اژدهای کومودو چیست؟

شایان شفایی
شایان شفایی سه شنبه، ۱۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۹
اژدهای کومودو چیست؟

اژدهای کومودو که در ظاهر شبیه به موجودات افسانه‌ای است در واقع جزو خزندگان است و قدمت زیادی دارد. در این قسمت از سری مقالات گردشگری حیات وحش، قصد آشنایی بیشتر با اژدهای کومودو را داریم. پس اگر شما هم مایلید تا با معرفی این جانور، اطلاعات کلی، حقایق جالب و بسیاری از موارد دیگر آشنا شوید، در ادامه مطلب با کجارو همراه باشید.

اژدهای کومودو به‌ظاهر شبیه موجودات افسانه‌ای است اما در واقع این خزنده تنها یک مارمولک بسیار بزرگ است. اژدهای کومودو جانوری است که قدمت بسیار زیادی دارد و از میلیون‌ها سال پیش روی زمین می‌زیسته است اما تنها ۱۰۰ سال است که بشر این خزنده را کشف کرده است! اژدهای کومودو نام خود را از جزیره‌ای گرفته است که اولین بار در آنجا یافت شد (جزیره کومودو). نام این خزندگان در لیست «حیوانات آسیب‌پذیر» قرار گرفته چراکه تعداد آن‌ها در یک قرن اخیر به‌دلیل بلایای طبیعی و انسان‌ها شدیدا کاهش یافته است.

حقایق

اژدهای کومودو حیوانی خطرناک و عجیب است که شاید از دید بسیاری از ما یکی از وحشتناک‌ترین خزندگان نیز باشد. در ادامه با حقایق این خزنده همراه باشید تا دلایل عجیب بودن و خطرناک بودن آن را بررسی کنیم

  • اژدهای کومودو بزرگترین جانوری است که در دسته مارمولک‌ها قرار می‌گیرد. طول آن‌ها می‌تواند به ۳ متر هم برسد و وزن آن‌ها گاهی از ۲۰۰ پوند هم بیشتر می‌شود.

اژدهای کومودو

  • اژدهای کومودو خزنده‌ای گوشتخوار است و غذای اصلی‌اش را خوک‌ها، گوزن‌ها، مارها، ماهی‌ها و بوفالوها تشکیل می‌دهند! جالب است بدانید که یک اژدهای کومودو بالغ از گونه خودش هم تغذیه می‌کند و غالبا ده درصد از غذای اژدهای کومودو بالغ را سایر کومودوها تشکیل می‌دهند.
  • کومودوها دندان‌های بسیار تیزی دارند که از نظر ساختار به دندان‌های کوسه‌ها بسیار شبیه است. آن‌ها با دندان‌های خود به‌راحتی می‌توانند شکار را از پا در بیاورند.
  • برخلاف سایر گوشتخواران، اژدهای کومودو استخوان و حتی سُم شکارش را هم می‌خورد!
  • اژدهای کومودو بالغ، رنگ پوست خاکستری و تیره‌ای دارد و اژدهای کومودو جوان‌تر رنگ پوست سبز با خطوط زرد و مشکی دارد.
  • اژدهای کومودو همانند مار زبانی دو شاخه دارد. این خزنده از زبان خود برای دریافت رد شکار استفاده می‌کند. به لطف گیرنده‌های قدرتمند زبانی، اژدهای کومودو می‌تواند حضور یک شار از فاصله ۶/۵ کیلومتری را تشخیص دهد.
  • این خزندگان معمولا در طول روز شکار می‌کنند چراکه چشمان آن‌ها نمی‌تواند محیط را در شب به‌درستی ببیند. به‌جز این مسئله، اژدهای کومودو قدرت شنوایی اندکی دارد که همین مورد باعث می‌شود تا این خزندان در طول روز به‌دنبال شکار بروند.
  • بزاق اژدهای کومودو بسیار سمی است! بزاق این خزنده ۵۰ نوع باکتری مختلف را در خود دارد و تنها یک گاز کافی است تا بزاق این خزنده با خون طعمه مخلوط شده و شکار مسموم شود.
  • تحقیقات جدید نشان داده‌اند که بزاق این جانور، یک زهر قوی هم در خود دارد که به هنگام گاز گرفتن این زهر همراه با بزاق وارد بدن طعمه می‌شود.

اژدهای کومودو

  • اگر طعمه‌ای پس از اینکه توسط یک اژدهای کومودو گاز گرفته شد فرار کند، به‌دلیل سمی بودن بزاق کومودو، طعمه نهایتا پس از بیست و چهار ساعت می‌میرد!
  • کومودوها بسیار با یکدیگر می‌جنگند. جالب اینجا است که این خزندگان در هنگام مبارزه با یکدیگر، به دفعات همدیگر را گاز می‌گیرند اما بزاق خطرناکشان روی یکدیگر هیچ تاثیری نمی‌گذارد! به نظر می‌رسد که اژدهای کومودو در برابر زهر بزاق خود و هم نوعانش ایمن است!
  • از آنجایی که این جانوران خونسرد هستند، آن‌ها بیشتر وقت خود را در مقابل خورشید می‌گذرانند تا گرمای بدنشان حفظ شود. در طول فصول بارانی، اژدهای کومودو در لانه خود در زیر زمین می‌ماند تا گرمای بدنش از دست نرود.
  • این خزندگان شناگران بسیار ماهری هستند. آن‌ها می‌توانند فاصله بین دو جزیره را شنا کنند!
  • اژدهای کومودو می‌تواند با سرعت ۲۱ کیلومتر در ساعت بدود!
  • اژدهای کومودو ماده می‌تواند بین ۱۵ تا ۳۰ عدد تخم بگذارد. تخم این جانوران شبیه بادکنکی است که پر از آب شده سات! فرزندان از دندان خاصی که “egg tooth” نام دارد استفاده می‌کنند و تخم را می‌شکنند. فرزندان پس از متولد شدن تا مدتی روی درخت زندگی می‌کنند تا اژدهایان کومودو بالغ نتوانند آن‌ها را بخورند. اژدهای کومودو نمی‌تواند از درخت بالا برود.
  • این خزندگان به‌صورت آزادانه در طبیعت می‌توانند بیش از سی سال عمر کنند اما در اسارت تنها چند سال زنده می‌مانند!

اژدهای کومودو در کجا یافت می‌شود؟

اژدهای کومودو

کومودوها بسیار کمیاب‌اند و در حیات وحش تنها در ۵ جزیره یافت می‌شوند. این جزایر عبارت‌اند از: جزایر “komodo”، “Rinca”، “Gili Montang”، “Gili Dasami” و “Flores”.

کومودوها می‌توانند با زندگی در محیط‌های مختلف کنار بیایند. تنها چیزی که لازم دارند گرمای زیاد است که معمولا درجه حرارت برای کومودوها باید بیشتر از ۳۵ درجه سانتی‌گراد باشد. کومودوها خانه خود را در درون زمین انتخاب می‌کنند. این نوع لانه دو مزیت دارد. مزیت اول این است که در طول شب بدن آن‌ها گرم باقی می‌ماند و مزیت دوم این است که همین لانه در طول روز در صورت نیاز بدن آن‌ها را خنک می‌کند.

نظر شما در مورد اژدهای کومودو چیست؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع livescience

دیدگاه