با ۱۰ مورد از شگفتی های زیر زمین آشنا شوید

علی نظرپور
علی نظرپور پنجشنبه، ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۶
با ۱۰ مورد از شگفتی های زیر زمین آشنا شوید

سیاره‌ خاکی ما شگفتی‌های طبیعی و زیبای زیادی دارد. بعضی از آن‌ها جلوی چشمان ما قرار دارد، در حالی که تعدادی از آن‌ها زیر زمین پنهان شده‌اند و از دید ما دور هستند. 

غار‌ها با ویژگی‌های مختلف در سراسر جهان یافت می‌شوند. غار نمکی، غار یخی، غار آبی و انواع متنوع دیگر که تاکنون کشف شده‌اند همه و همه در هر شرایطی برای انسان‌ها جذاب بوده‌اند.

۱. معدن نمک ویلِچکا، لهستان

معدن نمک ویلچکا  (Wieliczka) در  قرن سیزدهم به بهره‌برداری رسید؛ امروزه اما این معدن به‌عنوان یک موزه به فعالیت خود ادامه می‌دهد و به سبب جاذبه‌های زیرزمینی که دارد سالانه بالغ بر ۱٫۲ میلیون گردشگر را جذب خود می‌کند. وجود یک دریاچه زیرزمینی، تعداد زیادی مجسمه‌ نمکی و حتی کلیسای حجاری شده که همه‌ آن‌ها از نمک ساخته شده‌اند بر جذابیت این مجموعه می‌افزاید. این معدن تنها ۱۰ کیلومتر با شهر زیبا و قدیمی کراکوف فاصله دارد پس می‌توانید به‌راحتی توسط اتوبوس یا قطار به این ناحیه سفر کنید یا با ماشین از سمت جاده‌ E40 به این سمت حرکت کنید.

اتاق نشیمن با لوستر و میز در زیر زمین 

عکس‌ از وب‌سایت pandotrip

۲. معدن نمک یکاترینبورگ، روسیه

معدنی نمکی که در زیر شهر صنعتی یکاترینبورگ یافت شده، دارای مناظری زنده و رنگارنگ از مواد معدنی است که ۲۰۰ متر زیر زمین قرار دارند. با این وجود تنها با اجازه‌ دولتی می‌توانید از این معدن دیدن کنید چراکه برای بازدید عموم باز نیست. برای سفر به این نقطه می‌توانید از سایر شهرهای اروپا یا شهرهای دبی، استانبول و تاشکند به طرف فرودگاه بین‌المللی یکاترینبورگ پرواز کنید.

سنگ های حلزونی دز زیر زمین

عکس‌ از وب‌سایت pandotrip

۳. منطقه‌ زیر زمینی Bounce Below، ولز، بریتانیا

کلمه‌ «bounce» به معنی پریدن و جستن به کار می‌رود. در واقع به‌نوعی حرکت در ورزش ژیمناستیک اطلاق می‌شود. منطقه‌  Bounce Below در غار لِک‌وود(Llechwedd)، واقع شده است. ۳ طرمبلنس(وسیله‌ای در ژیمناستیک) غول پیکر در این غار ۱۷۶ ساله قرار دارد. این مکان اولین زمین بازی در جهان است که زیرِ زمین قرار دارد و با چراغ‌هایی رنگی روشن شده است. برای بازدید از این غار می‌توانید توسط اتوبوس یا قطار از سایر شهرهای بریتانیا به این نقطه سفر کنید.

تصاویر دنیای زیر زمین در کشور ولز 

عکس‌ از وب‌سایت pandotrip

۴. شهر زیرزمینی درینکیو، کاپادوکیه، ترکیه

شهر درینکیو (Derinkuyu) توسط فریگی‌ها درون صخره‌های نرم آتشفشانی بین قرن‌های ۸ تا ۷ قبل از میلاد حجاری شده است. این شهر قبلا به‌عنوان سرپناهی در زمان تهاجم استفاده می‌شده است. درینکیو حدود ۶۰ متر زیر زمین است و توسط تونل‌هایی به هم مرتبط می‌شود و می‌تواند بیش از ۲۰,۰۰۰ نفر را در خود اسکان دهد. امروزه اکثر نقاط این محل برای بازدید عموم آزاد است و گردشگران و بازدیدکنندگان می‌توانند از این جاذبه تاریخی دیدن کنند.دالان ها و تونل های زیر زمینی

عکس‌ از وب‌سایت pandotrip

۵. سنوتس، مکزیک

اغلب، گودال‌های طبیعی عمیق زیادی در مکزیک یافت می‌شوند. تعداد زیادی از این گودال‌ها توسط مایان‌ها به‌عنوان مکانی مقدس استفاده می‌شدند. امروزه اما به خاطر زیبایی قانع کننده و ارزش فرهنگی که دارند توریست‌های زیادی را جذب خود می‌کند. گودال سنتوس (Cenotes) از این دست مکان‌هاست که زیبایی خاصی دارد. سنوتس قبلا به‌عنوان کعبه‌گاه زائرانی استفاده می‌شد که اشیا و گاها انسان‌ها را هم برای اهداف مذهبی  قربانی می‌کردند. برای بازدید از این نقطه‌ می‌توانید توسط اتوبوس از سایر شهرهای مکزیک به اینجا سفر کنید.

دریاچه زیرزمینی 

عکس‌ از وب‌سایت pandotrip

۶. شکاف یخ booming، صخره‌های کانادایی، کانادا

شکاف یخی، غار خطرناکی است که جریان ورودی هوای سرد را به دام می‌اندازد و در خود نگه می‌دارد که در نتیجه‌ آن چندین متر لایه ضخیم یخ شفاف و نرم به وجود آمده است‌. همچنین این لایه‌ یخی خاصیت آگوستیکی شگفت‌انگیزی دارد. بهتر است که  تنها افراد حرفه‌ای از صخره‌های یخی بالا بروند، چراکه سطح این یخ‌ها بسیار لیز و لغزنده است و کوچک‌ترین اشتباهی باعث سقوط خواهد شد. برای رسیدن به این نقطه که روی خط مرزی آلبرتا و بریتیش کلمبیا واقع شده، می‌توانید با طی مسافت ۹۰ دقیقه‌ای توسط ماشین از کلگری به این سمت سفر کنید.

تونل برفی زیرزمینی

عکس‌ از وب‌سایت pandotrip

۷. مجموعه غارهای Carlsbad، نیو مکزیکو، ایالات متحده

مجموعه‌ Carlsbad Caverns در کوه‌های گوادالوپ واقع شده‌اند و ویژگی آن‌ها وجود اتاق‌های آهکی بزرگ است. این مجموعه در سال ۱۹۰۱ کشف شد که طولی بالغ بر ۶۴ کیلومتر دارد. می‌توان در سراسر غار سنگ‌های آهکی و استالاکتیکی را مشاهده کرد.  در نقاط روشن  غار این سنگ‌ها رنگ‌های مختلفی را بازتاب می‌کنند که زیبایی‌شان برای دقایقی بیننده را به دنیایی دیگر می‌برد. این مجموعه در ۴۰ کیلومتری Carlsbad واقع شده است. برای بازدید از این غارها می‌توانید توسط ماشین یا اتوبوس از سمت بزرگراه‌های ۶۲ و ۱۸۰ ایالات متحده به این سمت سفر کنید.

دنیای زیرزمینی

عکس‌ از وب‌سایت pandotrip

۸. ایستگاه متروی استکهلم، استکهلم، سوئد

ایستگاه متروی استکهلم به‌صورت غیررسمی به‌عنوان طولانی‌ترین نمایشگاه هنر در جهان شناخته می‌شود. در این ایستگاه نقاشی‌های زیبایی قرار دارد. سطح رنگی و ناهموار سقف  و دیواره‌ها، تصوری خیالی از فضایی آتش‌گرفته را به بیننده القا می‌کند. ایده‌ ارائه هنر به عموم آن هم در یک مکان عمومی بسیار ارزنده و موفق بوده  است.

ایستگاه مترو در اعماق زمین 

عکس‌ از وب‌سایت pandotrip

۹. غار باتو، گومباک، مالزی

تپه‌ای که معبد باتو بروی آن بنا شده، مکان مقدس مشهوری محسوب می‌شود که از ویژگی‌های آن وجود مجموعه‌ای از معبد‌های پراکنده در غار‌های این تپه است. علاوه بر طبیعت زیبا و جذاب، مجسمه‌ بلند و طلایی هندو و بناهای درون غارها تجربه‌ای مرموز را برای بازدیدکنندگان رقم می‌زند. اگرچه خود غارها ۴۰۰ میلیون سال قدمت دارند با این وجود مکان‌های مذهبی بناشده در آن‌ها در قرن ۱۹ میلادی تاسیس شده‌اند. این منطقه‌ جاذبه‌ توریستی محبوبی در کشور مالزی است که در ۱۳ کیلومتری شمال کوالالامپور قرار دارد. می‌توانید با استفاده از قطار به‌راحتی از مسیر زیبایی عبور کنید و به این ناحیه سفر کنید.

معبد زیرزمینی در غارهای باتو 

عکس‌ از وب‌سایت pandotrip

۱۰. غارهای وایتومو، کینگ‌کانتری، نیوزیلند

غارهای کاملا مرموز وایتومو (Waitomo) نشانه و امضای طبیعت زیبای کشور نیوزلند هستند. بر سطح بالا، روستای کوچکی وجود دارد و در سطح زیرین‌ آن سیستم به هم پیوسته‌‌ای از غارها قرار گرفته است که بیشتر از ۲ میلیون سال قدمت دارند. اثر نوری درخشان دیواره‌ غارها ناشی از وجود نوعی کرم شب‌تاب به نام Arachnocampa luminosa است که تنها در کشورهای نیوزیلند و استرالیا یافت می‌شوند. این غار از اوکلند ۲ ساعت، از همیلتون ۱ ساعت و از Rotorua دو ساعت فاصله دارد.

غارهای زیرزمینی نورانی 

عکس‌ از وب‌سایت pandotrip

آیا در کشور ایران و در منطقه سکونت شما چنین غارهایی را وجود دارد؟ لطفا نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع pandotrip

دیدگاه