشگاه شالکه ۰۴

بهداد خسور | جمعه, ۳۱ اردیبهشت ۹۵ ساعت ۲۰:۰۰

باشگاه فوتبال شالکه‌ی آلمان در سال ۲۰۰۱ به ورزشگاه جدیدی نقل مکان کرد که بدون شک یکی از پیشرفته‌ترین ورزشگاه‌های حال حاضر جهان است. نام ورزشگاه جدید باشگاه شالکه فلتینس آرنا است، امروز در ادامه‌ی سری مقالات آشنایی با استادیوم‌ها در کجارو به معرفی این استادیوم مدرن فوتبال اروپا می‌پردازیم.

اطلاعات کلیدی

  • باشگاه: اف.سی شالکه ۰۴ (FC Schalke 04)
  • سال تاسیس: ‌۲۰۰۱
  • گنجایش: ۶۱.۶۷۳ نفر (۱۶.۰۰۰ نفر ایستاده)

تاریخچه و توضیحات ورزشگاه

استادیوم فلتینس آرنا (Veltins-Arena) که تا پیش از سال ۲۰۰۵ با نام آرنا آوف شالکه شناخته می‌شد، جایگزین استادیوم پیشین این باشگاه، پارک اشتادیون، شده است. فلتینس آرنا اولین استادیوم در آلمان است که تمام مخارج ساخت و ساز آن توسط یک شرکت خصوصی تأمین شده و هیچ یارانه‌ی دولتی در ساخت آن استفاده نشده است. احداث این استادیوم برای باشگاه شالکه ۱۹۱ میلیون یورو هزینه در بر داشت.

players-at-veltins

فلتینس آرنا در سیزدهم آگوست سال ۲۰۰۱ با برگزاری یک تورنومنت دوستانه به صورت رسمی افتتاح شد. سه تیم شالکه، بورسیا دورتموند و اف.سی نورنبرگ در این تورنومنت حضور داشتند و اولین بازی آن بین تیم‌های شالکه و دورتموند برگزار شد که با تساوی بدون گل به پایان رسید.

فلتینس آرنا یکی از پیشرفته‌ترین استادیوم‌های اروپا است. این استادیوم سقف‌های متحرک جمع شونده دارد، زمین چمن آن حرکت می‌کند و از محوطه‌ی استادیوم خارج می‌شود تا استادیوم برای برگزاری رویدادهای دیگری مثل کنسرت‌ها آماده شود، همچنین جایگاه جنوبی تماشاچیان این استادیوم هم متحرک است.

retractable-roof

فلتینس یکی از ورزشگاه‌های منتخب برگزاری بازی‌های جام جهانی ۲۰۰۶ بود و در طول این رقابت‌ها ۴ بازی مرحله‌ی گروهی و همچنین بازی یک‌چهارم نهایی بین تیم‌های انگلیس و پرتقال را میزبانی کرد.

در سال ۲۰۰۴ این ورزشگاه میزبان بازی پایانی لیگ قهرمانان بین دو تیم پورتو و موناکو بود که بازی با نتیجه‌ی ۳ بر صفر به سود پورتو به پایان رسید.

veltins-pitch

راه‌های دسترسی به فلتینس آرنا

فلتینس آرنا در شمال گلسنکرشن (Gelsenkirchen) بین دو اتوبان A42 و A2 قرار دارد که هر دو از غرب به شرق شهر ادامه دارند.

اگر مسیر شما به گونه‌ای است که از اتوبان A42 به سمت ورزشگاه می‌روید، وارد خروجی شماره‌ی ۱۷ گلسنکرشن-شالکه شوید. در خیابان آلفرد-زینگلر (Alfred-Zingler-Strasse) به سمت شمال بپیچید و در همان جاده حدود ۲ کیلومتر رانندگی کنید. هنگامی که به تقاطع خیابان کورت شوماخر (Kurt-Schumacher) رسیدید به سمت راست بپیچید. اگر در همین مسیر ادامه بدهید به فلتینس آرنا می‌رسید.

around-veltins

اگر هم از A2 به سمت استادیوم می‌روید، وارد خروجی گلسنکرشن-بویر (Buer) بشوید. هنگامی که به میدان رسیدید به سمت چپ بپیچید و پس از طی مسافتی چند صد متری وارد خیابان کورت شوماخر شوید.

در نظر داشته باشید که استادیوم فلتینس آرنا در نزدیکی شهر گلشنکرسن ساخته شده است و اگر حدود ۶ کیلومتر در خیابان کورت شوماخر رانندگی کنید به مرکز این شهر می‌رسید.

veltins-lights

اگر تمایل دارید با وسایل حمل و نقل عمومی به فلتینس آرنا بروید، می‌توانید از ایستگاه پست گلسنکرشن (Hauptbahnhof) سوار قطار ۳۰۲ بشوید.

آدرس استادیوم به زبان آلمانی:  Ernst-Kuzorra-Weg 1, 45891 Gelsenkirchen

اقامتگاه، رستوران و کافه‌های نزدیک به فلتینس آرنا

محدوده‌ی اطراف استادیوم شالکه چندان سرگرم‌کننده نیست، اگرچه یک سینما و چند رستوران در اطراف آن وجود دارد. همچنین اگر دوست داشته باشید چند ساعتی در اطراف استادیوم وقت تلف کنید، می‌توانید به بازمانده‌های ورزشگاه قدیمی باشگاه شالکه، پارک اشتادیون، هم سری بزنید.

دو هتل هم در فاصله‌ی کمی از استادیوم قرار دارند. یکی هتل Courtyard by Marriott است که در دسته‌بندی هتل‌های لوکس و گران‌قیمت قرار دارد و دیگری hotel Arena است که قیمت معقول‌تری دارد.

sliding-pitch

اگرچه هتل‌های زیادی در مرکز شهر گلسنکرشن وجود دارند اما اگر دوست دارید در جایی اقامت داشته باشید در جایی اقامت کنید که از تفریحات شبانه هم لذت ببرید می‌توانید در هتل‌های شهرهای دوسلدورف (Dusseldorf) یا بوخوم (Bochum) ساکن بشوید. از این دو شهر می‌توانید به راحتی و در مدتی کوتاه به سمت استادیوم بروید.

بلیت بازی‌های تیم شالکه

بلیت بازی‌های شالکه را می‌توان به صورت آنلاین، از طریق شماره تلفن خرید بلیت باشگاه (TicketTelefone) یا از مرکز خدمات باشگاه در محل استادیوم خریداری کرد.

spectators

قیمت بلیت بازی‌های تیم شالکه از ۲۶ یورو (۱۰۳.۰۰۰ تومان) شروع می‌شود و در گران‌ترین حالت برای یک صندلی در محلی مناسب به ۵۲ یورو (۲۰۶.۰۰۰ تومان) می‌رسد. بلیت منطقه‌ی ایستاده هم ۱۵/۵ یورو (۶۲.۰۰۰ تومان) است.

باشگاه شالکه بلیت بازی‌های این تیم مقابل بایرن و دورتموند را ۱۰ یورو (۳۹.۰۰۰ تومان) گران‌تر به فروش می‌رساند. می‌توانید از اینجا نقشه‌ی چیدمان صندلی‌های استادیوم را ببینید.

tickets-schalke

آمار حضور تماشاچیان

spectators-statistics

تورهای استادیوم

باشگاه شالکه تورهایی ۷۵ دقیقه‌ای همراه با راهنما برگزار می‌کند که طی این تورها علاقه‌مندان می‌توانند از اتاق کنفرانس خبری، رختکن‌ها، باشگاه طرفداری و موزه‌ی باشگاه شالکه بازدید کنند.

تورهای استادیوم معمولا روزهای سه‌شنبه تا یکشنبه برگزار می‌شوند، اما ممکن است به علت برگزاری رویدادی در فلتینس آرنا، تورها به تعویق بیافتند یا لغو شوند. قیمت تور برای هر نفر ۹ یورو (۳۵.۰۰۰) تومان است و برای خرید آن می‌توانید به آدرس tour@veltins-arena.de ایمیل بفرستید یا با شماره‌ی ۰۰۴۹۳۸۹۲۹۰۰ تماس بگیرید.

stadium-tours

موزه‌ی باشگاه هم روزهای سه‌شنبه تا جمعه از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر باز است و ورود به آن برای هر نفر ۵ یورو (۲۰.۰۰۰ تومان) هزینه دارد. روزهای شنبه و یکشنبه هم موزه تا ساعت ۵ عصر باز است.

stadium-tours

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق آدرس ایمیل museum@schalke04.de یا تلفن ۰۰۴۹۲۰۹۳۸۹۲۹۰۰ با مسئولان موزه تماس بگیرید.   

مطالب مرتبط:

منبع stadiumguide

دیدگاه