تور مجازی: چقدر ونیز را می شناسید؟

سارا کرایی
سارا کرایی چهار شنبه، ۲۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۱۵
تور مجازی: چقدر ونیز  را می شناسید؟

مهم نیست چند بار ونیز را در تصاویر و فیلم‌های مختلف دیده باشید، ونیز واقعی قطعا چیزی رویایی‌تر و دیدنی‌تر از تصاویری است که تابه‌حال دیده‌اید. اگر دوست‌ دارید اطلاعات جامع‌تری از این شهر زیبا به‌دست آورید در ادامه تور مجازی امشب با کجارو همراه باشید.

با گذر از ۱۵۰۰ سال تاریخ باشکوه، ونیز حوادث و وقایع بسیاری را پشت سر گذاشته است: از جنگ‌ها و نبردهای متعدد گرفته تا توسعه‌ی سریع تجارت و بانکداری. اما در این سال‌ها، همیشه، ونیز شهری مستقل، ثروتمند و موفق بوده است.

ونیز

قرار گرفتن این شهر در مرکز اروپا و در بهبوحه‌ی مهم‌ترین وقایعی که بر اروپا گذشته، باعث شده که ونیز چندین دوره‌ی رونق و شکوفایی و همچنین شکست و سقوط را پشت سر بگذارد. امروزه، ونیز یکی از مشهورترین شهرهای دنیا است، شهری که سالانه میزبان بیش از ۱۵ میلیون گردشگر است.

ونیز

ونیز را «شهر آب» نیز نامیده‌اند. خوب است بدانید که شهرهای دیگری مانند ونیز در سراسر اروپا وجود دارند که کانال‌های متعدد و پرآب‌ از میان آن‌ها می‌گذرد. برای مثال، شهر خنت در بلژیک روی ۲۶ جزیره کوچک ساخته شده است که از طریق ۲۰۷ پل با هم ارتباط دارند، پایتخت هلند نیز روی ۲۶ جزیره کوچک ساخته شده است. اما این شهرها به‌هیچ‌وجه رقیبی قدری برای ونیز به حساب نمی‌آیند، چراکه ونیز از ۱۱۸ جزیره، ۱۵۰ کانال و ۴۰۰ پل تشکیل شده است.

ونیز

کاملا مشخص است که با این تفاسیر سیستم حمل و نقل ونیز باید کاملا خاص و ویژه باشد. هیچ جاده، تاکسی، اتوبوس یا دوچرخه‌ای در ونیز دیده نمی‌شود. یا باید با پای پیاده یا از راه آبی عبور و مرور کنید ـ راه آبی شامل قایق، قایق موتوری و گاندلا می‌شود. گاندلا قایق ونیزی است که با استفاده از یک پاروی دسته بلند هدایت می‌شود و جلو و عقب آن بالا آمده است.

هر گوشه از این قایق‌های ونیزی (گاندلا) به دقت طراحی شده و هر قسمت معنای سمبیلیک خاص خود را دارد. اندازه و شکل این قایق‌ها در طول قرن‌ها تغییری نکرده است. این مسئله به خاطر نظارت دولت و قوانین وضع شده در رابطه با شکل قایق‌ها است: طول این قایق‌ها ۱۱ متر و عرض آن‌ها ۱۴۰ سانتی‌متر است. کفی قایق مسطح اما شکل ظاهری آن نامتقارن است، به شکلی که سمت چپ قایق حدود ۲۴ سانتی‌متر بلندتر از سمت راست آن است. یک خط صاف گاندلا را از درازا به دو قسمت تقسیم کرده است و گاندلاران (قایق‌ران) باید در یک سمت از این خط بایستد. یک قایق پر از سرنشین (۱۲۰۰ کیلوگرم) می‌تواند با سرعت ۴ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. 

