ترابزون در یک نگاه

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
ترابزون در یک نگاه

ترابزون، یکی از شهرهای ساحلی و زیبای ترکیه است که به‌لطف جاذبه‌های متعدد تاریخی، فرهنگی و طبیعت بکر و زیبایش، طرفداران زیادی بین گردشگران دارد و از مقاصد اصلی در سفر به ترکیه به شمار می‌آید.

«ترابزون» (Trabzon) یکی از قدیمی‌ترین شهرهای کشور ترکیه است که طبق منابع در سال ۷۵۶ پیش از میلاد بنیان گذاشته شد. این شهر در شمال‌شرق کشور ترکیه و در ساحل دریای سیاه قرار دارد و از طبیعتی تماشایی برخوردار است. موقعیت جغرافیایی ترابزون در جاده‌ی تاریخی ابریشم باعث شده بود که این منطقه برای قرن‌ها نقطه‌ی تلاقی مذاهب، زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف باشد. این شهر آسیایی در گذشته پایتخت امپراتوری ترابوزان بود و به‌عنوان یک شهر بندری مهم، به مرکز اصلی تجارت با ایران و قفقاز تبدیل شد.

ترابزون

زبان رسمی مردم، ترکی و مذهب‌شان اکثراً اسلام و مسیحیت و پول رایج آن‌ها، لیر ترکیه است. هرچند با فروپاشی شوروی، تعداد درخورتوجهی از روس‌ها و اوکراینی‌ها روانه‌ی این شهر شدند و به همین دلیل برخی از مردم به زبان روسی صحبت می‌کنند.

شهر ترابزون، ۱٫۵ ساعت با تهران اختلاف ساعت دارد. مساحت آن حدود ۱۸۸ کیلومتر مربع است و مطابق با آمار سرشماری سال ۲۰۱۵، جمعیتی معادل ۷۶۸,۴۱۷ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند. باشگاه فوتبال ترابزون‌اسپرت در سال ۱۹۶۷ در شهر ترابزون تاسیس شد و هم‌اکنون در سوپر لیگ فوتبال ترکیه بازی می‌کند.

هزینه‌ی اقامت در این شهر نسبت به دیگر شهرهای ترکیه مقرون‌به‌صرفه‌تر است و به‌راحتی می‌توانید با توجه به بودجه‌ی خود، در محل مناسبی اقامت کنید. با توجه به اینکه شهر ترابزون در حاشیه‌ی دریای سیاه قرار دارد، انتظار می‌رود که آب‌وهوایی نیمه‌گرمسیری و مرطوب داشته باشد. بهترین زمان سفر به ترابزون را می‌توان ماه‌های ابتدایی بهار و پاییز دانست؛ چراکه دمای هوا در اوایل بهار به ۱۴ و در پاییز به ۲۰ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد و از نظر آب‌وهوایی بهترین زمان به حساب می‌آید.

ترابزون

از آنجا که پرواز مستقیمی از تهران به ترابزون وجود ندارد، اگر می‌خواهید از طریق هوایی به این شهر بروید، باید به‌سمت استانبول یا آنکارا بلیط هواپیما تهیه کنید و سپس از این شهرها به ترابزون بروید. فاصله‌ی استانبول تا ترابزون، ۹۰۴ کیلومتر و فاصله‌ی آنکارا تا ترابزون، ۵۹۴ کیلومتر است.ترابزون

در میان شهرهای ترکیه، ترابزون شهر کوچکی به حساب می‌آید و به همین خاطر سیستم حمل‌ونقل عمومی آن به چند گزینه‌ی محدود ختم می‌شود. در شهر ترابزون هیچ خط مترو، تراموا یا اتوبوسی به چشم نمی‌خورد و مردم بیشتر از مینی‌بوسی به نام دولوموش استفاده می‌کنند. همانند بیشتر شهرهای دنیا، در ترابزون نیز تاکسی از گزینه‌های خوب حمل‌ونقل است، هرچند کرایه‌ی تاکسی ممکن است برای شما گران تمام شود.

ترابزون

از جاهای دیدنی ترابزون می‌توان به غار چال، پارک زاگنوس دره، مسجد و آرامگاه گلبهار حاتون، بزتپه، بازار بدستن، روستای اوزون گول، موزه قصر آتاتورک، صومعه‌ وازلون، موزه‌ ایا صوفیه ترابزون و قلعه ترابزون اشاره کرد.

در ترابزون انواع و اقسام صنایع دستی به فروش می‌رسد. ظروف مسی یکی از سنت‌های پابرجای این خطه از دوران عثمانی است که همچنان تولید می‌شود. با توجه به جنگل‌های متراکم در این منطقه، صنایع هنری چوبی نیز جزو سوغاتی‌های ترابزون است. یکی دیگر از قدیمی‌ترین صنایع دستی آن را می‌توان بافتنی با استفاده از نخ‌های پشمی و کتان دانست که برای تولید انواع لباس‌های محلی، کیف دستی و... به کار می‌رود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه