سفر ارزان به کوبا (قسمت دوم)

مرتضی روحی
مرتضی روحی سه شنبه، ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
سفر ارزان به کوبا (قسمت دوم)

سفر ارزان به کوبا بدون یک بودجه بندی مناسب امکان‌پذیر نیست. برای یک بودجه بندی مناسب هم نیاز است از پیش، شناخت درستی نسبت به سفرمان داشته باشیم. برای آشنایی با بودجه بندی سفر کوبا با کجارو همراه باشید

در قسمت اول مقاله با نویسندگان وبلاک Goats on the road آشنا شدیم. به تفاوت پول ملی کوبا پزو و پول تبدیل یافته کوبا «کوک» و مثال هایی کاربردی از بودجه بندی کوبا درباره اقامت در هتل‌ها و «کاسا»ها اشاره شد که تصویر مناسبی از میزان هزینه سفر کوبا به ما می‌دهد. در ادامه با هزینه های خوراک، حمل و نقل و جاذبه‌ها بیشتر آشنا شوید.

غذاها و نوشیدنی ها

قیمت خوراک و نوشیدنی بسیار متنوع است. بعضی شهرها ارزان‌تر و بعضی گران‌تر هستند. این موضوع بیشتر به این بستگی دارد که چه مکانی را برای وعده غذایی‌تان انتخاب کنید. مطمئنا وعده‌های غذایی در «کاسا»ها ارزان‌تر از رستوران‌ها است.

خوراک کوبایی

بطری‌های آب را هم باید جدی بگیرید. کوبا کشوری گرم است و مطمئنا دوست ندارید آب بدنتان را از دست بدهید و گرمازده بشوید. یک بطری یک و نیم لیتری آب حدودا نیم «کوک» است اما مغازه‌دارها آن‌را حدود یک و نیم «کوک» به توریست‌ها می‌فروشند چون می‌دانند که در آب و هوای کوبا این مساله بسیار مورد نیاز و اضطراری است. بهترین راه این است که قیمت نیم «کوک» را از پیش بپردازید و نشان دهید که قیمت یک بطری آب را می‌دانید. البته بعضی از «کاسا»ها هم آب یا آب میوه رایگان ارایه می‌کنند. این مورد را می‌توانید بی رودربایسی بپرسید.

خوراک رستوران

در رستوران پیتزا را به قیمت دو و نیم «کوک»، بشقاب گوشت و برنج را هشت، اسپاگتی را پنج و نیم، ماهی و برنج و سالاد را نه، خوراک لابستر را ده و خوراک مرغ را حدودا به قیمت هفت «کوک» می‌توانید بخرید. خوراک‌های ارزانتر را هم مانند ساندویچ تخم مرغ یا بستنی به قیمت یک پزو، آب میوه تازه به قیمت یک پزو و پیتزای پنیر را به قیمت شش تا سی پزو بسته به اندازه آن می‌شود خرید. برعکس تصور عمومی خوراکی‌ها در کوبا واقعا خوب هستند.

جاذبه‌ها و فعالیت‌ها

تمام موزه‌ها، مکان‌های دیدنی و فعالیت‌های اجتماعی که می‌خواهید تجربه کنید با پول «کوک» پرداخت می‌شوند. ورودی موزه انقلاب هاوانا هشت «کوک» و موزه هنرهای زیبای هاوانا ۵ «کوک» است. برای بازدید قلعه سنت کارلوس در هاوانا باید هفت «کوک» بپردازید. سواری ماشین های کلاسیک تا یک مکان دیدنی بسته به مهارت‌های چانه زنی شما بین ۱۵  تا ۲۵ «کوک» آب می‌خورد و یک اسب سواری چهارساعته در «وینالس» حدودا  ۲۵ «کوک».

تاکسی

همین اسب سواری به مدت سه ساعت در «ترینیداد» حدودا ۱۵ «کوک» می‌شود. ورودی غار «سنت توماس» در «وینالس» به همراه راهنما ۱۰ «کوک» است. البته این مبالغ برای خود کوبایی ها متفاوت است. مثلا به طور معمول قیمت ۸ «کوک» ورودی موزه انقلاب برای خارجی ها، ۸ پزو برای کوبایی هاست. اینجاست که تفاوت وجود دو نوع پول رایج برای مسافران خارجی و مردم محلی به چشم می‌آید. البته با توجه به سطح درآمد مردم محلی اگر قیمت گذاری اینطور نبود مردم محلی از پس پرداخت مبالغ هنگفت برای بازدید بسیار از مکان‌های تاریخی و موزه‌ها و غیره برنمی‌ آمدند.

اسب سواری

حمل و نقل

وسایل حمل و نقل گوناگونی در کوبا در دسترس است. قیمت‌ها بسته به شهرها متفاوت است و قیمت‌هایی که در ادامه می‌آید برای هر وسیله نقلیه است نه برای هر فرد. تاکسی خصوصی درون شهری برای هر سفر بین ۲.۵ تا ۷ «کوک» آب می‌خورد. از فرودگاه هاوانا تا مرکز شهر قیمت تاکسی ها ۲۵ «کوک» است. و کرایه ساعتی یک تاکسی بین شهری برای هر ساعت ۳۰ «کوک» هزینه خواهد داشت. تاکسی ها معمولا تاکسی متر دارند ولی روشن نیستند یا کار نمی‌کنند، پس حتما قبل از ورود به تاکسی با راننده قیمت را نهایی کنید.

حمل و نقل

تاکسی های عمومی مبلغی برابر ۵ پزو برای مسیرهایشان دریافت می‌کنند که حواستان باشد به «کوک» پرداخت نکنید!

در هاوانا ماشین‌های قدیمی کلاسیکی را خواهید دید که خیابان‌ها را در مسیرهای از پیش تعیین شده بالا و پایین می‌روند و مردم را در مسیرشان سوار می‌کنند. کافی است برای آنها دست تکان دهید. البته اگر از مسیرهایشان اطلاع نداشته باشید می‎‌تواند برای شما گیج کننده باشد.

همچنین برای سفرهای بین شهری هم می‌توانید تاکسی عمومی به قیمت اتوبوس کرایه کنید. از ترینیداد تا هاوانا قیمت تاکسی های عمومی ۲۵  «کوک» برای هر نفر است.

تاکسی عمومی

اتوبوس‌های درون شهری بسیار ارزان هستند، فقط چهارصدم «کوک» ! به همین دلیل هم همیشه پر از مسافر هستند. اما اگر مسیرتان را از قبل بدانید گزینه مناسبی هستند.

اتوبوس های «آسترو»

این اتوبوس‌ها معمولا نصف اتوبوس‌های «ویازول» قیمت دارند و گزینه مناسب بین شهری هستند اما صندلی‌های کمی را برای مسافران خارجی در نظر گرفته‌اند و همچنین کهنه تر هستند و از لحاظ زمانبندی و ساعت حرکت کمتر قابل اعتمادند.

اتوبوس‌های ویازول

این‌ها اتوبوس‌های توریستی هستند و کولر دارند و سرساعت حرکت می‌کنند و از این لحاظ قابل اطمینان‌تر اند. اتوبوس‌های ویازول قیمتی برابر ۴ تا ۵ «کوک» در ساعت دارند. با این اتوبوس‌ها برای مسیر هاوانا به وینالس ۱۲ «کوک»، برای وینالس به سینفوئگوس ۳۵ «کوک»، سینفوئگوس به ترینیداد ۶ «کوک» و از ترینیداد به کاماگوئی باید ۱۵ «کوک» بپردازید.

اتوبوس ویازول

تاکسی های دوچرخه ای یک تا ۳ «کوک»

این روش حمل و نقل همیشه کمی عذاب وجدان آور است. صاحب دوچرخه در دمای ۳۵ درجه کوبا قیمتی بین یک تا ۳ «کوک» را طلب می‌کند که جای چانه زدن هم دارد. اما هنگام چانه زدن در نظر داشته باشید که این شغل بسیار پرزحمتی است.

تاکسی دوچرخه ای

اسکوترها برای هر روز ۲۵ «کوک» کرایه داده می‌شوند و اگر برای ۳  روز آن‌ها را کرایه کرده باشید با ۲۰ «کوک» در هر روز هم می‌توانید به توافق برسید.

بودجه روزانه کل سفر

ما بعد از پشت سر گذاشتن ۲۵ روز در کوبا ۱۶۹۵ «کوک» برای دو نفرمان خرج کردیم که تقریبا برابر است با ۶۸ «کوک» برای هر نفر در روز. البته این هزینه برای ما دو نفر بود که می‌خواستیم بیشتر خرج کنیم و با استفاده از اینترنت، آنلاین هم باشیم! اما اگر شما بخواهید خوراک پزویی بخورید و از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید هزینه‌ها می‌تواند حتی کمی کمتر از این هم باشد.

کوبای زیبا

ما درخانه های «کاسا پارتیکولار» اقامت کردیم و تاکسی های دوچرخه‌ای کرایه کردیم اما از طرف دیگر برای خوراکی بیشتر خرج کردیم و فعالیت‌هایی مثل اسب سواری و غارنوردی انجام دادیم. اما باید تاکید کنیم که هر پنی از هزینه ای که برای گشت و گذار در کوبا خرج کردیم کاملا می‌ارزد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه