آثار تاریخی شهرستان بروجرد

مرتضی گودرزی | دوشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۹۵ ساعت ۰۰:۰۱

بروجرد دومین شهر بزرگ استان لرستان است که قدمت فراوانی از لحاظ تاریخی و فرهنگی دارد. با ما در کجارو همراه باشید تا چند مکان تاریخی این شهر را به شما معرفی کنیم.

بروجرد دومین شهر بزرگ استان لرستان با ۲۶۴۲ کیلومتر مربع مساحت است که در ارتفاع ۱۶۰۰ متری سطح دریا و در جوار رشته کوهای‌ زاگرس واقع شده  و از مناظر طبیعی بی‌نظیری برخوردار است. سابقه این شهر در دوران قبل از اسلام کاملا واضح نیست، اما نکته مشخص این است که این شهر در دوران هخامنشیان جزوی از شهرهای آباد ایران بوده است. البته اغلب اماکن باقی‌مانده در آن مربوط به دوران بعد از اسلام است که مهم‌ترین آن‌ها را برای شما معرفی می‌کنیم.

چغا بروجرد

آتشکده بروجرد

آتش کده بروجرد

این آتشکده که به‌ تازگی کشف‌ شده است، درست در زیر بنای مسجد جامع قرار دارد، در ساخت آتشکده فقط از آجر استفاده‌ شده است. از ساختار معماری آن می‌توان پی برد که این آتشکده مربوط به دوره ساسانیان است.

مسجد امام خمینی (سلطانی)

مسجد امام بروجرد 2

مسجد امام بروجرد

این مسجد قدیمی که مربوط به دوران قاجار است، کاملا مطابق با (مسجد شاه) تهران ساخته شده است. صحن مسجد ۶۱ در ۴۷ متر است و در وسط حیاط آن حوض بزرگی قرار دارد. این مسجد ۳ در بزرگ دارد که به خیابان‌ها و بازارهای اصلی شهر باز می‌شود، گنبد و ایوان بلند مسجد مزین به کاشی‌های خشتی است و کتیبه‌های فراوان آن مربوط به سال‌های ۱۲۴۸ تا۱۳۰۹ است. شبستان مسجد با کاشی‌کاری‌های قاجاری تزیین‌ شده و در طاق ایوان آن نوشته‌هایی با خط ثلث و نستعلیق به چشم می‌خورد، در ایوان غربی کتیبه‌ای از حکم حکومتی حسام‌السلطنه نیز  وجود دارد.

مسجد جامع بروجرد

مسجد جامع بروجرد

این مسجد در شرق شهرستان قرار دارد، بنای آن متعلق به قرن سوم است که روی آتشکده قدیمی بنا شده است. ارتفاع گنبد مسجد تا سطح زمین ۲۰ متر است. مسجد جامع در ابتدای ساخت بدون گلدسته بوده و در سال ۱۲۰۹ گلدسته‌ها به آن اضافه شده است.

زمانی که وارد مسجد شوید با یک منبر ۹ پله‌ای زیبا روبه‌رو خواهید شده، که روی آن اشعاری کنده‌کاری‌ شده است.

منبر مسجد جامع بروجرد

تصویری از منبر ۹ پله چوبی مسجد جامع بروجرد

امامزاده جعفر(ع)

امام زاده جعفر

امامزاده جعفر (ع) با پنج واسطه به امام زین‌العابدین (ع) می‌رسد. این امامزاده در اطراف گورستان بسیار قدیمی شهر بنا شده که سفال‌های مزین به خط کوفی نیز از آن یافت شده است. معماری متفاوت گنبد طبقاتی آن جلوه خواصی به این بنا بخشیده است، این گنبد ۱۸ طبقه و ۲۵ متر ارتفاع دارد. سبک معماری این بنا مربوط به عهد سلجوقی است و در لوح آن تاریخ ۷۱۷ به چشم می‌خورد.

ورودی امام زاده جعفر

تصویری از ورودی زیبای امامزاده‌جعفر بروجرد

خانه تاریخی کمال‌الدین طباطبایی

خانه طباطبایی

از خانه‌های مجلل تاریخی مربوط به دوره‌ی قاجار است که میراث فرهنگی آن را به تنها موزه شهر بروجرد تبدیل‌ کرده است. این بنا ۳ طبقه ، یک حیاط بزرگ، چند شبستان و چند تالار و یک شاه‌نشین دارد.

ارگ بروجرد

ارگ بروجرد

جدیدترین اثر کشف شده تاریخی شهرستان بروجرد که به‌ تازگی و در اثر گودبرداری ساختمانی به‌ طور اتفاقی پیدا شده؛ یک تأسیسات و سیستم آب‌رسانی قدیمی سفالی است که برای پالایش آب و در واقع تصفیه‌ی آب به کار می‌رفته است. طی نظر اولیه کارشناسان این بخشی از سیستم آبی ارگ قدیم شهر بوده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه