سانتیاگو برنابئو، سیاره‌ی کهکشانی‌های مادرید

بهداد خسور | جمعه, ۳۰ بهمن ۹۴ ساعت ۲۰:۰۰

در ادامه‌ی سری مقالات آشنایی با استادیوم‌ها در کجارو قصد داریم استادیوم یکی از پرطرفدارترین تیم‌های باشگاهی اروپا را به شما معرفی کنیم. سانتیاگو برنابئو استادیوم کهکشانی‌های مادرید، ورزشگاهی با قدمت طولانی است که از دیرباز میزبان بازی‌های تیم رئال مادرید و بازی‌های مهم ملی و باشگاهی بوده است.

 اطلاعات کلیدی

باشگاه: رئال مادرید

سال تاسیس: ۱۹۴۷ میلادی

گنجایش: ۸۱.۰۴۴ نفر

تاریخچه و توضیحات ورزشگاه

در سال‌های اولیه‌ی قرن بیستم میلادی، کمپ دِ ئودونل (Campo De O’Donnell) ورزشگاه باشگاه رئال مادرید بود. پس از آن و در سال ۱۹۲۴ این باشگاه به استادیوم کمپ دِ شامارتین (Campo De Chamartín) نقل مکان کرد. اما در سال ۱۹۴۳، در حالی که هنوز چیزی از این نقل مکان نگذشته بود، مسئولین باشگاه مادریدی متوجه شدند این ورزشگاه برای بازی‌های رئال مادرید خیلی کوچک است. بنابراین سانتیاگو برنابئو (Santiago Bernabeu)، رئیس وقت باشگاه مادرید، خواستار راه‌اندازی استادیومی پیشرفته و بزرگتر برای رئال مادرید شد، ورزشگاهی که حداقل ۱۰۰.۰۰۰ نفر گنجایش داشته باشد.

campo-de-chamartin

ساخت ورزشگاه جدیدی که مد نظر آقای سانتیاگو برنابئو بود در سال ۱۹۴۵ و در همان مکان ورزشگاه کمپ دِ شامارتین آغاز شد و در دسامبر ۱۹۴۷ ورزشگاه سانتیاگو برنابئو با بازی بین تیم‌های رئال و او.اس بلننزه (OS Belenenses) به صورت رسمی افتتاح شد. بازی افتتاحیه با نتیجه‌ی ۳ بر ۱ به سود رئال به پایان رسید.

سانتیاگو برنابئو در سال‌های اول افتتاحش همچنان با نام سابقش شناخته می‌شد و استادیوم جدید شامارتین نام داشت. اما ۸ سال بعد مسئولین نام رئیس باشگاه، سانتیاگو برنابئو را روی آن گذاشتند.

real-madrid-stadiums

درآن سال‌ها سانتیاگو برنابئو فقط دو ردیف صندلی روباز داشت که کمی بیش از ۷۵.۰۰۰ نفر را در خود جای می‌داد. اما در سال ۱۹۵۴ ظرفیت ورزشگاه با اضافه کردن یک ردیف کامل که سر تا سر ورزشگاه را می‌پوشاند، به ۱۲۵.۰۰۰ نفر افزایش یافت.

«سانتیاگو برنابئو» در «کنار کمپ نو» میزبان بازی‌های «یورو ۱۹۶۴» بودند. در طول این رقابت‌ها، برنابئو میزبان یکی از بازی‌های نیمه‌نهایی و همچنین بازی پایانی این رقابت‌ها بین اسپانیا و شوروی بود که بازی فینال با نتیجه‌ی ۲ بر ۱ به سود اسپانیا خاتمه یافت.

در سال‌های پایانی دهه‌ی ۱۹۷۰، استادیوم کم کم داشت پا به سن می‌گذاشت و مسئولین باشگاه تصمیم گرفتند ورزشگاه جدیدی در قسمت شمالی شهر بنا کنند. اما با توجه به نزدیک بودن رقابت‌های جام جهانی ۱۹۸۲ که قرار بود به میزبانی اسپانیا برگزار شود، مسئولین باشگاه در نهایت رای به نوسازی ورزشگاه دادند و قرار شد طی این نوسازی روی ۳ جایگاه تماشاچی که هر کدام دو ردیف برای نشستن تماشاچیان داشتند، سقف کشیده شود و در نصف جایگاه تماشاچیان صندلی نصب شود. پس از این اقدامات گنجایش ورزشگاه به ۹۰.۸۰۰ نفر کاهش یافت.

در طول جام جهانی ۱۹۸۲، ورزشگاه سانتیاگو برنابئو میزبان سه بازی مرحله‌ی دوم گروهی بود و فینال بازی‌ها بین دو تیم ایتالیا و آلمان غربی که با نتیجه‌ی ۳ بر ۱ به سود ایتالیا به پایان رسید هم در این ورزشگاه برگزار شد.

در دهه‌ی ۱۹۹۰، اتحادیه‌ی فوتبال اروپا اعلام کرد که تمام جایگاه‌های در نظر گرفته شده برای تماشاچیان در ورزشگاه‌های خانه‌ی تیم‌های این اتحادیه، باید به طور کامل با صندلی تجهیز شوند. اجرایی شدن این طرح، ظرفیت سانتیاگو برنابئو را به ۵۰.۰۰۰ نفر کاهش می‌داد. بنابراین آقای مندوزا (Mendoza) رئیس وقت باشگاه رئال برنامه‌ی بهسازی بزرگی را به تصویب رساند. طی این برنامه ردیف سوم جایگاه تماشاچیان گسترش یافت و امکانات رفاهی مختلفی در استادیوم ایجاد شد. عملیات بهسازی در سال ۱۹۹۲ آغاز شد و دو سال بعد به پایان رسید.

santiago-bernabeu1

استادیوم سانتیاگو برنابئو همچنین بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ چند بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. اکثر کارهای انجام شده در طول این سال‌ها مربوط به بهبود امکانات رفاهی ورزشگاه بود و با مسقف شدن تنها ردیف روباز ورزشگاه به پایان رسید.

سانتیاگو برنابئو در دوران حیات خود میزبان ۴ بازی فینال رقابت‌های لیگ اروپا و لیگ قهرمانان اروپا بوده است. اولین بازی فینال برگزار شده در سال ۱۹۵۷ بین رئال مادرید و فیورنتینا برگزار شد که  در نهایت با نتیجه‌ی ۲ بر صفر به سود رئال به پایان رسید، دومین فینال در سال ۱۹۶۹ بین آ.ث میلان و آژاکس آمستردام برگزار شد که ۴ بر ۱ به سود باشگاه ایتالیایی خاتمه یافت، بازی سوم بین ناتینگهام فارست و هامبورگ بود که تیم انگلیسی موفق شد با یک گل قهرمان شود، آخرین فینال هم در سال ۲۰۱۰ بین اینتر میلان و بایرن مونیخ برگزار شد که در نهایت با نتیجه‌ی ۲ بر صفر به سود اینتر خاتمه یافت.

bernabeu-realmadrid

در سال ۲۰۱۲ رئال مادرید یک برنامه‌ی نوسازی اعلام کرد که طی آن امکانات رفاهی و تجاری ورزشگاه، مورد بهسازی قرار می‌گرفت و ظرفیت استادیوم به ۹۰.۰۰۰ هزار نفر افزایش می‌یافت. برای انجام این کار از چهار معمار معروف درخواست شد تا طرح پیشنهادی خود را ارائه دهند و طرح برنده در سال ۲۰۱۳ از میان طرح‌های این چهار نفر انتخاب شد. البته این طرح در ابتدا به دلیل تحقیقات اتحادیه‌ی اروپا درباره‌ی کمک‌های دولتی غیر قانونی به باشگاه به تعویق افتاد و در نهایت پس از مدتی توسط شورای شهر مادرید رد شد.

راه‌های دسترسی به سانتیاگو برنابئو

استادیوم سانتیاگو برنابئو در مرکز شهر و در یکی از خیابان‌های اصلی مادرید به نام «پاسو دِلا کاستیانا» (Paseo de la Castellana) قرار دارد. محل استادیوم در حدود ۴ کیلومتری شمال Plaza de Cibeles است. همچنین فاصله‌ی استادیوم تا یکی از میدان های اصلی شهر به نام Puerta del Sol هم حدود ۴ کیلومتر است.

bernabeu-access

برای رسیدن به استادیوم بهتر است از خط ۱۰ مترو استفاده کنید که یک ایستگا ه مخصوص برای سانتیاگو برنابئو دارد. اگر در مرکز شهر هستید، برای سوار شدن به خط ۱۰ می‌توانید از ایستگاه‌های Plaza de España یا Tribunales سوار قطار شوید.

اگر دوست داشته باشید از اتوبوس استفاده کنید هم می‌توانید از Atocha، Paseo del Prado یا Plaza de Ciebeles سوار اتوبوس‌های خط ۱۴ یا ۲۷ شوید و به استادیوم بروید.

از ایستگاه مترو Callao در مرکز شهر هم می‌توانید سوار اتوبوس خط ۱۴۷ شوید و به استادیوم سانتیاگو برنابئو برسید. همچنین اگر از Puerta del Sol سوار اتوبوس خط ۱۵۰ بشوید، می‌توانید در ایستگاه Plaza Lima پیاده شوید و به سمت استادیوم بروید.

bernabeu-at-night

اقامتگاه، رستوران و کافه‌های نزدیک به سانتیاگو برنابئو

استادیوم سانتیاگو برنابئو در یکی از شریان‌های اصلی شهر مادرید واقع شده است. مغازه‌ها، دفاتر اداری و ساختمان‌های مسکونی اکثر فضای اطراف استادیوم را اشغال کرده‌اند، اما در میان این فضاهای مسکونی و تجاری تعدادی کافه و رستوران‌های کوچک وجود دارد و شما می‌توانید برای یک نوشیدنی یا صرف یک وعده‌ی غذایی به آن‌ها مراجعه کنید.

La Esquina del Bernabéu نام مرکز خریدی است که چسبیده به استادیوم سانتیاگو برنابئو ساخته شده و در آن یک سالن غذاخوری کوچک و چند فست فود وجود دارد.

اگر از محل استادیوم در جهت جنوب به سمت مرکز شهر حرکت کنید، کم کم تعداد رستوران‌ها و کافه‌ها بیشتر می‌شود. اکثر تفریحات شبانه و امکانات تفریحی دیگر در سمت ضلع شمالی محدوده‌ی مرکزی شهر واقع شده‌اند.

santiag-bernabeu-stadium

چند هتل در نزدیکی استادیوم سانتیاگو برنابئو وجود دارد. نزدیک‌ترین هتل‌ها به استادیوم Holiday Inn Madrid، AC Hotel Aitana و Rafaelhoteles Orense هستند. افرادی که در این هتل‌ها اقامت داشتند نظرات خوبی درباره‌ی این هتل‌ها داده‌اند اما در نظر داشته باشید که هزینه‌ی اقامت در این هتل‌ها ارزان هم نیست.

هتل‌های Espahotel Plaza Basilica، Hotel Gran Atlanta و Hostal Falfes کمی از استادیوم دورتر هستند، ولی نظرات خوبی درباره‌ی آن‌ها نوشته شده و همه‌ی آن‌ها به ایستگاه‌های مترو نزدیک هستند، علاوه بر این قیمت‌های بسیار منطقی دارند و اگر دوست داشته باشید پیاده‌روی کنید، فاصله شما تا استادیوم حدود ۲۰ دقیقه است.

برای اینکه نظر مردم درباره‌ی هتل‌های نزدیک سانتیاگو برنابئو را بخوانید اینجا کلیک کنید. اگر هم ترجیح می‌دهید در مرکز شهر اقامت داشته باشید، گزینه‌های شما در این لینک هستند.

