زیمبابوه بزرگ، یکی از میراث جهانی یونسکو؛ داستان سفر

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی دوشنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۱۵
زیمبابوه بزرگ، یکی از میراث جهانی یونسکو؛ داستان سفر

???????? ???? نام منطقه‌ای باستانی در جنوب زیمبابوه کنونی است که امروزه تنها ویرانه‌های از آن باقی مانده است. گردشگران نروژی ما این‌ بار خاطرات خود از سفر به این منطقه منحصر‌به‌فرد را برای ما نقل می‌کنند. با کجارو همراه باشید.

بنت و پِر (Bente and Per) زوج جهانگرد اهل نروژ هستند که در شهر ?????????? زندگی می‌کنند. این زوج به کشورهای مختلفی در قاره‌های آسیا، ?????، ????????? و آفریقا سفر کرده‌اند و داستان سفرهایشان را در وب‌سایت خود منتشر می‌کنند. هدف آن‌ها از این کار، انتقال لذت سفر به دیگران است. بنت و پر می‌خواهند با این کار، مردم را به سفرکردن تشویق کنند. ساعت ۲۲:۱۵ روزهای زوج می‌توانید داستان سفر این زوج جهانگرد را در کجارو بخوانید.

زیمبابوه بزرگ یک غافل‌گیری مثبت بود

نزدیک شهر کوچک ماسوینگو در زیمبابوه، خاستگاه اصلی ???????? را در سال ۱۹۸۰ می‌ببینید. این نام در حدود سال ۱۹۶۰ توسط آفریقایی‌های ملی‌گرا استفاده می‌شد. آن‌ها روزی که به آزادی دست یافتند، این نام را بر روی کشور خود نهادند. این نام از زبان شونا (یکی از زبان‌های آفریقایی) می‌آید و به معنای ویرانه است. در سال ۱۹۸۶ این مکان شگفت‌انگیز به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

زیمبابوه بزرگ

زیمباوه بزرگ، خارج از هیل کامپلکس، زیمبابوه

ما در بهار  سال ۲۰۱۲ هنگامی که روی پروژه‌ای در روستای مادانگومبه کار می‌کردیم، اوقاتی را در زیمبابوه سپری کردیم. این روستا در چند مایلی جنوب زیمبابوه بزرگ قرار دارد. یک بعد از ظهر تصمیم گرفتیم تا از زیمبابوه بزرگ دیدن کنیم. باید اعتراف کنم که تا قبل از آن هرگز نام این منطقه را نشنیده بودم و هیچ تصوری از آن نداشتم. اما آن بازدید به یک تجربه عالی تبدیل شد. در واقع این‌ها زیباترین و تاثیرگزارترین ویرانه‌هایی هستند که تا به حال دیده‌ام. چندین سال پیش ویرانه‌های از این دست در نیوگرانگ در ?????? دیده بودم.

زیمبابوه بزرگ

نمایی از هیل کامپلکس از بالای دره و گریت اینکلوژر، زیمبابوه بزرگ

زیمبابوه بزرگ از ۳ منطقه اصلی از ویرانه‌ها تشکیل شده که در دره و روی تپه مشرف به دره قرار دارند. در دره بقایایی از خانه‌ها به علاوه‌ی گریت اینکلوژر وجود دارد. واقعا عالی است. راهنمای ما می‌گفت این‌جا قبلا اقامتگاه ملکه‌ها بوده است. این یعنی پادشاه همسران زیادی داشته است. بر روی تپه، با نمایی زیبا از دره، هیل کامپلکس را می‌بینید. این‌جا قلعه پادشاه بوده است. بر اساس گفته‌های راهنمای ما، پادشاه بر حاشیه صخره می‌نشسته و زنان خود را صدا می‌زده است. اگر خواستار مصاحبت می‌بود، یکی از زنان خود را صدا می‌زد تا از تپه بالا بیاید و او را همراهی کند.

زیمبابوه بزرگ

داخل گریت اینکلوژر، زیمبابوه بزرگ

بالا رفتن از تپه و رفتن به سوی قلعه و خرابه‌های آن، به تمام سفر می‌ارزید. نمای واقعا شگفت‌انگیزی بود. از داخل دره هیچ‌گونه امکانی برای دین نشانه‌ای از استحکامات وجود نداشت. بنابراین پس از یک پیاده‌روی طولانی و بالا رفتن از تپه از راه‌ها و دالان‌های باریک، دیدن لایه لایه ویرانه‌های هیل کامپلکس و پیچ و خم‌های آن، یک غافل‌گیری بزرگ بود. آن دیوارهای مستحکم از قرار دادن سنگ‌ها روی هم ساخته شده‌ بودند. این دیوارها و ویرانه‌ها، جرقه‌ای بزرگ و شگفت‌آور برای تخیلات بودند. وقتی از یک پیچ عبور می‌کنید، سالن‌های بزرگ روبه‌روی شما ظاهر می‌شوند و گاهی برای رفتن به اتاق بعدی مجبور می‌شوید از راهروهای باریک بالا روید. خرگوش‌های دم پنبه‌ای کوهی بر روی صخره‌ها، در آفتاب لم داده بودند، اما اگر خیلی به آن‌ها نزدیک می‌شدیم فرار می‌کردند.

زیمبابوه بزرگ

پر و راهنما و راننده ما، در راهی باریک به سوی هیل کامپلکس

زیمبابوه بزرگ در اواخر عصر آهن به عنوان پایتخت پادشاهی زیمبابوه محسوب می‌شده است. ساختن این بنا در سال ۱۱۰۰ آغاز شد و تا سال ۱۴۰۰ ادامه یافت. متخصصان تخمین زده‌اند که حدود ۱۸۰۰۰ نفر در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند و پادشاهان مقر خود را بالای تپه قرار داده بودند. شما هنوز هم دیوارهای بلند و وسیع آن را تحسین می‌کنید. برخی از آن‌ها بیش از ۵ متر طول دارند. اما قلعه خالی از سکنه شده بود و دیوارها کم‌کم خراب شده و ریخته بودند و به ویرانه تبدیل شده بودند. میمون‌ها به آن‌جا راه پیدا کرده بودند و هنوز در دره رفت و آمد می‌کردند.

زیمبابوه بزرگ

زیمبابوه بزرگ

زیمبابوه بزرگ بسیار بحث برانگیز است. زمانی که این کشور توسط سفیدپوستان حکمرانی می‌شد و نام رودِزیا بر آن بود، مقامات این حقیقت را که آفریقایی‌های سیاه پوست می‌توانند چنین بناهای پرابهتی را بسازند، انکار می‌کردند. بسیاری از معماران امروزی گمان می‌کنند که زیمبابوه بزرگ توسط مردم گوکومره، اجداد قوم شانای امروزی، ساخته شده است. زیمبابوه بزرگ در نوع خود قدیمی‌ترین بنای ??????? ????? است. طی بررسی زیمبابوه بزرگ، اشیای منحصربه‌فردی پیدا شد. از مهم‌ترین این اشیا،‌ هشت پرنده زیمبابوه‌ای است که در سنگ صابون حکاکی شده‌اند. پرنده‌ها بر روی یک تک‌سنگ به بزرگی یک مرد بالغ قرار داده شده بودند. امروزه این پرنده‌ها به نمادهایی تبدیل شده‌اند و بخشی از پرچم زیمبابوه را تشکیل می‌دهند. بیشتر چنین به نظر می‌رسد که این پرنده‌ها نماد و نمایان‌گر عقاب دریایی آفریقایی هستند.

درباره دلیل خالی شدن این منطقه بسیار تفکر کرده‌اند. برخی بر این باورند که خشکسالی و کمبود آب در این ناحیه دلیل این رهایی است. برخی دیگر اعتقاد دارند که راه‌های بازرگانی جدید در شمال، قدرت و نفوذ سیاسی را از این منطقه گرفته است. به هر دلیلی که باشد، حتی این ویرانه‌های باقی‌مانده زیمبابوه بزرگ، دارای اهمیتی نمادین برای مردم زیمبابوه است و همچنین جاذبه‌ای گردشگری بزرگی برای گردشگران محسوب می‌شود. ما تقریبا تنها بودیم و حالا که به ارزش واقعی این مکان پی برده‌ایم، امیدواریم افراد و گردشگران بیشتری راه به این شاهکار نهان بیابند.

زیمبابوه بزرگ

درون هیل کامپلکس، زیمبابوه بزرگ

زیمبابوه بزرگ

غروب آفتاب در زیمبابوه بزرگ، دره کامپلکس، زیمبابوه بزرگ

بنت و پر بر این باورند که «این ویرانه‌های باستانی از تاثیرگزارترین و جذاب‌ترین مکان‌های جهان هستند.» شما چه فکر می‌کنید؟

مطالب مرتبط:

دیدگاه