چرا در آمریکای جنوبی والدین فرزندانشان را از خورشید پنهان می کنند

هانیه احمدی | دوشنبه, ۵ بهمن ۹۴ ساعت ۲۳:۳۰

در وسط زمستان و سرمای شدید بخش‌های شمالی، در آمریکای جنوبی مردم از تابش زیاد خورشید رنج می‌برند. این یک مسئله‌ی بسیار جدی و نگران‌کننده در بخش‌هایی از آمریکای جنوبی است که در این مقاله‌ی کجارو به آن خواهیم پرداخت .

قسمت‌هایی از پرو، بولیوی، شیلی و شمال آرژانتین در همین زمان از سال اشعه‌ی ماورا بنفش شدیدی را تجربه می‌کنند که پزشکان به‌شدت به آن‌ها توصیه کرده‌اند که بیشتر طول روز را درون ساختمان‌ها سپری کنند.

قرارگرفتن در معرض اشعه‌ی ماورا بنفش بسیار زیاد می‌تواند سبب بروز مشکلات جدی برای سلامتی شود، از جمله سرطان پوست و چشم، پیری زوررس پوست، آب مروارید و حتی تضعیف سیستم ایمنی بدن. بر طبق گفته‌ی سایت uvawareness، عدد ۱۱ یا بالاتر ازآن نشان‌دهنده‌ی سطوح بالا از اشعه‌ی ماورا بنفش است که باید به‌طور کلی از آن دوری کرد.

در همین هفته در پایتخت شیلی، سانتیاگو، سطح اشعه‌ی ماورا بنفش به نزدیک ۱۵ رسیده است و این در حالی است که انتظار می‌رود در پایتخت بولیوی، لاپازا، این رقم بیشتر هم شود و به ۱۸ برسد. اما بدترین وضعیت مربوط به کوسکو (کوزکو)، شهری در پرو است که قبلا مرکز امپراتوری اینکاها بوده است و امروزه نیز یک مکان توریستی است. پیش‌بینی می‌شود که این عدد در این شهر تا چند روز آینده به ۱۹ هم برسد که واقعا رقم وحشتناکی است.

اما دلیل این امر بخشی طبیعی و بخشی مربوط به بشر است. هر سه شهردر مناطق استوایی جنوبی قرار دارند، محلی که حتی در روزهای سرد زمستان هم تقریبا همیشه آفتاب سوزان را دارند. به‌علاوه دو شهر لاپاز و کوسکو هردو در حدود ۳۳۰۰ متر (۱۱ هزار فوت) بالاتر از سطح دریا هستند، بدین معنا که برای خنثی کردن اشعه‌های مضر خورشید تنها ۳ کیلومتر( دو مایل) از جو زمین، بالای آن‌ها قرار دارد.

اما با تمامی این اوصاف، حقیقت این است که به‌طور خاص لایه‌ی ازونی که بالای این قسمت از زمین قرار دارد نازک بوده که بخشی از آن  به این دلیل است که در همه جا هنوز لایه‌ی ازون در حال بهبود یافتن از آلودگی‌های نابودکننده‌اش مانند مواد شیمیایی( از جمله سی اف سی‌ها) است که در یک سری ازمحصولات و جود داشتند و تا قبل از منع استفاده‌ی آن‌ها در پروتکل مونترال سال ۱۹۸۷ ضررهای زیادی را به لایه‌ی ازون وارد کردند.

اما متاسفانه هنوز اثر نامطلوب شرایط طبیعی مانند بادهای در ارتفاع بالا هم وجود دارند که از متراکم شدن ازون جلوگیری می‌کنند.

شخصی از آژانس ملی هواشناسی پرو به نام Orlando Ccora می‌گوید: ازون در این قسمت آمریکای جنوبی باقی نمی‌ماند، به ارتفاعات بالاتر در جو رفته و توسط جریانات هوا به حرکت در می‌آید. 

نتیجه اینکه مسئولان به توصیه‌های پزشکی در این زمینه و اخطار به مردم محلی برای دور ماندن از آفتاب در ساعات اوج یعنی از ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر روی آورده‌اند. در بولیوی ، قانونی وجود دارد که والدین را موظف می‌کند فرزندانشان را با کلاه به مدرسه بفرستند. اما با این حال، به‌دلیل شرایط بد اقتصادی بسیاری از افراد، خصوصا در پرو و بولیوی، این پیام‌ها خیلی عملی نمی‌شوند.

پزشک مسئول طرح سرطان پوست در لاپازا به نام Paulina Mendoza که شاخه‌ای از انجمن پوست بولیوی است، می‌گوید:" شمار بیماران ۴۰ ساله‌ی مبتلا به سرطان پوست در حال افزایش است، با اینکه هنوز عدد دقیقی از مبتلایان به سرطان در اهالی آند وجود ندارد".

دو درصد از مبتلایان به سرطان پوست در میان مردم بولیوی به‌دلیل اینکه اغلب پوست تیره‌ای دارند مرگ و میر کمتری دارند.

در پرو هم گزارشی از افزایش میزان ابتلا به سرطان پوست حتی در میان نوجوانان گزارش شده است. این پزشک می‌گوید:

اینجا کمبود دانش و آگاهی وجود دارد و ما نیاز به کمپین‌های متوالی داریم که تمامی افراد از کودکان تا سنین بالاتر را پوشش دهند. این کار بسیار سختی است، در مورد تغییر در روش زندگی صحبت می‌کنیم، اگر مثلا از یک کشاورز بخواهیم که وسط روز کار نکند، مسلما به حرف ما توجهی نخواهد کرد.

اما در این میان خبر خوب هم این است که سطوح خطرناک از اشعه ماوراء بنفش از رکورد جهانی که ۴۳ است ( همانند سطح اشعه‌ها در مریخ) کمتر است که در سال ۲۰۰۳ در قله‌ی یک آتشفشان ۵۷۹۱ متری (۱۹ هزار فوتی)  در بولیوی اندازه‌گیری شد. 

منبع: matadornetwork

مطالب مرتبط:

دیدگاه