راهنمای خرید در پوکت؛ از مال‌های لوکس تا بازارهای ارزان شبانه

رضا اردو
رضا اردو چهار شنبه، ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۶
راهنمای خرید در پوکت؛ از مال‌های لوکس تا بازارهای ارزان شبانه

مراکز خرید شهر ساحلی پوکت در کشور تایلند ترکیبی از بازارهای محلی سنتی و مال‌های مدرن بین‌المللی هستند.

اولین مرکز خرید مدرن جزیره پوکت در سال ۱۹۹۸ میلادی ساخته شد و از آن پس تعداد مراکز خرید این جزیره بزرگ تایلند به‌طور تصاعدی افزایش یافت. در مراکز خرید پوکت، محصولات معروف‌ترین برندهای دنیا عرضه می‌شود؛ اما مراکز خرید مدرن تنها راه خرید در جزیره پوکت نیستند؛ بازارهای سنتی و محلی فراوانی در این جزیره وجود دارند که گاه انتخاب بهتری برای خرید به‌ویژه سوغاتی به شمار می‌روند. در این مقاله با ۱۹ مورد از مراکز خرید و بازارهای مهم برای خرید در پوکت آشنا خواهید شد.

راهنمای خرید در پوکت:

مراکز خرید

جانگ سیلون (Jungceylon)

  • آدرس: منطقه «کاتو» (Kathu)، محله «پاتونگ» (Pa Tong) (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: همه‌روزه از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۰ شب

«جانگ سیلون» یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید جزیره پوکت محسوب می‌شود که در شلوغ‌ترین مکان ساحل پاتونگ قرار گرفته است. در این مرکز خرید، اجناس متنوع تایلندی و بین‌المللی از انواع لباس گرفته تا عینک، عطر و لوازم آرایشی، کیف و کفش، چمدان، اسباب‌بازی، لوازم‌خانگی، بازی‌های کامپیوتری، موبایل و لوازم جانبی، لوازم الکتریکی، سوغاتی و حتی صدف‌های حلزونی فروخته می‌شود.

جانگ سیلون پوکت؛ منبع عکس: Phuket 101، عکاس: Willy Thuan

منبع عکس: Phuket 101، عکاس: Willy Thuan

در جانگ سیلون مراکز تفریحی شامل پنج سالن‌ سینمایی، سالن تئاتر، سالن بولینگ «استرایک» (Strike) دارای ۱۶ لاین بولینگ، اسنوکر و بازی‌های ویدئویی، حدود ۲۰۰ فروشگاه، هایپرمارکت و بیش از ۳۵ رستوران و فست‌فود وجود دارد. بخش تفریحی مرکز خرید جانگ سیلون تا ساعت ۱۱ شب دایر است.

معماری باشکوه، چراغ‌های پرزرق‌وبرق و فواره‌های مرکز خرید جانگ سیلون از دور توجه‌ها را جلب می‌کنند. قیمت اجناس در این مرکز خرید کمی بالا است؛ اما در حراجی‌های متنوع و البته در بلک فرایدی می‌توانید خریدهای خوبی در جانگ سیلون انجام دهید. «رابینسون» (Robinson) و «بیگ‌سی» (Big C) از جمله فروشگاه‌های بزرگ و معروف آن هستند. هتلی مجلل به نام «میلنیوم ریزورت پاتونگ» (Millennium Resort Patong) در نزدیکی مرکز خرید جانگ سیلون قرار دارد.

جانگ سیلون؛ منبع عکس: Google Maps، عکاس: Radhi Abbas

منبع عکس: Google Maps، عکاس: Radhi Abbas

سنترال پوکت فستیوال (Central Phuket Festival)

  • آدرس: منطقه موینگ (Mueang)، محله ویچیت (Wichit)، خیابان ویچیتسونکرم (Wichitsongkram) (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: همه‌روزه از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب

«سنترال پوکت» مرکز خریدی در کلاس جهانی است که در خارج از شهر پوکت و در سمت غرب آن قرار دارد. این مرکز خرید از دو بال مجزای «فستیوال» و «فلورستا» (Floresta) در دو سمت خیابان ویچیتسونکرم تشکیل می‌شود؛ این دو ساختمان از طریق پل عابر پیاده به یکدیگر متصل هستند. سنترال پوکت درمجموع با بیش از ۳۰۰ واحد فروشگاهی از بزرگ‌ترین مراکز خرید پوکت به شمار می‌آید.

«سنترال پوکت فستیوال» با معماری هماهنگ با سواحل زیبا و دریاهای آبی پوکت در یک ساختمان بزرگ چهار طبقه قرار دارد و برندهای معروف لباس، محصولات ابریشمی سنتی، لوازم‌خانگی، اسباب‌بازی، کتاب، تجهیزات و لوازم الکترونیکی، سوغاتی، محصولات آرایشی و بهداشتی، جواهرات و تجهیزات ورزشی همگی در این مرکز عرضه شده‌اند. «سنترال فلورستا پوکت» نیز با الهام از طبیعت و جنگل‌های بارانی استوایی، جنبه‌های مختلف هنر، فرهنگ و معماری مدرن تایلندی را به تصویر می‌کشد.

