حمل و نقل عمومی در سن پترزبورگ ؛ روسیه

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی پنجشنبه، ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
حمل و نقل عمومی در سن پترزبورگ ؛ روسیه

سن‌پترزبورگ دومین شهر بزرگ روسیه بعد از مسکو است که در منتهی‌الیه شمال غرب روسیه قرار دارد. سن‌پترزبورگ پرجمعیت‌ترین شهر اروپا، بعد از لندن، پاریس و مسکو است.

سن‌پترزبورگ، یکی از شهرهای زیبا و پرجمعیت روسیه است که سیستم حمل و نقل عمومی گسترده‌ای دارد. در سن‌پترزبورگ می‌توان از مترو، اتوبوس، تراموا، اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی برای جابه‌جایی در شهر استفاده کرد. متروی سن‌پترزبورگ یکی از بهترین وسایل حمل و نقل عمومی است و هزینه آن نسبت به سایر وسیله‌های حمل و نقل ارزان‌تر است.

در این مطلب به سراغ حمل و نقل عمومی سن‌پترزبورگ، یکی از شهرهای جام جهانی ۲۰۱۸ رفته‌ایم، با ما همراه باشید:

اتوبوس

اتوبوس

در سن‌پترزبورگ دو نوع اتوبوس وظیفه جابه‌جایی مسافران را در داخل شهر بر عهده دارند، اتوبوس‌های عمومی که توسط ناوگان حمل و نقل عمومی سن‌پترزبورگ اداره می‌شوند و اتوبوس‌هایی که متعلق به شرکت‌های خصوصی هستند. مسیر حرکت اتوبوس‌های عمومی و شخصی تفاوت زیادی ندارد و تنها تفاوت این دو نوع اتوبوس قیمت کرایه آن‌ها است. اتوبوس‌های تجاری یا خصوصی با علامت‌های K یا T مشخص شده‌اند.

اتوبوس‌های تجاری خود به دو دسته تقسیم می‌شوند، اتوبوس‌های بزرگ و مینی‌بوس‌ها.

تنها تفاوت این دو نوع اتوبوس تجاری، اندازه و ظرفیت جابه‌جایی مسافر آن‌ها است و هیچ تفاوتی در قیمت و مسیر حرکت ندارند.

اتوبوس‌های برقی و تراموا در سطح شهر در مسیرهای مشخصی حرکت می‌کنند، ولی بیشتر گردشگران و افراد محلی از اتوبوس‌های تجاری و مترو برای جابه‌جایی استفاده می‌کنند.

اتوبوس

نحوه پرداخت کرایه در اتوبوس‌های تجاری به دو صورت است، پرداخت هنگام سوار شدن و پیاده شدن. در بیش از ۹۰ درصد از موارد باید کرایه را زمانی که وارد اتوبوس می‌شوید، به راننده اتوبوس پرداخت کنید؛ ولی مواردی هم وجود دارد که کرایه در انتهای مسیر دریافت می‌شود.

اتوبوس

اگر در بالای اتوبوسی که سوار می‌شوید، با این عبارت  Оплата при входе روبرو شدید، هنگام وارد شدن باید کرایه پرداخت کنید و اگر عبارت Оплата при выходе را دیدید، هنگام خروج کرایه را بپردازید.

کرایه اتوبوس‌های عمومی در سن‌پترزبورگ برابر با ۴۰ روبل و کرایه اتوبوس‌های تجاری و مینی‌بوس‌ها از ۳۶ تا ۴۲ روبل است.

اتوبوس برقی

اتوبوس برقی

اتوبوس‌های برقی با شماره پلاک T در سطح شهر در حرکت هستند و در بیشتر مسیرهای پر رفت‌وآمد سرویس می‌دهند. اگر برای رفت‌وآمد در شهر اتوبوس‌های برقی و اتوبوس‌ها را انتخاب می‌کنید، بهتر است از کارت اعتباری سفر درون‌شهری استفاده کنید. هزینه سفر با اتوبوس برقی برابر با ۴۰ روبل است.

تراموا

تراموا

سن‌پترزبورگ شهر تراموا است، سن‌پترزبورگ شهری با بیشترین تعداد تراموا در سراسر جهان است. ایستگاه‌های توقف تراموا در سن‌پترزبورگ با علامت T مشخص شده است. از ژانویه سال ۱۹۹۸ تراموا در سطح شهر فعال است و برای پرداخت هزینه آن فقط باید پول نقد همراه داشته باشید. ترامواهای سن‌پترزبورگ قرمزرنگ است. هزینه سفر با تراموا در سطح شهر برابر با ۴۰ روبل است.

تاکسی

تاکسی

تعداد تاکسی‌های شخصی در سطح شهر سن‌پترزبورگ بسیار زیاد است و شرکت‌های خصوصی یا دولتی تاکسی‌رانی در این شهر کم هستند. به دلیل کمبود تاکسی در سطح شهر، کرایه تاکسی‌ها بسیار بالا است و پیدا کردن تاکسی معتبر هم سخت است. در حال حاضر چند شرکت معتبر تاکسی آنلاین در سن‌پترزبورگ در حال فعالیت هستند، ولی هزینه این تاکسی‌ها هم گران است.

پس از تقاضای تاکسی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی، ۱۵ الی ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا تاکسی شما برسد. هزینه این تاکسی‌ها در ازای هر ۵ الی ۷ کیلومتر برابر با ۱۰ دلار است و در صورت بیشتر شدن مسیر تاکسی‌متر هزینه را محاسبه می‌کند.

تاکسی‌های شخصی زیادی در سطح شهر سن‌پترزبورگ فعالیت می‌کنند و پیشنهاد می‌شود تا از این تاکسی‌ها برای رفت‌وآمد استفاده نکنید، هر ماشینی که علامت تاکسی را در بالای ماشینش قرار داده، تاکسی نیست و نباید به‌راحتی به هر راننده‌ای اطمینان کرد. بیشتر راننده تاکسی‌های شخصی سن‌پترزبورگ، مهاجران قفقازی و آسیای مرکزی هستند.

اگر با وجود تمام ریسک‌ها تصمیم گرفتید تا سوار تاکسی‌های شخصی شوید، قبل از سوار شدن کرایه را با راننده اتوبوس طی کنید و سپس سوار شوید.

مترو

مترو

متروی سن‌پترزبورگ یکی از بهترین خطوط مترو آسیا است و استفاده از این وسیله حمل و نقل عمومی در این شهر بسیار آسان است. کرایه مترو از ۳۶ الی ۴۵ روبل است. مترو سن‌پترزبورگ در سال ۱۹۵۵ تأسیس شد و امروز دارای ۵ خط و ۶۷ ایستگاه است.

ایستگاه‌های متروی سن‌پترزبورگ با علامت M آبی‌رنگ در خیابان دیده می‌شوند. مترو هر روز از ساعت ۵:۳۰ دقیقه صبح تا ۱۲ شب فعال است.

مترو

نکته جالبی که در رابطه با متروی سن‌پترزبورگ وجود دارد، عمق آن است. مترو این شهر، عمیق‌ترین مترو جهان است و برای رسیدن به خطوط مترو باید از تعداد زیادی پله عبور کرد.

هنوز در متروی سن‌پترزبورگ از ژتون‌های خاصی برای عبور از گیت اصلی استفاده می‌شود. این ژتون‌ها ابعادی بزرگ‌تر از سکه دارند و برای ورود به ایستگاه باید آن را وارد دستگاه مخصوصی کرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه