تور مجازی: مجموعه معابد پرامبنن؛ اندونزی

سارا کرایی
سارا کرایی پنجشنبه، ۱۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۱۵
تور مجازی: مجموعه معابد پرامبنن؛ اندونزی

مجموعه معابد پرامبنن یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های جاوا اندونزی است. زیبایی این معابد به حدی است که آن را زیباترین مجموعه معابد دنیا می‌دانند. حکایت ساخت پرامبنن به عشقی ناکام مربوط می‌شود که خود بسیار زیبا و شنیدنی است. با کجارو همراه باشید و بیشتر درباره پرامبنن بخوانید.

قرون وسطی یکی از تاثیرگذارترین دوره‌های تاریخ بشریت به حساب می‌آید، دوره‌ای که در آن زندگی بشر به‌شکل قابل‌توجهی تغییر کرد. در این دوره بود که اولین دستگاه چاپ و اولین تفنگ اختراع شدند، اولین سیستم آموزشی نوین، اولین مجالس انتخاباتی مثل پارلمان شکل گرفتند. پس از دوره‌ای طولانی که تاریکی و افسردگی بر اروپا حاکم بود، در دوره رنسانس، اواخر قرون وسطی، هنر کم‌کم وارد زندگی مردم شد.

معابد اندونزی

نکته جالب اینجا است که قرون وسطی اثرات خود را نه‌تنها بر اروپا بلکه آسیا نیز به جا گذاشته است. یکی از یادگارهای قرون وسطی معماری شگفت‌انگیز این دوره است. به شکلی که، تمام معابد و قلعه‌های باقی‌مانده از آن دوره در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. ساختمان‌های مخروطی شکلی که با هزاران نقش و نگار برحسته تزیین شده‌اند و تعداد بی‌شمار بت‌های خدایان بودا و هندو، همه این‌ها هم‌چون راهنمایی از تاریخ، کتابی مذهبی و راهنمای فرهنگی هستند.

معابد اندونزی

مجموعه معابد پرامبنن (Prambanan Hindu Temple Complexیکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی دنیا متعلق به گذشته‌ی بسیار دور است. این بنا در جزیره جاوا اندونزی قرار دارد و در قرن ۸ و ۹ میلادی ساخته شده است. در آن دوره صدساله، چیزی حدود ۲۰۰ معبد ساخته شد که بیشتر آن‌ها رو به نابودی هستند: در اثر بلایای طبیعی چون زمین‌لرزه و فوران آتشفشان‌ها. در نیمه اول قرن بیستم، بعضی از این معابد از نو بازسازی شدند و اکنون بیشتر بخش‌های مشهور این مجموعه از ساختمان‌های بزرگی تشکیل شده‌اند که از فاصله‌ی بسیار دور قابل تشخیص‌اند. تک‌تک این بناها را به‌سادگی با نام مجموعه کلی یعنی پرامبنن می‌شناسند. معبد پرامبنن به لارا جانگرانگ (Lara Jonggrang) هم معروف است و به‌معنای «دوشیزه ظریف» است.

معابد اندونزی

طبق افسانه‌ها، آنچه سبب ساخت این معبد شد، در واقع عشقی ناکام بوده است. شاهزاده بندونگ بوندوسوو (Bandung Bondowoso) به دختری بسیار زیبا به نام جونگرانک دل می‌بندد و به او درخواست ازدواج می‌دهد. دخترک که اشتیاقی به ازدواج با شاهزاده نداشت، به قطعیت درخواست او را رد نمی‌کند و در عوض برای او شرطی ناممکن می‌گذارد: شاهزاده باید معبدی با هزاران مجسمه را در تنها یک شب می‌ساخت. اما برخلاف توقع دختر، شاهزاده کم‌کم به موفقیت نزدیک و نزدیک‌تر می‌شد. ازاین‌رو، جونگرانگ که حیله‌ای برای فریب شاهزاده در سر داشت، به کمک مردم آتشی عظیم در نزدیکی معبد روشن می‌کند تا شاهزاده گمان کند شب به اتمام رسیده و خورشید طلوع کرده است. بوندوسوو ۹۹۹ مجسمه ساخته بود که آتش را برپا کردند. او که گمان می‌کرد خورشید در حال بالا آمدن است، بسیار خشمگین می‌شود و عشقش، جونگرانگ، را طلسم می‌کند و او را به هزارمین مجسمه‌ای که باید می‌ساخت تبدیل می‌کند؛ یعنی همان «دوشیزه ظریف» که اکنون در بخش شمالی معبد شیوا (Shiva) قرار گرفته است.

معابد اندونزی

پرامبنن بزرگترین معبد اندونزی است که به خدایان اصلی هندو (شیوا، ویشنو و براهما) هدیه شده است. سه معبدی که در بخش مرکزی این مجموعه قرار گرفته‌اند با نقوش زیبایی که حماسه هندو، رامایانا را به تصویر می‌کشند تزیین شده‌اند. کمی دورتر از این معبد، معابدی وجود دارند که به خدایان حیوان‌نما هدیه داده شده‌اند، خدایانی چون بول نندی (bull Nandi)، موجودی پرنده‌ای شکل به نام گارودا، ویشنو و نمادهای ملی اندونزی.

در فاصله ۸۰۰ متری این مجموعه، معبد بودایی سیوو (Sewu) قرار گرفته است که از یک معبد اصلی در مرکز و چندین معبد کوچک در اطرافش تشکیل شده است. اگرچه این معبد خرابه‌ای بیش نیست، اما آثار معماری معمول آن دوره به‌خوبی در خرابه‌های آن قابل تشخیص است و شباهت زیادی به معماری معبد پرامبنن دارد.

باستان‌شناسان هم‌چنان در حال تحلیل و بررسی معبد پرامبنن هستند و گاهی به کشفیات جدید دست می‌یابند.

در ادامه دعوت می‌کنم به تماشای این معبد بی‌نظیر بنشینید.

تور مجازی روزهای فرد، ساعت ۱۰:۱۵ شب در کجارو منتشر می‌شود. برای دسترسی به مقاله‌های این بخش به صفحه‌ی اختصاصی تور مجازی مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه