چگونه دیم سام را مثل یک حرفه ای بخوریم؟

محمد محمدی کیان
محمد محمدی کیان دوشنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰
چگونه دیم سام را مثل یک حرفه ای بخوریم؟

کارولین فیلیپس متخصص آشپزی چینی، نویسنده‌‌ی برترین کتاب راهنمای دیم سام است و در آن راهی برای رسیدن به نهایت لذت در چایخانه‌‌های کانتونی (شهری در چین) نشان داده است. در ادامه برای کشف رازهای این کتاب با کجارو همراه باشید.

۱. عاقلانه‌ ترین راه برای انتخاب رستوران

رستوران چینی

به رستوران‌های شلوغی بروید که مملوء از چینی‌های خوشحال است. اگر تعداد زیادی افراد مسن به همرا خانواده‌هایشان هم در آنجا حضور داشته باشند، این همان رستوران دلخواه شما است. زیرا وقتی حرف از کیفیت و ارزش است، کسی نمی‌تواند سر افراد مسن کلاه بگذارد.

۲. قبل از هر چیزی چایتان را انتخاب کنید

چای

شما در یک چایخانه هستید پس حتما باید چای هم سفارش بدهید. قبل از اینکه سر میز بروید نوشیدنی خود را انتخاب کنید زیرا این اولین سؤالی است که پیشخدمت هنگام نشستن و حتی گاهی قبل از نشستن از شما می‌پرسد. شما می‌توانید چای یاسمن، سبز، اولانگ، سیاه یا جوشیده موردعلاقه نویسنده، پواِر با طعم کریسانتِموم را سفارش بدهید. نوشیدنی دیگری سفارش ندهید. دیم سام فقط با چای سرو می‌شود.

۳. از اطرافیانتان کمک بگیرید

غذا چینی

اگر قبلا در این رستوران غذا نخورده‌اید، در حالی که وارد می‌شوید میزها را بررسی کنید تا بفهمید دیگران چه چیزی سفارش می‌دهند. همیشه می‌توانید خیلی محترمانه به چیزهایی که به نظرتان خوشمزه می‌آیند اشاره کنید، درباره‌ی آن‌ بپرسید و همان را سفارش بدهید.

۴. منو را مرور کنید

منو

چایخانه‌های معروف در منوی خود فهرستی از دیم سام‌های مختلف به‌همراه عکسشان دارند که شما می‌توانید از روی آن انتخاب کنید. ترجمه‌ها در مکان‌های مختلف متفاوت است و همین باعث اهمیت کتاب راهنمای دیم سام شده است. در این کتاب چندین مثال و نام هر ظرف در زبان‌های انگلیسی، ماندرین و کانتونی به‌همراه نوشته‌ی چینی آن‌ها وجود دارد که کار را بسیار آسان می‌کند.

۵. میزهای چرخ‌دار سرو غذا را زیر نظر داشته باشید

میز

در همه رستوران‌ها غذا با میزهای چرخ‌دار سرو نمی‌شود اما اگر این اتفاق در رستورانی که در آن هستید می‌افتد، شما فرصت دارید تا با بررسی آن‌ها چیزهایی را که به نظرتان خوشمزه می‌آیند انتخاب کنید. معمولا غذاهای مخصوصی از قبیل خوراک‌های مغزپخت شده، گوشت کبابی، مرغ ‌آب‌پز، غذاهای بخارپز و شیرینی در این میزها سرو می‌شود. غذاهای بخارپز در صورتی که تازه طبخ شده باشند از بهترین‌ها هستند. پس وقتی غذاهایی مثل سیومای یا فان گور سفارش می‌دهید از پیشخدمت بخواهید که به‌صورت بخارپز طبخ بشوند.

۶. گلچینی از غذاها را انتخاب کنید

متنوع

خیلی راحت می‌توانید ظرف خود را در کمتر از پنج دقیقه پر کنید، اما هم‌زمان دو یا چند غذای مشابه انتخاب نکنید تا در هنگام خوردن هنوز گرم مانده باشند. این کار به شما زمان کافی برای درک عطر و طعم واقعی غذا را نیز می‌دهد. به‌دنبال تنوع در مواد اولیه، شیوه طبخ، دمای طبخ و انواع مختلف دیم سام باشید تا این تجربه هیجان‌انگیزتر شود. سپس وقتی احساس کردید که سیر شده‌اید چند مورد از شیرینی‌های موردعلاقه‌تان را سفارش بدهید.

۷. ماجراجو باشید

غذا

هم‌زمان مشتری دائم چند رستوران باشید تا در نهایت رستوران موردعلاقه‌تان را پیدا کنید. هر بار یک غذای جدید امتحان کنید تا به یک غذای خاص عادت نکنید. وقتی فهرست منوها را از بر شدید، جسارت به خرج بدهید. ستاره‌ی دریایی، پای مرغ، زبان اردک و روده غاز همه بسیار خوشمزه‌اند، اما تا قبل از اینکه امتحانشان کنید هرگز متوجه نخواهید شد.

۸. رسوم چینی را یاد بگیرید

رسوم جینی

هم‌غذا شدن با چینی‌ها بسیار ساده است زیرا چینی‌ها مردم بسیار خوش‌برخورد و مهربانی هستند. اما اگر چند دستورالعمل را بیاموزید، این کار آسان‌تر هم می‌شود:

  • همیشه اول برای دیگران چای بریزید
  • هرگز از ظرف کسی چیزی برندارید اما از غذای خود به دیگران تعارف کنید
  • تنها زمانی که همه غذایشان تمام شده دست از غذا بکشید
  • هر بار فقط یک لقمه بردارید
  • برای کشیدن غذا از یک قاشق جدا یا نوک چاپ‌استیک (چوب‌های مخصوص خوردن غذاهای چینی) استفاده کنید

۹. مانند چینی‌ها غذا بخورید

غذا چینی

وقتی که غذا در ظرف شما آماده است، با رعایت این نکات می‌توانید رسم ادب را به جا بیاورید:

  • از چاپ‌استیک یا چنگال استفاده کنید. چیزهای کمی مانند تکه‌های بزرگ نان را می‌توان با دست برداشت
  • هرگز چاپ‌استیک را در ظرف غذا رها نکنید
  • مطمئن شوید که غذا به ظرفتان نچسبیده باشد
  • غذاهای استخوانی و گلوله شده را جدا کنید و در گوشه ظرفتان فرار دهید
  • دستی که با آن غذا نمی‌خورید را بر لبه‌ی میز بگذارید نه روی زانویتان
  • با قرار دادن چاپ‌استیک‌ها در حالت موازی خودتان و کنار ظرف غذا، اعلام کنید که سیر شده‌اید

۱۰. برای پرداخت صورت‌حساب اشتیاق نشان دهید

پرداخت قبض

در صورتی که با دوستان خود نیستید و قرار نیست مثل همیشه هزینه‌ها را شریکی پرداخت کنید، بهتر است بدانید که در چین تلاش کردن برای پرداخت هزینه یک کار پسندیده و مرسوم است. دوستان چینی شما اگر خسیس نباشند تلاش می‌کنند تا صورت‌حساب غذا را خودشان پرداخت کنند، اما شما با انجام این کار می‌توانید از خودتان چهره‌ی خوبی بسازید. بخشنده باشید و البته توقع داشته باشید که دفعه‌ی بعد آن‌ها شما را مهمان کنند. حتی آن موقع هم برای حساب کردن تعارف کنید. همه این‌ها بخشی از کسب یک تجربه است. اگر هم دوستانتان خسیس هستند، دوستان جدیدی برای هم غذا شدن پیدا کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه