سفر ۳ روزه به پیزا؛ شهر پرطرفدار در توسکانی ایتالیا

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی پنجشنبه، ۸ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
سفر ۳ روزه به پیزا؛ شهر پرطرفدار در توسکانی ایتالیا

پیزا شهری جذاب و معروف در منطقه توسکانی است که شهرت بیشتر آن به دلیل برج کج پیزا است؛ با برنامه سفر قصد داریم به این شهر سفر کنیم و با دیدنی‌های خیره‌کننده‌اش آشنا شویم.

منطقه توسکانی از مناطق محبوب ایتالیا است که با طبیعت و جاذبه‌های فوق‌العاده‌اش همه را جادو می‌کند و یکی از پرطرفدارترین شهرها در تور ایتالیا است. پیزا شهری کوچک در این منطقه است که بیشتر برای همه ما با برج کج پیزا شهرت دارد، اما این شهر به جز این برج معروف جاذبه‌های فوق‌العاده دیگری نیز دارد.

شما در این شهر هر چیزی که از یک شهر ایتالیایی در ذهن خود دارید خواهید یافت؛ از جاذبه‌های بی‌نظیر، رستوران‌های دنج با غذاهای خوش‌طعم ایتالیایی و مناظر نفس‌گیر.

برنامه سفر پیزا

در ادامه، برنامه سفر ۲ روزه به پیزا ارائه خواهد شد که در آن تلاش شده است علاوه بر ذکر دیدنی‌ها و جاذبه‌های مشهور و مورد علاقه گردشگران، عوامل موثر دیگری نظیر زمان بازدید، بعد سفر و سهولت در حمل و نقل در بهترین حالت ممکن لحاظ شود. بدیهی است این برنامه سفر از جانب کجارو تعیین شده است و طبیعتا گردشگران می‌توانند با توجه به زمانبندی خود و برنامه‌ای که دارند، نوعی دیگر برنامه‌ریزی کنند؛ دوستان کجارویی عزیز در این برنامه سفر و برای گشت و گذار در این منطقه زیبا، با ما همراه باشید.

روز اول | روز دوم

سفر ۲ روزه به پیزا در گوگل مپ

روز اول

برج کج پیزا (Leaning Tower of Pisa)

برج کج پیزا (Leaning Tower of Pisa)

  • آدرس: Piazza del Duomo, 56126 Pisa PI, Italy
  • زمان بازدید: ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت

همه‌ی ما از سنین کودکی در مورد برج کج پیزا شنیده‌ایم. این برج زمانی یکی از مشهورترین برج‌های دنیا بود؛ برجی که درست در کنار کلیسای جامع قرار دارد. این بنا در سال ۱۱۷۳ پایه‌گذاری شد زمانی که ایتالیا قدرتمندترین کشور دریایی بود. قبل از اینکه ساخت طبقه‌ی سوم کامل شود، برج از سمت جنوبی شروع به فرورفتن کرده بود. وقتی تدابیری مثل افزایش وزن بخش شمالی بنا و افزایش ارتفاع دیوارهای جنوبی نتیجه نداد، عملیات ساخت بنا متوقف شد. تقریبا بعد از ۱۰۰ سال دوباره ساخت بنا از سر گرفته شد.

تا سال ۱۹۹۰، گردشگران از ۲۹۴ پله‌ی پلکان مارپیج برج بالا می‌رفتند و به سکوی بالای بنا می‌رسیدند ولی درجه شیب بنا سالی یک‌ میلی‌متر بیشتر می‌شد و محاسبات نشان داده بود که بنا تا سال ۲۰۰۰ فرو می‌ریزد. در این زمان علاوه بر افزایش شیب، حرکت چرخشی به دور محور بنا نیز تشخیص داده شد و به همین دلیل برج در سال ۱۹۹۰ بسته شد تا پروژه‌هایی برای بازسازی و مرمت برج انجام شود. وقتی برج در سال ۲۰۰۱ بازگشایی شد، درجه شیب بنا از ۵٫۵ درجه به ۳٫۹۹ درجه کاهش یافته بود. علاوه بر کج بودن بنا، کمی انحراف هم در ساخت آن دیده می‌شود که نتیجه‌ی تلاش معماران برای صاف کردن بنا بوده است.

کلیسای جامع سانتا ماریا (Cathedral of Santa Maria)

کلیسای جامع سانتا ماریا (Cathedral of Santa Maria)

  • آدرس: Piazza del Duomo, 56126 Pisa PI, Italy
  • زمان بازدید: ۱۰ صبح تا ۸ بعد از ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت تا ۱:۳۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱ دقیقه پیاده روی

یکی از بهترین نمونه‌های معماری پیزایی، کلیسای جامع سانتا ماریا است؛ بنایی دارای پنج جناح به سبک بازیلیکاهای رمانسک که از مرمر و توس معمار پیزایی، Buscheto طراحی شده است. ساخت‌وساز این کلیسا در سال ۱۰۶۳ آغاز شد ولی تا سال ۱۱۱۸ به پایان نرسید. در انتهای این قرن، بخش جدیدی به سمت غربی بنا اضافه شد. نمای طاقدار بنا به زیبایی تمام تزیین و طراحی شده است و نمای جذاب بنا، یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن است که مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. بر فراز فضای داخلی این بنا، یک گنبد بزرگ بیضی‌شکل قرار دارد و موازییک‌های قرن سیزدهمی و چهاردهمی آن صحنه‌هایی از زندگی مسیح را به تصویر می‌کشد. درب‌های برنزی و نقاشی‌های دیواری کلیسا، از دیگر عوامل جذابیت آن است.

دیوار پیزا
دیوار پیزا

  • آدرس: Piazza dei Miracoli | Piazza delle Gondole, Pisa, Italy
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۵ دقیقه پیاده روی

«دیوار پیزا» (Passeggiata Sulle Mura di Pisa)، مانند تمامی دیوارهای شهری در سراسر جهان، با هدف محافظت از شهر در برابر مهاجمان بنا شده است. بخشی از این دیوار در نزدیکی برج کج پیزا، برای محافظت از کلیسای جامع و تعمیدگاه بنا شده بود. امکان بازدید از دیوار پیزا با طول ۲ کیلومتر، اخیرا برای عموم محقق شده است. این دیوار در حال حاضر یکی از پربازدید‌ترین جاذبه‌های گردشگری پیزا محسوب می‌شود.

پیشنهاد ناهار

رستوران پیزا

پیزا در قلب منطقه‌ی توسکانی تنوعی از غذاهای ایتالیایی را عرضه می‌کند. رستوران‌های بی‌نظیر این شهر، آماده‌ی پذیرایی از گردشگرانی است که دوست دارند لذیذترین غذاهای سنتی منطقه‌ی توسکانی را با بهترین کیفیت نوش جان کنند. در این مقاله چند رستوران را با توجه به موقعیتی که قرار داریم معرفی می‌کنیم اما اگر علاقه دارید با رستوران‌های بیشتری آشنا شوید مقاله بهترین رستوران‌های پیزا را نیز در این مجله مطالعه کنید.

رستوران La Grotta

رستوران La Grotta

از مهم‌ترین دلایل جذابیت رستوران La Grotta، فقط غذای باکیفیت آن نیست بلکه موقعیت قرار گرفتن رستوران است. فضای داخلی رستوران شبیه یه داخل یک غار طرحی شده و به همین دلیل فضایی دنج، جذاب و متفاوت دارد. این رستوران جزو رستوران‌های محبوب پیزا است که بیشتر مشتریان آن را اهالی شهر تشکیل می‌دهند. منوی رستوران بسیار مختصر، ساده و شامل غذاهای اصیل است. در این رستوران با بهترین پاستاهای خانگی و لذیذ از شما پذیرایی می‌شود. بهترین سوپ‌ها و پنیرهای محلی در منو وجود دارد که بسیار لذیذ و تازه هستند.

