چهارشنبه بازار استانبول، بازاری به قدمت بیزانس

مینا رهبری
مینا رهبری یکشنبه، ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۰
چهارشنبه بازار استانبول، بازاری به قدمت بیزانس

استانبول یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در ترکیه برای ایرانی‌ها است اما همه ما وقتی اسم این شهر را می‌شنویم، به یاد مراکز خرید لوکس و اجناس مارک‌دار می‌افتیم. اما استانبول نیز مانند هر شهر دیگری بازارهای محلی خاص خود را دارد. یکی از این بازارهای محلی، چهارشنبه بازار است که هر هفته روزهای چهارشنبه، در محله‌ای به همین نام (محله‌ی چهارشنبه) برپا می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این بازار هفتگی با کجارو همراه شوید.

بازارها از جذابیت‌هایی هستند که نمی‌توان در سفر به استانبول از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. یکی از این بازارهای جذاب چهارشنبه بازار نام دارد.

چهارشنبه (Carsamba) نام محله‌ای در استانبول است و در زبان ترکی نیز به معنی «روز چهارشنبه» نیز هست. با این اوصاف به نظر شما بهترین زمان برای بازدید از این محله، کدام روز هفته است؟ حدس زدن جواب این سوال بسیار آسان است! چهارشنبه‌ها این محله پرجنب‌وجوش است و می‌توان عطر زندگی را در جای‌جای آن استشمام کرد.

چهارشنبه بازار استانبول

چهارشنبه بازار استانبول

از دوران بیزانس چهارشنبه بازار در این محله به پا می‌شد و از همان زمان با تاروپود این محله عجین شد، به‌طوری که ترک‌ها هم پس از تصرف این منطقه، به آن احترام گذاشته و نام کل منطقه را چهارشنبه گذاشتند. امروزه محله‌ی چهارشنبه یکی از محله‌های مذهبی استانبول است. چهارشنبه بازار در خیابان‌های تنگ و باریک حوالی مسجد «فاتیح» برپا می‌شود و افراد محلی (که اکثریت آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند) دسته‌دسته برای خرید هفتگی خود روانه‌ی این بازار می‌شود. 

چهارشنبه بازار استانبول

بیشتر محصولات این بازار را لباس‌های ارزان‌قیمت، لوازم‌خانگی و مواد غذایی تشکیل می‌دهد. اینجا برای خرید گردشگران چیز خاصی وجود ندارد اما آن‌ها برای بازدید از چهارشنبه بازار استانبول، انبوهی از مردم محلی و سرزندگی که بر آن حاکم است به این محله می‌آیند. اما می‌توانید در چهارشنبه بازار میوه، سبزیجات، پنیر، زیتون، ادویه‌جات، لوازم آشپزخانه، لباس، کیف و کفش بخرید.

چهارشنبه بازار استانبول

البته ذکر این نکته هم ضروری است که نباید انتظار داشته باشید مانند مراکز خرید استانبول با اجناس مارک‌دار اروپایی مواجه شوید! اما گشتن در بازاری روباز، میان مردم محلی می‌تواند برایتان سرگرم‌کننده باشد. اگر واقعا دوست دارید ببینید مردم محلی چطور زندگی می‌کنند، حتما سری به این بازار در نزدیکی مسجد فاتیح بزنید. 

چهارشنبه بازار استانبول

چهارشنبه بازار استانبول

چهارشنبه بازار استانبول

چهارشنبه بازار استانبول

چهارشنبه بازار استانبول

چهارشنبه بازار استانبول

چهارشنبه بازار استانبول

تنه زدن در خیابان‌های شلوغ و برخورد با حجم عظیمی از زنان که برای خرید به محله‌ی چهارشنبه آمده‌اند، شاید شما را خسته کند، پس می‌توانید برای استراحت و آرامش یافتن به حیاط مسجد فاتیح بروید؛ بازدید از چهارشنبه بازار استانبول این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بتوانید مکان های دیدنی استانبول مانند مسجد فاتیح نیز دیدن کنید. این مجموعه عظیم یکی از بزرگترین مساجد استانبول است که روی ویرانه‌های کلیسای «رسولان مقدس» ساخته شده است. مسجد فاتیح ۳۰ سال بعد از تصرف استانبول و به دستور «محمد فاتح» ساخته شد که از نتیجه‌ی کار هم زیاد راضی نبود. او از اینکه چرا گنبد مسجد کوچک‌تر از گنبد مسجد ایاصوفیه شده بود، بسیار عصبانی بود و معمار آن را به مرگ محکوم کرد!

چهارشنبه بازار استانبول

با تمام این‌ها مسجد واقعا زیبا و بزرگ بود و یک شگفتی محسوب می‌شد؛ طراحی و خطاطی‌های پرزرق‌وبرق داخل مسجد و حیاط زیبای آن بسیار چشم‌نواز است. شما می‌توانید پس از بازدید از بازار شلوغ هفتگی محله‌ی چهارشنبه، به داخل مسجد بروید و آنجا نماز خود را به جا آورده و از زیبایی‌های این مسجد باشکوه لذت ببرید. 

چهارشنبه بازار استانبول

با قدم زدن در محیط مسجد فاتیح می‌توانید مقبره‌ی محمد فاتح را ببینید که عمامه‌اش هم بالای تابوت بزرگی قرار گرفته است. در این مسجد مردم محلی را می‌بینید که داخل مسجد قرآن می‌خوانند و برای شاه سابق خود دعا می‌کنند. 

مطالب مرتبط:

منبع istanbul afar

دیدگاه