ثروتمندترین زنان تاریخ

هانیه احمدی | دوشنبه, ۱۹ بهمن ۹۴ ساعت ۰۹:۰۰

تاریخ گواه این است که زنان برای ثروتمند شدن همیشه شرایط سختی داشته‌اند. از قانون ارجح بودن مردان تا قوانین منع مالکیت زنان که همه و همه سبب محدود شدن شمار زنان سرمایه‌دار و بانفوذ در طول سال‌های متمادی شده است. تعداد اندکی هم که سرمایه‌ی زیادی به دست می‌آوردند، در اصل آن را از مردان خانواده‌شان به ارث برده بودند. در این مقاله‌ی کجارو می‌خواهیم ۱۰ زن  بانفوذ و ثروتمند را از مصر باستان تا به امروز به شما معرفی کنیم که تمامی آن‌ها زنان موفق  دوران خود هستند.

  یک پرفسور تاریخ باستان در دانشگاه استنفورد به نام والتر شیدل (Walter Scheidel) می‌گوید:

زنان با ثروت شخصی زیاد یک پدیده‌ی مدرن هستند.

وب‌سایت تایم، سال گذشته فهرستی از ۱۰ فرد ثروتمند طول تاریخ را عرضه کرد که در میان آن‌ها نام هیچ زنی به چشم نمی‌خورد. تهیه آن فهرست نیز کار چندان راحتی نبود. جمع‌آوری اطلاعات در مورد اموال شخصی افراد در مناطق و دوران‌های متفاوت مسلما کار دشواری است. بنابراین این وب‌سایت از تکنیکی که توسط اقتصاددانان و تاریخ‌شناسان بسط داده شده، برای اندازه‌گیری ارزش اموال  استفاده کرد که در واقع مقایسه‌ای بین ثروت شخصی و کل تولید اقتصادی جهان در آن زمان مشخص است.

این سایت اکنون نیز با در نظر گرفتن همان روش، فهرست دیگری را تهیه کرده که این بار تمرکز آن‌ها روی انتخاب زنانی بوده است که علاوه بر ارثیه‌ای که دریافت کرده‌اند، از طریق کسب و کار یا نقش سیاسی خود بر دارایی‌هایشان افزوده‌اند؛ با وجود آنکه در اصل این ثروت را از پدر یا شوهر خود به ارث برده‌ بودند. بنابراین شما در این لیست هرگز نام اشخاصی مانند کریستی والتون (Christy Walton)، بیوه‌ی جان والتون و آلیس والتون از وراث او (نامبرده با داشتن ثروتی به ارزش خالص ۳۲.۴ میلیارد دلار درصدر فهرست ثروتمندترین زنان آمریکا قرار دارد)  را نخواهید دید، چراکه آن‌ها هرگز دستی در فعالیت‌های شرکت وال‌مارت نداشته‌اند.

به‌علاوه شما در این فهرست، از افراد ثروتمند خانواده‌های سلطنتی مانند ملکه‌های انگلیس، ویکتوریا و الیزابت اول یا ملکه‌ی مصر، نفرتیتی، کسی را پیدا نخواهید کرد. این افراد با آنکه هرکدام هم قدرت داشته‌اند و هم ثروت، اما هیچ‌کدام مشارکت کافی در ثروت جهانی نداشته‌اند. به‌دلایل مشابه در دنیای مدرن امروزی هم میلیاردرهای بانفوذی مانند اپرا یا الیزابت هولمز، موسس ترانوس (Theranos)، با توجه به معیار در نظر گرفته شده برای گزینش افراد، جایی در فهرست ما ندارند. این فهرست با وسواس و دقت بسیار زیاد از بین ده‌ها  کاندید و بعد از مشورت با حدود ۳۰  تاریخ‌دان تهیه شده است.

۱۰. شارلین دی کاروالیو - هاینکن (Charlene de carvalho-Heineken)

شارلین دی کاروالهو- هاینکن

تاریخ تولد: ۱۹۵۴ - در قید حیات

ملیت: هلندی

زمانی که دی کاروالیو کنترل کسب و کار عظیم پدرش را به ارث برد، یک زن خانه‌دار ۴۷ ساله با ۵ فرزند بود. وی پس از مرگ پدرش درسال ۲۰۰۲،  ۲۵ درصد از سهام جهانی هاینکن (Hieneken) را به ارث برد. بدون داشتن هیچ‌گونه تحصیلا ت آکادمیک در کسب و کار، مجبور به اداره‌ی تشکیلاتی عظیم  شد. با نظارت وی و از زمان حضور او، شرکت توانست است از طریق فروش محصولات هاینکن، ۳۰ میلیارد دلار جمع‌آوری کند. البته در حال حاضر مدیر عامل هاینکن ژان فرانکو فان بوکسیمر(Jean-Francois van Boxmeer ) است.

۹. انی کاکس چمبرز (Anne Cox Chambers)

کوکس چمبرز

تاریخ تولد : ۱۹۱۹- در قید حیات

ملیت: آمریکایی

کاکس چمبرز سفیر پیشین آمریکا در بلژیک بود و عنوان لژیون دونر فرانسه را در سال ۲۰۰۹ دریافت کرد که بالاترین نشان افتخار کشور فرانسه است، اما شهرتش به خاطر شرکت عظیم رسانه‌ای او است. دارایی این زن ساکن جورجیا از سهم به ارث برده‌اش از شرکت انتشاراتی پدرش به نام کوکس اینترپرایزز است که مالک رسانه‌های خبری مانند آتلانتا جورنال کانستیتوشن (Atlanta Journal-Constitution)  و پالم بیچ پست (Palm Beach Post) بود. اما بخش زیادی از درآمد وی از بخش ارتباطات از راه دور شرکت به‌ دست می‌آید که یکی از بزرگترین ارائه‌دهنده‌های تلویزیون کابلی در کشور است. کاکس چمبرز به‌عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت اینترپرایزز و رئیس روزنامه آتلانتا است. در نوامبر سال ۲۰۱۵ این بانوی ۹۶ ساله‌ از هیئت مدیره کناره‌گیری کرد و سهم خود را بین سه وارث خود تقسیم کرد که رقمی بالغ بر ۱۵.۳ میلیارد دلار است.

۸. سوزان کلاتن (Susanne Klatten )

سوزان کلاتن

تاریخ تولد: ۱۹۶۲ - در قید حیات

ملیت: آلمانی

سوزان کلاتن که ثروتمندترین زن آلمان است، بیشتر دارایی ۱۷.۴ میلیارد دلاری خود را از یکی از سودآورترین برندهای کشور به نام بی‌ام‌و (BMW) به دست آورده است. کلاتن ۱۲.۶ درصد از سهام این اتومبیل‌سازی لوکس را از پدرش، هربت کوانت (Herbert Quandt)، به ارث برد. به‌علاوه کلاتن در کسب و کارهای مختلفی سرمایه‌گذاری کرد؛ از شرکت‌های دارویی ( او مالک Altana AG است که در سال حدود ۲ میلیارد دلار فروش دارد) تا کسب و کارهایی در تکنولوژی آب و  نیروی بادی. سوزان به‌همراه مادر مرحومش یوهانا کوانت (Johanna Quandt) و برادرش استفان (Stefan)، در سال ۲۰۱۳ برای کمک جنجالی ۱ میلیون دلاری به جشن صدراعظم، آنجلا مرکل، مورد انتقاد شدید قرار گرفت.

۷. یانگ هوییان (Yung Huiyan)

تاریخ تولد: ۱۹۸۱-در قید حیات 

ملیت: چینی

در حالی که بسیاری از مردم در سال ۲۰۰۷ از رکود اقتصادی ضربه‌ی سختی خوردند، یانگ مانند تعداد معدودی از افراد از این امر مستثنی بود. این وارث چینی با ثروت ۱۶.۲ میلیارد دلاری که از پدرش یانگ گوکیانگ (Yang Guoqiang)، بنیانگذار شرکت کانتری گاردن، به ارث برده است.