ونیز

در اواخر قرن ۱۵ میلادی، ونیز ۱۵ تا ۲۹ هزار گاندلاران داشته است. این افراد به‌همراه خانواده‌ خود ۱/۴ جمعیت شهر را تشکیل می‌دادند. اما امروزه، تنها ۴۲۵ گاندلاران در ونیز مشغول به کار هستند. این رقم همیشه، بدون توجه به افرادی که از این کار بازنشسته می‌شوند و کسانی که به‌تازگی مشغول این کار می‌شوند، ثابت نگه داشته می‌شود.

البته، درباره‌ی ونیز حرف‌های بسیار می‌توان زد؛ ونیز و دیدنی‌هایش تنها به قایق‌‌های ونیزی و رانندگان آن‌ها ختم نمی‌شود. مطمئنا دوست دارید درباره دیگر جاذبه‌های ونیز نیز بدانید، جاذبه‌هایی چون کلیسای سنت مارک، میدان سنت مارک، قصر دوک، پل آه (پلی سرپوشیده ساخته شده از سنگ آهک و با پنجره‌هایی پوشیده از نقوش سنگی)، گرند کانال و بسیاری دیگر.

ونیز

الکساندر هرتسن (Alexander Herzen) ـ نویسنده، خلبان، کاشف و ماجراجوی روس ـ به‌گونه‌ای جالب و متفاوت به توصیف ونیز پرداخته است: «ونیز فوق‌العاده‌ترین احمقانه‌ی دنیا است». بی‌فکری تا حدی بوده که یک شهر را جایی بنا کردند که هیچ شهر دیگر را آنجا نمی‌ساختند، اما ساخته‌ آن‌ها یکی از باشکوه‌ترین و منحصربه‌فردترین شهرهای دنیا از آب درآمد؛ کاری که فقط یک نابغه احمق از پسش بر می‌آید.

با این‌ حال، قطعا ساخت چنین شهر زیبایی یک چالش بزرگ بوده است. یک منطقه خالی از سکنه و بدون زمین و تنها آب؛  اما ونیز ساخته شد ـ یک معجزه به‌معنای واقعی. برای قرن‌ها، کارگران به‌سختی و با تلاش فراوان سعی در منحرف کردن رودخانه‌ها از مسیر شهر داشتند، برای محافظت از اندک خشکی شهر سخت کوشیدند و میلیون‌ها تنه‌ی درخت صنوبر مقاوم در برابر آب را به زمین زدند.

با این وجود، در گذر قرن‌ها، معلوم شد که نمی‌توان در مقابل نیروی طبیعت ایستادگی کرد و روزی دریای آدریاتیک بخشی از قلمرواش را که به دست ونیزی‌ها افتاده طلب خواهد کرد: در طول قرن بیستم، ونیز چیزی حدود ۲۳ سانتی‌متر زیر آب رفت و به نظر می‌رسد تا سال ۲۰۲۸ شهر کاملا زیر آب برود. و این خود به این معنا است که زمان زیادی برای دیدن و تحسین کردن زیبایی شهر باقی نمانده است. اگر توانایی بازدید از این معجزه ساخت بشر را دارید درنگ نکنید و همین امروز برای دیدن این شهر دیدنی برنامه بریزید. اما همیشه راه‌حل ساده‌تری هم وجود دارد و پیشنهاد ما دیدن تصاویر پانورامای کجارو است.

 تصاویر پانوراما

در این قسمت می‌توانید چندین تصویر فوق‌العاده دیدنی از ونیز را تماشا کنید. پیشنهاد می‌کنم حتی یکی از این تصاویر را هم از دست ندهید و هر ۱۲ تصویر را ببینید.


تور مجازی روزهای یکشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۱:۱۵ شب در کجارو منتشر می‌شود. برای دسترسی به مقاله‌های این بخش به صفحه‌ی اختصاصی تور مجازی مراجعه کنید.

برای ما درباره شهرها و مکان‌هایی که دوست دارید در بخش‌های بعدی تور مجازی ببینید بنویسید. مطمئن باشید نظرات و پبشنهادات شما برای ما بسیار ارزشمند است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه