دو مسجد مدرن و زیبا در کوالالامپور

حمیده کریمی | دوشنبه, ۱۴ دی ۹۴ ساعت ۰۹:۰۰

 مالزی، محل تلاقی فرهنگ‌ها، نژاد‌ها و مذاهب گوناگون است. گرچه دین رسمی این کشور، اسلام است اما پیروان مذاهب و ادیان گوناگون و بی‌شماری در سراسر این کشور زندگی می‌کنند و از نظر سیاسی مجاز هستند که هر دینی را به انتخاب خود بر گزینند. در این مقاله با دو مسجد مدرن و خیره‌کننده‌ی کوالالامپور یعنی مسجد پوترا و مسجد نگارا یا مسجد ملی مالزی آشنا می‌شویم. با کجارو همراه باشید.

هنگامی که در شهر کوالالامپور دور می‌زنید و محله‌ها و مکان‌های مختلف آن مانند مرکز خرید Midvalley ، Bangsar و محله ی چینی‌ها را می‌گردید، به سختی متوجه خواهیدشد که کجای این کره‌ی خاکی هستید. چرا که پایتخت کشور مالزی، ترکیب منحصربه‌فردی از مذاهب، نژادها و فرهنگ‌های متفاوت است. در حالی که عده‌ای در خیابان‌ها در کنار دوستان خود نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنند، عده‌ای دیگر با لباس‌های گوناگون، از لباس‌های ساده و محلی گرفته تا لباس‌های شیک و امروزی، با شنیدن صدای اذان به سوی مسجد‌ها می‌شتابند. گرچه دین رسمی مالزی اسلام است اما آزادی در انتخاب دین و آیین، نکته‌ی جالب‌توجهی است که در گوشه و کنار این شهر قابل مشاهده است.

در ادامه با دو مسجد باشکوه و مشهور کوالالامپور یعنی مسجد پوترا و مسجد نگارا آشنا می‌شویم.

 مسجد پوترا

مسجد پوترا

 هر دوی این مساجد، هم مسجد پوترا و هم مسجد نگارا یا مسجد ملی مالزی، در زمان اقامه‌ی نماز، مسلمانان را به سوی خود فرامی‌خوانند و در بقیه‌ی ساعات روز درهای آنها به روی گردشگران از سراسر دنیا گشوده است. بازدید از این مساجد برای همه‌ی گردشگران با هر مذهب و عقیده‌ای آزاد است اما همه باید با پوشش اسلامی برای دیدن این دو بنای باشکوه و متمایز وارد شوند. با وجود این که هر دوی این مساجد، دارای بنایی باشکوه و زیبا هستند، اما فراتر از ارزش‌های معنوی‌شان معمولا جنبه‌ای از زندگی در مالزی را به نمایش می‌گذارند که کمتر مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد و بازدیدکنندگانی که به مالزی سفر می‌کنند، معمولا آن را نادیده می‌گیرند.

مسجد پوترا

مسجد پوترا

با ایستادن در کنار دریاچه‌ی پوتراجایا، گنبد صورتی و بژ مسجد پوترا را خواهید که در گوشه‌ای آرام و دنج، دور از شلوغی و هیاهوی کوالالامپور واقع شده است. زمانی که در صحن وسیع و باشکوه این مسجد قرار می‌گیرید، محو سکوت و آرامش بی‌نظیر آن خواهید شد. فضای داخلی این بنا به نحوی استادانه طراحی شده است که توجه هر بیننده‌ای را به سوی خود جلب می‌کند.

مسجد نگارا

مسجد نگارا

مسجد نگارا نیز معمولا توسط گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند، نادیده گرفته می‌شود. طراحی این مسجد به خاطر گنبد آبی‌رنگ و منحصربه‌فردش با سایر مساجد متفاوت است. گنبد این مسجد سطح صافی ندارد بلکه دارای بافت است. صحن اصلی مسجد که برای برگزاری مراسم نماز جماعت است با راهروهای سرپوشیده احاطه شده است. فواره‌های کوچک و حوض‌هایی که در صحن و راهروها وجود دارند، حال و هوای دیگری به این مسجد باشکوه می‌دهند.

مسجد نگارا

مسجد نگارا

در واقع می‌توان گفت که این مسجد به نوعی بازتاب تفکرات و عقاید یک ملت است. با بازدید از این مساجد، با فرهنگ و طرز فکر مسلمانان مالزی آشنا می‌شوید. در این مکان‌ها می توانید عبادت کنید، از وای‌فای استفاده کنید، در اطراف صحن‌های مسجد دور بزنید و از بناهای ملی عکس بگیرید. این ساختمان‌ها بیش از هر چیز، آزادی عقاید در مالزی را به نمایش می‌گذارند و با زیبایی و تنوع منحصربه‌فردشان، نماینده‌ی لایقی برای نمایش فرهنگ مالزی هستند.

مسجد نگارا


منبع: The Culture Trip

مطالب مرتبط:

دیدگاه