ییلاقات گیلان؛ از ماسال تا هلو دشت

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۰
ییلاقات گیلان؛ از ماسال تا هلو دشت

ییلاقات گیلان به‌لطف آب‌وهوای خنک، جنگل و کوهستان سرسبز و طبیعت بکر، از مقاصد معروف و پرطرفدار گردشگری در فصل تابستان هستند.

استان گیلان و ییلاقات آن، دنیایی از شگفتی و جاذبه‌ی طبیعی را در خود جای داده‌اند. در واقع این استان به‌لطف طبیعت متنوع و جنگل‌های انبوه و دست‌نخورده، رودخانه‌های متعدد و هوای دلپذیر، به مقصدی پرطرفدار، به‌خصوص در تعطیلات تابستان تبدیل شده است. مناطق ییلاقی دارای طبیعتی کم‌نظیر هستند و به‌خاطر همنشینی کوه و دریا، مناطقی رویایی و فوق‌العاده عالی برای فرار از گرمای تابستان و هیاهوی شهر به حساب می‌آیند. با کجارو همراه شوید تا شما را با گوشه‌ای از ییلاقات گیلان آشنا کنیم.

ییلاق های گیلان:

اولسبلنگاه

اولسبلنگاه

ییلاق اولسبلنگاه در غرب استان گیلان و ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال قرار دارد. این منطقه که در ارتفاعات تالش واقع شده، از آب‌وهوایی مطلوب و چشم‌اندازی جذاب برخوردار است و هنوز معماری سنتی و بافت قدیمی خود با خانه‌های چوبی زیبا را حفظ کرده است. مراتع زیبای پوشیده از گل‌های وحشی، ابرهایی که در همه‌جا به چشم می‌خوردند و خنکای محیط این ییلاق در فصل تابستان، از جمله عواملی هستند که آن را به منطقه‌ای توریستی و پرطرفدار در استان گیلان تبدیل کرده‌اند. یادتان باشد تا حد امکان قبل از غروب آفتاب خود را به روستا برسانید و در جاده نمانید؛ زیرا این مسیر روشنایی ندارد و به‌خصوص هنگام پایین‌آمدن مه می‌تواند خطرآفرین باشد.

علاوه بر اجاره کلبه چوبی در ییلاق اولسبلنگاه، می‌توانید در هتل فردین معصومی در ابتدای ییلاق نیز اقامتی به‌یادماندنی داشته باشید. در واقع، افرادی که زندگی در روستا و بیدارشدن با صدای پرندگان و چشم‌انداز سبز مراتع و درختان، خوردن غذاهای محلی و گرم شدن با هیزم برایشان یک رویا است، می‌توانند با یک شب اقامت در اینجا، این نوع زندگی را تجربه کنند. وجود فرآورده‌های لبنی طبیعی و انواع نان‌های سنتی در کنار غذاهای محلی، این سفر را جذاب‌تر و رویایی‌تر می‌کند.

دشت النزه

دشت النزه

منطقه ییلاقی دشت النزه در شاندرمن ماسال، از همه طرف با کوه‌های سرسبز احاطه شده است و در روبه‌روی آن بقعه امامزاده ابراهیم النزه قرار دارد. آب‌وهوای خنک و معتدل و خانه‌های چوبی قشنگی که امکان اجاره آن‌ها برای گردشگران وجود دارد، چشمه و آبشار در اطراف بقعه امامزاده، رودخانه‌های پرآب، ارتفاعات زیبا و سرسبز، صدای رمه‌های گوسفندان، گله‌ اسب‌های وحشی و... همه‌وهمه از ویژگی‌های منحصربه فرد این منطقه به‌حساب می‌آیند.

برای سفر به دشت النزه، پس از میدان شهدای شاندرمن به‌سمت چپ حرکت کنید تا به جاده شاندرمن-النزه وارد شوید و در ادامه با گذر از روستاهای مختلفی نظیر سنفیه، چای خاله، چپرود، گسکیجان، اولم و بیتم،‌ در نهایت به این منطقه زیبا خواهید رسید. اگر قصد اقامت شبانه در این منطقه را دارید، می‌توانید از مردم محلی خانه‌ای چوبی اجاره کرده و شبی رویایی را در این طبیعت بکر و تماشایی سپری کنید.

دیلمان

دیلمان

عکاس: علیرضا جواهری

دیلمان واقع در شهرستان سیاهکل در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا و در شرق گیلان قرار دارد. طبیعت بکر این منطقه با خانه‌های ویلایی و چوبی، چشم‌اندازی منحصربه‌فرد پیدا کرده است؛ ضمن اینکه تماشای چرای آزادانه‌ی اسب‌ها و دام‌ها نیز می‌تواند حس متفاوت و خارق‌العاده‌ای برای گردشگران به وجود آورد.

ییلاق دیلمان در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد

دیلمان گیلان آب‌وهوای سردی دارد و تقریبا در تمام فصول سال باید با تجهیزات گرمایشی و لباس مناسب به این منطقه بروید. رستوران‌ها و کباب‌سراهای متعددی در این منطقه فعالیت می‌کنند که با غذاهای محلی و سنتی پذیرای مشتریان خود هستند.

دیلمان، ۸۸ کیلومتر از رشت و ۲۵ کیلومتر با سیاهکل فاصله دارد. برای دسترسی به دیلمان، پس از عبور از مسیر ۴۴ کیلومتری رشت به لاهیجان، باید از طریق جاده‌ای فرعی، راهی سیاهکل شوید و با گذشتن از آن و در مسیری ۴۴ کیلومتری، به منطقه‌ی زیبا و ییلاقی دیلمان برسید. در واقع مسیر دیلمان شامل جاده‌های پرپیچ‌وخمی می‌شود که از دل جنگل و روستاهای سرسبز عبور می‌کند و می‌تواند برای هر گردشگری جذاب باشد.

گردشگرانی که به دیلمان سفر می‌کنند، اغلب به قصد کمپینگ به آنجا می‌روند؛ اما اگر تجهیزات کافی ندارید، خانه‌ یا هتل‌آپارتمانی در سیاهکل بگیرید یا برای اقامت در هتل به لاهیجان برگردید.

بلوردکان

بلوردکان

عکاس: ادیب سهیلی

منطقه ییلاقی بلوردکان از توابع دهستان لات لیل در بخش اطاقور شهرستان لنگرود است که در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی شهر املش قرار دارد. آب‌وهوای خنک در فصل تابستان و چشم‌اندازهای طبیعی دل‌انگیز و رودخانه‌ی زیبایی که از دل این منطقه عبور می‌کند، باعث جذب گردشگر به ییلاق بلوردکان شده است. مضاف بر اینکه عسل طبیعی و انواع فرآورده‌های دامی و کشاورزی نیز حس حضور در طبیعت و لذت ناشی از آن را دوچندان می‌کند.

در سفر به ییلاق بلوردکان لنگرود، می‌توانید در خانه‌های چوبی روستایی اقامت داشته باشید و از آرامش و آسایش این نقطه سرسبز نهایت لذت را ببرید.

اشکورات

اشکورات

ییلاق اشکورات در رودسر به‌‌علت دارا بودن چشمه‌سارها، دریاچه‌های طبیعی، چشمه‌های آب معدنی، رودخانه‌های زلال و غارهای فراوان و پاکی هوا، همیشه موردتوجه گردشگران بوده است. منابع زیرزمینی و باغ‌های گردو و فندق، مزارع گندم و جو و همچنین عدس و لوبیا، گیاهان دارویی نظیر گل گاو زبان، بنفشه، گل پر، کنگر، گون و گزنه و... نیز از دیگر جاذبه‌های این منطقه محسوب می‌شود.

اشکورات در بخش رحیم آباد شهرستان رودسر و در جنوب شهر کلاچای به‌سمت رحیم آباد قرار گرفته و عجایب هفت‌گانه‌ای را در دل خود جای داده است که شامل مسجد ناصرالحق یا ناصرالکبیر(ع) در روستای رودبارک، کوه عروس و داماد در روستای زیاز، دریاچه روستای صمدآباد از دهستان شوئیل، غار واردار در روستای دلیجان، دارگردان رجه در روستای گیری، سرچشمه رودخانه آسمانرود در روستای گیری و تونل روستای یازن می‌شود.

خورگام

خورگام

منبع عکس: khorgam.com

ییلاق خورگام در حدود ۴۰ کیلومتری شهرستان رودبار و در منطقه‌ی عمارلو قرار دارد و در اکثر روزهای بهار و تابستان، ابرهای سفیدرنگ در حال گذر از آسمان آبی آن هستند. خورگام به معنی جای پای خورشید یا مانند خورشید است و از جاذبه‌های طبیعی آن می‌توان به زمین‌های کشاورزی، چمنزار، جنگل و دریاچه اشاره کرد.

سلانسر

سلانسر

منبع عکس: iranasia.com

منطقه ییلاقی سلانسر رودبار که ارتفاع آن از سطح دریا به حدود ۱۲۵۰ متر می‌رسد، در ۱۵ کیلومتری رودبار و در روستای سلانسر قرار دارد. این منطقه‌ی ییلاقی گیلان، تابستان‌های بسیار خنکی دارد و به‌دلیل ارتفاع زیادش همیشه مه گرفته است؛ اما این همه ماجرا نیست و سفر به این منطقه، حسی مثل قدم‌زدن بر فراز ابرها را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد.

ییلاق سلانسر تابستان‌های خنکی دارد و همیشه مه گرفته است

ییلاق سلانسر، از ییلاق‌های توریستی استان گیلان به شمار می‌رود و وجود درختان تنومند، علفزارهای زیبای، هوای مطبوع کم‌نظیری در تابستان، دشت گل‌های وحشی، فرآورده‌های لبنی طبیعی و ارگانیک و... هر گردشگری را برای بازدید از این منطقه ترغیب می‌کند.

برای سفر به ییلاق سلانسر باید از رودبار راهی شهر رستم آباد شوید که در ۱۵ کیلومتری آن قرار دارد. در ادامه اگر تابلوهای «کوه درفک» را دنبال کنید، به این ییلاق زیبا خواهید رسید.

با توجه به اینکه سلانسر سکنه‌ی دائمی ندارد، برای اقامت می‌توانید به روستاهای اطراف سر بزنید یا کمپ‌زدن در فضای باز را تجربه کنید. اقامت در رودبار نیز گزینه‌ی دیگر پیش روی شما است.

خصیل دشت

خصیل دشت

ییلاق خصیل دشت املش، روستایی ییلاقی و گردشگری در منطقه رانکوه املش استان گیلان است که با نام خصیب دشت نیز شناخته می‌شود. گردشگران بسیاری در طول تابستان خود را به این منطقه‌ی کوهستانی می‌رسانند تا از هوای مطبوع، دشت‌های سرسبز مملو از گل‌های وحشی و چشم‌اندازهای رویایی آن حسابی لذت ببرند.

برای رسیدن به خصیل‌ دشت باید به گیلان و سپس املش سفر کنید و از املش به‌سمت دهستان لات لیل بروید تا پس از هفت کیلومتر جاده پرپیچ‌وخم سرانجام به دهکده خصیل دشت برسید. این ییلاق در نزدیکی ییلاقات بلوردکان و هلودشت قرار دارد که بازدید از آن‌ها نیز خالی از لطف نخواهد بود.

در مسیر رسیدن به این روستای سرسبز باید از جاده‌ای خاکی بگذرید که می‌توانید در قهوه‌خانه‌های طول راه روی تخت‌های چوبی کنار طبیعت بنشینید و یک فنجان چای نوش جان کنید. 

سوباتان

سوباتان

ییلاق سوباتان (سووتون) از زیباترین مناطق ییلاقی و از دیدنی های گیلان است که در ضلع غربی شهر لیسار از توابع شهرستان تالش و ۲۶ کیلومتری جنوب شرقی دریاچه نئور قرار دارد. این منطقه از شرق به جنگل‌های انبوه تالش، از غرب به ییلاقات اردبیل و دریاچه نئور، از شمال به رودخانه‌ی لیسار و ییلاقات خطبه سرا و از جنوب به مناطق ییلاقی آسبومار محدود می‌شود.

دشت، دره، جنگل و رودخانه، هوای کوهستانی و خنک و طبیعت بکر، اسب‌های وحشی و روستاهای قدیمی و دست‌نخورده، گوشه‌ای از زیبایی‌ها و جذابیت‌های سوباتان هستند که حس آرامش فوق‌العاده‌ای را برای مسافران به ارمغان می‌آورند.

برای رسیدن به سوباتان باید از رشت به تالش بروید و از آنجا به‌سمت سوباتان حرکت کنید. با توجه به مسیر توصیه می‌شود که خودروی خود را در تالش بگذارید و با نیسان‌های محلی راهی سوباتان شوید.

ماسوله

ماسوله

منبع عکس: shab.ir

ماسوله، از کوچکترین شهرهای ایران با شهرت جهانی است که در جنوب غربی استان گیلان و ۶۲ کیلومتری شهر رشت و ۳۵ کیلومتری فومن قرار دارد. این شهر علاوه بر آب‌وهوای کوهستانی و خنک و طبیعت سرسبز، از معماری خاص پلکانی برخوردار است. سبک خانه‌های این شهر نیز جذاب به نظر می‌رسد؛ به‌طوری که روی دیوار خانه‌های ساده‌ی آن که از جنس کاهگل و آجر هستند، گلدان‌های شمعدانی خودنمایی می‌کنند و خانه‌ها دارای پنجره‌های چوبی و سقف‌های کوتاه هستند و یک سری صنایع دستی‌ نیز جلوی خانه‌ها آویزان شده‌ است.

بازار سنتی و رنگارنگ ماسوله، از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه به شمار می‌رود؛ ضمن اینکه گردشگران می‌توانند از بقعه امامزاده عون بن علی، ییلاق کوربار ماسوله، آبشار کوشم، آبشار لارچشمه، آبشار ماسوله رودخان و چشمه زمزمه نیز دیدن کنند.

داماش

داماش

داماش از روستاهای ییلاقی شهر جیرنده، بخش عمارلو، شهرستان رودبار است که از جاهای دیدنی اطراف رشت به حساب می‌آید و بین لوشان و بره سر قرار دارد. این منطقه در ماه خرداد مملو از گل‌های سوسن می‌شود و درست همین زمان از سال، بهترین موقع برای سفر به روستای داماش و لذت‌بردن از طبیعت بکر و آب‌وهوای خنک کوهستانی آن است. جالب اینکه سوسن چلچراغ یا سوسن سفید از گیاهان انحصاری فلات ایران به شمار می‌رود که در سال ۱۳۵۵ به‌عنوان اثر طبیعی ملی شناخته شد. ارتفاعات و بیشه‌زارهای سلسله جبال البرز، این روستا را احاطه کرده‌ و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی پدید آورده‌اند.

مسیر دسترسی به ییلاق داماش، از طریق بزرگ‌راه قزوین به شهر لوشان امکان‌پذیر است. پس از رسیدن به دوراهی، مسیر خود را به‌سمت جیرنده تغییر دهید که جاده‌ای ناهموار و پیچ‌درپیچ دارد. از لوشان تا جیرنده حدود ۴۰ کیلومتر و از آنجا نیز حدود ۴۰ کیلومتر تا روستای داماش فاصله است.

هلودشت

هلودشت

منبع عکس: lasttours.net

هلودشت (هلی دشت)، دهکده‌ای زیبا در منتهاالیه جنوبی دهستان لات لیل و شهرستان املش است که با مرکز شهر املش حدود ۳۰ کیلومتر فاصله دارد. این منطقه‌ی کوهستانی در ارتفاع ۱۲۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است و علاوه بر آب‌وهوای مطبوع کوهستانی و پوشش جنگلی توام با فضاهای مرتعی، در روزهای آفتابی نیز می‌توان از بلندای آن شاهد مناطق جلگه‌ای شرق گیلان و دورنمایی شهرهایی مثل لنگرود، رودسر و لاهیجان بود که یکی از جذابیت‌های هلودشت به حساب می‌آید. هرچه در مسیر این ییلاق بالاتر بروید، هوا خنک‌تر و تمیزتر می‌شود. مزارع چای و درختان فندق را که پشت سر بگذارید، ابرها دورتادورتان را پر می‌کند. در سفر به ییلاق هلودشت،‌ بازدید از آبشار آن را از دست ندهید.

برای رفتن به هلودشت با خروج از قسمت جنوب غربی شهر املش و عبور از پل این شهر، باید مسیر روستای لات لیل و بلوردکان را در پیش بگیرید تا با در مسافتی کمتر از یک ساعت به‌سمت بالای کوه، به دهکده ییلاقی هلودشت برسید. این ییلاق از مرکز شهر لنگرود ۴۰ کیلومتر و از بلوردکان ۱۳ کیلومتر فاصله دارد.

اگر وجودت سرشار از عشق و علاقه‌ به موجودات حیات‌وحش و طبیعت نباشد، هیچ‌گاه خوشبختی واقعی را درک نخواهی کرد. «پائول اوکستون»

پرسش‌های متداول

مشهورترین ییلاق گیلان کجاست؟

ییلاق اولسبلنگاه

معنی نام ییلاق خورگام چیست؟

خورگام به معنی جای پای خورشید یا مانند خورشید

آیا امکان مشاهده اقیانوس ابر در ییلاق سلانسر وجود دارد؟

بله

کدام دریاچه در نزدیکی سوباتان قرار دارد؟

دریاچه نئور

مطالب مرتبط:

دیدگاه