دوربین دیجیتال را بشناسیم ( بخش چهارم: درک دیافراگم)

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم جمعه، ۱۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۵۸
دوربین دیجیتال را بشناسیم ( بخش چهارم: درک دیافراگم)

عکاسی. هنر دیدن. هنری که از روز اول پیدایش‌اش پیوندی جدایی ناپذیر با فناوری و علم داشته است. البته در عکاسی، بدون دانش حداقلی از فناوری به کار رفته در دوربین و چاپ، نمی‌توان به بالاترین سطح این هنر رسید. لزوم تسلط بر تمام توانایی‌های دوربین پس از انقلاب دیجیتال و هجوم فناوری‌های پیشرفته و مفید دوچندان شده است. با کجارو همراه باشید تا در چند مقاله‌ی پیوسته با دوربین دیجیتال و اصولی پایه‌ای عکاسی دیجیتال آشنا شویم.

مقاله مرتبط:

درک دیافراگم

روزنه یا Aperture  یک حفره در وسط لنز است. دیافراگم یک پرده است که با بازو بسته کردنش که منجر به بزرگ و کوچک شدن آن حفره می‌شود، می‌توان میزان نور ورودی به سنسور را کنترل کرد. شما می‌توانید سایز این روزنه را با دکمه‌ی روی دوربین‌تان تغییر دهید یا آن را به صورت خودکار به دوربین واگذار کنید. اندازه‌ی این روزنه با مقیاس F-Stop ( معروف به عدد F) مشخص می‌شود. درک رابطه‌ی بین اعداد در این مقیاس می‌تواند کمی گیج‌کننده باشد. برای راحت‌تر کردن کار می‌توانید از نظام ضریب کمک بگیرید. برای مثال F/4 دوبرابر F/8 است، F/8 دوبرابر F/16 و این رابطه به همین منوال ادامه دارد. عدد دیافراگم با میزان نوردهی رابطه‌ی معکوس دارد. به این معنی که هرچه عدد کوچک‌تر باشد میزان نور ورودی بیشتر است و برعکس. انتخاب‌هایی که برای دیافراگم دارید کاملا به لنزتان بستگی دارد، اما معمولا این انتخاب در بازه‌ای بین دیافراگم باز F/4 و دیافراگم بسته‌یF/22  قرار می‌گیرد. سایز این روزنه به Stop های عدد F که از پیش تعیین‌ شده هستند تقسیم می‌شود. مثل F/4،F/5.6، F/8، F/11، F/16، و F/22و ...همانطور که قبلا ذکر کردیم تغییر میزان نور با تغییر دیافراگم می‌تواند با تنظیم سرعت شاتر یا همان زمان نوردهی جبران شود.

مفهوم عمق میدان

تنظیم دیافراگم علاوه بر میزان نور ورودی، روی پدیده‌ای به نام عمق میدان نیز اثر می‌گذارد. عمق میدان سنجشی برای مشخص کردن این است که چه میزان از عکس شما در ناحیه‌ی فوکوس باشد. هم پشت سر و هم جلوی نقطه‌ای که روی آن فوکوس کرده‌اید. این اثر مخصوصا زمانی خود را نشان می‌دهد که در کادر شما، اشیاء در  فواصل متفاوتی از دوربین باشند. Photography Guid اثر عمق میدان در پشت‌زمینه مشخص‌تر است. این که پشت‌زمینه کاملا واضح باشد یا از فوکوس خارج باشد بستگی به دیافراگم انتخابی دارد. Photography Guid

محو کردن یا نکردن

دیافراگم بسیار بازی مثل F/2.8 عکسی با عمق میدان بسیار کم ایجاد می‌کند، به این معنی که هرچیزی که در جلو یا پشت سر نقطه‌ی کانونی شما ( نقطه‌ای که روی آن فوکوس کرده‌اید) قرار دارد محو است که این کار برای عکاسی پرتره بسیار مناسب است.Photography Guid در مقابل، یک دیافراگم بسته مثلF/22 بیشترین عمق میدان را به شما می‌دهد که برای عکاسی از مناظر ایده‌آل است. عمق میدان همچنین به دو عامل فاصله‌ی کانونی لنز شما و فاصله‌ی شما با سوژه نیز بستگی دارد. هرچقدر فاصله‌ی کانونی بیشتر و به سوژه نزدیک‌تر باشید، عمق میدان کم می‌شود. Photography Guid دیدگاه نویسنده: در آغاز عکاسی برای اینکه این موضوع را فراموش نکنم، خود را درحال زوم کردن با دیافراگم 4 چسبیده به بینی سوژه تصور می‌کردم!

دیافراگم بسته(‌عدد F بیشتر‌)

چرا از دیافراگم بسته استفاده کنیم؟

. افزایش عمق میدان تا اطمینان حاصل کنیم که کل صحنه از جلو تا عقب در ناحیه‌ی فوکوس قرار دارد. Photography Guid . ثبت بیشترین میزان جزئیات ممکن. ایده‌آل برای نماهای بسته و منظره. . این دیافراگم به شما امکان می‌دهد از سرعت شاتر کمتر (‌زمان نوردهی بیشتر) جهت محو کردن اجسام متحرک( Motion Blur) بهره ببرید.

دیافراگم باز ( عدد F کمتر )

چرا از دیافراگم باز استفاده کنیم؟

. کاهش عمق میدان در جهت هدایت توجه به سوی سوژه‌ی اصلی چرا که پشت‌زمینه محو می‌شود. Photography Guid . به شما کمک می‌کند که با نگه داشتن چند میلیمتر از سوژه در فوکوس و محو کردن بقیه‌ی آن، تصاویر انتزاعی و هنری ایجاد کنید. . به شما اجازه می‌دهد از سرعت شاتر زیاد (‌زمان نوردهی کمتر) جهت ثابت کردن اجسام متحرک و خنثی کردن لرزش مخرب دست بهره ببرید. با کجارو در مقاله‌ی بعدی همراه شوید تا سرعت شاتر را مرور کنیم.

در پایان از شما دعوت میکنیم برای مشاهدهی مشخصات دوربین‌ و لنز از بخش محصولات زومیت استفاده کنید؛ مجموعهی کاملی از دوربین‌‌ کانن، نیکون، سونی، پاناسونیک و دیگر برندهای معتبر در این بخش برای مقایسه مشخصات و اطلاع از قیمت دوربین در اختیار شما قرار دارد

منبع: www.digitalcameraworld.com

مطالب مرتبط:

دیدگاه