راهنمای خرید چمدان | چمدان مسافرتی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

زهرا مهری نیاری
زهرا مهری نیاری جمعه، ۴ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۵
راهنمای خرید چمدان | چمدان مسافرتی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

چمدان‌های متنوعی در بازار وجود دارد که انتخاب چمدان مناسب از بین آن‌ها دشوار است؛ اما با دانستن سلیقه و نیاز خود می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

چمدان یکی از ملزومات سفر است؛ وسیله‌ای که تقریبا تمام گردشگران با شنیدن نام سفر، به سراغ آن می‌روند. اگر اهل سفر هستید، حتما باید چمدانی بادوام و باکیفیت همراه داشته باشید. حتی اگر سالی یک بار به مسافرت می‌روید نیز بهتر است ویژگی‌هایی مانند جنس، اندازه، وزن، زیپ‌ها، دسته‌ها، چرخ‌ها و... را به دقت بررسی و بعد اقدام به خرید کنید. ابعاد و اندازه چمدان باید طوری باشد که علاوه بر رفع نیازهای شما، قابلیت حمل آسانی داشته باشد و در ماشین، اتوبوس و هواپیما به‌راحتی جای بگیرد؛ قیمت نیز از مهم‌ترین مواردی است که باید در خرید چمدان در نظر بگیرید. 

در این مقاله از کجارو با ما همراه باشید تا برای خرید بهترین چمدان برای سفر اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

آنچه باید درباره چمدان مسافرتی بدانید:

چمدان چیست؟

چمدان‌های قدیمی؛ منبع: irandelsey.ir

منبع عکس: irandelsey.ir

واژه چمدان از واژه روسی جامدان برگرفته شده (به روسی: Чемодан) که شاید از ریشه اصلی آن «جامه‌دان» بوده است. احتمالا این واژه در گذشته از فارسی و از طریق زبان‌های ترکی تبار در آسیای میانه به زبان روسی راه پیدا کرده و در دوران معاصر به‌عنوان وام‌واژه از روسی به فارسی وارد شده باشد.

جامه‌دان، جامدان یا چمدان، کیف بزرگ یا صندوقچه دسته‌داری است که برای جابه‌جایی یا نگهداری رخت، لباس و وسایل شخصی از آن استفاده می‌شود. چمدان‌های امروزی معمولا از جنس الیاف مصنوعی، فلز، پلاستیک سخت، چرم، پارچه‌های مقاوم یا ترکیبی ساخته می‌شوند. برخی چمدان‌ها دارای دسته‌های بلند و برخی دارای چرخ هستند و بعضی از آن‌ها نیز برای امنیت بیشتر قفل دارند.

چمدان در اواسط قرن نوزدهم میلادی به همراهی جدایی‌ناپذیر برای سفر تبدیل شد که خود به‌تنهایی بیش از صد پوند وزن داشت. ثروتمندان برای راحتی خود، کسانی را استخدام می‌کردند تا چمدان‌هایشان را حمل کنند. چمدان‌های قدیمی که در سفرهای کالسکه‌ای یا سفر با کشتی بخار استفاده می شدند، وزن بسیار زیادی داشتند و هرکسی توانایی بلند کردن و حمل آن‌ها را نداشت.

معیارهای خرید چمدان

جمع کردن چمدان

منبع عکس: biknik.ir

به‌طور کلی هر گردشگر یا مسافری باید با توجه به فعالیت، سبک سفر و مقصد سفر، چمدان خود را انتخاب کند؛ اما اگر شما جزو کسانی هستید که زیاد سفر می‌کنید، باید چمدانی بسیار محکم و باکیفیت و در عین حال، سبک داشته باشید تا لذت سفر را برای شما چندین برابر کند؛ ازاین‌رو ما در این بخش نکاتی را در رابطه با یک چمدان مناسب و بادوام مورد بررسی قرار دادیم که توصیه می‌شود هنگام خرید چمدان به آن‌ها توجه کنید تا چمدانی استاندارد را خریداری کنید.

جنس بدنه چمدان

جنس چمدان

منبع عکس: delseyiran.org

از نکات مهم خرید چمدان جنس بدنه آن است که استحکام و دوام آن را رقم می‌زند. چمدان چه از جنس نرم و چه از جنس سخت باشد، کیفیت مواد به‌کاررفته در آن بسیار اهمیت دارد.

بدنه محکم چمدان در مقایسه با بدنه نرم وزن بیشتری دارد و در مقابل ضربه امکان شکستن یا ترک خوردن آن وجود دارد؛ اما ضریب حفاظت بیشتری را برای وسایل داخل آن در مقابل ضربه، رطوبت و… ایجاد می‌کند. توجه داشته باشید که اگر در ساخت یک چمدان سخت از موادی مانند پلی‌کربنات استفاده شده باشد، می‌توان نتیجه گرفت که چمدان باکیفیت است و طول عمر زیادی دارد.

حمل و نقل چمدان‌های نرم که جنس بدنه آن‌ها از انواع منسوجات است، به‌دلیل وزن کمتر، راحت‌تر است. همچنین چمدان‌های نرم اگر به جایی برخورد کنند، آسیب کمتری می‌بینند؛ اما امکان پارگی یا نفوذ رطوبت به داخل آن‌ها وجود دارد.

زیپ چمدان

زیپ چمدان

منبع عکس: delseyiran.org

زیپ یکی از مهم‌ترین قسمت‌های چمدان است که در صورت سنگین یا حجیم بودن وسایل داخل چمدان، متحمل فشار زیادی می‌شود؛ از این‌رو باید با‌کیفیت و مرغوب باشد. همچنین زیپ باید به‌آرامی باز و بسته شود و گیر نکند. زیپ یکی از معیارهای سنجش کیفیت چمدان است؛ هرچه کیفیت آن بیشتر باشد، دیرتر خراب می‌شود و شکستن آن به‌راحتی ممکن نیست.

معمولا زیپ‌ها در دو نوع کویل و زنجیره‌ای ساخته می‌شوند. زیپ‌های زنجیره‌ای فلزی نسبت به کویل‌ها مقاومت بیشتری دارند؛ زیپ‌های کویل ایمنی چندانی ندارند و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را باز کرد. ویژگی دیگری که نقش بسزایی در محافظت بیشتر از وسایل داخل چمدان دارد، «زیپ دوبل» است که اغلب در چمدان‌های پارچه‌ای به کار می‌رود. این چمدان‌ها به‌دلیل نرم بودن، در قسمت بار هواپیما تحت فشار قرار می‌گیرند و زیپ‌های تک با پرتاب و جابه‌جایی باز می‌شوند.

در بعضی از مدل‌های چمدان، یک زیپ برای افزایش فضای داخلی چمدان وجود دارد که اصطلاحا به آن زیپ افزایش حجم می‌گویند. وجود این زیپ‌ها و استفاده از آن ارتفاع چمدان را هفت تا ۱۵ سانتی‌متر اضافه می‌کنند. اگر جزو افرادی هستید که اجناس ریز و درشت زیادی همراه خود به سفر می‌برید، بهتر است از این نوع چمدان‌ها استفاده کنید تا برای تمام وسایل شخصی و لباس‌هایتان جای کافی وجود داشته باشد. این زیپ در چمدان به‌عنوان یک قابلیت جذاب به شمار می‌رود و در بسیاری از مواقع شما را از کمبود جای کافی برای وسایل نجات می‌دهد.

دسته چمدان

دسته‌های چمدان

منبع عکس: delseyiran.org

دسته از مهم‌ترین قسمت‌های چمدان است؛ زیرا به حمل‌ونقل آسان آن کمک می‌کند. هنگام خرید چمدان مسافرتی، در کنار قیمت و کیفیت، باید استحکام و راحتی دسته آن را مورد نظر قرار داد. چمدان‌ها معمولا علاوه بر دسته حمل، دسته کشنده نیز دارند.

دسته حمل چمدان

دسته حمل چمدان در مواقعی استفاده می‌شود که امکان کشیدن چمدان روی چرخ‌های آن وجود ندارد و لازم به بلند کردن چمدان برای جابه‌جایی است. از آن‌جایی که دسته حمل، در هنگام بلند کردن چمدان تمام وزن بار را متحمل می‌شود؛ در بخش بار فرودگاه نیز جابه‌جایی چمدان‌ تنها توسط دسته حمل انجام می‌گیرد؛ همچنین در تماس یا دیگر چمدان‌ها در قسمت بار هواپیما، احتمال گیر کردن این دسته و پاره شدن یا کنده شدن آن وجود دارد. ازاین‌رو، لازم است در هنگام خرید به جنس دسته، نحوه اتصال دسته به بدنه و استحکام آن دقت بسیار داشته باشید.

بعضی از چمدان‌ها دارای بیش از یک دسته حمل هستند که یکی در ضلع بلند و دیگری در ضلع کوتاه آن قرار گرفته است. این دسته‌ها به سهولت حمل آن در شرایط مختلف، با توجه به نوع تقسیم وزن بار، شیب زمین و جهت قرارگیری چمدان کمک می‌کند.

دسته کشنده چمدان

دسته‌های کشنده‌ چمدان‌ها زمانی به کار می‌روند که چمدان را روی چرخ‌های آن حرکت می‌دهید. این دسته‌ها معمولا به‌صورت تلسکوپی هستند و با قابلیت تنظیم ارتفاع، حمل و نقل آسان‌تری را به‌دنبال دارند. برخی از دسته‌های کشنده قابلیت تنظیم ارتفاع را ندارند و در صورت حمل درازمدت، فرد را خسته می‌کند و حمل چمدان با مشکل مواجه می‌شود؛ به همین دلیل بهتر است هنگام خرید چمدان مسافرتی به‌دنبال چمدان با دسته‌های تلسکوپی باشید.

برای افزایش کیفیت و ایمنی محصول، دسته تلسکوپی باید در داخل چمدان کار شده باشد نه بیرون آن. یعنی اگر شما درب چمدان را باز کنید، در کف چمدان ستون برآمده را مشاهده خواهید کرد. همچنین چمدان‌هایی که دسته دو میله‌ای دارند، در بیشتر مواقع از استحکام بیشتری نسبت به تک میله‌ای برخوردارند؛ البته ناگفته نماند که برخی از چمدان‌هایی که از کیفیت و قیمت بالایی برخوردار هستند نیز ممکن است قدرت دسته تک میله آن‌ها با قدرت دسته‌ دو میله‌ای برابری کند.

دسته‌های کشنده از دو جنس ساخته می‌شود؛ جنس استیل و جنس آلومینیوم. احتمال شکستگی و خمیدگی در دسته‌های استیل کمتر از آلومینیوم است؛ اما باعث بالا رفتن وزن و قیمت چمدان می‌شوند. از این‌رو، اگر سبکی بار در سفر شما ملاک است، بهتر است چمدان‌هایی با دسته کشنده آلومینیومی را حریداری کنید.

چرخ چمدان

چرخ های چمدان

منبع عکس: delseyiran.org

برای جابه‌جایی راحت چمدان در مکان‌های مختلف، چرخ‌دار بودن چمدان از نکات مهم در خرید محسوب می‌شود. از آن‌جایی که چرخ‌ها متحمل وزن تمام بار چمدان هستند و با سطوح مختلف اصطکاک دارند، چرخ‌های باکیفیت و محکم، با چرخش آسان از مزیت‌های یک چمدان خوب برشمرده می‌شوند.

هنگام خرید چمدان مسافرتی در مورد چرخ‌ها دو انتخاب وجود دارد؛ چمدان دو چرخ یا چمدان چهار چرخ که تفاوت این دو مدل در وزن و نحوه حرکت آن‌ها است.

  • مدل‌های دوچرخ (roller): معمولا سبک‌تر هستند؛ اما در صورت عدم تعادل ممکن است از جلو واژگون شوند. حرکت سریع با این چمدان‌ها آسان‌تر است و همچنین در خیابان‌های ناهموار عملکرد بهتری در مقایسه با مدل‌های چهارچرخ دارند. به‌دلیل تقسیم وزن بار روی دو چرخ، احتمال شکستگی چرخ‌ها در چمدان‌های دو چرخ بیشتر است. 
  • چمدان‌های چهار چرخ (spinner): حمل‌ونقل این چمدان‌ها راحت‌تر است؛ این چمدان‌ها در همه جهات حرکت می‌کنند و می‌توانید بدون برخورد به مسافران، کنار خودتان بکشید یا به جلو هل دهید. البته توجه داشته باشید که اگر قرار است در مناطق شیب‎‌دار برای چند لحظه‌ای چمدانتان را رها کنید، لازم است حتما سیستم قفل چرخ داشته باشد.

مورد دیگر در خصوص چرخ چمدان، توجه به جنس چرخ‌های آن است. جنس چرخ‌های چمدان همواره در یکی از دو دسته «نرم» یا «خشک» قرار می‌گیرد. چرخ‌های خشک یا پلاستیکی در هنگام حرکت صدای زیادی تولید می‌کنند و احتمال شکستن آن‌ها، در اثر اصطکاک یا ضربه بیشتر است. چرخ‌های نرم یا ژله‌ای صدای کمتری را در هنگام حرکت تولید می‌کنند و تقریبا بی‌صدا هستند؛ لرزش کمتری دارند و گزینه شکستن خود چرخ (نه پایه چرخ) در آن‌ها وجود ندارد.

مقاومت در برابر آب

از دیگر مواردی که بهتر است در انتخاب و خرید بهترین چمدان سفر به آن دقت کنید، ضدآب بودن چمدان است. اگر بیشتر اوقات مقصدتان مکان‌هایی مرطوب و بارانی‌ست، بهتر است هنگام خرید چمدان مسافرتی میزان مقاومت آن در برابر آب را مد نظر قرار دهید.

توصیه می‌شود هنگام انتخاب چمدان دقت کنید که جنس رویه از مواد مقاوم در برابر نفوذ آب ساخته‌شده باشد؛ خرید چمدانی با این مشخصه باعث می‌شود تا وسیله‌های شما در صورت مجبور بودن به حمل در زیر باران یا شرایط مشابه دیگر تمیز و خشک باقی بمانند. چمدان‌های برزنتی یا چرمی مقاومت خوبی در برابر آب ندارند و ممکن است باعث خیس‌شدن لوازمتان شوند.

سیستم قفل

سیستم قفلی

منبع عکس: delseyiran.org

از مهم‌ترین نکات در خرید چمدان سیستم قفل و ایمنی آن است. اصل اول در چیدن چمدان این است که از گذاشتن اشیای گران‌قیمت در آن خودداری کنید؛ با این‌حال، حفاظت از وسایل داخل آن حائز اهمیت است؛ از این‌رو خرید چمدان‌های قفل‌دار در اولویت اول قرار دارد. بدون شک احتمال گم شدن وسایل و دزدی از چمدانی که قفل نشده باشد، به مراتب بیشتر است.

معمولا چمدان‌های باکیفیت و ایمن از جنس نرم دارای قفل‌های مخصوصی هستند که به زیپ‌هایشان بسته می‌شوند و چمدان‌های جنس سخت نیز یا به‌صورت خودکار قفل می‌شوند یا حتی می‌توان همانند چمدان‌های جنس نرم از قفل‌های جانبی هم برای ارتقا امنیت‌شان استفاده کرد.

این قفل به دو شکل می‌تواند در چمدان وجود داشته باشد؛ یکی اینکه قفل رمزدار در بدنه چمدان نصب شده باشد؛ یا اینکه قفل به‌صورت یک قطعه مجزا در هنگام خرید به شما داده شود. در هر دو صورت قفل روی قیمت چمدان تاثیر چندانی ندارد.

چمدان‌ها چه دارای زیپ‌هایی با امکان قفل زدن و چه قفل TSA توکار داشته باشند نسبت به آزمایش کردن قفل اقدام کنید تا چمدان معیوب خریداری نکنید. برای سفر به ایالات متحده، قفل چمدان باید مطابق با TSA باشد؛ به این معنی که اگر ماموران امنیتی مجبور به بازرسی فیزیکی محتویات کیف شما شوند، می‌توانند از یک کلید اصلی جهانی برای باز کردن قفل شما بدون شکستن آن استفاده کنند. اگر در حال خرید یک قفل پس از فروش هستید، بسته‌بندی نشان می‌دهد که آیا با TSA مطابقت دارد یا خیر. برای قفل‌های یک‌پارچه، برچسب فروش چمدان این اطلاعات را ارائه می‌دهد.

جیب‌های چمدان

جیب‌های چمدان

منبع عکس: torob.com

هنگام خرید چمدان مسافرتی تعداد، ظرفیت و ابعاد جیب‌های آن هم باید در نظر گرفته شوند. اکثر چمدان‌های مسافرتی، امروزه برای راحتی مسافران، قسمت مخصوص برای حمل لپ‌تاپ دارند؛ با این حساب، دیگر نیازی نیست در یک کیف جداگانه لپ‌تاپتان را با خود ببرید. از دیگر مواردی که هنگام خرید چمدان باید در نظر داشته باشید، فضای مخصوص برای قراردادن کت‌وشلوار است. اگر در سفرتان نیاز است کت‌وشلوار به تن کنید، مانند لپ‌تاپ دیگر نیاز نیست جداگانه آن را با خود حمل کنید. در هر حالت بعضی معتقدند هرچه تعداد جیب‌های چمدان بیشتر باشد، بهتر است.

اغلب افراد به‌دنبال خرید چمدانی هستند که از جیب‌های مختلف برخوردار باشد تا بتوانند لوازم خود را به‌راحتی دسته‌بندی کنند؛ اما حتما لازم است که به چگونگی قرار گرفتن جیب‌ها دقت کنند؛ زیرا برخی از جیب‌ها به‌گونه‌ای در چمدان قرار داده شده‌اند که به‌جای بیشتر کردن فضای چمدان اندازه فضای اصلی چمدان را به‌طور قابل‌توجهی کم کرده‌اند. ازاین‌رو حتما چمدان‌هایی را خریداری کنید که شامل لایه‌هایی مخفی با دوخت بادوام هستند تا در استفاده طولانی مدت از چمدان به‌راحتی پاره نشوند و چمدان ظاهر زیبای خود را حفظ کند.

وزن چمدان

وزن چمدان

منبع عکس: abzaresabz.ir

وزن یکی از مهم‌ترین معیارها در هنگام خرید چمدان است. این موضوع در تمامی سفرها به‌ویژه در مسافرت‌های هوایی اهمیت زیادی پیدا می‌کند؛ چراکه یکی از شرایط سوار شدن به هواپیما حمل بار و محدودیت وزنی است. اگر وزن از حد تعیین شده بیشتر باشد، ممکن است منجر به پرداخت جریمه بار بیشتر از حد مجاز یا عدم حمل بسیاری از وسایلتان شود؛ پس سعی کنید تا حد امکان چمدان سبکی برای مسافرت خریداری کنید. همچنین چمدان جزو وسایلی است که در بیشتر طول سفر همراهتان است و بهتر است این وسیله از وزن کمتری برخوردار باشد تا حمل آن را آسان‌تر کند.

توصیه می‌شود وزن چمدان‌های بدون چرخ بین ۹۰۰ گرم تا ۱٫۸ کیلوگرم و وزن چمدان‌های چرخ‌دار بیش از ۳٫۵ کیلوگرم نباشد. برای سفرهای هوایی، بیشتر وزنی که با خود می‌کشید باید وزن وسایلتان باشد نه چمدان.

انواع چمدان بر اساس سایز

سایز چمدان

منبع عکس: walmart.ca

انتخاب سایز مناسب چمدان به نوع سفر، مقصد، مدت‌زمان سفر و شرکت هواپیمایی که با آن سفر می‌کنید بستگی دارد. در مشخص کردن سایز استاندارد چمدان، اندازگیری ارتفاع از پایین چرخ‌ها تا بالای چمدان در حالی که دسته چمدان جمع باشد، انجام می‌شود. سایز چمدان ها به‌طور کل به سه دسته تقسیم می‌شوند:

چمدان سایز کوچک (چمدان کابین)

چمدان‌های سایز کوچک که به آن‌ها سایز کابین (Cabin size) یا کری-آن (Carry-on) نیز گفته می‌شود، ابعادی برابر با ۵۶ × ۳۶ × ۲۳ سانتی‌متر دارند. این چمدان‌ها کوچک‌ترین سایز چمدان هستند و بیشتر برای سفرهای کوتاه و انفرادی استفاده می‌شوند. معمولا گنجایشی بین ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم یا ۴۰ تا ۴۵ لیتر دارند و به‌دلیل حجم کم به‌راحتی در سفرها قابل حمل هستند. چمدان‌های سایز کوچک را می‌توان به داخل کابین هواپیما برد و به قسمت بار تحویل نداد، همچنین درون اتومبیل فضای کمی را اشغال می‌کنند. 

چمدان سایز متوسط

ارتفاع چمدان‌های سایز متوسط بین ۶۱ تا ۶۸ سانتی‌متر است. این چمدان‌ها معمولا گنجایشی بین ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم یا ۵۰ تا ۶۵ لیتر دارند و سایز آن‌ها مناسب سفرهای یک نفره برای هفت تا ۱۰ روز یا دو نفره برای چهار تا هفت روز است.

سایز بزرگ

ارتفاع چمدان‌های سایز بزرگ بین ۷۱ تا ۷۹ سانتی‌متر است. این چمدان‌ها معمولا گنجایشی بین ۳۰ تا ۳۵ کیلوگرم یا ۶۰ تا ۸۰ لیتر دارند و بیشتر برای سفرهای هفت تا ۱۰ روزه برای یک نفر یا سفرهای یک تا ۱۰ روزه برای دو نفره یا سفرهای خانوادگی یک تا هفت روز مناسب است.

انواع چمدان بر اساس جنس

انواع چمدان بر اساس جنس

منبع عکس:

چمدان ها از مواد متفاوتی مانند پارچه، فلز، چرم و پلاستیک ساخته می‌شوند؛ اما اینکه کدام‌یک برای شما مناسب‌تر است به مقصد سفر، سلیقه شخصی شما و لوازم داخل ساک بستگی دارد. به‌طور کلی انواع چمدان از نظر جنس بدنه به دو دسته سخت (Hardside) و نرم (Softside) تقسیم می‌شوند.

چمدان با بدنه سخت

چمدان با بدنه سخت (هارد ساید)

منبع عکس: safaraneh.com

چمدان‌ها با بدنه سخت (Hardside) لوازم شما را از عواملی همچون باران و ضربه‌های ناشی از جابه‌جایی محافظت می‌کنند. این جنس از چمدان‌ها انواع مختلفی دارند و از مواد سازنده‌ متنوعی ساخته شده‌اند.

  • چمدان پلی‌کربنات

چمدان‌هایی با جنس پلی‌کربنات بسیار بادوام و سبک هستند و در عین حال تحمل وزن زیاد و انعطاف‌ بالا از ویژگی‌های آن‌ها محسوب می‌شود. چمدان‌هایی که از پلی‌کربنات ۱۰۰٪ ساخته شده‌اند، به‌دلیل جنس بسیار محکم، ضد خراش هستند و در مقابل، قیمت نسبتا بالایی دارند. اگر به‌دنبال چمدان ارزان‌تری هستید، می‌توانید جنس‌های ترکیبی خریداری کنید؛ اما باید اشاره کرد که مانند چمدان‌های پلی‌کربنات ۱۰۰٪ مقاومت ندارند. از دیگر مزیت‌های این جنس از چمدان‌ها می‌توان به تنوع رنگ و طرح زیاد در آن‌ها اشاره کرد.

  • چمدان آلومینیومی

چمدان‌های آلومینیومی بسیار محکم و مقاوم هستند؛ اگر قصد دارید لوازمتان را از هر نوع آسیب مصون نگه دارید وتا مدت‌ها به فکر تعویض چمدان نباشید، این چمدان‌ها بهترین گزینه هستند. همچنین یا این محصول دیگر نباید نگران آب و هوای شهری که می‌خواهید به آن سفر کنید باشید؛ زیرا آلومینیوم ضد آب و رطوبت است و حتی در صورت بارش باران نیز وسایل داخل آن خیس نمی‌شود.

برخی از انواع چمدان‌های آلومینیومی مجهز به قفل‌های ترکیبی مورد تایید TSA هستند که جلوی سرقت را می‌گیرند؛ اما در مقابل، این محصول معایبی مانند سنگینی و گران‌قیمت بودن دارد. در صورت نیاز به حمل وسایل زیاد، وزن زیاد این چمدان‌ها شما را با مشکل اضافه وزن روبه‌رو خواهد کرد و نیاز خواهد بود که یا وسایل کمتری حمل کنید یا هزینه اضافه بار بپردازید.

  • چمدان پلی‌پروپیلن

این ماده سخت، محکم و دارای وزن زیاد است. ازاین‌رو چمدان‌هایی که با این مواد ساخته شده‌اند، از خراشیدگی، پارگی و حتی آسیب‌های احتمالی در امان‌اند. این نوع محصولات بیشتر برای کسانی مناسب‌اند که طرفدار چمدان‌هایی با بدنه سخت هستند؛ اما توانایی خرید چمدان مسافرتی پلی‌کربنات را ندارند. وزن پلی پروپیلن نسبت به پلی کربنات بیشتر است و در صورت زیاد بودن وسایل همراه، ممکن است مجبور به پرداخت هزینه اضافه بار شوید.

  • چمدان ABS

ABS نوعی پلاستیک است که از نظر سختی بعد از پلی‌کربنات در رده دوم قرار دارد. چمدان‌هایی با این جنس بسیار مقاوم و بادوام هستند؛ اما در عین حال وزن کمتری دارند. این چمدان‌ها انعطاف بالایی دارند و زمانی که حالت آن‌ها تغییر کنند به‌راحتی به حالت اولیه خود بازمی‌گردند. این جنس از چمدان‌ها استحکام چمدان‌های پلی کربنات و پلی پروپیلن را ندارد به همین دلیل نسبت به آن‌ها ارزان‌تر هستند.

  • چمدان چرمی

چمدان‌های چرم در دو نوع طبیعی و مصنوعی، هرکدام مزیت‌های خود را دارند. چرم طبیعی بسیار زیباتر و بادوام تر است؛ اما چرم مصنوعی نیز کقیمت به‌صرفه‌تری دارد. چمدان‌های چرم نسبت به چمدان‌های پارچه‌ای سنگین‌تر هستند و با بار زیاد سنگینی‌شان بیشتر حس خواهد شد. همچنین چمدان چرم برای هر آب و هوایی مناسب نیست و در شهرهای بارانی یا مناطق مرطوب، ممکن است باعث خیس شدن وسایل داخل آن نیز شود.

احتمال سوراخ شدن یا خراشیده شدن چمدان‌های چرم بسیار پایین است؛ اما نگهداری و نظافت آن‌ها سخت‌تر از سایر چمدان‌ها است و باید آن را با اصول صحیح تمیز کرد. این جنس از چمدان‌ها با تمام مزایا قیمت بالایی دارند؛ مخصوصا اگر از چرم طبیعی تولید شده باشند. این قیمت بالا به‌دلیل فرایند سخت به دست آوردن چرم است.

چمدان با بدنه نرم

چمدان با بدنه نرم (سافت‌ساید)

منبع عکس: safaraneh.com

چمدان با بدنه نرم از منسوجات نرم و سبک و در عین حال، مقاوم ساخته شده‌اند و مانند چمدان‌های بدنه سخت انواع مختلفی دارند. مزیت این چمدان‌ها وزن کم و حالت‌پذیری آن‌ها است و برای افرادی مناسب است که بار زیادی همراه دارند.

  • نایلون بالستیک

نایلون بالستیک نوعی پارچه نایلونی مصنوعی و ضخیم است که در برابر سایش، خراش و پارگی مقاوم‌ است و به‌راحتی تمیز می‌شوند. باید اضافه کرد که چمدان‌هایی با این جنس تنوع رنگ کمی دارند و بیشتر در رنگ‌های تیره و مشکی تولید می‌شوند.

  • نایلون کوردورا

این جنس از چمدان‌ها در برابر ساییدگی، خراش و پارگی مقاومت بالایی دارند و  وزن آن‌ها از چمدان‌های نایلون بالستیک کمتر است. از دیگر مزایای آن‌ها می‌توان به تنوع رنگ بسیار بالا اشاره کرد. از طرفی استحکام این مدل‌ها نسبت به چمدان نایلون بالستیک کمتر است.

  • پلی‌استر

پلی‌استر، پارچه‌ای نازک و نرم است. قیمت این جنس از چمدان‌ها به نسبت چمدان‌های نایلون کوردورا و بالستیک کمتر است؛ زیرا کیفیت و مقاومت کمتری دارند.

  • برزنت

چمدان‌های برزنتی جزو چمدان‌های مقاوم نسبت به آب دسته‌بندی می‌شوند؛ اما به‌دلیل جنسی که دارد هنگام خیس شدن سطح آن، بوی ناخوشایندی ایجاد می‌شود. به همین دلیل برای سفر به مناطق مرطوب پیشنهاد نمی‌شوند.

  • تیتانیوم-پلاستیک

این جنس چمدان‌ها دوام بالا و عمر طولانی دارند؛ اما در مقابل نسبت به خط و خش حساس هستند. درمجموع می‌توان گفت نسبت به هزینه‌ای که دارند، محصولی باکیفیت و مناسب هستند.

برای هر یک از انواع سفر چه نوع چمدانی را انتخاب کنیم؟

انواع چمدان

منبع عکس: afkarnews.com

با توجه به تنوع بسیار زیاد چمدان‌ها در شکل و اندازه‌، مهم است، پیش از انتخاب، قوانین مقدار، ابعاد و تعداد قطعات بار مجاز شرکت هواپیمایی خود را چک کنید و سپس دست به انتخاب بزنید. در زیر لیستی مفید از رایج‌ترین انواع سفر و ابعاد استاندارد چمدان‌های مسافرتی را که برای آن‌ها توصیه می‌کنیم، تهیه‌کرده‌ایم.

چمدان داخل کابین برای سفرهای کاری و تجاری

اگر جزو افرادی هستید که به‌دلایل کاری به سفرهای بسیار کوتاه می‌روید، یک چمدان سایز کابین یا چمدان خلبانی برایتان کافی خواهد بود. همچنین باید یک کوله‌پشتی یا کیف لپ‌تاپ که مناسب وسایل الکترونیکی‌تان و مدارک باشد، برای خود تهیه کنید، به‌خصوص اگر نیازی به بردن لباس در طول سفر ندارید. اگر مجبور به بردن لباس اضافه شدید، چمدان را توسط کیف‌های نظم‌دهنده چمدان سازماندهی کنید و بانظم خاصی وسایل را در آن بچینید تا از چروک شدن لباس‌ها جلوگیری کنید.

تعطیلات

برای سفرهایی که به‌مدت یک تا دو هفته به طول می‌انجامند، به یک چمدان سایز متوسط برای هر فرد نیاز است. اگر برای اولین بار است که می‌خواهید چمدان بخرید، توصیه می‌کنیم یک مجموعه چمدان تهیه کنید، تا خریدتان مقرون‌به‌صرفه باشد و هزینه کمتری متقبل شوید.

سفرهای طولانی ماه عسل

برای سفر ماه‌عسل زوج‌های جوان، به چمدان ابعاد متوسط یا بزرگ برای هر فرد نیاز است. همیشه بهتر است سبک سفر کنید؛ اما ما درک می‌کنیم که شما به لوازم زیادی در سفر طولانی‌مدت‌تان نیاز دارید. به یاد داشته باشید که همیشه قبل از سفر، وزن، ابعاد و تعداد بار مجاز شرکت هواپیمایی‌تان را چک کنید.

سفرهای خانوادگی به‌همراه کودکان

چمدان‌هایی با ابعاد متوسط و بزرگ برای خانواده‌های دارای فرزند توصیه می‌شود. همچنین چمدان‌های چهار چرخ بهترین گزینه برای آن‌ها است؛ زیرا حمل آسان‌تری دارند؛ حتی خرید یک چمدان کوچک کودک برای وسایل شخصی فرزندتان با طرح شخصیتی که دوست دارد می‌تواند فکر جالبی باشد.

چمدان‌های موجود در بازار ایران + جدول قیمت

به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت‌های واردات، خبری از تنوع محصولات برندهای مختلف خارجی در بازار ایران نیست و مسافران گزینه‌های محدودی برای بررسی و خرید در اختیار دارند. در ادامه، فهرستی از قیمت برخی از انواع چمدان‌های موجود در بازار ایران، در بهار ۱۴۰۲ تهیه شده است.

نام کالا حدود قیمت (تومان)
چمدان رونکاتو مدل E-LITE سایز بزرگ۳۱,۸۰۰,۰۰۰
چمدان دلسی مدل CACTUS کد 2180821 سایز بزرگ۲۰,۶۰۰,۰۰۰
چمدان امریکن توریستر مدل Maxivo سایز بزرگ۲۶,۲۲۰,۰۰۰
چمدان دلسی مدل CLAVEL کد 3845830 سایز بزرگ۱۶,۴۰۰,۰۰۰
چمدان دلسی مدل BROCHANT 2 کد 2256821 سایز بزرگ۱۱,۹۰۰,۰۰۰
چمدان دلسی مدل ST TROPEZ کد 2087830 سایز بزرگ۱۷,۹۰۰,۰۰۰
چمدان ای تی مدل new سایز بزرگ۷,۵۰۰,۰۰۰
چمدان گابل مدل Osaka سایز بزرگ۷,۹۵۷,۰۰۰
چمدان رونکاتو مدل 415271 سایز بزرگ۷,۲۰۰,۰۰۰
چمدان گابل مدل MIDORI سایز بزرگ۶,۵۰۰,۰۰۰
چمدان اکولاک مدل 228 PCT سایز بزرگ۶,۹۰۰,۰۰۰
چمدان کاترپیلار مدل plate سایز بزرگ۶,۶۰۰,۰۰۰
چمدان سونادا مدل CS 97759 28L سایز بزرگ۵,۲۰۰,۰۰۰
چمدان کلاسیک مدل Pr 11 سایز بزرگ۲,۴۵۰,۰۰۰
چمدان مونزا مدل C0883 سایز بزرگ۳,۶۵۰,۰۰۰

سفر

منبع عکس: thestar.com

در این مقاله با معیارهای انتخاب چمدان و انواع چمدان از نظر جنس و سایز آشنا شدید، اگر تجربیاتی در زمینه خرید چمدان دارید، آن را با ما و کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

چمدان از چه زمانی وارد لوازم سفر شد؟

چمدان در اواسط قرن نوزدهم میلادی به همراهی جدایی‌ناپذیر برای سفر تبدیل شد

چمدان دارای چند سایز است؟

سه سایز استاندارد بزرگ، متوسط و کوچک

جنس چمدان از چه موادی است؟

چمدان ها از مواد متفاوتی مانند پارچه، فلز، چرم و پلاستیک ساخته می‌شوند

معیارهای انتخاب چمدان کدامند؟

مقصد سفر، سلیقه شخصی شما و لوازم داخل ساک

منبع عکس کاور: travelandleisure.com

مطالب مرتبط:

دیدگاه