پیتزافروشی La Spigolatrice

پیتزافروشی La Spigolatrice

اگر دنبال یک پیتزافروشی ارزان و باکیفیت هستید، حتما این پیتزافروشی را امتحان کنید. در ایتالیا پیتزافروشی‌های زیادی وجود دارد بنابراین انتخاب کردن از بین آنها، کاری سخت است. اگر در پیزا دوست دارید پیتزای باکیفیت و ارزان بخورید حتما این پیتزافروشی را یک بار هم که شده امتحان کنید. علاوه بر انواع متنوع پیتزا، تعداد قابل توجهی نوشیدنی و دسر هم در منو وجود دارد. 

تعجبی ندارد که در پیزا پیتزاهای بسیار خوبی پیدا می‌شود. همین مساله باعث می‌شود که نتوانید به راحتی رستوران یا پیتزاخوری خوبی از بین این همه رستوران پیدا کنید. بدون شک یکی از بهترین پیتزافروشی‌های شهر، رستوران La Spigolatrice است. این رستوران نه فقط به خاطر غذای باکیفیت بلکه به خاطر منوی مفصل و قیمت‌های بسیار مناسبش مشهور است. غذای این رستوران، ساده و در عین حال بسیار تازه و باکیفیت است و بدون هیچ زرق‌وبرقی سرو می‌شود. اگر دنبال یک غذای ساده با قیمت مناسب می‌گردید که مجبور نباشید برای خوردنش حساب بانکی خود را خالی کنید و در عین حال تازه و باکیفیت باشد، بدون تردید این رستوران را انتخاب کنید. این رستوران، یکی از انتخاب‌های همیشگی اهالی شهر است اما توریستی نیست. به همین دلیل اگر از سیل جمعیت گردشکران فراری هستید، جای مناسبی برای غذا خوردن است.

موزه‌ی کلیسای جامع یا موزه‌ی اپرای دومو (Museo dell'Opera del Duomo)موزه‌ی کلیسای جامع یا موزه‌ی اپرای دومو (Museo dell'Opera del Duomo)

  • آدرس: Piazza del Duomo, 23, 56126 Pisa PI, Italy
  • مدت زمان بازدید: ۱ تا ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۳ دقیقه پیاده روی

یکی از بهترین موزه‌های منطقه‌ی توسکانی، موزه‌ی اپرای دومو است که البته کم‌بازدیدترین موزه در این منطقه است. ولی مجموعه‌های جالب و ارزشمندی در آن نگهداری می‌شود که مطمئنا ارزش وقت گذاشتن دارد و البته یکی دیگر از ویژگی‌های خاص این موزه، چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای است که از برج کج پیزا به نمایش می‌گذارد. از پنجره‌ی بزرگ طبقه‌ی دوم می‌توانید برج کج پیزا را تماشا کنید.

در این موزه آثاری ارزشمند نگهداری می‌شود که از میان آنها می‌توان به ظروف و اشیای نقره‌ای قدیمی، گلدوزی‌های سنتی، تندیس‌ها و نقاشی‌های مختلف اشاره کرد. بسیاری از این تندیس‌ها و آثار هنری برای تزیین بخش‌های مختلف بنای این مجموعه و سایر ساختمان‌های قدیمی مورد استفاده قرار می‌گرفتند ولی برای حفاظت از آنها در برابر آلودگی‌های محیطی و جلوگیری از تخریب، در این موزه نگهداری می‌شوند. در حال حاضر این آثار ارزشمند به بهترین شکل نگهداری می‌شوند و انگار همین دیروز ساخته شده‌اند نه قرن‌ها پیش.

قدمت مجموعه‌هایی که در این موزه نگهداری می‌شود به شش قرن قبل برمی‌گردد. حتی خاتم‌کاری‌های اسلامی نیز در بخشی از موزه به نمایش درآمده که نشان می‌دهد نیروی دریایی پیزا تا خارومیانه پیشرفت کرده است. تمام آثار این موزه توضیحاتی به زبان انگلیسی دارند. موزه در میدانی به نام میدان Miracoli قرار دارد

کمپو سانتو (Campo Santo)

کمپو سانتو (Campo Santo)

  • آدرس: Piazza del Duomo, 17, 56126 Pisa PI, Italy
  • زمان بازدید: ۸ صبح تا ۱۰ شب
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۴ دقیقه پیاده روی

طبق افسانه‌های محلی، اسقف اعظم Ubaldo dei Lanfranchi بعد از بازگشت از جنگ صلیبی چهارم، چندین کشتی پر از خاک Golgotha آورد تا اهالی پیزا در این خاک مقدس یه خاک سپرده شوند. ساخت زمین مقدس کمپو سانتو، برای نگهداری این خاک در سال ۱۲۷۸ آغاز شد. یک ایوان مستطیل شکل با طاق‌های زیبای گوتیک ساخته شد که رو به محوطه باز می‌شد. در این ایوان، نجیب زادگان پیزا دفن شده‌اند. دیوارها آن با نقاشی‌های قرن سیزدهمی و چهرادهمی مزین شده است اما متاسفانه بر اثر آتش‌سوزی در سال ۱۹۴۴، بسیاری از این دیوارنگاره‌ها آسیب دید و از بین رفت.

روز دوم

موزه‌ کاخ آبی (Palazzo Blu)

موزه‌ کاخ آبی (Palazzo Blu)

  • آدرس: Lungarno Gambacorti, 9, 56125 Pisa PI, Italy
  • زمان بازدید: ۱۰ صبح تا ۸ شب
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه

موزه‌ی Palazzo Blu میزبان نمایشگاه‌های دائمی و مجموعه‌های ارزشمندی از نقاشی‌ها و سایر آثار هنری هنرمندان ایتالیایی از قرن شانزدهم تا قرن بیستم میلادی است. به علاوه، در این مجموعه‌ها، وسایل قدیمی و سکه‌های تاریخی نیز نگهداری می‌شود. به غیر از نمایشگاه‌های هنری و تاریخی، مجموعه‌های دیگری با موضوعات متنوع از علم تا سینما در این موزه برپا شده است. حتی آثاری از هنرمندان مدرن بومی نیز در این مجموعه به نماش درآمده است.

کلیسا سانتا ماریا دلا اسپینا (Santa Maria della Spina)

کلیسا سانتا ماریا دلا اسپینا (Santa Maria della Spina)

  • آدرس: Lungarno Gambacorti, 56125 Pisa PI, Italy
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۳ دقیقه پیاده روی – ۱ دقیقه با ماشین

کلیسای سانتا ماریا دلا اسپینا، در کرانه‌ی سمت چپ رود آرنو قرار دارد و یکی از شناخته‌شده‌ترین و زیباترین کلیساهای کوچک پیزا است. این کلیسا در طی تاریخ، یک بار تخریب و مجددا بازسازی شده است. این کلیسای گوتیک، به زیبایی تمام مزین شده و یکی از دیدنی‌ترین کلیساهای شهر است. وجه جنوبی کلیسا، طاق‌هایی دارد که به درب‌های ورودی و پنجره‌ها منتهی می‌شود. تندیس‌های زیادی مزین‌کننده‌ی این کلیسا بوده که البته با نمونه‌های کپی شده جایگزین شده‌اند و نمونه‌های اصلی در موزه‌ی ملی پیزا نگهداری می‌شوند.

موزه ملی سن متئو (Museum of San Matteo)

موزه ملی سن متئو (Museum of San Matteo)

  • آدرس: Piazza S. Matteo In Soarta, 1, 56126 Pisa PI, Italy
  • زمان بازدید: ۸:۳۰ صبح تا ۷ بعد از ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۴ دقیقه با ماشین

موزه ملی پیزا در صومعه سنت متئو قرار دارد. شهر پیزا، به غیر از جاذبه‌های مشهوری که دارد، چند جاذبه‌ی کمترشناخته شده نیز دارد که احتمالا در مورد آنها نشنیده‌اید و زمانی که به این شهر سفر می کنید، در بروشورهای اطلاع رسانی و در پوسترهای گردشگری آنها را خواهید. صومعه‌ی قدیمی سن متیو، امروزه میزبان موزه‌ی ملی پیزا است. در این موزه آثار مجسمه‌سازی و نقاشی از هنرمندان منطقه از قرن دوازدهم تا پانزدهم نگهدار می‌شود. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های موزه که بازدید از آن را نباید از دست بدهید، تندیس‌هایی از کلیساهای سراسر پیزا است که از کلیساها به موزه منتقل شده تا آنها را از شرایط نامساعد آب‌وهوایی و آسیب‌های محیطی در امان نگه دارد و این تندیس‌ها با تندیس‌های کپی شده جایگزین شده‌اند. مثلا تندیس‌های اصلی ساخته شده به دست جیووانی پیزانو که برای تعمیدگاه ساخته شده بود، در موزه نگهداری می‌شوند. نقاشی‌های ارزشمندی از هنرمندان قرن دوازدهم و سیزدهم و انواع آثار و اشیای مذهبی در این موزه نگهداری می‌شود. نمونه‌های عالی و بی‌نظیری از کتاب‌های خطی و کتاب‌های مصور قدیمی بخش دیگری از این موزه را تشکیل می‌دهد.

پیشنهاد ناهار

رستوران Trattoria Pizzeria Il Montino

رستوران Trattoria Pizzeria Il Montino

رستوران Trattoria Pizzeria Il Montinoیکی از اولین و قدیمی‌ترین پیتزافروشی‌های شهر پیزا است به همین دلیل برای بسیاری از اهالی شهر، نوستالژیک است. این رستوران در مرکز پیزا قرار دارد و محیطی بسیار ساده و دنج و دوستانه دارد. پیتزاهای این رستوران همگی از ابتدا، تازه‌ی تازه تهیه می‌شوند. درست در مقابل چشمان شما و در تنورهای مخصوص تهیه می‌شوند. انواع پیتزا، دسر و نوشیدنی را در منوی این رستوران خواهید دید. در این رستوران هم در فضای باز و هم در فضای بسته، برای مهمانان صندلی قرار دارد.

رستوران Osteria di Culegna

رستوران Osteria di Culegna

از هر کدام از اهالی شهر که بخواهید بهترین رستوران را برای خوردن غذاهای محلی معرفی کنند، بدون شک نام رستوران Osteria di Culegna جزو اولین رستوران‌هایی است که نام می‌برد. شاید توقع داشته باشید که در این رستوران فقط پیتزا و پاستا پیدا شود ولی هر غذایی که ریشه در آشپزی منطقه‌ی توسکانی داشته باشد در منوی این رستوران پیدا می‌شود.

مالک این رستوران مفتخر است که غذاهای ویژه‌ی خود را با دستورهای اختصاصی و با تنوع فابل توجهی عرضه می‌کند. در منوی رستوران غذاهایی بسیار متنوع با سس‌های مخصوص و محلی وجود دارد و انتخاب‌های زیادی خواهید داشت. منوی رستوران دست‌نویس و به زبان ایتالیایی است ولی ناامید نشوید. کارکنان رستوران رفتاری گرم و دوستانه دارند و در مورد هر غذا توضیحات لازم را به شما ارائه می‌کنند. منوی نوشیدنی و دسرهای رستوران هم بسیار متنوع است.

این رستوران، نسبتا کوچک است و در یک خیابان باریک مخصوص عابر پیاده قرار دارد. پیدا کردن رستوران شاید سخت باشد ولی مطمئنا ارزش وقت گذاشتن دارد. حتما برای غذا خوردن در این رستوران، از قبل میز رزرو کنید. اگر در فصل تابستان سفر می‌کنید، غذای خود را در تراس دوست‌داشتنی رستران نوش جان کنید و از غذا خوردن در فضای باز لذت ببرید.

کاخ Palazzo dei Cavalieri

کاخ Palazzo dei Cavalieri

  • آدرس: Piazza dei Cavalieri, 7, 56126 Pisa PI, Italy
  • مدت بازدید: ۱ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۵ دقیقه پیاده روی

کاخ Cavalieri در میدانی به همین نام قرار دارد. این کاخ در ابتدا Palazzo degli Anziani نام داشت. در سال ۱۵۶۲، معماری به نام جیورجیو واساری عملیات بازسازی و بزرگتر کردن کاخ را آغاز کرد و کاخ باشکوه Cavalieri را ساخت و آن را از روی دوره‌های آموزش شوالیه‌ها یعنی cavalieri نام‌گذاری کرد. یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های این بنا، نمای مزین و باشکوه آن است. دو پلکان بزرگ و بامی وسیع دارد. این کاخ از سال ۱۸۱۰ میزبان کالج Scuola Normale Superiore بود؛ کالجی برای تحصیلات عالیه که توسط ناپلئون پایه‌گذاری شد. در جلوی بنا، تندیسی از Cosimo I قرار دارد و کار یک مجسمه‌ساز مشهور است. در بخش شمالی میدان کاخ دیگری قرار دارد که در سال ۱۶۰۷ ساخته شده است.

کلیسای سانتو استفانو (Santo Stefano dei Cavalieri)

کلیسای سانتو استفانو (Santo Stefano dei Cavalieri)

  • آدرس: Piazza dei Cavalieri, 1, 56126 Pisa PI, Italy
  • مدت زمان بازدید:۱ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱ دقیقه پیاده روی

کلیسای سانتو استفانو، درست مثل کاخ‌های اطراف میدان Cavalieri توسط معماری به نام واساری طراحی شده است. این کلیسا در ابتدا در سال‌های ۱۵۶۵ تا ۱۵۶۹ ساخته شد و نمای مرمرین آن بین سال‌های ۱۵۹۴ تا ۱۶۰۶ اضافه شد. این نمای مرمرین را Giovanni de' Médici طراحی کرده است. دو بخش از بنا در اصل مکانی برای تعویض لباس شوالیه‌ها بوده که برای مراسم، لباس مخصوص خود را می‌پوشیدند. این اتاق‌ها بعدا به تالارهای کلیسا اضافه شدند و با درهای چوبی به هم ارتباط دارند. فضای داخلی کلیسا با دیوارنگاره‌هایی از سنت استفان مزن شده که وظیفه داشت از شهر در برابر هجوم دشمن دفاع کند. غنائم به دست آمده و پرچم‌های دشمنان شکست داده شده در بخشی از کلیسا نگه داشته می‌شود. حتما از محراب کلیسا که در سال ۱۷۰۹ ساخته شده دیدن کنید. یک ارگ باروک و تاج پاپ استفان اول از دیگر اشیای ارزشمندی است که در این کلیسا خواهید دید.

برنامه سفر پیزا

پس از سفری ۲ روزه در پیزا به انتهای سفر خود می‌رسیم. خاطر نشان می‌شویم که پیزا به غیر از بناهای تاریخی و دیدنی‌های هیجان‌انگیز دارای مراکز خرید و بازارهای رنگارنگ، فروشگاه‌های مدرن و بوتیک‌های جذابی است که محصولاتی خاص و متفاوت عرضه می‌کنند و در ساعات آزاد و شب‌ها می‌توان به آنجا برویم و سوغاتی‌های خود را از آن‌ها تهیه کنیم؛ این تنها یک برنامه پیشنهادی سفر است و شما می‌توانید با توجه به علایق خود و تعداد روزهایی که در این شهر اقامت دارید، برنامه سفر دیگری برای خود تنظیم کنید. اگر به این شهر زیبا سفر کردید، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه