چگونه دانشجویان دارای ناتوانی‌های جسمی در خارج از کشور تحصیل کنند

هانیه احمدی
هانیه احمدی جمعه، ۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۲۲
چگونه دانشجویان دارای ناتوانی‌های جسمی در خارج از کشور تحصیل کنند
بسیاری از دانشجویان دارای ناتوانی‌های جسمی اعتقاد دارند که تحصیل در خارج از کشور عملا برای آنها امکان پذیر نیست ، و در مقابل تعدادی از آنها در تلاش هستند که این باورها را از بین ببرند، و از سالیان دور همیشه سعی کرده‌اند که با تشکیل تیم‌هایی به جامعه و دانش آموزان شبیه به خود این مسئله را القا کنند که همگان باید بتوانند به آنچه که دوست دارند جامه‌ی عمل بپوشانند و ثابت کنند که معلولیت محدودیت نیست. با کجارو همراه باشید تا در این مقاله به این موضوع بپردازیم که چگونه دانشجویان یا دانش آموزان ناتوان جسمی قادر به تحصیل در خارج از کشور هستند:
در این مقاله از تجربیات افراد فارغ التحصیلی که با وجود ناتوانی‌های جسمی به تحصیل در خارج از کشورشان پرداخته‌اند و در غالب تیمی به نام" در خارج از کشور با معلولیت "( Abroad with Disabilities  ) با یکدیگر در ارتباط هستند نیز استفاده می‌کنیم و از تاثیرات مثبتی که این تحصیلات در زندگی آنها داشته است برایتان می‌گوییم.

دانشجویان دارای ناتوانی جسمی چگونه قادر به ادامه تحصیل در خارج ازکشور هستندIMG_1328

زمانی که به موسسه تحصیلات بین المللی (IIE ) که در حال مطالعه بر روی دانشجویان دارای معلولیت مشغول به تحصیل در خارج از کشور است، نگاهی می‌اندازیم به این نقطه می‌رسیم که در این زمینه پیشرفت‌های زیادی وجود داشته است. و از دلایل عمده‌ی این امر افزایش اطلاعات، حمایت‌ها و یاری رسانی‌ها از راه‌های گوناگون به کسانی است که واقعا به آنها نیاز دارند. با این اوصاف تعداد دانشجویانی که با ناتوانی‌های جسمی به تحصیل در خارج از کشور خواهد پرداخت افزایش می‌یابد. طبق گزارشی که در سال تحصیلی ۲۰۰۶-۲۰۰۷ وجود دارد تنها ۱۱۶ موسسه از این دانشجویان حمایت می‌کردند. و اما این تعداد بسیار کم است و ما امیدواریم روز به روز به شمار این موسسات افزوده شود. در ادامه اطلاعاتی را به شما خواهیم داد که شاید بر طبق آنها بتوانیم تعداد این دانشجویان را اقزایش دهیم. و البته لازم به ذکر است در بسیاری از موارد برای کمک به این امر فقط کافی است میزان درک و آگاهیمان را از این افراد افزایش دهیم . و اما برای دانشجویان ناتوانی که قصد ادامه‌ی تحصیل در خارج از کشور را دارند قدم اول تحقیق و پرس و جو است:

۱. جزئیاتی که والدین می‌خواهند بدانند

مسلما زمانی که شخصی دارای ناتوانی‌های جسمی است والدین یا سرپرستانش نگران شرایط او خواهند بود که چگونه می‌تواند به تنهایی به یک کشور دیگر سفر کند و درآنجا به تحصیل بپردازد. یکی از دانش آموزان فارغ التحصیل  و فعال در گروهی که پیشتر از آن نام بردیم می‌گوید :" اگر شما واقعا قصد ادامه‌ی تحصیل داشته باشید سرانجام می‌توانید والدین خود را متقاعد کنید وبه هدفی که در ذهنتان است برسید." اما وقتی شما به عنوان یک دانشجو با ناتوانی جسمی تصمیم به تحصیل در خارج از کشور را می‌گیرید باید ابتدا به تحقیق درمورد موسساتی که امکان ادامه‌ی تحصیل را برای شما فراهم می‌کنند بپردازید،  امکاناتی که برای شما در نظر می‌گیرند و اداراتی که در زمان بروز مشکل می‌توانید به آنها مراجعه کنید را بررسی کنید. در واقع باید اطلاعات کافی در این زمینه را جمع آوری کنید تا در مقابل سوالات متعدد و نگرانی‌های طبیعی والدینتان پاسخی منطقی داشته باشید.

۲.  جزئیاتی برای مسئولین محل تحصیلتان

حتی زمانی که والدین یا سرپرستان خود را متقاعد کردید که علاقه‌ی شدیدی به تجربه‌ی یک زندگی جدید در یک دنیای دیگر را دارید و می‌توانید به تنهایی در خارج از کشور تحصیل کنید بازهم کاراهای مهم دیگری خواهید داشت. مثلا حتما باید با موسسه‌ای (دانشگاه )که قرار است در آن تحصیل کنید درتماس باشید تا کاملا مطمئن شوید که آنها از وضعیت جسمی شما آگاهی کامل دارند و آیا می‌توانند شما را از بسیاری جهات حمایت کنند، حتی اگر در ابتدا پاسخ مثبت دهند بازهم آنها را در جریان ناتوانی‌های خود قرار دهید. یکی از این دانشجویان گروه Abroad with Disabilities  می گوید: " با اینکه خانواده‌ام کاملا من را در ادامه‌ی تحصیل در شیلی حمایت می‌کردند اما موسسه‌ای که قصد ادامه‌ی تحصیل درآن را داشتم نمی‌دانستند چگونه باید به یک دانش آموز نابینا کمک کنند بنابراین من باید تمام تلاش خود را می‌کردم که آنها را متقاعد کنم که می‌توانم از پس تحصیل در آن موسسه برآیم".او در ادامه می‌گوید:" با مسئولین موسسه صحبت کنید و شرایط خود را به طور کامل توصیف کنید،  نگرانی‌هایتان و همچنین نقاط قوتتان را با آنها در میان بگذارید و اجازه دهید آنها در این تصمیم مهم شما را یاری دهند".

۳.تحقیقات شخصی

یک نکته‌ی  مهم که این گروه بر روی آن تاکید دارند این است که خود دانشجویان باید در کنارکمک‌های موسسات و ادارات مخصوص معلولین ، شخصا نیز تحقیقاتی را انجام دهند. زیرا با وجود اینکه این ادارات به شما کمک شایانی را در تحقق یافتن اهدافتان خواهند کرد اما کسی که با توانایی‌ها و درجه‌ی اعتماد به نفستان و اینکه شما در چه شرایطی راحت‌تر هستید آشنایی کامل دارد خود شما هستید. در ابتدا می‌توانید به این سایت که مربوط به کشور آمریکا است سری بزنید تا شاید اطلاعات خوبی در زمینه‌ی تحصیل در خارج از کشور و طریقه‌ی آمادگی در اختیارتان قرار دهد و بتوانید موسساتی مشابه این را خود پیدا کنید. Mobility International USA  . اطمینان حاصل کنید که تمامی سوالاتی که برایتان مهم است را یادداشت کرده‌اید از جمله محل تحصیلی که در آن راحت‌تر هستید. و همچنین منابعی را در هر شهر یا کشورکه می‌توانند به دانشجویان ناتوان جسمی کمک کنند شناسایی کنید و اطلاعات مربوط به خود را در اختیار آنها قرار دهید تا بتوانند در پیدا کردن بهتر گزینه به شما کمک کنند.

