خانه‌ی عامری‌های کاشان؛ مهمانسرای بزرگ گردشگری

هانیه احمدی
هانیه احمدی چهار شنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۰۰
     خانه‌ی عامری‌های کاشان؛ مهمانسرای بزرگ گردشگری

خانه ی عامری ها که به هتلی زیبا مبدل شده  جزو خانه های بسیار زیبای ایران است. خانه‌های  به جا مانده از دوران‌های  مختلف تاریخی با معماریهای جذاب و کاربردهای متفاوت همیشه  مکان‌های جذابی برای گردشگران هستند. یکی از شهرهای کشورمان که دارای چندین خانه‌ی تاریخی زیبا است شهر کاشان است. با کجارو همراه باشید تا با این خانه ی تاریخی بیشتر آشنا شوید.

 موقعیت جغرافیایی بنا

خانه‌ی عامری‌ها در محله‌ی سلطان میراحمد کاشان، در خیابان علوی و در کنار حمام سلطان میراحمد قرار دارد.

 تاریخچه‌ی بنا

خانه عامری

قدمت این خانه‌ی تاریخی به زمان زندیه باز‌می‌گردد و در دوران قاجاریه توسط سهام السلطنه عامری فرد بازسازی و توسعه یافته است. این خانه یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی کاشان است و گفته می‌شود این مجموعه‌ی بسیارگسترده با مساحتی بالغ بر هفت هزار متر مربع بزرگترین خانه تاریخی کاشان است. این مجموعه ازچندین خانه‌ی مجزا و مرتبط با یکدیگر تشکیل شده است ۳ خانه و ۵ حیاط که قدیمی‌ترین حیاط آن حیاط بیرونی و اندرونی است و حدود ۸۵ اتاق دارد.

خانه ی عامری ها

مهم‌ترین قسمت این مجموعه، خانه‌ی عامری‌ها است که دارای دو بخش اندورنی و بیرونی با ایوان‌های بلند، شاهنشین ۷ دری و چندین اتاق ۳ دری و حوضخانه است. انواع تزیینات نیز روی بدنه‌ی خارجی حیاط‌ها و درون ساختمان به چشم می‌خورد. 

خانه‌ی عامری‌ها در میان خانه‌های کاشان دارای بلندترین بادگیر هم است. چهار حیاط بیرونی، اندرونی، مهمان‌خانه، حیاط خدمه و سوارکاران نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفته است و بستگان سهام السلطنه در سه حیاط دیگر سکونت داشته‌اند، بعلاوه این خانه دارای حمام اختصاصی جداگانه‌ی زنانه و مردانه هم است.

خانه عامری ها

پس  از سهام السلطنه، حیاط‌های بیرونی به پسرش ابراهیم خلیل خان عامری سپرده شد و بقیه ساختمان به افراد دیگری از خاندان تعلق گرفت و با گذشت زمان هم تعدادی از حیاط‌ها تفکیک و به افراد دیگری فروخته شد.

هتل سنتی خانه‌ی عامری‌ها

مرمت خانه عامری ها

این مجموعه که توسط اداره‌ی میراث فرهنگی  کاشان تغییراتی در آن داده شده و مرمت شده است،  امروزه به‌عنوان هتلی ۵ ستاره برای گردشگران داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرای عامری‌های کاشان که با نام هتل سنتی عامری‌ها نیز خوانده می‌شود علاوه بر اتاق‌های متعدد و راحت دارای رستورانی است که در یکی از زیباترین تالارهای آن به نام تالار آینه‌خانه آماده‌ی پذیرایی از مهمانان است.

هتل عامری ها

رستوران خانه عامری

خانه ی عامری ها

درپیرامون حیاط بیرونی ابراهیم خلیل خان که اولین مکانی است که مسافران به آن وارد می‌شوند غرفه‌ها، فروشگاه‌ها، نمازخانه، چایخانه، کافه تریا، آرایشگاه و شیرینی پزی که شیرینی‌های سنتی کاشان را می‌پزد،  قرار دارد.

در این مجموعه واحدهای تجاری هم برای بانک، امور ارزی و عرضه‌ی صنایع دستی و خشکبار، جواهرات و فرش و مواردی از این قبیل اختصاص داده شد‌ه اند تا علاوه بر تامین نیاز مهمانان آن‌ها را با محصولات کاشان نیز آشنا کنند.

خانه ی عامری ها

خانه ی عامری ها

خانه عامری ها

حتی حوض‌‌خانه‌های این سرای زیبا هم محلی مناسب برای دورهمی مهمانان با امکانات مناسب هستند که هم برای مهمانان ساکن در هتل و هم برای مهمانانی غیر ساکن در نظر گرفته شده است ( دارای دو بخش مجزا است).

خانه ی عامری ها

سالنی با گنجایش ۹۰ نفر نیز در سرای عامری‌ها وجود دارد که برای برگزای مراسم مختلف باورودی مستقل از حیاط و کوچه بدون ایجاد مزاحمت برای مهمانان هتل طراحی شده و فضایی هم در سرسرای تالار برای برگزاری نمایشگاه‌های هنری در فراهم شده است.

منابع: ویکی پدیا | مکانبین | بیتوته 

عکس: امین رحمانی |(خبرگزاری مهر) | اقامت ۲۴

مطالب مرتبط:

دیدگاه