سروال چیست؟ پرونده گربه سانان

شایان شفایی
شایان شفایی شنبه، ۱۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۹
سروال چیست؟ پرونده گربه سانان

در این قسمت از سری مقالات «گردشگری حیات وحش» و در هفتمین قسمت از پرونده بررسی گربه سانان مشهور، به سراغ گربه سانی می‌رویم که قطعا در نگاه اول ظاهری عجیب و نامتعارفی دارد. در ادامه با کجارو همراه باشید تا سروال را بیشتر بشناسیم.

سروال (Serval)، عضوی از خانواده گربه سانان با اندازه‌ای متوسط است که غالبا در قاره آفریقا و مناطقی که در نزدیکی آب قرار دارند یافت می‌شود. سروال‌ها از نظر ظاهری، علائم واضحی دارند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به طرح‌های خاص بر روی پوستشان، اعضای بدن بلن د که ظاهر سروال‌ها را شبیه به یک چیتای کوچک کرده است و همچنین سر کوچکشان اشاره کرد.

سروال‌ها حس بینایی، بویایی و شنوایی بسیار قوی دارند که این ویژگی‌ها برای شکار کردن به آن‌ها کمک خواهد کرد. گوش‌های آن‌ها به صورت مجزا حرکت می‌کنند و قادرند تا صداهای بسیار ضعیف را نیز دریافت کنند.

سروال‌ها خزی به رنگ زرد یا نارنجی دارند که با طرح‌های خاصی علامت گذاری شده است. جالب است بدانید که هر سروال طرح بدن خاص خود را دارد. سروال‌ها به نسبت بدن خود، گردن بلندی دارند. بلندی گردن این پستانداران به حدی است که گاهی فاصله بین پاها تا سر سروال‌ها ممکن است به ۷۵ سانتی‌متر نیز برسد.

رژیم غذایی

سروال

پاهای عقبی سروال‌ها بسیار قوی است به طوری‌که به آن‌ها امکان جهش‌های بسیار بلند را می‌دهد.

سروال‌ها گوشتخوارند و برای زنده ماندن حیوانات کوچک را شکار می‌کنند. سروال‌ها غالبا از موش‌ها و دیگر جوندگان تغذیه می‌کنند اما در کنار آن‌ها ماهی، قورباغه، حشرات بزرگ و پرندگان نیز شکار می‌کنند. سروال‌ها برای شکار طعمه خود از حس بویایی و شنوایی قوی خود بسیار بهره می‌برند.

هنگامی که این گربه سانان به شکار خود نزدیک می‌شوند، با پنجه‌های قدرتمند خود شکار را از پا در می‌آورند. لازم به ذکر است که پاهای عقبی سروال‌ها بسیار قوی است به طوری‌که به آن‌ها امکان جهش‌های بسیار بلند را می‌دهد.

رفتار و عادات طبیعی

سروال

سروال‌ها اغلب عادت دارند که در روز فعالیت‌های اصلی خود را انجام دهند. این گربه سانان به صورت تنها و منزوی زندگی می‌کنند و تعیین قلمرو برای آن‌ها بسیار مهم است و هر کدام از سروال‌ها شدیدا بر روی قلمرو خود حساس‌اند.

سروال‌ها بسیار با محیط اطراف تطبیق پذیرند و می‌توانند خود را با شرایط سخت وفق دهند. آن‌ها به آسانی از درخت بالا می‌روند و بر خلاف سایر گربه سانان، با آب مشکلی ندارند و شناگران ماهری نیز هستند.

جمعیت و وضعیت بقا

سروال

سالانه بسیاری از سروال‌ها به دلیل ارزشمند بودن پوستشان توسط انسان‌ها شکار می‌شوند.

سروال‌ها اولین بار در قاره آفریقا توسط محققی آلمانی یافت شدند. به طور کلی سروال‌ها در بخش‌های جنوبی و مرکزی آفریقا گسترده شده‌اند. سروال‌ها ترجیح می‌دهند که در مناطق مرطوب زندگی کنند اما تطبیق پذیری بسیار بالای آن‌ها با محیط‌های مختلف به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بتوانند در نقاط مختلف دیگری نیز زندگی کنند.

سروال‌ها از نظر وضعیت بقا در دسته «کمترین نگرانی» قرار دارند و این بدین معناست که سروال‌ها در خطر انقراض و یا حتی در معرض نگرانی هم نیستند. اما این مسئله باعث نمی‌شود که شکار شدن بسیار زیاد سروال‌ها توسط انسان‌ها را نادیده بگیریم. سالانه بسیاری از سروال‌ها به دلیل ارزشمند بودن پوستشان توسط انسان‌ها شکار می‌شوند.

حقایق

سروال

  • در میان تمامی گربه سانان، سروال‌ها به نسبت بقیه بدن، بزرگترین اندازه گوش و پاها را در اختیار دارند.
  • حس شنوایی سروال‌ها به قدری قوی است که این پستانداران قادرند تا صدای حرکت کردن جوندگان در تونل‌های زیرزمینی را هم بشنوند.
  • شکارچیان اصلی سروال‌ها را انسان‌ها، پلنگ‌ها، شغال‌ها و سگ‌ها تشکیل می‌دهند.
  • سروال‌ها به دلیل داشتن پاهای بلند، دوندگان بسیار سریعی هستند و در میان گربه سانان، تنها چیتا از سروال سریع‌تر می‌دود.
  • سروال‌ها به دلیل داشتن ویژگی‌های مثبت بسیار زیاد، شکارچیان موفقی هستند و بیش از پنجاه درصد شانس موفق شدن در شکار کردن را دارند و این درحالی است که سایر گربه سانان ده درصد شانس شکار دارند!

تولید مثل

سروال

توله‌های سروال هنگام تولد نابینا هستند و تنها ۲۵۰ گرم وزن دارند! پس از گذشت یک هفته، چشمان توله‌ها باز و وزن و اندازه آن‌ها دو برابر خواهد شد. سروال ماده تا پنج ماه از توله خود نگهداری و محافظت کرده و او را آموزش می‌دهد و توله پس از یک سالگی مستقل می‌شود. پس از مستقل شدن، توله‌ها بلافاصله باید برای خود یک قلمرو تعیین کنند و در آن زندگی کنند.

نظر شما در مورد سروال‌ها چیست؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع a-z-animals

دیدگاه