بلیت‌ بازی‌های تیم رئال مادرید

برای تهیه بلیت‌ بازی‌های رئال مادرید راه‌های متفاوتی وجود دارد. شما می‌توانید از طریق وب‌سایت باشگاه یا وب‌سایت Ticketmaster بلیت‌ها را به صورت آنلاین تهیه کنید، با شماره تلفن ۲۴ ۴۳ ۳۲ ۹۰۲ ۰۰۳۴ تماس بگیرید یا از همان کیوسک‌های بلیت فروشی موجود در ورزشگاه که به Taquillas معروف هستند، بلیت خود را تهیه کنید.

spectators-at-bernabeu

اگر بلیت بازی را آنلاین خریداری کنید، می‌توانید در محل استادیوم نسخه‌ی چاپی آن را دریافت کنید.

بلیت‌های معمولی یک هفته پیش از شروع بازی به فروش می‌رسند، اما خرید بلیت‌های VIP زودتر از آن ممکن است. از آنجایی که به جز در چند بازی خیلی مهم رئال، تمام بلیت‌ها به فروش نمی‌رسد، معمولاً اگر از چند روز قبل بلیت تهیه کنید، نیازی نیست که هزینه‌ی اضافی برای بلیت VIP پرداخت کنید.

برای بازی‌های مهمی مثل ال کلاسیکو، داربی مادرید و بازی‌های مهم لیگ قهرمانان حتماً باید به بازارهای ثانویه (بازار سیاه) مثل سایت viagogo و Ticketbis مراجعه کنید، که قابل اطمینان هستند اما قیمت بلیت در آن‌ها اندکی گران‌تر خواهد بود.

realmadrid-stadium

قیمت بلیت‌ها هم با توجه به تیمی که در مقابل رئال بازی می کند، متفاوت هستند و از ۳۰ یورو (۱۱۸.۰۰۰ تومان) برای صندلی‌های پشت دروازه شروع می‌شود و برای صندلی‌های کناری ورزشگاه به ۴۰ یورو (۱۵۸.۰۰۰ تومان) می‌رسد.

تورهای استادیوم

تورهای استادیوم سانتیاگو برنابئو بدون حضور راهنما برگزار می‌شوند، طی این تور شما یک مسیر از پیش تعیین شده در استادیوم را می‌پیمایید. در این مسیر شما از نیمکت ذخیره‌ها، محوطه‌ی مخصوص هیئت رئیسه‌ی باشگاه، اتاق کنفرانس خبری، تونل ورود بازیکنان و اتاق افتخارات باشگاه بازدید می‌کنید و در آخر با عبور از فروشگاه، هواداری باشگاه تور به پایان می‌رسد.

bernabeu-dogouts

استادیوم از دوشنبه تا شنبه بین ساعت‌های ۱۰ صبح تا ۷ بعد از ظهر باز است و در روزهای یکشنبه و تعطیلات رسمی از ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۶:۳۰ بعد از ظهر پذیرای شما است. در روزهای برگزاری بازی‌ هم تورهای محدودتری برگزار می‌شوند که طی آن‌ها دسترسی به برخی نقاط ممکن نیست و فقط تا ۵ ساعت پیش از برگزاری بازی امکان شرکت در آن‌ها وجود دارد.

realmadrid-championsleague

اگرچه می‌توانید به صورت آنلاین این تورها را خریداری کنید، اما در نظر داشته باشید که اجباری برای رزرو تور نیست. هزینه ورودی برای هر نفر ۱۹ یورو (۷۵.۰۰۰ تومان) است.

real-heros

برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی تور استادیوم سانتیاگو برنابئو می‌توانید با شماره‌ی ۷۰ ۴۳ ۳۹۸  ۹۱ ۰۰۳۴ تماس بگیرید.

منبع: stadiumguide

مطالب مرتبط:

دیدگاه