۷ مکان و فعالیت جالب در محله‌ی تونل استانبول

بهداد خسور | شنبه, ۱۷ بهمن ۹۴ ساعت ۱۶:۳۰

هر سلیقه‌ای که داشته باشید یا با هر حال و هوایی که باشید، در محله‌ی تونل استانبول بالاخره چیزی پیدا می‌شود که شما را به خود جذب کند. با کجارو همراه شوید تا ۷ مکان یا فعالیت برتر این محله‌ی توریستی را به شما معرفی کنیم.

ماجراهای بسیاری در انتظار کسانی است که انتظار گشت و گذار در این منطقه‌ی هنری استانبول را کشیده‌اند. سرگرمی‌های بسیاری در این منطقه وجود دارد، از موزه و چشم‌اندازهای فرهنگی گرفته تا مغازه‌هایی مملو از آثار هنری که باعث می‌شوند تقریبا تمام افرادی که ممکن است همراه شما به اینجا آمده باشند به قسمتی از تونل علاقه‌مند شوند.

قطار کابلی تونل

یکی از شگفت‌انگیزترین جنبه‌های شهر استانبول تنوع فراوان روش‌های حمل و نقلی است که در دسترس ساکنان این شهر قرار دارد. با خرید یک کارت سفر در شهر استانبول به دنیایی از وسایل حمل و نقل عمومی دسترسی خواهید داشت و با در دست داشتن این کارت طیف گسترده‌ای از وسایل حمل و نقل مثل تاکسی یا حتی کشتی در اختیار شما خواهند بود. اما در میان تمام این وسایل حمل و نقل، قطار کابلی استانبول وسیله‌ای متفاوت و غافلگیرکننده است. این قطار زیرزمینی فقط دو ایستگاه دارد و مسافران خود را از تونل به کاراکوی می‌برد. قطار قرمز تونل بسیار تمیز و سر پا است و در یک چشم به هم زدن شما را به مقصد می‌رساند.

tunel-stanbul-railway

این خط متروی زیرزمینی که در سال ۱۸۷۵ به بهره‌برداری رسید حدود ۵۷۳ متر طول دارد، پس از سیستم‌ قطارهای زیرزمینی لندن و یونان، سومین تونل قطار زیرزمینی ساخته شده در دنیا است.

خرید

منطقه‌ی تونل در بین گردشگران و بازدیدکنندگان به حفظ ظاهری خاص و غیر متعارف معروف است. تجربه‌ی خرید در این منطقه هم به همین دلیل کاملا خاص است و شما با خریدهای خاص دست‌ساز یا منحصر به فردی که انجام داده‌اید، در پایان روز راضی و خرسند به محل اقامت خود باز‌می‌شد! علاوه بر مغازه‌های صنایع دستی، کتاب فروشی، لباس فروشی و رستوران‌های زیادی هم در منطقه‌ی تونل وجود دارند.

شیرینی‌های بسیار خوشمزه‌ای در مغازه‌های این منطقه پیدا می‌شوند، پس اگر گذرتان به تونل افتاد، این شیرینی‌های خوشمزه‌ که در مغازه‌های اغذیه‌فروشی آن توسط متخصصان پخت شیرینی تهیه می‌شود از دست ندهید.

hanmdmade-carper-turkey

موسیقی

مناطق خاصی از تونل هستند که افراد خلاق، به‌ویژه موسیقیدانان را به خود جذب می‌کنند. می‌توان گفت که تقریبا تمام مسیر خیابان گالیپ دِده (Galip Dede) در تسخیر مغازه‌های ادوات موسیقی است که همه جور آلت موسیقی ترکی و غربی، پارتیتورهای مختلف و آلات موسیقی الکترونیکی در آن‌ها یافت می‌شود و با لوازم و ادوات موجود در آن‌ها می‌توان به‌راحتی یک گروه ارکستر بزرگ را تجهیز کرد. هر سبکی که اجرا می‌کنید، تونل همان جایی است که می‌توانید ادوات مورد نیاز خود را از آنجا تامین کنید.

galip-dede-musicstore

موزه‌ی خانه‌ی مولوی

این موزه تصویری مترادف با ترکیه، فرهنگش و عرفان خاورمیانه‌ای این کشور است. در خانه مولوی، درویش‌های ترک با بصیرتی گیرا و چرخش‌های مسخ‌کننده از شما پذیرایی می‌کنند. این چرخش‌ها نوعی نیایش برای پرستش و خیرخواهی الله است. مراسمی که سال‌ها است برای بینندگان حیرت زده اجرا می‌شود، با چرخش ۱۵ دقیقه‌ای گروهی از مردان همراه است که انگار دارند در خلسه با نوای طنین‌انداز سرودهای عرفانی- اسلامی ارتباط می‌گیرند. اگر دوست دارید به گذشته‌ی واقعی ترکیه نگاهی داشته باشید، این نمایش خارق‌العاده را از دست ندهید.

samati-whirling-mevlevi

برج گالاتا (Galata Tower)

برج گالاتا یکی از برجسته‌ترین آثار تاریخی استانبول است. با بالا رفتن از این برج منظره‌ی تمام شهر و ساحل زیبای استانبول زیر پای شما خواهد بود. به‌علاوه رستورانی در این برج وجود دارد که به‌معنای واقعی یک مکان لوکس برای صرف غذا است. در این رستوران می‌توانید از غذا و نوشیدنی‌های ملل مختلف که با کیفیت عالی سرو و در حالی که چراغ‌های شهر استانبول یکی پس از دیگری زیر پای شما روشن می‌شوند، از تماشای غروب زیبای استانبول لذت ببرید. در صورت تمایل می‌توانید یکی از لباس‌های دوران عثمانی را هم به تن کنید و با‌ آن عکس یادگاری بگیرید.

galata-fisheye

محله‌ی مسجد آسمالی

این منطقه از تونل به خاطر رستوران‌هایش معروف شده است. گردشگران برای چشیدن طعم واقعی غذای ترکی به این منطقه می‌آیند. اگر شما هم دوست دارید برای صرف غذا به مسجد آسمالی بروید با عده‌ی زیادی رستوران مواجه می‌شوید که انواع و اقسام غذای ترکی را در اختیار شما می‌گذارند. از غذای دریایی گرفته تا شیرینی‌های خوشمزه و دسرهای معروف به «مزه» در رستوران‌های این منطقه وجود دارند تا هر کس با هر سلیقه و رژیم غذایی به بهترین شکل پذیرایی شود. اگر به  مسجد آسمالی رفتید، حتما به قدیمی‌ترین و معروف‌ترین رستوران منطقه، رستوران «رفیق»، هم سر بزنید. الان بیش از ۵۰ سال از شروع فعالیت این رستوران می‌گذرد.

restaurants-turkey

هنر خیابانی

در دورانی که گرافیتی دیگر جرم نیست و به‌عنوان شکل خام هنر شهری در نظر گرفته می‌شود، پیچیدگی‌های سیاسی ترکیه توسط نقاشی‌های دیواری و دیوار نوشته‌های بزرگی در سطح شهر استانبول به تصویر کشیده شده است. منطقه تونل هم از این فضیه مستثنی نیست و بر دیوارهای آن پرتره‌های متعددی از شخصیت‌های معروف و ستارگان پاپ نقش بسته یا پیام‌های صلح و محبت روی آن‌های نوشته شده است.

wall-writing

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه