دیدنی های آگرا، سرزمین معابد هفتاد و دو ملت؛ هند (قسمت اول)

عماد جعفری
عماد جعفری جمعه، ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۰
دیدنی های آگرا، سرزمین معابد هفتاد و دو ملت؛ هند (قسمت اول)

آگرا یکی از شهرهای بزرگ هند، غنی از دیدنی‌های هند و رمز راز و افسانه سرزمین هفتاد و دو ملت است. با تاج محل، مسجد جامع آگرا، پارک ملی کلادو و بسیاری دیگر از این جاذبه‌ها همراه کجارو خواهیم بود.

سرزمین افسانه‌ها و خدایان، سرزمینی پر از راز و رمز رویایی با تاریخ و فرهنگی غنی است.در هنگام گشت‌وگذار در این سرزمین، معابد و ساختمان‌های بسیاری خودنمایی می‌کنند اما بازدید از آگرا با رمز و راز و زیبایی خیره‌کننده تاج‌محل و قلعه سرخ‌فامش حکایت دیگری است. آگرا (Agra) سومین شهر بزرگ در ایالت اوتار پرادش هندوستان است.

تاج محل در آگرا

این شهر درکنار رودخانه یامونا (جمنا) قرارگرفته و از دهلی پایتخت هند، با قطار تنها دو ساعت و نیم، با ماشین چهار ساعت و با هواپیما ۳۰ دقیقه فاصله دارد. با جاذبه‌های دیدنی این شهر آشنا می‌شویم. 

تاج محل

تاج محل

تاج محل

تاج محل آرامگاه مرمرین و باشکوهی است که در کرانه جنوبی رودخانه یا مونا در شهر آ گرا هند واقع شده. این مقبره سپید رنگ در سال ۱۶۳۲ و به فرمان شاه جهان، شاهنشاه مغولی برای همسر ارجمند وی، ممتاز محل ساخته شد. مجموعه تاج محل از دیدگاه بسیاری بهترین مجموعه معماری مغول است و به‌طور گسترده‌ای به نام «گوهر هنر اسلامی در هند» عنوان می‌شود. همچنین این آرامگاه مرم ین یکی از نامی‌ترین سازه‌ها در گیتی است و به‌عنوان نمادی از فرهنگ و تاریخ غنی هند شناخته می‌شود. تاج محل آینه تمام نمایی از هنر مغولی و یکی از معروف‌ترین بناهای جهان است.

تاج محل

بیشتر بخوانید:

این بنای مرمرین گزاره عاشقانه ایست از داستانی کهن میان شاه و ملکه در سرزمین پهناور هند. مثالی بی بدیل از عشق، زمانی که دلدار از دست رفته بود و چیزی جز خاطره از او نمانده بود، به هر روی پادشاه وفادارانه به یادبود همسرش می‌نگریست و می‌خواست دل آسوده شود شمایل یادمان‌هایش جاودانه در برابر چشمانش ایستاده است. این مرد کسی جز شاه جهان، امپراتور مغولی هندوستان نبود؛ کسی که از شیدایی ممتاز محل، بانوی زیبای ایرانی سر به بیابان گذاشته بود.

تاج محل

بیشتر بخوانید:

می‌گویند اندوه از دست دادن ممتاز محل به‌اندازه‌ای برای شاه جهان سنگین بود که در عرض چند ماه همگی ریش‌ها و موهایش سپید شد. رابیندرانات تاگور سراینده معروف هندی، تاج محل را با عنوان «اشکی بر گونه جاودانگی» وصف می‌کند. رود یارد کیپلینگ از آن به‌عنوان «تجسم هر چیز ناب» یاد می‌کند. اما خود خالق بنا امپراتور شاه جهان می‌گوید: «تاج محل آفتاب و ماهتاب را می‌گریاند». نزدیک ۲۲۰۰۰ کارگر و صنعتگر مختلف از جمله سنگ تراش، بنا، تراشکار، خوشنویس، نگارگر، گنبد ساز و هنرمندان بسیار دیگری که همگی از سراسر ایران و آسیای مرکزی گرد آمده بودند، در ساخت تاج محل دخیل بودند. معماری تاج محل به‌اندازه‌ای چشمگیر و باشکوه است که امروزه پس از گذشت چند صد سال هنوز هم مردم را در بهت و شگفتی غرق می‌کند.تاج محل

تاج محل آمیخته‌ای از معماری پارسی و مغولی است که الهامات به خصوصی از ساختمان‌های دلکش دوره تیموری و مغولی دارد. از آن دسته می‌توان به: «گور امیر» آرامگاه تیمور سر سلسله مغول در سمرقند، «آرامگاه همایون»، «آرامگاه اعتماد الدوله» (گاهی به نام بچه تاج معروف است) و خود مسجد جامع شاه جهان در دهلی نو اشاره کرد.

مسجد جامع آگرا

مسجد جامع آگرا

مسجد جامع (Jama Masjid) در برابر قلعه آ گرا واقع شده است یکی دیگر از دیدنی‌های آ گرا به شمار می‌رود.  این مسجد یکی از معروف‌ترین مساجد هندوستان است که در سال ۱۶۴۸ به فرمان شاه جهان، رو‌به‌روی قلعه سرخ، در بخش دهلی کهن واقع‌شده است این مسجد با نام مسجد جمعه هم در بین گردشگران تور هند شناخته می‌شود و دارای ۱۰ سنگنبشته پارسی است. مسجد جامع آ گرا همانند سایر آثار از ماسه‌سنگ قرمز و سنگ‌های مرمر که مصالح رایج و بومی منطقه است ساخته‌شده است. بازدیدکنندگان مسجد جامع همچنین می‌توانند آرامگاه صوفی شیخ سلیم که در حیاط مسجد واقع است را ببینند. این مسجد با کاشی‌های رنگی و کتیبه‌های خوشنویسی شده نمودارسازی شده است. نماز در حیاط نافه‌ای مسجد اقامه می‌شود. 

مسجد جامع آگرا

بیشتر بخوانید

مسجد مطیع

مسجد مطیع

مسجد مطیع آگرا یکی از معروف‌ترین مساجد هندوستان است و به یکی از محل‌های نیایش برای مسلمانان تور هند مبدل شده است و آثار هنری و زیبایی این مسجد نشان‌دهنده هنر هند است. این مسجد بین سال‌های ۱۶۴۸ تا ۱۶۵۴ و از سنگ مرمر سپید ساخته‌شده و از ۱۲ کمانه از شمال، شرق و جنوب تشکیل شده است. ورودی اصلی در سمت شرق واقع شده و جایگاه نماز با طرح‌های پیچیده و شکوه و جلال آذین شده است.

پارک ملی کلادو آگرا

پارک ملی کلادو آگرا

پارک ملی کلادو آگرا یکی از دیدنی‌های آ گرا و مراکز تفریحی آ گرا به شمار می‌رود. این مکان دیدنی که از آن به بهشت پرندگان یاد می‌شود در هند آرام دارد و پناهگاه بسیاری از پرندگان کمیاب است. این پارک در سال ۱۹۷۱ منطقه حفاظت‌شده اعلام شده و در سال ۱۹۸۵ در یونسکو ثبت شده است.

پارک ملی کلادو آگرا

فاتح پور سیکری

فاتح پور سیکری

فاتح پور سیکری به معنی «شهر پیروزی»، شهر متروکه شاهنشاه اکبر است که در نزدیکی آگرا واقع شده است. تالار شنوندگان، مکان‌ها و مسجدها هنوز هم کاملا سالم و در وضعیت مطلوب هستند که از جمله می‌توان پنج محل و بلند دروازه را نام برد. در محوطه‌ی مسجد جامع، آرامگاه شیخ سلیم چش تی واقع است و در واقع، اکبر شاه گورکانی شهر فاتح پور سیکری را به یاد همین صوفی معروف مکتب چیستی هند پایه گذاشته بود.

فاتح پور سیکری

بیشتر بخوانید

مطالب مرتبط:

دیدگاه