راهکارهایی برای تلفظ روان‌تر زبان انگلیسی

شایان شفایی | یکشنبه, ۴ بهمن ۹۴ ساعت ۱۴:۱۵

صحبت کردن به زبان انگلیسی آن هم با تسلط کامل، کار هر کسی نیست و مطمئنا این کار برای غیرانگلیسی زبان‌ها سخت خواهدبود. اگر شما هم نمی‌توانید با تسلط کامل به زبان انگلیسی صحبت کنید و گاهی اوقات هنگام صحبت کردن دچار لغزش می‌شوید، در ادامه با کجارو همراه شوید تا ۴ راهکار برای این مشکل ارائه دهیم.

وقتی در مورد لغزش هنگام صحبت کردن زبان انگلیسی بحث می‌کنیم، منظور به چالش کشیدن شما نیست. در این مقاله قصد نداریم شما را وادار کنیم که ۳ بار پشت سر هم بگویید “She sells seashells”! بلکه قصدمان این است تا به شما کمک کنیم که هیچگاه در تلفظ عبارت‌های ساده (اما شبیه به هم) دچار مشکل نشوید. حتما با خود می‌گویید منظور از عبارت‌های آسان اما مشابه چیست؟ پاسخ مشخص است؛ منظور عبارت‌های ساده‌ای است که در آنها حروفی با تلفظ مشابه به یکدیگر زیاد دیده می‌شوند. به مثال‌های زیر دقت کنید:

  • World Wide Web (به تلفظ حروف “b”، “d” و “r” دقت کنید)
  • I brought the bad goods back (به تلفظ حروف “b” و “g” دقت کنید)
  • What a wonderful world! (به تلفظ حرف “r” دقت کنید)

بسیاری از زبان آموزان، در هنگام تلفظ عبارات بالا دچار مشکل می‌شوند. دلیل بروز چنین مشکلاتی این است که شما قصد دارید که تمام حروف را تلفظ کنید و گاهی اوقات در حروف مشابه، زبان دچار لغزش شده و نمی‌تواند با تلفظ کردن عبارت به درستی کنار بیاید.
سوال اصلی این است که برای رفع این مشکل چه باید کرد؟
فرض کنیم که شما در تلفظ صحیح و سریع عبارت “What a wonderful world!” مشکل دارید. در چنین عباراتی شما می‌توانید به آسانی عبارت را در ذهن خود به صورت ساده‌تری بازنویسی کنید و از تلفظ بعضی از حروف صرف‌نظر کنید. به عنوان مثال عبارت بالا را می‌توانید به صورت “Whada wondeful wold” تلفظ کنید! عجیب به نظر می‌رسد؛ اینطور نیست؟ اما همین روش عجیب می‌تواند مشکل شما را تا حد زیادی برطرف‌ کند.

آموزش زبان انگلیسی

در همین ابتدا توجه داشته باشید که هدف مقاله این نیست که عبارات را به درستی تلفظ نکنید یا اینکه تمام جملات را به شکل بالا تلفظ کنید! هدف این است که با به‌کارگیری راهکار بالا و راهکارهایی که در ادامه توضیح خواهیم‌داد، مشکل تلفظ را موقتا حل کنید و به تلفظ صحیح نزدیک‌تر شوید تا در آینده بتوانید به آسانی این دسته عبارات را به درستی هرچه تمام‌تر تلفظ کنید. حال وقت آن است که به سراغ راه حل‌های پیشنهادی برویم.

یکی کردن کلمات در جمله

ممکن است این روش برای شما تکراری باشد و از قبل با آن آشنایی داشته‌باشید اما با این حال بازگو کردن آن خالی از لطف نیست.
فرض کنید که می‌خواهید از شخصی سوالی برسید که با “What do you…” آغاز می‌شود. مطمئنا پرسیدن این سوال بسیار آسان خواهدبود اما گاهی اوقات ممکن است در بیان کردن سریع همین عبارات ساده هم دچار مشکل شویم. در تلفظ عادی، ما کلمات را جدا جدا بیان می‌کنیم. به عنوان مثال، عبارت بالا را به صورت “What” / “do” / “you” و منفصل تلفظ می‌کنیم. به این نکته هم توجه داشته باشید که شما به عنوان یک غیر بومی، همزمان با تلفظ منفصل کلمات، باید قواعد جمله مورد نظرتان را هم در ذهن خود مرور کنید که جمله از نظر قواعد زبان اشتباه از آب در نیاید. انجام همزمان چندین کار برای بیان یک جمله بسیار ساده می‌تواند شما را در بیان صحیح و بی‌نقص دچار مشکل کند.
راهکاری که در شرایط این چنینی به کمک‌تان خواهدآمد، یکی کردن کلمات در جمله است. فرض کنید در عبارت بالا، سه کلمه منفصل وجود ندارد و هر سه کلمه را در یک کلمه به صورت “Whadoyo” تلفظ کنید. انجام دادن این کار، فشار تلفظ منفصل را بسیار کاهش می‌دهد و شما می‌توانید تمرکز بیشتری را روی رعایت قواعد دستوری بگذارید.

از تلفظ اصوات و حروف واضح صرف نظر کنید

دقیقا همانند مثالی که در ابتدای مقاله مطرح شد (whada wondeful wold) شما می‌توانید برای سهولت تلفظ، حروف و اصوات بسیار واضح را تلفظ نکنید. به این نکته بسیار مهم توجه کنید که استفاده از این راهکار فقط برای آسان‌تر شدن تلفظ آن هم در بعضی از شرایط است و سعی کنید این روش برایتان به یک عادت تبدیل نشود. در غیر اینصورت، اگر همیشه واژه “World” را به صورت “Wold” تلفظ کنید، پس از چند بار تکرار مخاطب‌تان متوجه خواهد شد که مشکلی در کار شما وجود دارد. به همین دلیل از این روش تنها در شرایطی استفاده کنید که می‌دانید تلفظ دقیق و صحیح شما را دچار مشکل خواهد کرد. حال با مثال دیگری همراه باشید:“World war one” (جنگ جهانی اول)
این عبارت را چند بار پشت‌ سر‌ هم تکرار کنید. متوجه خواهید شد که تلفظ حرف “r” شما را دچار مشکل خواهد کرد. طبق راهکار بالا، شما می‌توانید از تلفظ حرف “r” صرف نظر کنید و این عبارت را به صورت “Wold wo one” تلفظ کنید. با این روش، فشار کمتری برای تلفظ به گوینده وارد می‌شود و تلفظ بسیار آسان‌تر خواهد شد.

چند مثال دیگر:

  • واژه “Particularly” به صورت “Paticulaly” درخواهدآمد.
  • واژه “Regularly” به صورت “Regulaly” درخواهدآمد.
  • عبارت “Pearl Harbor” به صورت “Pel Habo” درخواهدآمد.

بعضی از اصوات را جایگزین کنید

اجازه دهید پیش از شرح دادن راهکار سوم، شرایطی کاملا آشنا را مثال بزنم. فرض کنید در جشن تولدی حضور دارید که همگی غیرانگلیسی زبان هستند و تمامی میهمانان یک‌صدا آهنگ “Happy birthday to you..” را می‌خوانند. در چنین شرایطی دست کم نصف میهمان‌ها در حال خواندن “Happy birzday to you…” هستند که این مسئله ضعف تلفظ صداهایی همانند “th” در بین غیر بومی‌ها را نشان می‌دهد. این مشکل بیشتر در بین کودکان و زبان آموزان کم سن و سال رایج است. برای حل آن به آسانی می‌توانید صدای “th” را با “t” جایگزین کنید. قطعا تلفظ “Birtday” به جای “Birthday” صحیح نیست. اما این روش برای شروع یادگیری تلفظ “th” بسیار کارآمد خواهد بود و به شما این امکان را می‌دهد که به تلفظ ایده‌آل بسیار نزدیک‌تر شوید.

کلمات را با واژه‌های مشابه رمزگذاری کنید

به تلفظ واژه “Cinnamon” (دارچین) دقت کنید. این واژه به دلیل داشتن تعداد زیادی “n” و “m” ممکن است تلفظ را کمی سخت کند و اگر بدون فکر قبلی بخواهید به صورت ناگهانی “Cinnamon” را تلفظ کنید، احتمال دارد به اشتباه بگویید “Cimannon”! برای رفع چنین مشکلاتی می‌توانید کلمه را با کلمه آسان دیگری که از نظر تلفظی مشابه یکدیگرند، جایگزین کنید. در مورد واژه “Cinnamon” بهترین واژه مشابه “Cinema” است. فرض کنید که می‌خواهید «سینما» را تلفظ کنید. با این روش هیچگاه دچار مشکل نخواهیدشد.

بیایید مثال دیگری را بررسی کنیم. واژه “Finite” (محدود) را در نظر بگیرید. ممکن است هر کسی در ابتدا تصور کند که تلفظ این واژه، همانند تلفظ واژه “definite” (قطعی) خواهد بود و “Finite” را به‌ صورت (فینیت) تلفظ کند. اما به هیچ وجه اینطور نیست و «فینیت» کاملا اشتباه است.
واژه “Finite” باید به‌صورت [‘fainait] (فاینایت) تلفظ شود. برای اینکه هیچگاه تلفظ صحیح این واژه را فراموش نکنید، کافیست در ذهن خود این واژه را با “fine night” رمزگذاری کنید. در این صورت هیچگاه این واژه را اشتباه تلفظ نخواهیدکرد و با چند بار تکرار و استفاده از آن، دیگر حتی نیازی به رمزگذاری هم نخواهدبود و شما به صورت خودکار این کلمه را برای همیشه به‌ درستی تلفظ خواهید کرد.

از این روش تقریبا می‌توانید برای سهولت در تلفظ هر واژه‌ای استفاده کنید. در ادامه با دو مثال دیگر همراه باشید:

  • واژه “Queue” (به معنی صف): تصور کنید که می‌خواهید حرف “q” را تلفظ کنید.
  • واژه “Quay” (به معنی اسکله): برای تلفظ صحیح این واژه تصور کنید که می‌خواهید کلمه “key” را تلفظ کنید.

آموزش زبان انگلیسی

امیدواریم که این راهکارها برای شما مفید واقع شده‌باشند و بتوانید برای تلفظ هرچه صحیح‌تر و روان‌تر زبان انگلیسی از آنها استفاده کنید. حتما نظرات خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

با سپاس.

منبع: englishharmony

مطالب مرتبط:

دیدگاه