لوکیشن هایی که مقصد گردشگری شدند: از آوای موسیقی تا ارباب حلقه‌ها

علی زمانی | سه شنبه, ۸ دی ۹۴ ساعت ۱۸:۳۰

دنیای گردشگری امروزی را می بایست تلفیقی از هنر و صنعت در عرصه‌های مختلف از فناوری اطلاعات تا سینما دانست. در واقع، صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت میان رشته‌ای، به طرز شگفت‌انگیزی از هر صنعت و مفهومی برای فرصت‌آفرینی استفاده می کند. گردشگری این پتانسیل را دارد که از دنیای مفاهیم و نوستالژی‌ها، الهام بگیرد و از این فضا، برای جذابیت مکان‌های موجود استفاده کند. گفتار امروز  کجارو، نگاهی دارد به لوکیشن فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی معروفی که در سال‌های اخیر، مقاصد جدید گردشگری را در دنیا به وجود آورده‌اند. با ما همراه باشید.

وقتی نوستالژی‌ها، مقصد گردشگری می‌شوند

جنبش نوستالژی‌گرایی فقط در ایران مخاطب ندارد بلکه در بسیاری از کشورهای جهان و در میان شهروندان آن ها، نقاط و مکان‌ها و رویدادهایی هستند که به واسطه آن‌ها، مقاصد جدید گردشگری خلق شده و با استقبال میلیونی گردشگران روبه ‌رو می‌شوند. لوکیشن فیلم برداری برخی از سریال‌های تلویزیونی چند سال اخیر، تاثیر زیادی در درآمدزایی نقاط گردشگری غیر شهری داشته است. البته مواردی هم هست که جذابیت‌های گردشگری و تفریحی یک مکان، به واسطه رویدادهای سیاسی و بین‌المللی و خارج از عالم سینما و ورزش رخ می‌دهد. مانند هتل کوبورگ وین، که به مناسبت برگزاری اجلاس‌های متعدد ایران با گروه ۵+۱ در خصوص موضوع هسته‌ای ایران، به کانون توجهات جهانی تبدیل شد و این کاخ ۱۵۰ ساله اتریش، به یکی از پتانسیل‌های گردشگری معاصر این شهر بدل شد. برندسازی برای ظرفیت‌های گردشگری یک کشور، مقوله‌ای است که باید تئوریسین‌ها و متخصصان گردشگری به آن توجه شایانی داشته باشند و این پتانسیل به واسطه اقلیم شگفت‌انگیز ایران زمین در کشورمان وجود دارد که امیدواریم در چشم انداز ۱۴۰۴ به آن توجه شود. به هر حال، نگاهی به دوازده لوکیشن تصویربرداری معروف تاریخ سینمای معاصر که مقاصد گردشگری سال‌های اخیر را تشکیل داده‌اند، موضوع گفتار امروز را تشکیل می دهد.

در دنیای امروزی صنعت گردشگری، با مقوله‌ای به نام گردشگری فیلم (Film Tourism) مواجه هستیم که در کنار مفاهیمی همچون گردشگری روستایی (Rural Tourism) و گردشگری ورزشی (Sport Tourism) فرصت‌های نوظهوری را در دنیای گردشگری سبب شده است. درباره همه این موضوعات، در روزهای آینده صحبت خواهیم کرد.

اتوبوس گردشگری

(تصویر اتوبوس گردشگری سالزبورگ اتریش به نام Sound of Music که گردشگران را به لوکیشن فیلم می‌برد)

درباره چه می‌خواهیم صحبت کنیم؟ درباره گردشگری فیلم. گردشگری فیلم یعنی آن که شما از طریق تماشای یک فیلم سینمایی یا سریال تلویزیونی، جذب مکان‌هایی که فیلمبرداری در آن جا صورت گرفته، بشوید و بازدید از آن مناطق را در برنامه گردشگری و سفر سالانه خود قرار دهید. گردشگری الهام بخش از فیلم. موضوعی که صنعت گردشگری و سینما را به طور وصف‌ناپذیری به هم مرتبط کرده است. خیلی‌ها، سفر به مراکش را از فیلم کازابلانکا آغاز کردند. میلیون‌ها نفر از جمعیت گردشگری که هر ساله به سمت انگلستان و کاخ‌های این کشور روانه می‌شوند، این عمارت‌ها را در فیلم‌ها و سریال‌های هالیوودی دیده اند و این مفهوم گردشگری فیلم است.

صنعت سینما و صنعت گردشگری

صنعت گردشگری امروز دنیا، تحت تاثیر فاکتورهای مهمی قرار گرفته که تا چند دهه پیش، سابقه نداشته است. این صنعت که در فرانسه و اسپانیا و آمریکا، سالانه بیش از ۵۰ میلیارد دلار درآمد ارزی ایجاد کرده و نقش مهمی در تولید ناخالص داخلی کشورها ایفا می کند، هم چون نانو فناوری، به عنوان یکی از صنایع پیشرو در قرن بیست و یکم به شمار می رود. اکنون، صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) همان نقشی را در توسعه صنعت گردشگری ایفا می‌کند که صنعت سینما، توانسته بازیگر خوبی برای رونق فعالیت‌های این امر جذب کند. با فناوری اطلاعات، می توان مقصدهای گردشگری، هتل‌ها و همچنین بلیط‌های داخلی و بین‌المللی را رزرو کرد و فعالیت‌هایی که پیش از این امکان وقوع نداشت، در مبدا انجام داد. تاثیرگذاری فناوری اطلاعات بر دنیای گردشگری به حدی است که امروزه پرتال‌هایی چون BOOKING.COM و حتی AIRBNB.COM  و TRIPADVISOR.COM، روزانه به صدها هزار کاربر اینترنت عاشق سفر و گردش، خدمت‌رسانی می‌کنند. حال این موضوع را به کیوسک‌های دیجیتالی که کار اطلاع‌رسانی به گردشگران را در ترمینال‌ها و فرودگاه‌های سراسر جهان انجام می‌دهند، اضافه کنید، ارزش‌آفرینی فوق‌العاده آی تی بر توسعه گردشگری آشکار می‌شود.

صنعت سینما نیز به عنوان هنر هفتم، نقش موثری در ارتقای سطح فعالیت‌های صنعت گردشگری جهان در چند دهه اخیر داشته است. امروزه، از طریق اینترنت و دانلود فیلم و سریال و بعضا به برکت NETFLIX و نرم افزارهایی دانلودی مانند TORRENT، شمار زیادی از مردم قادرند به مشاهده جدیدترین آثار دنیای سینما مشغول شوند. به همین خاطر، لوکیشن تصویربرداری برخی از این فیلم و سریال‌ها، به مدد تبلیغات، نقد منتقدان و همچنین اطلاع‌رسانی‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی، نگاه‌های میلیونی را به خود جذب کرده است.

کرونیکل

(گزارش پرتال کرونیکل از فیلم‌هایی که مقاصد گردشگری را توسعه دادند)

ازطرفی حضور در لوکیشن‌های فیلم‌های معروف و بازدید از مکان‌هایی که هنرپیشه‌های مشهور در آن ایفای نقش کرده‌اند چنان اهمیت پیدا کرده که این روزها برخی از شرکت‌ها و سایت‌های اینترنتی به علاقه‌مندان کمک می کند تا لوکیشن‌های فیلم‌های مورد نظر خود را در سراسر دنیا بیابند. این ذائقه تا به آنجا پیش رفته که امروزه یکی از عمده‌ترین روش‌ها برای بازاریابی و تبلیغات مستقیم و غیر مستقیم برای جذب گردشگر در شهرهای بزرگ دنیا استفاده از سریال‌ها و فیلم‌هایی است که گستره و حوزه نفوذ جهانی دارند و به همین دلیل است که مدیران شهری و مسئولان سازمان‌های گردشگری چنین شهرهایی با تمام توان و با ایجاد شرایط کاری بسیار مطلوب و هزینه‌های فراوان، به دنبال جذب کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی برای انتخاب شهرشان به عنوان لوکیشن‌های اصلی آن فیلم‌ها هستند.

صحراهای سوزان تونس، به خاطر فیلم جنگ ستارگان امروزه گردشگر زیادی دارد. لوکیشن‌های فیلم‌برداری سه گانه ارباب حلقه‌ها (Lord of the Rings)  در کشور کوچک نیوزلند در اقیانوسیه، هنوز پس از گذشت چند سال از تصویربرداری و انتشار این فیلم، تاثیر مستقیمی در جذب گردشگر به این منطقه دارد. حتی لوکیشن‌های سریال مشهوری چون lost که سال‌ها مخاطبان زیادی را مجذوب داستان جذابش کرد، امروزه مقصد گردشگری عاشقان سینما و گردش شده است. یا سالزبورگ اتریش که یادآور فیلم ملودارم و نوستالژیک آوای موسیقی با هنرمندی جولی اندروز بود، همچنان برای صنعت گردشگری اتریش درآمدزا است.

با این مقدمه با ما همراه باشید تا نگاهی به لوکیشن‌های فیلمبرداری ۱۲ سریال و فیلم منتخبی که از نگاه برخی از پرتال‌های سینمایی، به مقصدهای مهمی برای توریست‌های چند سال اخیر منجر شده‌اند، بیاندازیم.

داستان Frozen

والت دیسنی

فیلم کارتونی زیبای والت دیسنی در ۲۰۱۳ میلادی، اگر چه برای دنیای کودکان طراحی شده بود،‌ اما لوکیشن‌های آن، منعکس‌کننده طبیعت بکر و زیبای نروژ در سرزمین سرد اسکاندیناوی بود. طبق اعلام مقامات گردشگری این کشور، شمار گردشگران آمریکایی که در فاصله ماه‌های سرد ژانویه تا مارچ ۲۰۱۴ به این کشور سفر کردند، ۳۷ درصد افزایش یافت.

ارباب حلقه‌ها و نیوزلند

ارباب حلقه ها

همان‌طور که در ابتدای گفتار توضیح دادیم، موفقیت گردشگری نیوزلند، مدیون سه گانه ارباب حلقه‌ها است. حتی مقامات نیوزلندی بعضا معتقدند که دنیا، نیوزلند را با ارباب حلقه‌ها شناخت. امری که جای تعجب ندارد. سرزمین بکر و طبیعت عالی و خوش‌منظره نیوزلند برای فیلمبرداری این فیلم پرافتخار صنعت سینمای معاصر، لوکیشن خوبی برای سناریویی جالب بود. گردشگرانی که به نیوزلند می‌آیند را Talkin Tourist می گویند. چرا که کتاب افسانه‌ای و داستانی جالب جناب تالکین، نویسنده نیوزلندی بود که زمینه ساخت فیلم را فراهم کردو اکنون، صدها هزار گردشگر به این کشور زیبای مناطق جنوبی سفر می کنند.

دنیای عجیب هری پاتر و دنیای گردشگری

هری پاتر

هیچ‌کس نیاز ندارد که دنیای مجیکال هری پاتر و مدرسه شعبده بازهای عجیب و غریب را توضیح بدهد. این جادوی جی کی رولینگ، نویسنده سرشناس بریتانیایی در نخستین دهه قرن بیست و یکم، توجه دنیای کودکان، دنیای سینما و در نهایت دنیای گردشگری را به خود جلب کرد. اگر کتاب‌های هری پاتر را خوانده باشید، حتما می دانید که نخستین باری که هری پاتر، پرواز را آموخت، در  میان دیوارهای ترسناک و جادوگری قصر آلنویک Alnwick Castle in Northeast England بود که در واقع در مناطق شمالی انگلستان فیلمبرداری شده بود. هری پاتر، بارها در مناطق مختلفی در انگلستان به خصوص پایتخت این کشور یعنی لندن فیلمبرداری شد. اگر احیانا به لندن سفر کردید، ایستگاه‌های کینگ کراس و پانگراس King’s Cross and St Pancras Stations را حتما ببینید. مراقب دماغ خود و سکوی شماره ۹ باشید !

دنیای عشق غرور و تعصب

عشق و غرور

اگر فیلم رمانتیک غرور و تعصب pride and prejudice را دیده باشید، قصر و مکان‌های زیبای سرسبزی را نظاره‌گر بودید که لوکیشن فیلمبرداری این فیلم بوده‌اند. فیلمی که اقتباسی هنرمندانه از رمان Jane Austen بود، در Lyme Park انگلستان تصویربرداری شد. پس از نمایش فیلم، شمار گردشگران بین‌المللی که خواهان بازدید از این مکان تاریخی در انگلیس شدند، ۱۵۰ درصد افزایش یافت. دلیل این امر، قرارگرفتن در مکانی بود که  هنرپیشه مرد فیلم، آقای William Darcy، برای نخستین بار چشمش به جمال زیبای خانم Elizabeth Bennett روشن شد! آیا به نظر شما، روش بهتری برای جذب گردشگر برای دیدار از این مکان گردشگری در انگلیس وجود داشت؟

مل گیبسون و داستان شجاع دلی از اسکاتلند

شجاع دل

چهره کاریزماتیک و استایل ژورنالیستی و سینمایی مل گیبسون در هر فیلم سینمایی که قرار می گیرد، جریان ساز می شود. این بار وی را در نقش یک سرباز شجاع اسکاتلندی در فیلم شجاع دل یا Brave Heart می بینیم. فیلمی که جوایز سینمایی زیادی را به خود اختصاص داد. افسانه شجاع قرن سیزدهمی اسکاتلندی به نام William Walace در سال ۱۹۹۵ میلادی روی پرده سینماهای جهان رفت و فروش چند صدمیلیون دلاری را به ارمغان آورد. جالب است که بدانید یک سال پس از نمایش این فیلم، شمار گردشگران بین‌المللی اسکاتلند ۳۰۰ درصد افزایش یافت.

ماموریتی غیر ممکن این بار در سیدنی

ماموریت غیرممکن

داستان ماموریت غیر ممکن ۲ یا Impossible Mission 2 را حتما یادتان هست که چطور جناب تام کروز، در آن هنرنمایی می‌کرد. لوکیشن‌های تصویربرداری این فیلم، تمامی در سیدنی استرالیا بود. یکسال پس از اکران این فیلم در دنیا، شمار گردشگران سیدنی به ۲۰۰ درصد افزایش رسید که پس از برگزاری المپیک ۲۰۰۰ سیدنی، بی سابقه گزارش شد.

ماما میا و یونان

مامان میا

ماما میا، فیلمی موزیکال که بارها در سراسر دنیا روی تئاتر هم رفت. این فیلم، تاحدی یادآور فیلم آوای موسیقی و هنرنمایی جولی اندروز است. گروه موسیقی موفق ABBA  با اهنگ‌های خود، جزیره Skiathos در یونان را جهانی کرد. مریل استریپ، این بار همان نقشی را بازی می کرد که اندروز در آوای موسیقی در سال ۱۹۶۵ در سالزبورگ اتریش در خاطره ‌ها بر جای گذاشت. اکنون این جزیره کوچک و زیبای یونان، یکی از مقاصد گردشگری را تشکیل می‌دهد.

کوین کاستنر در سرزمین رویاها

سرزمین رویاها

کوین کاستنر، همچون مل گیبسون، چهره کاریزماتیک دیگر هنر هفتم است که در فیلم سرزمین رویاها Fued of dreams که در سال ۱۹۸۹ به اکران عمومی در آمد، سبب شد تا ۳۵ هزار نفر زمین بیسبال را در Iowa آمریکا بازدید کنند و این رقم هر ساله افزایش می یابد.

بازی تاج و تخت و ۵ کشور

یکی از سریال‌های موفق در توسعه صنعت گردشگری چند سال اخیر در شمال اروپا را باید همین سریال تاریخی افسانه‌ای دانست .

تاج و تخت

سریالی که سبب شده است تا خیلی از مناطق بکر و زیبای ایرلند شمالی، ایسلند سرد و برفی و حتی سواحل مالت، دوباره دیده شود و مقصد گردشگران فیلمی شود.

قصر

(تصویری از سریال بازی تاج و تخت که در ایرلند شمالی فیلمبرداری شد و این قصر، مقصد گردشگری شد)

مکان : Stangford Castle Ward Estate 

بار دیگر یک سریال آمریکایی و این بار با مضمون افسانه‌ای در عصر قرون وسطی، نگاه‌های بسیاری را به خود جلب کرد. نه فقط بخاطر سناریوی فیلم، بلکه بخاطر مکان‌های فیلمبرداری که سبب جذب گردشگر برای لوکیشن قسمت‌های مختلف سریال شد. سریال مشهور بازی تاج و تخت یا GAME OF THRONES امروزه نام آشنایی برای علاقه‌مندان سریال‌های افسانه‌ای و ماجراجویانه است.

لوکیشن تاج وتخت

(لوکیشن فیلم‌برداری تصویر قبلی : Stangford Castle Ward Estate )

یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی به سبک خیال‌ پردازی حماسی است که توسط دیوید بنیاف و دی. بی. وایس برای شبکه اچ‌بی‌او ساخته شده ‌است. این مجموعه برگرفته از پرفروش‌ترین مجموعه داستان‌های فانتزی جرج آر. آر. مارتین یعنی ترانه یخ و آتش است.

سریال تاج و تخت

(تصویری از سریال بازی تاج و تخت در کشور مالت)

نخستین کتاب این مجموعه بازی تاج و تخت نام دارد. فیلمبرداری مجموعه در کارگاه ضبط فیلم پینت هال بلفاست و همچنین در مالت، کرواسی، ایسلند، ایرلند شمالی و مراکش انجام گرفته‌ است.  

ساحل

(مکانی ساحلی و صخره‌ای در کشور مالت که لوکیشن فیلمبرداری سریال بازی تاج و تخت شد)

مکان: Azure Window در شهر Gozo‌ کشور مالت که امروزه مقصد گردشگری است.

اکنون این ۵ منطقه در شمال اروپا، در جذب گردشگر موفق بوده‌اند. در اواسط سال گذشته میلادی، شمار گردشگرانی که از مکان‌های الهام گرفته از لوکیشن‌های این سریال تلویزیونی بازدید کردند، رقم قابل توجهی را نشان داد.

آوای موسیقی

آوای موسیقی

چندین کلیسا و کاخ تاریخی در سالزبورگ اتریش، امروزه به برکت ساخت فیلم آوای موسیقی، شهرت جهانی پیدا کردند و سالانه هزاران نفر در دنیا، به عشق دیدن لوکیشن‌های این فیلم نوستالژیک تاریخ سینما، به سالزبورگ سفر می کنند. آوای موسیقی، همچنان و این بار در عرصه صنعت گردشگری جریان‌ساز است. . برای اطلاعات بیشتر به http://www.salzburg-sightseeingtours.at  مراجعه کنید.

سالزبورگ

(تصویر تیتراژ ابتدایی فیلم آوای موسیقی که لوکیشن سالزبورگ اتریش هست)

فیلمی ملودارم و نوستالژیک که در اذهان خیلی از عاشقان فیلم هنوز باقیمانده است. جایی که جولی اندروز را در میان درختان و دشت‌های بکر و طبیعت زیبای سالزبورگ اتریش، در حال خواندن نصنیفی زیبا می بینیم. فیلم آوای موسیقی یا Sounds of Music‌ که در ایران با نام اشک‌ها و لبخندها نیز شهرت یافته است، از سال ۱۹۶۵ میلادی تا کنون، سبب معروفیت و شهرت سالزبورگ در کشور موسیقی اروپا یعنی اتریش شد. اکنون در اتریش، تورهایی به نام Sound of Music برای نشان دادن لوکیشن‌های فیلمبرداری فیلم طراحی شده که گردشگران را به این نقاط خاطره‌انگیز می برند.  شرکت گردشگری که براساس این فیلم، ۷ نقطه دیدنی شهر را به گردشگران نشان می‌دهد، معتقد است که در نیم قرن اخیر، هیچ چیز به اندازه این فیلم سبب نشد تا دنیا سالزبورگ را بشناسد. به شش نقطه مشهوری که در فیلم استفاده شد و امروز مقصد گردشگری شمار زیادی از گردشگران به اتریش است، در زیر اشاره کرده‌ایم.

1.Mirabell Gardens: 

باغ میرابل

(تصویر باغ میرابل در سالزبورگ اتریش - جایی که ماریا (جولی اندروز ) با ۷ فرزند کاپیتان، تمرین آواز می‌کنند)

لوکیشن میرال

(و اکنون ۴۵ سال بعد از آن لوکیشن فیلمبرداری – باغ‌های میرابل- سالزبورگ اتریش)

2. ( The Gazebo (Hellbrunn Palace

کاخ هلبورن

(کاخ هلبورن و مکانی که لیزل (بزرگ‌ترین فرزند کاپیتان) با معشوقه اش که جوانی نظامی بود، سخن می گفت)

رمانتیک

( و اکنون این مکان رمانتیک با بازدید گردشگران بین المللی رو به‌رو شده است)

3. Palace of Leopoldskron

دریاچه

(تصویری از دریارچه روبه‌روی کاخ Leopoldskron در جنوب سالزبورگ اتریش در واقع مهم‌ترین لوکیشن فیلمبرداری فیلم بود)

 

کاپیتان و جولی

(همان تصویر قبلی، ۴۵ سال پیش را تداعی می کند به همراه کاپیتان و جولی و ۷ فرزندشان)

4. Nonnberg Abbey 

گذر ماریا

( گذر ماریا (جولی اندروز) از منطقه مذهبی و تاریخی نانبرگ ابی در سالزبورگ اتریش)

نانبرگ ابی

(منطقه زیبای تاریخی نانبرگ ابی در سالزبورگ اتریش که امروزه مقصد گردشگری شده است)

5. Lakes Fuschl and Wolfgang

تصنیف خوانی ماریا

(تصنیف‌خوانی ماریا در فیلم آوای موسیقی در دشت‌های زیبا و کنار دریاچه‌های Fuscl)

سالزبورگ اتریش

(تصویری از منطقه Wolfgang Salzkammergut در سالزبورگ اتریش)

 6. Church of Mondsee

کلیسا

(تصویر کلیسای Mondsee که ماریا با کاپیتان ازدواج کرد)

کلیسای باشکوه

(تصویر کلیسای باشکوه Mondsee که ماریا با کاپیتان فون تراپ ازدواج کرد و بعد از نیم قرن، مقصد گردشگری شده است)

سریال lost و داستان پرواز ۸۱۵

لاست مجموعه تلویزیونی درامی است که زندگی بازماندگان سقوط هواپیمایی را که از سیدنی به لس‌آنجلس می‌رفت به تصویر می‌کشد. آن‌ها در جزیرهٔ مرموزی در اقیانوس آرام گیر افتاده‌اند. شیوه بیان داستان این سریال منحصربه‌فرد است. در طول هر قسمت، بخش‌هایی از زندگی آن‌ها در جزیره و بخش‌هایی از زندگی گذشتهٔ آن‌ها را می‌بینیم.

لاست توسط جفری لیبر، جی. جی. آبرامز و دیمون لیندلوف ساخته شد. آن‌ها به صورت مشترک فیلم‌نامه قسمت اول سریال را نوشتند و آبرامز آن را کارگردانی کرد. در طول پخش سریال لیندلوف و کارلتون کیوز، با تعداد زیادی از سازندگان اختصاصی و نویسندگان همکاری داشتند. با توجه به دست‌اندرکاران و بازیگران زیاد فیلم و فیلمبرداری در بهترین مکان‌ها در اوآهو در هاوایی، این سریال یکی از پرخرج‌ترین سریال‌های تلویزیونی است.

اکنون پرتال‌های گردشگری زیادی در اینترنت راه اندازی شده که گردشگران را برای سفر به لوکیشن‌های متنوعی که سریال لاست در آن فیلم برداری شد، دعوت می کند. سفری که یادآور لوکیشن‌ها و بعضا دیالوگ‌های ماندگار این سریال جذاب است. شاید تاکنون هیج سریالی نتوانسته باشد ظرف چند سال، این همه مقصد گردشگری (tourist destination) را به مخاطبان بین‌المللی خود معرفی کند.

پرتال http://www.lostlocations.com  تخصصی ترین پرتال اینترنت در معرفی لوکیشن‌های فیلمبرداری سریال لاست به شمار می رود. در این پرتال، شما می‌توانید براساس لوکیشن‌های فیلم از ساحل تا کوهستان و جنگل، به مرور بخش‌های مختلف سریال و وضعیت اقلیمی و قابلیت‌های گردشگری آن بپردازید. پرتال دیگر، سایت اینترنتی http://www.lostvirtualtour.com   است که می‌کوشد لوکیشن‌های سریال لاست را براساس مکان جغرافیایی معرفی کند.

نقشه

(تصویر نام مناطقی که لوکیشن‌های فیلمبرداری سریال لاست در آن جا واقع شد)

 

۱۰ مکان فوق، امروزه از مقاصد گردشگری در آمریکا هستند. اگر سکانس‌های زیر را به یاد داشته باشید، این مکان‌ها توریست‌های زیادی را به خود جذب کرده و جنبش گردشگران فیلمی در آمریکای شمالی را هدایت می کند.

سکانس لاست

(تصویری از سکانس‌های سریال لاست  - ساحل  Papailoa Beach)

ساحل

(ساحل Papailoa Beach)

سکانس ساحل

(سکانسی که بازی شد : ساحل  Papailoa Beach)

تصویربرداری بخشی‌هایی از سریال در هاوایی نیز سبب جذب گردشگران زیادی در سال‌های اخیر شده است.

مانند موسسه گردشگری اتریشی که تور Sound of Music را برای گردشگران خارجی راه اندازی کرده بود، توری در آمریکا به نام Lost Tours وجود دارد که علاقه‌مندان را به لوکیشن‌های فیلمبرداری سریال لاست می برد. این پرتال به نشانی اینترنتی  http://www.hawaiianescapades.com/tours/lost_tours معرفی شده است.

آژانس گردشگری

(تصویر آژانس گردشگری سریال Lost در امریکا)

جزیره Oahu در هاوایی، فرصت جالبی برای گردشگران فیلم به شمار می رود.

داستان ترسناک The Walking Dead

داستان ترسناک

سریال تلویزیونی جدیدی که این روزها، خیلی‌ها را مشتاق به خود کرده و در ژانر وحشت ساخته شده است، مرد گان متحرک، در ،مریکا بازی شده و شهر کوچک Georgia را امروزه به یک مقصد گردشگری تمام عیار تبدیل کرده است.

گزارش بیزینس

(گزارش بیزینس اینسایدر از الهام بخشی مقاصد گردشگری در آمریکا پس از نمایش مردگان متحرک)

اکنون شهر Grantville  که لوکیشن بخش‌های مختلف این سریال پرمخاطب بود، یکی از جذابیت‌های گردشگری آمریکا را به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۱۳، هزاران گردشگر تحت هدایت فرمانده شهر Jim Seller ، لوکیشن‌های این سریال ترسناک را مشاهده کردند.

نماد مردگان متحرک

(تابلوی بر روی زمین که نمادی از لوکیشن های فیلم برداری سریال مردگان متحرک در شهر جورجیا هست)

مردگان متحرک یک مجموعه تلویزیونی درام، ترسناک  آمریکایی، ساختهٔ فرانک دارابونت است. این مجموعه، از روی کتاب مصوری با همین نام نوشته رابرت کرکمن، تونی مور و چارلی ادلرد ساخته شده‌است. این مجموعه داستان از آنجا آغاز می‌شود که اندرو لینکولن در نقش معاون کلانتر، ریک گرایمز، پس از برخاستن از کما با دنیایی مواجه می‌شود که پر از مردگان متحرکی است که مشابه زامبی‌های فیلم‌های ژانر وحشت جورج ای. رومرو، گوشت انسان را می‌خورند. او سعی می‌کند که خانواده‌اش را پیدا کند و در این راه با گروهی از بازماندگان که همسر و فرزندانش بین آنها هستند ، برای زنده ماندن تلاش می کنند.

بزرگراه

(تصویر بزرگراهی در شهر Atlanta  آمریکا که سکانسی از سریال در آن جا فیلمبرداری شده بود)

چند نکته

بله. اکنون با خواندن این مقاله متوجه شده‌اید که تا چه اندازه صنعت سینما و سریال‌سازی می‌تواند نقش تاثیرگذار و فوق‌العاده موثری در رونق‌بخشی به مقصدهای گردشگری و همچنین ترغیب گردشگران به بازدید از لوکیشن فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی داشته باشد. گردش مالی چند میلیارد دلاری جهان از راه اندازی تورهای گردشگری برای بازدید از لوکیشن فیلم و سریال‌های معروف سینمای معاصرجهان، گواه مهمی بر اهمیت این نوع گردشگری در دنیای امروز دارد.

جا دارد که مسئولان سازمان میراث فرهنگی با همکاری خانه سینما و فعالان خصوصی این صنعت، زمینه ای را برای راه‌اندازی تورهای گردشگری سینمایی در کشور فراهم کنند تا لوکیشن سریال‌های تلویزیونی مشهوری چون روزی روزگاری،‌ پهلوانان نمی میرند و حتی امیرکبیر و امام علی (ع) را علاقه‌مندان به گردشگری فیلمی مشاهده کنند. چنین تورهایی می‌تواند مخاطب زیادی داشته باشد و رونق گردشگری روستایی ایران را نیز به ارمغان آورد.

دنیای گردشگری ایران و جهان را با پرتال تخصصی کجارو دنبال کنید.

منبع: IMDB- www.movie-locations.com

مطالب مرتبط:

دیدگاه