فرودگاه نجف ؛ عراق

علی گودرزی
علی گودرزی چهار شنبه، ۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
فرودگاه نجف ؛ عراق

دو فرودگاه نجف و بغداد، مقصد مسافران هوایی کشور عراق است که اکثرا، به سبب بازدید از اماکن مذهبی این کشور را برای سفر انتخاب کرده‌اند. در این مطلب، به معرفی فرودگاه نجف می‌پردازیم.

نجف، مرکز استان نجف، از مهم‌ترین شهرهای عراق و جهان اسلام است. قرارگیری حرم حضرت علی (ع) در این شهر، آن را به یکی از مقصد‌های بسیار مهم مسلمانان به‌خصوص مسلمانان کشور خودمان تبدیل کرده است. نجف واژه‌ای عربی به معنای منجوف است یعنی مکانی مستطیل شکل و مرتفع که آب در اطراف آن جمع می‌شود. وضعیت جغرافیایی شهر نجف نیز به شکل مستطیل و بلندتر از زمین‌های اطرافش است و به همین دلیل به آن نجف گفته می‌شود. مساحت این شهر ۲۸ کیلومتر مربع است. حدود ۱ میلیون ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و در ۱۶۰ کیلومتری جنوب بغداد واقع شده است. مردم این شهر به زبان‌های عربی و کردی تکلم می‌کنند. اقلیم کویری این شهر، دمایش را با تغییرات زیادی همراه می‌کند به‌طوری که در فصول گرم سال، دمای هوا به ۵۰ درجه و در فصول سرد، به زیر صفر میل پیدا می‌کند و واقعا سرد می‌شود. سالانه به بهانه‌ی مناسبت‌های مذهبی مختلف، تعداد کثیری از مسلمانان به عراق و نجف سفر می‌کنند. سفر به این شهر از راه‌های مختلفی ممکن است که برخی مسافران، سفر هوایی و خرید بلیط تهران - نجف را انتخاب می‌کنند؛ دو فرودگاه نجف و بغداد از فرودگاه‌های کشور عراق هستند که در این مطلب، به معرفی فرودگاه نجف می‌پردازیم؛ با کجارو همراه باشید.

مشخصات فرودگاه

فرودگاه نجف

  • نوع فرودگاه: خصوصی
  • کد یاتا: NJF
  • کد ایکائو: ORNI

فرودگاه نجف در سال ۲۰۰۸ میلادی و با اولین پروازی که نخست‌وزیر عراق در آن انجام داد، به‌صورت رسمی افتتاح شد. این فرودگاه در ابتدا کارکرد نظامی داشت ولی بعدها، تغییر کاربری داد و حالا از آن برای خدمات مردمی استفاده می‌شود. در همان سال ۲۰۰۸، شهرداری شهر نجف در جریان همکاری با یک‌سری موسسه مالی، تصمیم گرفتند تا به‌مدت یک سال، ساخت و ساز این فرودگاه را تکمیل کنند. از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۳ به‌مدت ۵ سال، یک‌سری تغییرات در مدریت فرودگاه نجف ایجاد شد و تا همین امروز، تیم مدیریتی که سال ۲۰۱۳ روی کار آمدند، فرودگاه بین‌المللی نجف را اداره می‌کنند. در ساخت این فرودگاه، ۸۰ میلیون دلار هزینه شده است.

در دوره‌ای که به ادامه‌ی ساخت فرودگاه اختصاص داشت، سالن‌های VIP، سالن ورود، سالن خروج، مسیرهای تاکسی‌رو، انبارهای مختلف ساخته شدند و تمامی وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای شروع فعالیت این فرودگاه خریداری شدند. در سال ۲۰۰۹، خطوط هوایی بیشتری با این فرودگاه همکاری خود را شروع کردند؛ خطوطی مثل ترکیش ایرلاینز، قطر و... همکاری خود با فرودگاه بین‌المللی نجف را از سال ۲۰۰۹ شروع کردند. طول باند این فرودگاه ۳ هزار متر است

موقعیت جغرافیایی

موقعیت فرودگاه نجف روی نقشه گوگل

فرودگاه نجف در قسمت شرقی این شهر واقع شده است.

پرواز تهران - نجف با توجه به نوع هواپیما و موارد این‌چنینی، حدودا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. حرکت با ماشین از تهران به نجف با توجه به فاصله‌ی هزار کیلومتری این دو شهر، حدودا ۱۲ ساعت و ۵۰ دقیقه به‌طول می‌انجامد.

 اطلاعات پرواز

فرودگاه نجف

خوشبختانه پروازهای نجف هم در خطوط هوایی داخلی و هم خارجی، به‌‌صورت مستقیم صورت می‌گیرد و از همین رو، خرید بلیط هواپیما به نجف، نسبت به شهرهایی مثل سئول، راحت‌تر، در دسترس‌تر و به‌صرفه‌تر است. قیمت بلیط تهران - نجف از دو میلیون تومان شروع می‌شود و تا هشت میلیون تومان، روندی صعودی خواهد داشت.

مطالب مرتبط:

منبع Wikipedia Dohop

دیدگاه