۱۵ جاذبه‌ گردشگری دبی (قسمت اول)

علیرضا ندری
علیرضا ندری چهار شنبه، ۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۰
۱۵ جاذبه‌ گردشگری دبی (قسمت اول)

شهر مجلل دبی یکی از شهرها و شیخ‌نشین‌های هفت‌گانه‌ی امارات متحده عربی است و از جذاب‌ترین شهرهای این کشور به شمار می‌رود. این شهر با برج‌های سربه‌فلک کشیده و مراکز خرید مدرن، از ماهیت بیابانی خود فرسنگ‌ها فاصله گرفته است و منطقه‌ای فوق‌العاده برای خرید، لذت از تابش آفتاب و خوش‌گذرانی به شمار می‌رود. برای آشنایی بیشتر با این شهر با کجارو همراه باشید.

دبی به خاطر وجود بناهایی همچون برج خلیفه (بلندترین ساختمان دنیا) و مراکز خریدی با آکواریوم‌های عظیم‌الجثه و پیست‌ اسکی، شهرت یافته است.

این شهر در کنار انبوهی از مدرن‌گرایی‌های پرتجمل، دارای برجستگی‌های فرهنگی نیز هست. اگر از منطقه‌ی باسکاتیا دیدن کنید، با قدمت و تاریخ دبی بیشتر آشنا خواهید شد، سپس وارد آب‌های نهر دبی شوید تا لنج‌های سنتی عربی را ببینید؛ به این شکل متوجه خواهید شد که ابر تجمل‌گرایی تمام این شهر را فرا نگرفته است. در ادامه با لیستی از ۱۵ جاذبه‌ی برتر دبی آشنا می‌شویم.

۱۵. مرکز خرید امارات

مرکز خرید امارات

مرکز خرید امارات / Mall of the Emirates

امارات مال (Mall of the Emirates)، یکی از معروف‌ترین مراکز خرید دبی به شمار می‌رود و دارای پیست اسکی است. پیست اسکی سرپوشیده‌ی آن از تله‌سیژها و محوطه‌های نگه‌داری پنگوئن تشکیل شده و این امر به‌وسیله‌ی حفظ دمای آنجا تا ۴- درجه‌ی سانتی‌گراد تحقق یافته است. در این مرکز همچنین مجموعه‌ی سینمایی و مرکز تفریحی خانوادگی نیز در نظر گرفته شده است. امارات مال، واقع در جاده‌ی شیخ زاید، از تنوع زیادی برخوردار است و تقریبا همه چیز در آنجا یافت می‌شود. در اطراف امارات مال، هتل‌ها و محل‌های اقامتی بسیاری وجود دارد که می‌توان پیش از سفر آن‌ها را بررسی و در صورت تمایل اتاق رزرو کرد.

ساعات بازدید: شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۰ صبح تا ۱ بامداد، پنجشنبه تا جمعه ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بامداد  

۱۴. ساحل جمیرا

ساحل جمیرا

ساحل جمیرا / Jumeirah Beach

ساحل زیبای جمیرا، با شن‌های سفید، یکی از بهترین مقاصد ساحلی برای گردشگران است. در امتداد این ساحل، هتل‌هایی وجود دارد که از معروف‌ترین اقامتگاه‌های گردشگران به شمار می‌رود. این ساحل، واقع در جاده‌ی ساحلی جمیرا، از امکانات فوق‌العاده‌ای همچون سان‌لانجرها (صندلی‌های راحتی ساحلی) و جایگاه‌های ورزش آبی مثل جت‌اسکی برخوردار است.

۱۳. برج العرب

برج العرب

برج العرب / Burj al-Arab

برج العرب بلندترین هتل دنیا، با ارتفاع ۳۲۱ متر، در جزیره‌ای مصنوعی واقع در خط ساحلی دبی است. این هتل که شبیه بادبان کشتی طراحی شده، در نمای خارجی خود دارای رقص نورهایی است که شب هنگام جلوه‌ی زیبایی به این هتل لوکس می‌بخشد. برج‌العرب یکی از گران‌ترین هتل‌های دنیا به شمار می‌رود و لوکس‌ترین سوییت‌های آن هزینه‌ای معادل ۱۵۰۰۰ دلار برای هر شب اقامت در بر دارد. همچنین، برای ثروتمندان رستوران زیر آب المهارا (Al-Mahara) در نظر گرفته شده که از کف تا سقف آن از پنل‌های شیشه‌ای تشکیل شده و می‌توان در آن جا لذت میل کردن غذا را در حین تماشای زیبایی‌های دریا تجربه کرد. به‌علاوه، می‌توانید در اسکای ویو بار (Skyview Bar) واقع در طبقه‌ی بیست و هفتم چای بنوشید و از چشم‌انداز شهر لذت ببرید.

۱۲. دبی مال

مرکز خرید دبی (دبی مال)

مرکز خرید دبی (دبی مال) / Dubai Mall

دبی مال، یکی از بهترین مراکز خرید شهر است که می‌توان از برج خلیفه به آن وارد شد. گزینه‌های تفریحی نیز همچون اسکیت روی یخ، مراکز بازی و مجتمع سینمایی در آن قرار دارد. هیچ محدودیتی برای خرید و خورد و خوارک در آن جا وجود ندارد و تقریبا همیشه در این مرکز خرید رویدادهای ویژه‌ای چون موسیقی زنده و نمایش‌های مد برگزار می‌شود. از معروف‌ترین این رویداد‌ها می‌توان به جشنواره‌ی خرید دبی (Dubai Shopping Festival) در ماه‌های ژانویه و فوریه و جشنواره‌ی شگفتی‌های تابستانه‌ی دبی (Dubai Summer Surprises) در ماه‌های ژوئیه و اوت اشاره کرد. دسترسی به این مال از طریق خیابان دو طبقه «دوحه» امکان‌پذیر است و در اطراف آن اقامتگاه‌ها، هتل‌ها و اماکن اقامتی بسیاری وجود دارد.

۱۱. آکواریوم دبی

آکواریوم دبی

آکواریوم دبی / Dubai Aquarium

یکی از جاذبه‌های برتر شهر، آکواریوم دبی است که ۱۴۰ گونه‌ی دریایی را در مخزن عظیم‌الجثه‌ی معلقی واقع در مرکز خرید دبی در خود جای داده است. علاوه بر اینکه در مرکز خرید دبی می‌توانید محو تماشای این آکواریوم جذاب شوید، می‌توانید وارد باغ وحش زیر آب شده و در میان تونل‌های آکواریوم قدم بزنید. فعالیت‌های بسیاری در این آکواریوم در نظر گرفته شده تا نگاهی نزدیک‌تر به حیات  دریا داشته باشید. می‌توانید سوار قایق‌های شیشه‌ای شوید که از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است. اسنورکلینگ و غواصی در قفس برای مشاهده‌ی کوسه‌ها نیز از فعالیت‌های جالب در آن جا محسوب می‌شود. ساعات بازدید: دوشنبه تا جمعه ۱۰ صبح تا ۱۰ بعدازظهر، شنبه و یکشنبه ۱۰ صبح تا ساعاتی از نیمه شب

هزینه‌ی ورودی: بزرگسالان ۷۰ درهم (۴۲۰۰۰ تومان)، خردسالان ۵۵ درهم (۳۳۰۰۰ تومان)

۱۰. دهکده‌ی میراث و غواصی

دهکده‌ی میراث و غواصی

دهکده‌ی میراث و غواصی / Heritage and Diving Village

میراث معماری، فرهنگی و دریایی دبی در دهکده‌ی میراث و غواصی (Heritage and Diving Village) به نمایش گذاشته می‌شود. این دهکده با غواصی مروارید و ساخت لنج در ارتباط است که دو مهره‌ی اصلی تاریخی دبی به شمار می‌روند. در آنجا همچنین بازآفرینی‌هایی از باده‌نشین‌های سنتی و دهکده‌های ساحلی، خانه‌های فارسی، قهوه‌خانه‌های سنتی و بازارهای کوچک که در آن سفالگران و نساجان آثار دست خود را در غرفه‌ها به نمایش می‌گذارند، قابل‌مشاهده است. در این دهکده، اجرای موسیقی و پایکوبی محلی از ماه اکتبر و آوریل آغاز می‌شود و بازدیدکنندگان می‌توانند در آن جا از پزشکان طب سنتی مشاوره بگیرند.

۹. مسجد باستاکیا

مسجد باستاکیا

مسجد باستاکیا / Bastakia Mosque

باستاکیا شاید بزرگ‌ترین و مجلل‌ترین مسجد امارات متحده‌ی عربی نباشد، ولی به یقین خوش‌عکس‌ترین آن‌ها است. این مسجد کوچک دارای معماری نفیس مشبک با نمایی سفید و چشم‌ربا است. در اطراف این مسجد می‌توانید آخرین بقایای دیوارهای شهر دبی را ببینید که اواسط قرن ۱۹ از گچ و سنگ‌های مرجانی ساخته شده است.

۸. جاده‌ی شیخ زاید

جاده‌ی شیخ زاید

جاده‌ی شیخ زاید/ Sheikh Zayed Road

جاده‌ی شیخ زاید، شاه‌راه اصلی دبی است که از میان منطقه‌ی تجاری مرکز شهر می‌گذرد. این بزرگراه هشت‌لاینی با محافظ‌های شیشه‌ای، کروم و فولادی مستحکم احاطه شده است. جاذبه‌های اصلی دبی در امتداد این بزرگراه قرار دارند، یا اینکه در حد فاصل بین میدان و اولین تقاطع آن دیده می‌شوند. گالری کورت‌یارد (Courtyard Gallery) در خیابان 6A، به‌طور دائمی مجموعه‌ی شگفت‌انگیزی از آثار هنری معاصر هنرمندان عرب را به نمایش می‌گذارد. برج تجارت جهانی دبی (در جاده‌ی شیخ زاید)، برای بازدیدکنندگان عرشه‌ی دیدبانی‌ای را در طبقه‌ی بالا تدارک دیده تا بتوانند از نماهای سراسرنما (پانوراما) لذت ببرند. پارک و موزه‌ی طلا و جواهر (در جاده‌ی شیخ زاید)، مجموعه‌ای چشم‌نواز برای عاشقان جواهر است که ۱۱۸ تولیدکننده و ۳۰ خرده‌فروش را زیر سقف خود جای داده است. موزه‌ی این مجموعه، تاریخچه‌ی تولید جواهرات عربی را به نمایش می‌گذارد و همچنین تور کوتاهی از مراحل تولید برگزار می‌کند.

۷. سوق‌های دیره

سوق‌های دیره

سوق‌های دیره / Deira Souks

دیره در کرانه‌ی شمالی نهر دبی واقع شده و خیابان‌های پرپیچ‌وخم آن مملو از ملیت‌های مختلف است که حال و هوای خاصی را رقم زده است. در ساحل آن ساختمان‌های مدرن فراوانی از جمله بانک‌ها، هتل‌ها و دفاتر اداری مشاهده می‌شود. بخشی که نظر مسافران را جلب می‌کند، بازار عربی (سوق) سنتی است که با حضور تمام‌وقت فروشنده‌ها، جو پرجنب وجوشی در آن جا در جریان است. بازار طلای دیره، در جهان به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار طلا شهرت دارد و به همین دلیل به دبی لقب «شهر طلا» داده شده است. در این بازار انواع جواهرات، چه سنتی و چه مدرن، موجود است و می‌توانید انواع طراحی‌ها را به سلیقه‌ی خود سفارش دهید. در بازار ادویه دیره، هر ادویه‌ای که به ذهن‌تان خطور کند، وجود دارد طوری که غرفه‌های آن مملو از کیسه‌های انباشته‌شده‌ی کندر، زیره‌ی سبز، فلفل قرمز، زعفران، سماق و آویشن و همچنین چوب‌های عود، عصاره‌ی رز و اسانس‌های خوش‌بو کننده است. این بازار در دهه‌ی ۱۸۳۰ تاسیس شد و دربرگیرنده‌ی گذرگاه‌های طاق‌دار چوبی و بادگیرهای بازسازی شده است. برای اینکه تجربه‌‌ای خاص داشته باشید، به بازار ماهی‌فروشان سر بزنید و نظاره‌گر تلاش و مشقت محلی‌های آن جا باشید.

۶. مسجد جمیرا

 مسجد جمیرا

مسجد جمیرا / Jumeirah Mosque

مسجد جمیرا از نظر خیلی‌ها، زیباترین مسجد دبی است. این مسجد شباهت زیادی به مسجد الازهر قاهره دارد که هشت برابر بزرگ‌تر از آن است. مسجد جمیرا مثالی بارز از معماری اسلامی است. این بنای سنگی در دوران قرون‌وسطا با توجه به سنت فاطمی ساخته شده است که با دو مناره‌ی خود جزئیات ظریف سنگ‌کاری را به رخ می‌کشد. این مسجد مخصوصا وقتی که در شب نور‌افکن‌های آن روشن می‌شود، از جذابیت ویژه‌ای برخوردار می‌شود. مرکز شیخ محمد‌بن‌رشید در زمینه‌ی شناخت فرهنگی، تورهایی را برگزار می‌کند تا درک بهتری از اعتقاد به اسلام را پرورش دهد. این تورها هرروز به‌جز جمعه‌ها، از ساعت ۱۰ صبح برگزار می‌شود. تجربیات و نظرات خود را در مورد دبی با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع Planet Ware

دیدگاه