محدودیت های جا به جایی پول نقد در کشورهای مختلف

هانیه احمدی
هانیه احمدی پنجشنبه، ۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۰
محدودیت های جا به جایی پول نقد در کشورهای مختلف
این روزها با پیشرفت تکنولوژی کمتر کسی تمایل به حمل پول نقد با خود دارد و اغلب با روش‌های الکترونیکی پول‌هایشان را جابه‌جا می‌کنند، اما به هر حال با هر روشی که بخواهید اقدام به حمل پول کنید بهتر است بدانید بیشتر کشورها قوانینی برای میزان پولی که می‌توانید به کشوری وارد یا از آن خارج کنید دارند و اغلب افراد از آن بی اطلاع هستند. در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم، با کجارو همراه باشید.

سقف مجاز حمل پول برای ورود یا خروج از کشورهای مختلفpolllکانادا

اگر شما بخواهید کشور کانادا را با بیش از ۱۰۰۰۰ دلار ترک کنید یا با همین مبلغ وارد خاک این کشور شوید باید حتما میزان پول خود را اعلام کنید یا به اصطلاح declare کنید. در واقع باید مقامات مسئول گمرک از میزان پول همراه شما‌، منبع و علت حمل مبالغ بالا باخبر باشند. این موضوع هرگونه پول نقد یا اسناد پولی (اوراق بهادار ) را در بر می‌گیرد، اسناد پولی شامل: o    سکه‌ها. o    پول رایج( یا ارز ). o    چک‌های مسافرتی. o    اوراق بی‌نام قابل معامله  (سفته، برات غیرارزی، پول کاغذی یک کشور که توسط بانک مرکزی به عنوان پول قانونی منتشر می‌شود، چک) . o    اوراق بهادار بی‌نام سرمایه‌گذاری (اوراق قرضه، سهام، سند بانکی). o    حواله‌بانکی‌، حواله o    قراردادهای سلف، آتی‌ها (بازاری که آن تحویل کالاهای تجاری در آینده انجام می پذیرد)، قراردادهای معاوضه، اختیار سهام و تمامی اسنادی از این قبیل . حتی در جا‌به‌جا کردن الکترونیکی پول هم اگر میزان مبلغی که انتقال می‌دهید بیشتر از ۱۰,۰۰۰دلار باشد به منظور جلوگیری از پولشویی و کمک مالی به تروریست‌، توسط موسسه مالی شما به دولت کانادا گزارش خواهد شد .

ایالات متحده آمریکا

آمریکا نیز قانونی مشابه کانادا دارد بدین صورت که اگر وجه نقد یا هرگونه اسناد پولی که بیشتر از ۱۰۰۰۰ دلار آمریکا ارزش دارد را بخواهید از آمریکا خارج یا به آن وارد کنید باید اعلام(declare ) کنید.

مکزیک

مکزیک نیز قانون استانداردی مشابه آمریکا دارد و هرگونه اسناد پولی که ارزشش بیشتر از ۱۰۰۰۰ دلار آمریکا باشد را بخواهید با خود به کشور بیاورید یا آن را ارسال کنید، باید میزان آنرا اعلام(declare ) کنید .

کوبا

اگر شما به عنوان گردشگر یا برای تجارت بخواهید وارد این کشور شوید، می‌توانید تا سقف ۵۰۰۰ دلار سندهای پولی را بدون مشکل با خودتان وارد کشور کنید. اما اگر شما شهروند این کشور هستید تنها می‌توانید تا سقف ۲۰۰۰ دلار پول را به کشور وارد کرده یا از آن خارج کنید.

انگلستان(United Kingdom )

شما حتما باید در زمان ورود به انگلستان چه انفرادی و چه خانوادگی اگر مبلغی بالاتر از ۱۰,۰۰۰ یورو دارید اعلام(declare) کنید .لطفا در نظر داشته باشید که نمی‌توانید از دیگر اعضای خانواده‌تان برای بالا بردن این مبلغ استفاده کنید این قانون برای یه نفر یا یک خانواده است .  قابل ذکر است که در انگلستان پول نقد یعنی
  • سکه و پول رایج مملکت
  • حواله بانکی
  • هر نوعی از چک

فرانسه

مانند دیگر کشورهای اروپایی فرانسه نیز قانونی مشابه دارد و محدودیت حمل پولش نیز به اندازه‌ی انگلستان ۱۰,۰۰۰یورو است. با این تفاوت که در فرانسه این محدودیت برای هر بزرگسال است بدین معنا که شما اگر دو نفر بزرگسال هستید که به این کشور سفر می‌کنید، می‌توانید ۲۰,۰۰۰ یورو بدون اعلام(declare ) کردن به همراه داشته باشید.

