تور مجازی: نواره کورونی چیست؟

سارا کرایی
سارا کرایی چهار شنبه، ۲۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۰
تور مجازی: نواره کورونی چیست؟

 نواره کورونی خشکی باریک و طویل به طول ۹۸ کیلومتر در دل دریای بالتیک است. کورونی پارکی ملی پر از مناظر دیدنی، کافه، مسیرهای پیاده‌روی، ساحل ماسه‌ای، جنگل وحشی و گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است. در ادامه این مقاله از تور مجازی با کجارو همراه باشید و درباره این نواره دیدنی بیشتر بخوانید و ببینید.

نواره کورونی (The Curonian Spit) خشکی‌ای به‌شکل زبانه‌ی ماسه‌ای در دل دریای بالتیک و به طول ۹۸ کیلومتر است: بخشی از آن در مرزهای روسیه و بخش دیگر در لیتوانی قرار گرفته است. نام این زبانه‌ی ماسه‌ای شکل که تالاب کورونی را از دریای بالتیک جدا می‌سازد، منتسب به قبیله‌ای باستانی به نام کورونی است که مدت‌ها قبل از استعمار پروس توسط آلمان‌ها، در این ناحیه سکونت داشتند. در سال ۲۰۰۰، این نواره به خاطر شرایط منحصربه‌فرد و تنوع زیستی بالا در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

نواره کورونی

عرض این نواره از ۴۰۰ تا ۳۸۰۰ متر متغیر است. مرز بین روسیه و لیتوانی در کیلومتر 49 از زلنوگراد (منطقه‌ی کالینینگراد) است. هر دو کشور این نواره را منطقه‌ای حفاظت‌شده و با نوعی پارک ملی می‌شناسند. بخش بزرگی از این نواره (چیزی حدود ۷۲ درصد) پوشیده از جنگل است: بیش از ۶۰۰ نوع درخت و گونه گیاهی مختلف در این نقطه می‌روید. از نظر گونه‌های جانوری نیز این منطقه زیستگاه گوزن، گراز وحشی و روباه و در کل ۲۹۶ گونه جانوری است. اما، در اصل، این نواره به تعداد پرندگانش شهرت دارد. اینجا، از گذشته دور، در مسیر مهاجرت بیش از ۱۶۰ گونه از پرندگان، از شمال اروپا به نقاط گرمتر، بوده است. در فصل مهاجرت، حدود ۱ میلیون پرنده برفراز این نواره به پرواز درمی‌آیند و ۱۰۲ گونه مختلف پرندگان، به‌طور دائم، در این محل لانه کرده‌اند. از این‌رو، این نواره به «پل پرندگان» معروف است. همچنین، قدیمی‌ترین پایگاه پرنده‌شناسی دنیا که در سال ۱۹۰۱ ایجاد شده و تا به امروز فعالیت می‌کند، در این نواره قرار گرفته است.

نواره کورونی

هر دو سوی نواره از سواحل ماسه‌ای تشکیل شده‌اند؛ بنابراین می‌توانید هم از شنا کردن در آب زلال تالاب و هم آب شور دریای بالتیک لذت ببرید. بهترین زمان برای لذت بردن از جاذبه‌های طبیعی نواره در ماه‌‌های می و نوامبر است. بسیاری از مسیرهای توریستی جذابی که در این ناحیه ساخته شده‌اند را می‌توانید در تصاویر پانوراما به وضوح ببینید.

یکی از مرتفع‌ترین بخش‌های این نواره، مولرهایت (Muller's Height)  با ارتفاع ۴۴/۶ متر است. تپه بروچبرگ (The Bruchberg Dune) منظره زیبایی به دریا، تالاب کورونی، دریاچه چایکا (Lake Chaika) و چندین آبادی دارد. اما در این نواره نقاطی با ارتفاع بیشتر هم وجود دارد: برای مثال در نزدیکی دریاچه لبد (Lake Lebed) ارتفاعاتی به بلندی ۵۴ متر وجود دارد. یکی دیگر از این ارتفاعات افاهایت (Efa's Height) نام دارد که در بالای تپه ارخووایا (Orekhovaya) قرار گرفته و ۶۱ متر بلندا دارد.

نواره کورونی

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های این نواره جنگل رقصان (یا جنگل مست) است. درختان این جنگل در اوایل دهه ۵۰ میلادی و در نزدیکی آبادی رایبچی کاشته شده‌اند. ساقه‌های درختان کاج چنان درهم پیچیده‌اند که به‌سان درختان در حال رقص می‌مانند. دلیل اصلی به وجود آمدن چنین اشکالی در ظاهر درختان مشخص نیست. طبق یکی از مهمترین دیدگاه‌ها در این خصوص، دلیل چنین پیچ‌خوردگی‌هایی فعالیت لارو حشرات است.

قسمتی از نواره که در لیتوانی قرار دارد نیز بسیار دیدنی است. تپه پارنیدیس (The Parnidis Dune) در نزدیکی روستای نیدا منظره بسیار زیبا و جاذبه‌های تاریخی بسیار دیدنی دارد.

نواره کورونی

متاسفانه، نواره کورونی جزو مناطق در معرض خطر جهان است. در اوایل قرن ۱۷ میلادی، جنگل‌‌زدایی، این ناحیه را تا مرز نابودی کشاند: تلماسه‌های متحرک مسیرها را مسدود کرده و روستاها و سکونت‌گاه‌ها در زیر خاک مدفون ماندند. تنها وقتی شن‌های روان سبب بروز مشکلاتی برای کشتیرانی شدند، دولت پراس (که در آن زمان مدیریت این منطقه را در دست داشت) برای مقابله با جنگل‌زدایی وارد عمل شد. 

حتی امروزه نیز برای محافظت و نگهداری این منطقه‌ی باارزش فعالیت‌هایی در حال انجام است. اما طبیعت همیشه یک گام جلوتر از توان بشریت پیش می‌رود. این روزها، طوفان‌های دریای بالتیک با شدت بسیار سواحل ماسه‌ای را می‌سایند و تلماسه‌ها را به درون دریا می‌ریزند.

تصاویر پانوراما

در این قسمت می‌توانید ۱۸ تصویر پانورامای زیبا از این نواره منحصربه‌فرد را ببینید.

تور مجازی روزهای یکشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۱:۱۵ شب در کجارو منتشر می‌شود. برای دسترسی به مقاله‌های این بخش به صفحه‌ی اختصاصی تور مجازی مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه