نکاتی که باید درباره ارمنستان بدانید

پوریا عزیزی
پوریا عزیزی دوشنبه، ۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۳۰
نکاتی که باید درباره ارمنستان بدانید

ارمنستان، کشوری تاریخی و کهن است که پیش از سفر به این کشور بهتر است با نکات جالب آن آشنا شوید. با کجارو همراه باشید.

ارمنستان کشوری کوچک و کوهستانی است که در جنوب کوه‌های قفقاز قرار گرفته است. این کشور با ایران، ترکیه، آذربایجان و گرجستان مرز مشترک دارد.

ارمنستان

تا قبل از استقلال این کشور در سال ۱۹۹۱ میلادی، این کشور توسط امپراتوری عثمانی و روسیه اداره می‌شد و بخشی از اتحاد جماهیر شوروی به حساب می‌آمد.

مجسمه‌ای در ارمنستان

تصویر فوق مربوط به مجسمه مادر ارمنستان است که  بر اساس فرهنگ بومی نماد آرامش از طریق استقامت است و به شهر ایروان خیره شده است. این مجسمه در دوره حکومت شوروی ساخته شده است.

شارل آزناوور

مشاهیر بسیاری در سطح جهان، ارمنی‌تبار هستند. از جمله برجسته‌ترین آن‌ها، شارل آزناوور (Charles Aznavour)، خواننده افسانه‌ای ارمنی - فرانسوی است. جالب است بدانید که نام اصلی ایشان، شاهنور آزناووریان است.

سرباز ارمنی

ارمنستان با برخی از هسایگانش روابط چندان دوستانه‌ای ندارد. خودداری ترکیه از به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه توسط عثمانی‌ها بر روابط این دو کشور نیز تاثیر گذاشته است. همچنین، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، جنگ خونباری بین آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ در‌گرفت. این منطقه که توسط ارمنستان اداره می‌شود در خاک جمهوری آذربایجان قرار دارد. اگرچه امروزه کارشناسان روابط بین‌الملل از این مسئله به‌عنوان درگیری خاموش یاد می‌کنند، اما گاهی تبادل آتش در مرز این دو کشور، افرادی را به کام مرگ می‌فرستد.

نقاشی مسیح

رهبر کاتولیک‌های جهان، پاپ فرانسیس، چندی پیش نسل‌کشی ارامنه را محکوم کرد. در واکنش به این اقدام، ترکیه سفیر خود را از واتیکان فراخواند. ارمنستان اولین کشوری در جهان است که به دین مسیحیت گروید. این کشور در سال ۳۰۱ میلادی، این دین را دین رسمی خود اعلام کرد.

کلیسایی در ارمنستان

به همین دلیل، امروزه برخی از زیباترین کلیسا‌ها و صومعه‌ها با قدمتی چند صدساله در این کشور قرار دارند

صومعه‌ای در ارمنستان صومعه‌ای در ارمنستان صومعه‌ای در ارمنستان

البته ارمنستان چهره مدرنی نیز دارد. به‌عنوان مثال می‌توان به نمایش آب‌نماها و فواره‎های میدان جمهوری ایروان اشاره کرد که در میان گردشگران بسیار محبوب‌اند.

فواره در ایروان فواره میدان جمهوری ایروان

ارمنی‌ها به‌شدت به شطرنج علاقه‌مند هستند. این بازی، یک درس اجباری در مدارس ابتدایی است و این کشور کوچک، زادگاه اساتید بزرگ بسیاری در این بازی و ورزش فکری است.

شطرنج در ارمنستان

زبان ارمنی با الفبای سیریلیک نگاشته و خوانده می‌شود که از دید بصری، بسیار جالب توجه‌اند.

original-28997-1428953455-9

به‌طوری که حتی می‌توان مجسمه‌هایی از کلمات و حروف ساخت!

مجسمه‌های الفبا در ارمنستان

و به‌نوعی، نان‌ها را با آن تزئین کرد.

تزئین نام با نوشته در ارمنستان

از جمله مواردی که ارمنستان به آن مشهور است، ساز بادی دودوک است.

ساز دودوک

و صد البته میوه‌های تازه و خوشمزه!

میوه‌های ارمنستان

البته نان صاف و سنتی ارمنستان که لواش نامیده می‌شود را نباید فراموش کرد!

نان لواش ارمنی

ارامنه علاوه بر کشور زیبای خودشان، در سراسر جهان، از جمله ایران، فرانسه و ایالات متحده نیز حضور دارند. عکس زیر نیز، بازی کودکانه دختران ارمنی در کمپ سنجک (Sanjak) در لبنان را نشان می‎دهد.

کودکان ارمنی در لبنان

آیا تاکنون به این کشور زیبا سفر کرده‌اید؟ از تجربیات خود به کجارو بگویید.

مطالب مرتبط:

منبع buzzfeed

دیدگاه