کاسواری چیست؟

شایان شفایی
شایان شفایی شنبه، ۱۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۹
کاسواری چیست؟

در این قسمت از مقالات سری «گردشگری حیات وحش» به سراغ پرنده‌ای خواهیم رفت که در زمره بزرگ‌ترین پرندگان جهان و وحشی‌ترین حیوانات دنیا قرار می‌گیرد. در ادامه مطلب با کجارو همراه باشید تا «کاسواری» را معرفی کرده و این پرنده را بیشتر مورد بررسی بیشتری قرار دهیم.

کاسواری (Cassowary) یکی از اعضای گروه پرندگان بزرگی است که قادر به پرواز کردن نیستند. در حال حاضر سه نوع کاسواری در کل دنیا موجود است که همگی آن‌ها را می‌توان در اقسی نقاط استرالیا یافت. کاسواری‌ها همواره در مناطق مرطوب جنگل‌های بارانی و مناطق پست و متراکم جنگلی زندگی می‌کنند. به‌دلیل اینکه این پرنده غالبا در اعماق جنگل‌ زندگی می‌کنند، مشاهده آن‌ها به‌صورت طبیعی و در دل حیات وحش به‌هیچ‌وجه کار آسان و معمولی نیست اما با این وجود همچنان یافتن آن‌ها غیرممکن نخواهد بود. اصلی‌ترین معضل این پرنده، تقابلش با حیواناتی همچون روباه، سگ و سایر گربه‌سانان است چراکه این حیوانات از تخم کاسواری‌ها تغذیه می‌کنند. در حال حاضر نام کاسواری در لیست «حیوانات آسیب‌پذیر محیط زیست» به چشم می‌خورد و این بدان معناست که اگر وضعیت این پرنده همینگونه ادامه پیدا کند، در آینده‌ای نه چندان دور نام آن را در لیست «حیوانات در خطر انقراض» خواهیم دید.

حقایقی در مورد کاسواری‌ها

کاسواری

کاسواری‌ها پرندگان بسیار بزرگی هستند و ظاهری بسیار شبیه به شترمرغ دارند. این پرندگان طولی معادل ۱/۵ تا ۲ متر دارند و وزن آن‌ها از ۲۴ تا ۵۸ کیلوگرم متغیر است! نکته جالب در مورد کسواری‌ها این است که برخلاف سایر پرندگان و جانوران، جنس ماده کسواری جثه بزرگتری نسبت به جنس نر دارد.

کسواری ظاهری مابین شترمرغ و بوقلمون دارد. بدن این پرنده با پرهایی به رنگی مشکی براق پوشیده شده و سر آبی رنگ و پایین گردن قرمز رنگ آن‌ها شاخصه اصلی این پرندگان است. بخش‌های فوقانی پای این پرنده آبی است و بخش‌های پایینی خاکستری می‌شود. نکته بسیار جالب در مورد کاسواری‌ها این است که رنگ سر و گردن آن‌ها بسته به حالت روانی این پرنده تغییر می‌کند!

تاج کاسواری‌ها همانند یک کلاه خود است و طول آن به بیش از ۱۵ سانتی‌متر می‌رسد. کاسواری‌ها از این تاج ثابت، قوی و مسحکم برای دفاع از خود و جلوگیری از آسیب رسیدن به جمجمه در هنگام مبارزه استفاده می‌کنند. 

رژیم غذایی و عادات طبیعی

کاسواری‌ها همه چیز خوارند! این بدان معناست که این پرندگان هم از گیاهان و میوه‌ها و هم از دیگر حیوانات تغذیه می‌کنند اما به‌طور معمول، کاسواری‌ها از میوه، دانه، قارچ و حشرات ریز تغذیه می‌کنند. حس بویایی و بینایی کاسواری‌ها بسیار قوی است به طوریکه این پرندگان می‌توانند ریزترین اصوات از مسافت دور را هم بشنوند که همین مساله یکی دیگر از دلایلی است که نزدیک شدن به آن‌ها و مشاهده آن‌ها در حیات وحش را سخت می‌کند. در کنار حس شنوایی بسیار قوی، کاسواری‌ها قادرند تا اصواتی را تولید کنند که تا فاصله ۴ کیلومتری نیز قابل شنیدن باشد!

کاسواری

پرندگانی که پرواز می‌کنند، استخوان خاصی در قفسه سینه خود دارند که عضلات بدن را کنترل کرده و پرواز کردن را برایشان میسر می‌کند. کاسواری‌ها این استخوان را در بدن خود ندارند و به همین دلیل قادر به پرواز نیستند، اما از سوی دیگر این پرندگان دوندگان قهاری هستند. کاسواری‌ها می‌توانند با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت بدوند و بیش از یک متر بپرند که این ویژگی‌ها برای پرنده‌ای با این جثه شگفت‌انگیز است. جالب است بدانید که کاسواری‌ها شناگران بسیار ماهری نیز هستند که می‌توانند مسافت‌های بسیار طولانی را شنا کنند.

از نظر زیست محیطی، کسواری‌ها پرندگان بسیار ارزشمندی هستند. در حین دفع مواد زائد، کسواری‌ها دانه‌های بسیاری زیادی که هضم نشده‌اند را دفع می‌کنند و این مساله به طبیعت کمک زیادی می‌کند و همین مساله باعث می‌شود که به کسواری‌ها لقب «باغبان‌های جنگل» را بدهند!

هنگام تخم گذاری، جنس نر کاسواری وظیفه حفاظت از تخم‌ها را بر عهده دارد که این محافظت ۵۰ روز طول می‌کشد و پس از متولد شدن جوجه‌ها، همچنان جنس نر کاسواری وظیفه دارد که تا یک سالگی جوجه‌ها، مراقب آن‌ها باشد! نکته جالب در مورد جوجه‌های کاسواری رنگ آن‌هاست که با گونه بالغ تفاوت بسیاری دارد. رنگ جوجه کاسواری قهوه‌ای روشن با خط‌های سیاه است. جوجه‌ها چگونگی یافتن غذا، تعقیب و شکار حشرات و موارد دیگر را از والدین خود می‌آموزند.

کاسواری

کاسواری بسیار خطرناک است! چنگال‌های این پرنده بسیار قوی است و همان طور که پیش از این هم ذکر شد، سرعت این پرنده در مقایسه با جثه‌اش بسیار عجیب و شگفت‌انگیز است. کسواری در هنگام احساس خطر و دفاع از جوجه‌های خود به یکی از خطرناک‌ترین پرندگان دنیا تبدیل خواهد شد. پس در مواجهه با این پرنده نهایت احتیاط را به خرج دهید و به‌هیچ‌وجه اجازه ندهید تا ظاهر نسبتا آرام آن شما را گول بزند!

نظر شما در مورد کسواری‌ها چیست؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید. 

مطالب مرتبط:

منبع softschools

دیدگاه