جمهوری دومنیکن

شما باید برای ورود به جمهوری دومنیکن هر میزان پولی را که به همراه دارید اعلام کنید منتهی در میزان پول نقد همراه‌تان محدودیتی وجود ندارد. فقط گاهی شما مجبور هستید در حدود ۱۰۰ دلار آمریکا را به پزو دومنیکن تبدیل کنید. زمانی که شما از دومنیکن خارج می‌شوید باید همان میزان پولی که اعلام کرده‌اید خارج کنید که البته بیشتر از ۱۰,۰۰۰ دلار نمی‌تواند باشد. قانون دیگری که در اینجا حاکم است بدین شرح است که شما نمی‌توانید به هیچ عنوان پزو دومنیکن را وارد یا خارج کنید و باید پول شما پول رایج کشور دیگری باشد.

چین

هنگام ورود به چین شما باید مبلغ بالای ۵۰۰۰ دلار یا ۲۰,۰۰۰ یوهان چین را اعلام(declare ) کنید. اگر شما قصد دارید مبلغی بین ۵۰۰۰ تا ۱۰,۰۰۰ دلار را خارج کنید به مجوز نیاز دارید واگر مبلغ شما بالای ۱۰,۰۰۰ دلار است نیاز به حکم مخصوص از بخش امور اجرایی ارز دارید. احتمالا این حکم تا سقف ۵۰,۰۰۰ دلار است.

ایتالیا

همانند دیگر کشورهای اروپایی که در بالا به آنها اشاره شد شما باید برای ورود به ایتالیا نیز مبلغ بالای ۱۰۰۰۰ یورو را اعلام کنید.

آلمان

در مورد آلمان نیز وضعیت مانند دیگر کشورهای اروپایی است و شما باید در صورت داشتن بیش از ۱۰,۰۰۰ یورو در هنگام ورود آن را اعلام کنید.

باهاماس

شما می‌توانید هر میزان ارز (پول کشور خودتان یا کشور دیگر) که می‌خواهید در ورود به باهاماس یا هنگام خروج از آن به همراه داشته باشید. اما مجاز نیستید با بیش از ۲۰۰۰ برونی (دلار باهاماس) کشور را ترک کنید.  

چگونه میزان پول را اعلام (declare )کنید؟deee

کانادا

در اینجا دوحالت وجود دارد یکی اینکه پول نقد همراه‌تان باشد که در این صورت در مرزهای ورودی  ( دریایی، زمینی،هوایی) میزان آنرا اعلام کنید . در واقع یک فرم مخصوص اظهار نامه وجود دارد ( the E667 Cross-Border Currency or Monetary Instruments Report) که باید آنرا پر کنید. اما اگر شما قصد دارید پول را به خارج از کانادا ارسال کنید باید همان فرم را پر کنید و همچنین یک تمبر کنوانسیون پست جهانی را روی بسته خود بزنید . اگر قصد دارید پولی را به کانادا ارسال کنید باید همان فرم را پر کرده و یک کپی از آن تهیه کنید و اصل آن را درون بسته خود گذاشته و کپی را به نزدیک‌ترین آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA ) ارسال کنید. این آژانس‌ها شامل آژانس‌های گذرگاه‌های مرزی و آژانس‌های مخصوص فرودگا‌ه‌ها و اسکله‌ها نیز هستند. در حدود ۱۰۰۰ آژانس در کانادا وجود دارد. در هر دو صورت چه ارسال پول به خارج یا به داخل کانادا ممکن است مشمول محدودیت‌های دیگری نیز بشوید که برای اطلاعات بیشتر بهتر است با پست کانادا تماس بگیرید. یا برای یافتن نزدیکترین آژانس با قسمت راهنما CBSA تماس بگیرید. در آخر اگر پول را می‌خواهید به وسیله‌ی پیک ارسال کنید باید همان فرم E667  را که در بالا به آن اشاره شد تکمیل کنید و همچنین پیک باید یک فرم مخصوص (E668 Cross-Border Currency or Monetary Instruments Report ) را تکمیل کند سپس هردو فرم باید به یکدیگر متصل شوند و به آژانس خدمات مرزی کانادا ارسال و یا ارائه شود .

آمریکاusa

در آمریکا کاملا بستگی به روش حمل پول شما دارد: اگر پول دراختیار شماست و قصد دارید با آن از کشور خارج یا وارد شوید کافی است  فرم مخصوص (FinCEN Form 105) را پر کنید، سپس به سازمان حفاظت و گمرک  ایالات متحده در هنگام ورود و خروج از آمریکا در مرزهای ورودی تسلیم کنید. مد نظر داشته باشید که  سازمان گمرک و حفاظت از مرزهای ایالات متحده (CBP) صحت گفته‌های شما را بررسی می‌کنند  پس چیزی برای پنهان کردن نخواهید داشت. اگر توسط پیک یا از راه آبی می‌خواهید پول را جابه جا کنید همان فرم ذکر شده را باید قبل از ورود و یا خروج از آمریکا به CBP ارائه دهید. اگر شخصی پول را برای شما بفرستد ۱۵ روز فرصت دارید که این فرم مخصوص را به سازمان گمرک و حفاظت ایالات متحده ارائه (ارسال ) کنید . شما حتی می‌توانید در تمام مرزهای ورودی در آمریکا این فرم را ارائه کرده یا به آدرس کمیسر گمرک در واشنگتن ایمیل کنید.

کوبا

شما باید به محض ورود به کوبا مبلغ بالای ۵۰۰۰ دلار (اگر شهروند کوبا هستید بالای ۲۰۰۰ دلار) را با پر کردن کارت اظهارنامه (declaration card ) اعلام کنید. همچنین هنگام خروج باید بتوانید مدرکی مبنی بر پرکردن اظهارنامه درمورد پولتان (declare )  در مرزهارا ارائه کنید یا اینکه از یک بانک در کوبا مجوزی برای جا به جا کردن این مبلغ به خارج از کوبا را داشته باشید.

مکزیک

شما باید در هنگام ورود به مکزیک در مرزهای ورودی مبلغ پول خود را اعلام(declare ) کنید چه پول همراهتان باشد و چه آن را توسط روش دیگری می‌خواهید حمل کنید.

انگلستان

اگر هنگام ورود به انگلستان بیش از ۱۰,۰۰۰ یورو همراهتان است باید فرم مخصوص (Revenue and Customs Cash Declaration) راپر کنید این فرم را در سایت‌های مخصوص یا در مرزهای ورودی می‌توانید پیدا کنید و اگر قبل از رسیدن خود آن را پر کردید حتما یک کپی از آن برای خودتان نگه دارید. اگر این فرم را در فرودگاه پر می‌کنید یک کپی کاربنی از آن به شما داده می‌شود و نسخه‌ی دیگر در محل‌های مخصوصی در مرزهای ورودی نگهداری خواهد شد.

فرانسه

اگر شما در هنگام ورود بیش از ۱۰,۰۰۰ دلار به همراه دارید می‌توانید در مرزهای ورودی اعلام کنید.

جمهوری دومنیکن

در دومنیکن چه هنگام خروج و چه هنگام ورود باید در جایگاه‌های مخصوص ورودی که مدارک‌تان را بررسی می‌کنند میزان پول خود را اعلام کنید.

چین

هنگام ورود به چین شما باید یک فرم که اظهارنامه گمرکی است را پر کرده و یک نسخه از آن را تا زمان ترک این کشور نزد خود داشته باشید. همچنین اگر قصد خروج از کشور را با مبلغی بیش از ۵۰۰۰ دلار دارید حتما به مجوز و حکم مخصوص نیاز دارید.

ایتالیا

شما در ایتالیا همان هنگام ورود یا خروج از کشور اگر مبلغی بیش از ۱۰,۰۰۰ یورو به همراه دارید باید اعلام کنید.

آلمان

در آلمان نیز باید به همراه داشتن مبلغ بیش از ۱۰,۰۰۰ یورو را در هنگام ورود یا خروج از کشور اعلام کنید.

باهاماس

در باهاماس فقط در صورتی نیاز دارید که پول همراه خود را اعلام کنید که قصد خارج کردن دلار باهاماس را داشته باشید .

اگر  میزان پولتان را اعلام نکنید چه اتفاقی می‌افتد؟moneyکانادا

اگر شما داشتن بیش از ۱۰,۰۰۰ دلار پول نقد یا هر نوع ادوات پولی را اعلام نکنید و آنها شما را دستگیر کنند ممکن است با توجه به مبلغی که جا به جا می‌کنید از ۲۵۰ تا ۵۰۰۰ دلار جریمه شوید. بعلاوه، آنها می‌توانند بر طبق بازجویی که از شما انجام می‌دهند به صورت کاملا قانونی پول شما را ضبط کنند و شما مجبور به پرداخت جریمه در نظر گرفته شده شوید.

ایلات متحده آمریکا

اگر شما داشتن مبلغ بیش از ۱۰,۰۰۰ دلار را اعلام نکنید و مسئولان متوجه شوند ممکن است با جریمه‌های سنگینی تا ۵۰۰,۰۰۰ دلار مواجه شوید یا در موارد جدی‌تر حتی به ۱۰ سال یا بیشتر زندان محکوم خواهید شد.

مکزیک

در مکزیک اگر شما را با مبلغی بیش از ۱۰,۰۰۰ دلار که قبلا اعلام نکرده و به اصطلاح پولتان را declare نکرده‌اید دستگیر کنند چندین حالت دارد : اگر پول شما بین ۱۰,۰۰۰ تا ۳۰,۰۰۰ دلار باشد بین ۲۰ تا ۴۰ درصد ارزش کل پولتان جریمه خواهید شد. اگر مبلغ پول شما بیش از ۳۰,۰۰۰ دلار باشد شما محکوم به زندان می‌شوید. اگر قبلا هم مرتکب این جرم شده باشید حتی اگر مبلغی که جا به جا می‌کنید کمتر از ۳۰,۰۰۰ دلار باشد باز هم ممکن است به گذراندن زندان بین ۵ تا ۱۵ سال محکوم شوید.

کوبا

اگر هنگام ورود یا خروج از کوبا موفق نشوید اعلام کنید که پول همراهتان چه میزان است و شما را دستگیر کنند،  علاوه بر اینکه تمام پولتان را مصادره می‌کنند اگر مبلغ شما بسیار بالا باشد جریمه‌های دیگری نظیر حبس نیز برایتان در نظر خواهند گرفت.

انگلستان

اگر در حالی که بیش از ۱۰,۰۰۰ یورو وجه همراهتان است و آن را اعلام نکرده‌اید دستگیر شوید ممکن است با جریمه‌هایی تا ۵۰۰۰ پوند روبه رو شوید. احتمال دارد گمرک پول شما را مصادره کند. آنها می‌توانند برای ۴۸ ساعت پول شما را مصادره کنند و سپس با حکم دادگاه حتی این مدت را افزایش دهند.

فرانسه

اتحادیه اروپا این امکان را فراهم کرده که هر کشور مجازات مربوط به جابه جایی بیش از ۱۰۰۰۰ یورو بدون اعلام کردن را خودش مشخص کند. در فرانسه اگر شما را در این حالت دستگیر کنند پولتان را تا زمانی که ثابت کنید که متعلق به خودتان است و به صورت قانونی به دست آورده‌اید مصادره خواهند کرد.

جمهوری دومنیکن

اگر شما نتوانید مبلغ بیش از ۱۰,۰۰۰ دلارتان را اعلام (declare ) کنید و قصد خارج کردن آن را داشته باشید، اما دستگیر شوید پولتان مصادره می‌شود و در مواردی با جریمه سنگین‌تری مانند زندان مواجه می‌شوید.

چین

اگر بیش از ۵۰۰۰ دلار را بدون اینکه اعلام کنید وارد چین کنید پولتان را مصادره می‌کنند و به احتمال قوی بسته به میزان پول شما جرایم سنگین تری چون حبس و پرداخت جریمه هم شامل حالتان خواهد شد. نکته‌ی جالب این است که جریمه نقدی حتی تا ۱۰۰ درصد از پولی که اعلام نکرده‌اید هم می‌تواندباشد.

ایتالیا

اگر در ایتالیا با مبلغی بالاتر از ۱۰,۰۰۰ یورو که اعلام نکرده‌اید دستگیر شوید جریمه شما تا ۲۰۰ درصد ارزش کل پولی که مخفیانه می‌خواستید وارد یا خارج کنید نیز می‌رسد. و اما جریمه‌های سنگین‌تر هم برای پول هایی که ثابت شود از یک منبع خلاف است در نظر می‌گیرند.

آلمان

در آلمان اگر با همراه داشتن پولی که بیش از ۱۰۰۰۰ یورو است و شما آن را اعلام نکرده‌اید دستگیر شوید جریمه های سنگینی از جمله جریمه نقدی تا۱۰۰۰۰۰۰ یورو یا بیشتر شامل حالتان خواهد شد.

باهاماس

در باهاماس تنها باید نگران قوانین موجود برای دلار باهاماس باشید. اگر بخواهید بیش از ۲۰۰۰ دلار باهاماس را خارج کنید جریمه هایی شامل جریمه نقدی و زندان را برایتان به همراه خواهد داشت که البته به میزان پولی که می‌خواستید قاچاقی جا به جا کنید بستگی دارد.  

چرا چنین قوانینی وجود دارد‌؟ و چرا نمی‌توانید با میزان پول دلخواهتان به هرجا که می‌خواهید بروید؟

در واقع این  قوانین برای جلوگیری از پول شویی( پروسه به دست آوردن پول از راههای غیرقانونی اما مشروع جلوه دادن آن ) و تامین مالی تروریست است. درگذشته، بسیاری از کشورها به دلایل اقتصادی و مالیاتی مختلف محدودیت‌هایی برای خارج کردن پول رایج مملکت‌شان از کشور داشتند و همچنین برای جلوگیری از تنزل ارزش پول کشورشان در ورود ارز دیگر کشورها محدودیت‌هایی را قرار داده بودند. وضع این قوانین باعث دلسرد شدن بسیاری از سازمان‌های بین المللی سیاسی و اقتصادی شده زیرا اعتقاد دارند که این  محدودیت‌ها مانع تجارت آنها می‌شود. البته هنوز هم تعدادی از کشورها محدودیت هایی را برای جابه جایی پول رایج کشورشان دارند. ولی قوانینی که سعی بر پایان دادن به پول‌شویی بین المللی و کمک به تروریست وضع شده‌اند نسبتا جدید هستند به دلیل اینکه این شیوه‌های خلافکاری نیز خیلی قدیمی نیستند. تنها حدود ۵ قرن است که مردم می‌توانند به راحتی به کشورهای دیگر سفر کنند و پول‌شویی توسط ارزهای بدون استفاده‌ای که قابل مبادله شدن نیستند معنی ندارد. پول‌شویی جهانی تنها زمانی در یک اقتصاد جهانی معنا دارد که بوسیله‌ی سفر با هواپیما و روش‌های آسان الکترونیکی انتقال پول انجام شود یا بوسیله‌ی هواپیما و کشتی پول‌ها جابه جا شوند. تروریسم جهانی یک واقعه تاریخی جدید است و منابع مالی جهانی تروریست بیش از ۱۰۰ سال قدمت ندارد. دیرزمانی نیست که کشورها تدابیری را برای شناسایی پول نقد و ادوات پولی اندیشیده‌اند (تصور کنید یک افسر کانادایی در مرز قبل از پیدایش اینترنت می‌خواست متوجه شود میزان پولی را که یک گردشگر یا مهاجر به ریال عربستان می‌خواهد وارد کند چه قدر است‌). در واقع این روش اعلام (declare) کردن پول در مسافرت‌ها یک واقعیت است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت دولت‌ها حتما پیگیر پول شما خواهند بود پس دو راه دارید:
  • یا میزان پول خود را اعلام (declare ) کنید
  • یا پول خود را اعلام نکرده و منتظر پیامدهای ناشی از عدم اعلام مانند جریمه‌های سنگین و زندان باشید.
منبع:immigroup

مطالب مرتبط:

دیدگاه