۴.یک منبع برای کمک گرفتن بیابید

درحال حاضر یک منبع خوب همین گروه Abroad with Disabilities  است . یکی ازدانشجویان همین گروه به نام Junita  که با وجود ناتوانی جسمی در کاستاریکا تحصیل کرده است، به این نتیجه می‌رسد که برای دانشجویان معلول منابع زیادی وجود ندارد که آنها بتوانند پاسخ بسیاری از سوالات خود را درآن بیابند به همین دلیل و البته با تشویق‌های استادش پروفسور Dr.Natalia Gomes  تصمیم می‌گیرد این گروه و در واقع وب سایت را راه اندازی کند که اطلاعاتی را در اختیار دانشجویان ناتوان قرار دهد و پروسه‌ی تحصیل آنها را هموارتر سازد. تمرکز در این وب سایت بر روی این قضیه است که هم افراد سوالات خود را مطرح کنند و هم تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار دهند. Junita همچنین می‌گوید که هدف آنها  بیشتر در این گروه بحث و تبادل نظر و بالابردن آگاهی دانشجویان معلول است.

۵.نگرانی‌هایتان را مدیریت کنید

زمانی که با افراد گروه Abroad with Disabilities صحبت می‌کنیم بسیاری ازآنها عنوان می‌کنند بیشترین نگرانی‌هایشان در موارد زیر خلاصه می‌شود:
  • محلی که آنها قرار است در آنجا سکونت داشته باشند.
  • وسایل نقلیه‌ای که قرار است برای رفت و آمد و خرید از آن استفاده کنند.
  • تمامی وظایف روزمره دیگر که نیاز به رسیدگی دارند.
Junita  می‌گوید:" او بسیار خوش شانس بوده است که توانسته با یک خانواده‌ی بومی همان کشور زندگی کند و از آنها در بسیاری از موارد کمک بگیرد زیرا آنها پیشتر نیز تجربه‌ی زندگی با یک دانشجویی دیگر که دارای معلولیت جسمی بوده را داشته‌اند و در واقع می‌دانستند در چه کارهایی باید به آنها کمک کنند و چه کارهایی را می‌توانند خودشان مدیریت کنند ". پس احتمالا برای دانشجویان با ناتوانی جسمی این گزینه‌ی مناسبی خواهد بود که با یک خانواده‌ی بومی همان کشور محل تحصیلشان زندگی کنند. یکی دیگر از این افراد می‌گوید:" که در ابتدای حضورش در لندن برای سوارش شدن و پیاده شدن به وسایل نقلیه خیلی زمان زیادی طول می‌کشید اما با تحقیق و تماس‌های متعدد با مسئولین این امر و بازگو کردن مشکلش تا حدود زیادی توانست بر این مشکل فائق آید و می‌گوید بسیاری از مردم در این مواقع کمک حال شما خواهند بود".

۶.دل را به دریا بزنید

پس از آنکه تصمیم گرفتید که در خارج از کشور تحصیل کنید و همه چیز را برای رسیدن به این هدف و قرارگرفتن در این جاده ی پرپیچ و خم محیا کردید به احتمال فراوان بازهم نگران مسافرت و نهایتا زندگی در دنیای جدید خواهید بود. این حالت برای تمام  کسانی که می خواهند کشور خود را ترک کنند و برای تحصیل به کشور دیگری بروند وجود دارد، اما زمانی که شما تحقیقات لازم را انجام داده اید و با مسئولین مشورتکرده‌اید دیگر نگران نباشید قدم خود را محکم بردارید که مطمئنا این کار ارزش این دوری را خواهد داشت.

سخنی با دانشجویان :درک کردن تحصیل در خارج از کشور و ناتوانی‌های جسمیق

به احتمال زیاد شمایی که این مقاله را می‌خوانید دارای ناتوانی جسمی نسیتید اما ممکن است کسی در کلاس شما یا حتی در میان دوستانتان باشد که دارای معلولیت است. در بسیاری از موارد افرادی که دارای ناتوانی جسمی نیستند نمی‌دانند که چگونه باید با افرادی از این قبیل که درخارج از کشور تحصیل می‌کنند رفتار کنند. وقتی که این پرسش را در این گروه مطرح می‌کنیم تقریبا تمامی آنها پاسخ می‌دهند که " فقط از ما سوال کنید"! در واقع آنها اغلب ترجیح می‌دهند که از آنها در مورد اینکه در چه کاری می‌توانید کمکشان کنید و چه کاری را خودشان می‌توانند انجام دهند سوال بپرسید. هرگز تصور نکنید که آنها افرادی استثنایی یا خاص هستند که به وجود این ناتوانی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند. آنها فقط و فقط کاری را که دوست دارند انجام می‌دهند و حتی بیشتر از آن چیزی که تصور می‌کنید برای این کار اشتیاق دارند. اعضای این گروه Abroad with Disabilities  در تلاش هستند که به همگان این آگاهی را بدهند که افراد معلول انسانهایی مستقل هستند و در بسیاری موارد به کمک کسی نیازی ندارند. آنها این عهد و پیمان را با خودشان نیز بسته‌اند و تلاش می‌کنند که به تمامی اهدافشان برسند. در هنگامی که این افراد در انجام کارهایشان مصمم هستند و با اعتماد به نفس آنها را انجام می‌دهند شما می‌توانید به عنوان یک دوست یا از روی انسانیت در کنار آنها باشید. همیشه در نظر داشته باشید که یک انسان معلول یک انسانی ناتوان در انجام کارها نیست در واقع وضعیت جسمی آنها توصیف کننده‌ی آنها نخواهد بود.  آنها معتقدند هرطوری که با دیگران رفتار می‌کنید با آنها نیز برخورد کنید اگر مسئله‌ای باشد که آنها را آزار دهد با شما در میان خواهند گذاشت.

مواردی که (مسئولین )دوره‌های تحصیل در خارج از کشور و معلمان باید بدانند

متاسفانه هنوز ادامه‌ی تحصیل در خارج از کشور با وجود ناتوانی‌های جسمی یک مفهوم جدید برای بسیاری از دوره‌ها و دانشگاه‌ها است. و این مشکلی است که باید سریعتر برطرف شود. آیا شما هم در یک دانشگاه یا موسسه مشغول به کار هستید و می‌خواهید بدانید که از چه روش‌هایی می‌توانید به این افراد کمک کنید؟ در اینجا نکاتی را به اختصار بیان می‌کنیم شاید در این راستا کمکی برایتان باشد

۱. بیش از حد معقول قول ندهید

یکی از مشکلاتی که این دانشجویان با آن مواجه می‌شوند این است که در هنگام پیدا کردن یک دوره‌ی مناسب در خارج از کشور، بسیاری از این دوره‌ها بیش از آن چیزی که برای کمک به دانشجویان معلول می‌توانند انجام دهند به آنها قول می‌دهند. هرگز این کار را نکنید. محدودیت‌های دوره‌‌هایتان را مطرح کنید. دانش آموزان دارای معلولیت کاملا درک می‌کنند که منابع برای تحصیل در خارج از کشور محدود است و آنها به هیچ عنوان به دنبال این نیستند که به آنها وعده‌هایی را بدهید که عملی نخواهند شد. سعی کنید که جزئیات را برایشان بازگو کنید که بتوانند سختی‌ها و آسانی‌های مربوط به دوره را به درستی درک کنند.

۲.تصور نکنید که اهداف آنها را می‌دانید و هرگز به آنها نگویید نمی‌توانند

Junita  می‌گوید:" گاهی اوقات راهنماها یا معلمان تصور می‌کنند که هدف این بچه‌ها را از تحصیل در خارج از کشور می‌دانند اما ممکن است آنها کاملا در اشتباه باشند". یکی از این افراد که در اداره‌های مربوط به تحصیل در خارج از کشور شاغل بوده است می‌گوید: "زمانی در اداره بودم و شخصی به آنجا آمد به دنبال اطلاعاتی در مورد تحصیل در خارج از کشور بود به دلیل شرایط خاصی که داشت قادر به سفر با هواپیما نبود. اما مسئولین به جای اینکه او را از تحصیل منصرف کنند به او کمک کردند و رساله‌هایی را در جهت اطلاع رسانی به او دادند و سعی کردند که بهترین راه را برای کمک به او پیدا کنند. و در واقع این فرصتی که به آن دختر دادند کمک خیلی بزرگی برای او بود که بتواند اطلاعاتی را که می‌خواهد جمع آوری کند و شخصا یک تصمیم خوب برای تحصیلش بگیرد". دانشگاه‌ها باید افراد را با توجه به توانایی‌هایشان تشویق به تحصیل در خارج از کشور کنند. برای هر شخصی در زندگی اش هدفی وجود دارد  زمانی که آنها را مصمم می بینید، تا آنجایی که می‌توانید به آنها در رسیدن اهدافشان کمک کنید.

۳.تمامی دانشجویان ناتوان جسمی مانند هم نیستندDr

زمانی که به عنوان یک معلم یا راهنما با این افراد برخورد می‌کنید تصور نکنید که تمامی آنها  شبیه به هم هستند. هر شخصی تجربیات و توانایی‌های خود را دارد و اصلا منضفانه نیست که با توجه به تانوانی‌های جسمیشان آنها را دسته بندی کنیم. به عنوان مثال اگر دو دانشجوی نابینا مشغول به تحصیل در خارج از کشور باشند و یکی ازآنها در یک رشته‌ی خاص موفق باشد . این بدان معنا نیست که دانشجوی دیگرهم در همین رشته موفق خواهد بود،  بلکه باید مدنظر داشته باشیم اهداف دانشگاهی و دوره‌ها و برنامه‌های هرشخص با دیگری متفاوت است و نه اینکه دانشجوی دیگر موفق نیست بلکه خروجی‌ها متفاوت خواهد بود. اگر مدارس یا دانشگاه‌ها برای هر شخص یک زمان خاصی را برای شناسایی نیازهایش قرار دهد ، در میزان موفقیت‌های دانشجویان با ناتوانی‌های جسمی که در حال تحصیل در خارج از کشورهستند پیشرفت چشمگیری حاصل خواهد شد و کمک شایانی به این قشر کم تعداد و تقریبا محروم خواهد بود.

۴. تنوع صفحات در وب سایت‌های دانشگاه یا موسسات

این گروه Abroad with Disabilities   پیشنهاد می‌کند که تمامی دانشگاه‌ها دارای صفحاتی متنوعی برای قشرهای متفاوت باشند. به طور مثال برای کمک و دادن اطلاعات به دانشجویان معلول یک صفحه‌ی مشخص و جداگانه داشته باشند.

۵.متوجه باشید که تحصیل در خارج از کشور ممکن است برای برخی دانشجویان واقعا بهتر باشد

برخی از این دانشجویان براین باورند که تحصیل در خارج از کشور از ماندن در کشور خودشان بهتر است! زمانی که شما با وجود ناتوانی جسمی مشغول به تحصیل در یک کشور دیگر می‌شوید این شانس برایتان وجود خواهد داشت که از امکاناتی که آن کشور جدید در زندگی روزمره این قبیل افراد در اختیارشان قرار می‌دهد باخبر می‌شوید و شاید نسبت به کشور خودشان امکانات بهتری نیز باشند. به عنوان مثال در برزیل دوره‌های برقراری ارتباط برای یادگیری زبان اشاره به صورت محدود برای مردم وجود دارد که باعث می‌شود افرادی که ناشنوا و کم شنوا هستند منظور آنها و در واقع صحبت‌هایشان را بهتر متوجه شوند. در پایان امیدواریم که این مقاله کمک کوچکی در بالابردن آگاهی افراد در ارتباط با تحصیل در خارج از کشور با وجود ناتوانی‌های جسمی داشته باشد و در آینده هیچ انسانی به سبب داشتن معلولیت از اهداف خود دوری نکند. منبع:gooverseas            

مطالب مرتبط:

دیدگاه