به‌دنبال بحران مالی، ارزش خاص ثروت او هم نزول کرد. او در حال حاضر ثروتی به ارزش ۵.۲ میلیارد دلار دارد. هوییان از زمانی که یک نوجوان بود، در کسب و کار خانوادگی مشارکت داشت و بنا به گزارش‌‌ها  با پدرش در جلسات شرکت حضور داشته است. او در حال حاضر نایب رئیس  هیئت مدیره تشکیلات است و به افزایش فروش ۴۱۰ میلیون دلاری سهام جدید در سال ۲۰۱۴ کمک کرد. 

۶. لیلیان بتن کورت (Liliane Bettencourt )

بتن کورت

تاریخ تولد: ۱۹۲۲- در قید حیات 

ملیت: فرانسوی

اگر شما تابه‌حال از فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی یک لوسیون یا یکی از اقلام لوازم آرایش با مارک L`Oreal را خریداری کرده باشید، در واقع به دارایی‌های وارث این شرکت یعنی بتن کورت افزوده‌اید که در سال ۲۰۱۵ به ۴۰.۷ میلیارد دلار رسید. او در حال حاضر یکی از سهامدارن این شرکت آرایشی و بهداشتی است که توسط پدرش در سال ۱۹۰۷ بنیانگذاری شد. زیر نظر این بانوی فرانسوی، L`oreal برندهای دیگری را نیز راه‌اندازی کرد مانند Lancome در سال ۱۹۶۴ و محصولات پرفروشی مانند عطر “Polo” توسط Ruiph Lauren در سال ۱۹۸۵ .

بتن کورت که از بیماری مغزی رنج می‌برد، بیش از این در برنامه‌های روزمره‌ی شرکت مشارکت داده نشده است و نوه‌اش در سال ۲۰۱۲ در هیئت مدیره جایگزین وی شد.

۵. ایزابلا ی اول ملکه کاتسیا

ایزابلا ی اول

تاریخ تولد و وفات: ۱۴۵۱-۱۵۰۴

ملیت: اسپانیایی

به نظرنمی‌رسد چیزی بتواند برای ایزابلای اول ملکه کاتسیا گه یکی از ثروتمندترین پادشاهان در دنیا است،  بهتر از این باشد که پس از ازدواج با فردیناند دوم توانست کنترل بر تمام اسپانیا را تثبیت کند. تا هنگام مرگ او، تاج کاستیا، سالانه در حدود ۱.۴۵ میلیون سکه‌ (سکه‌ی طلایی که به‌عنوان پول رایج اسپانیا استفاده می‌شده است) درآمد داشت. ایزابلا و فردیناند با فتح شبه‌جزیره‌ی ایبری یک امپراتوری واحد با تسلط بر کل اسپانیا را تشکیل دادند. طبق گفته‌ی یک پروفسور تاریخ اسپانیا از دانشگاه ایالت میشیگان :"او همچنین در رونق صنایع پارچه و پشم در اسپانیا نقش داشت و خود صاحب گرانبهاترین جواهرات و پرده‌های نقش‌دار دنیا در زمان خودش بود".

۴. کلئوپاترا

کلئوپاترا

تاریخ تولد و وفات: ۶۹-۳۰ قبل از میلاد

ملیت: مصری

کلوپاترا، یکی از شناخته‌ شده‌ترین زنان در جهان است که  همگان بیشتر ثروت او را به خاطر می‌آورند تا مهارت‌های وی در کارهای سیاسی. به‌عنوان یک فرعون مصری، کلوپاترا، کنترل برخی از بزرگترین صنایع کشور در زمان خودش را به عهده داشت مانند گندم، پاپیروس و روغن که در حدود ۱۲۰۰۰ تا ۱۵ هزار تلنگ مصری برای وی درآمد سالانه داشتند. ارزش خالص سرمایه‌ی وی در حدود ۵۹.۸ میلیارد دلار تخمین زده شده است. با این وجود کلوپاترا همیشه قادر نبود با حق و حقوق  خود از پس زندگی لوکس خود بر بیاید بنابراین وام‌های سنگینی را از رهبران خارجی می‌گرفت تا برای جنگ‌های متعدد در طول سلطنتش هزینه کند.

۳. کاترین کبیر

کاترین کبیر

تاریخ تولد و وفات :۱۷۲۹-۱۷۹۶

ملیت: روسیه‌ای

کاترین بزرگترین نامی که نه‌تنها به خاطر نقش سیاسی‌اش بلکه به خاطر ثروتش که امروزه می‌توانست برابر با ۱.۵ تریلیون دلار به وی قدرت اقتصادی بدهد، شهرت دارد. به‌علاوه کاترین به‌عنوان حاکم زنی که طولانی ترین حاکمیت را داشته است  و یکی از بزرگترین امپراتوران سرزمین،  بر کلیسای ارتودوکس روسیه  نیز تسلط داشت که حدود یک سوم از برده‌های امپراتور یا خدمتکاران استخدامی را اداره می کرد. گرچه کاترین حکومت خود را به امید اصلاحات لیبرال از جمله آزادسازی برده‌ها آغاز کرد اما  پس از قیام مردم در سال ۱۷۷۳ نظر خود را تغییر داد. در زمان حکومت وی، زندگی بسیاری از مردم روسیه بهبودی پیدا نکرد.

۲. حتشپسوت (Hatshepsut)

 Hatshepsut

تاریخ تولد و وفات :۱۵۰۷-۱۴۵۸ قبل از میلاد

ملیت: مصری

در نقش اولین فرعون زن مصر،حتشپسوت (Hatshepsut) تلاش می‌کرد که افراد خود را متقاعد کند که سلطنت وی مشیت خدایان بوده است و با وجود کنترل بر معادن طلا با خروجی که امروزه در حدود ۲ میلیارد دلار ارزش دارد چه کسی می‌توانست این را باور نکند. به گفته‌ی یک مصرشناس از دانشگاه کالیفرنیا در لس انجلس به نام Sara  Kara Cooney ، حتشپسوت یادآور ثروتمندترین زن تاریخ مصر است.

حتشپسوت پس از مرگ همسرش توتمس دوم (برادر ناتنی‌اش) به قدرت رسید و کنترل یکی از بزرگترین امپراتوری‌های زمان باستان را که مرزهایش فراتر از مصر و تا خاورمیانه کشیده می‌شد به دست گرفت. در طول دو دهه حضور وی، او کنترل معادنی با ذخایر عظیم طلا، مس و سنگ‌های قیمتی را نیز تمرین کرد.

۱. امپراتریس وو (Wu)

امپراتریس وو

تاریخ تولد و وفات : ۶۲۴-۷۰۵ پس از میلاد

ملیت :چینی

شما نمی‌توانید بدون اندکی خونخواهی به ثروتمندترین زن تمام دوران تبدیل شوید. این ملکه‌ی چینی به‌عنوان معشوقه‌ی دو امپراتور سلسله‌ی تانگ یعنی پدر و پسر به قدرت رسید. زمانی که امپراتور گائوزونگ (Gaozong ) به قدرت رسید، او برای به‌دست‌آوردن محبت امپراتور رقیبانش را بسیار ظالمانه از بین می‌برد. طبق گزارش‌ها حتی دختر یک هفته‌ای خود را کشت و قتل را به گردن همسر رسمی امپراتور یعنی ملکه وانگ انداخت،  کسی که زندانی و سپس کشته شد. پس از فوت کائوزانگ، وو (Wu ) پسران خود را نیز مجبور به کناره‌گیری کرد و خود را امپراتیس فرمانروا نامید، جایگاهی که معادل با امپراتوری است.

تاکتیک‌های او برای اقتصاد چین کارآمد بود، در طول سلطنت ۱۵ ساله‌اش دامنه‌ی فرمانروایی را تا آسیای میانه گسترش داد و آن را به یکی از بزرگترین امپراتوری‌های آن زمان تبدیل کرد. ثروت ملی هم به‌دلیل تجارت چای و ابریشم با ملل غربی از طریق جاده‌ی ابریشم رشد یافت، چیزی در حدود ۳۰۰ میلیون از پول رایج آن زمان در طول سلسله‌ی تانگ تولید شد.

منبع: time

مطالب مرتبط:

دیدگاه