مرکز خرید سنترال فستیوال پوکت؛ منبع عکس: Thailand Event Guide، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Thailand Event Guide، عکاس: نامشخص

فروشگاه ابریشم تایلندی با نام «جیم تامپسون» (Jim Thompson) در طبقه همکف سنترال فستیوال یکی از معروف‌ترین برندهای جهانی محصولات ابریشمی است. در این فروشگاه، پیراهن‌های کتان، لباس ژاپنی «کیمونو» (kimonos)، لحاف ابریشمی، شال ابریشمی، انواع کیف شامل کیف پول چرم و کراوات ابریشمی عرضه می‌شود. قیمت‌ها هم‌تراز کیفیت و نام برند است؛ بنابراین انتظار قیمت‌های بالا را داشته باشید.

در فودکورت سنترال پوکت، انواع غذاهای تایلندی، ژاپنی و غربی سرو می‌شود. سینمای این مرکز خرید نیز انواع فیلم‌های روز تایلندی و بین‌المللی را اکران می‌کند.

سنترال فستیوال پوکت؛ منبع عکس: Google Maps، عکاس: Tung Duong Ngoc

منبع عکس: Google Maps، عکاس: Tung Duong Ngoc

سنترال فلورستا پوکت سه طبقه است و در آن برخی از برندهای بین‌المللی از جمله «لیوایز» (Levi’s)، «بیلابونگ» (Billabong)، «کمل» (Camel) و «ای‌آی‌آی‌زد» (AIIZ) شعبه دارند. بیشتر مغازه‌های این بخش، لوازم جانبی موبایل به‌علاوه فروشگاه‌های کیف، لوازم الکترونیکی و البته انواع مغازه‌های لباس‌فروشی هستند. حدود ۵۰ رستوران و مرکز غذاخوری در این مجموعه وجود دارد.

آکواریا (AQUARIA)، به‌عنوان بزرگ‌ترین آکواریوم تایلند، با بیش از ۲۵,۰۰۰ موجود آبزی در طبقه زیرین سنترال فلورستا قرار گرفته است. سنترال پوکت فستیوال آن‌قدر بزرگ است که گشت‌وگذار در آن بیش از یک روز کامل زمان می‌طلبد.

سنترال فستیوال؛ منبع عکس: Google Maps، عکاس: Joe Yam

منبع عکس: Google Maps، عکاس: Joe Yam

پریمیوم اوت‌لت پوکت (Premium Outlet Phuket)

  • آدرس: منطقه موینگ، محله کو گائو (Koh Gaew) (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: همه‌روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب

«پریمیوم اوت‌لت پوکت» مرکز خریدی بزرگ در شمال غرب شهر پوکت، به‌صورت روستایی فرانسوی در فضایی باز طراحی شده و دارای حدود ۵۰ فروشگاه‌ با معماری یک‌شکل و رستوران‌های متعدد است. در این مرکز خرید بیش از ۶۰ فروشگاه وجود دارد که حدود ۳۰۰ برند معروف، مثل «هاش پاپیز» (Hush Puppies)، «لاکست» (Lacoste)، «آدیداس» (Adidas)، «نوتیکا» (Nautica) و «پیر کاردن» (Pierre Cardin) و همچنین کالاهای محلی را ارائه می‌دهند.

پریمیوم اوت‌لت پوکت؛ منبع عکس: Hotels.com، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Hotels.com، عکاس: نامشخص

در پریمیوم اوت‌لت پوکت می‌توانید صنایع دستی و سوغاتی‌های تایلندی از جمله محصولات ابریشمی، کیف‌های دستی، صنایع چوبی، کارد و چنگال نقره و محصولات صدفی را خریداری کنید.

همچنین محصولاتی که تولید آن‌ها متوقف شده است، در پریمیوم اوت‌لت به‌فروش می‌رسند؛ ازاین‌رو، می‌توانید اجناسی از جمله لباس، کفش، لوازم جانبی، تجهیزات ورزشی، لباس کودک و اسبا‌ب‌بازی را با ۶۰ تا ۷۰ درصد تخفیف در این مرکز خرید پیدا کنید.

بنانا واک (Banana Walk)

  • آدرس: منطقه کاتو، محله پاتونگ، خیابان تاوه‌وونگ (Thawewong) (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: همه‌روزه از ۱۱ صبح تا ۱۱ شب

«بنانا واک» مرکز خریدی با طراحی مدرن، مینیمال و درخشان در شب است که در جاده ساحلی و رو به ساحل پاتونگ قرار دارد. سقف بلند با صفحات شیشه‌ای، فضای باز بزرگ و نورپردازی سرخ و سبز و آبی، جلوه خاصی به این مرکز خرید بخشیده است. فروشگاه‌های متعدد، رستوران‌ها، فودکورت، مرکز اسپا و سالن‌های آرایشی و زیبایی بنانا واک در سه طبقه قرار گرفته‌اند. 

مرکز خرید بنانا واک پوکت؛ منبع عکس: Hotels.com، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Hotels.com، عکاس: نامشخص

رستوران‌های متنوع بین‌المللی از رستوران ایتالیایی گرفته تا ژاپنی و تایلندی در طبقات همکف و دوم مرکز خرید بنانا واک قرار دارند. سوپرمارکت زنجیره‌ای «ویلا مارکت» (Villa Market) نیز در طبقه دوم واقع شده است. همچنین در طبقات مختلف این مرکز خرید فروشگاه‌های لباس، لوازم ورزشی، نمایندگی موبایل اپل (Apple)، لوازم الکترونیکی و جواهرات را خواهید یافت.

در طبقه همکف مرکز خرید بنانا واک، باغ سرپوشیده‌ای به اجرای موسیقی زنده شبانه اختصاص دارد. زمین مینی گلف نیز در پشت بام طراحی شده است که علاقه‌مندان می‌توانند در آنجا سرگرم بازی گلف شوند.

بنانا واک پوکت؛ منبع عکس: Google Maps، عکاس: Vladas Portapas

منبع عکس: Google Maps، عکاس: Vladas Portapas

لایم لایت اونیو (Limelight Avenue)

  • آدرس: منطقه موینگ، جاده دیباک (Dibuk) (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: همه‌روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب

«لایم لایت اونیو» مرکز خریدی مدرن و نسبتا کوچک در جاده دیباک پوکت است. این مرکز خرید در نزدیکی شهر قدیم پوکت قرار دارد. لایم لایت اونیو مرکز خریدی دو طبقه است که در طبقه همکف آن سازه فلزی کره زمین درون حوضچه‌‌ای پر از آب خودنمایی می‌کند. فروشگاه‌های این طبقه بیشتر به فودکورت اختصاص یافته‌اند که طیف گسترده‌ای از غذاهای محلی را با قیمت نسبتا مناسب عرضه می‌کنند.

مرکز خرید لایم لایت اونیو فروشگاه‌های متعدد و کالاهای باکیفیتی دارد و گزینه مناسبی برای خرید لباس، جواهرات و انواع سوغاتی‌ در پوکت محسوب می‌شود. سوپرمارکت، غرفه غذاهای خیابانی، محلی برای بازی کودکان، سالن ماساژ و فضای پارک مناسب از جمله امکانات این مرکز خرید هستند.

مرکز خرید لایم‌لایت اونیو پوکت؛ منبع عکس: LimeLight Phuket، عکاس: نامشخص

منبع عکس: LimeLight Phuket، عکاس: نامشخص

تسکو لوتوس اکسترا (Tesco Lotus Extra)

  • آدرس: منطقه موینگ، محله راتسادا (Ratsada)، جاده چالم‌پراکیات راتچکن تی (Chalermprakiat Ratchakan Thi) (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: همه‌روزه از ساعت ۷ صبح تا ۱۰ شب

«تسکو لوتوس اکسترا» از بزرگ‌ترین مراکز خرید و فروشگاه‌های زنجیره‌ای پوکت به شمار می‌رود. این مرکز خرید در واقع هایپرمارکتی است که شامل بخش‌های مواد غذایی و میوه و سبزیجات تازه، اسباب‌بازی، لوازم‌خانگی و لوازم الکترونیکی می‌شود.

غرفه‌های متعدد فست‌فود، بوتیک‌ها، دستگاه‌های خودپرداز و شعب بانک‌ها در تسکو لوتوس اکسترا وجود دارد. بخش فودکورت در طبقه بالای این مرکز خرید قرار گرفته‌ است که انواع غذاهای تایلندی، چینی و هندی در آن سرو می‌شود. در کنار فودکورت، فضایی برای بازی کودکان وجود دارد. 

مرکز خرید تسکو لوتوس اکسترا پوکت؛ منبع عکس: zagranitsa.com، عکاس: نامشخص

منبع عکس: zagranitsa.com، عکاس: نامشخص

ترتل ویلیج (Turtle Village)

  • آدرس: منطقه تلانگ (Thalang)، ساحل مای‌ خائو (Mai Khao) (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: همه‌روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۱ شب

«ترتل ویلیج» مرکز خریدی منحصربه‌فرد در نزدیکی ساحل مای خائو پوکت است. این مرکز خرید، دو طبقه دارد و در اطراف یک میدان مرکزی ساخته است. در مرکز خرید ترتل ویلیج می‌توانید انواع هدایا و سوغاتی‌های تایلندی و لباس‌های متنوع بخرید و گزینه‌های زیادی نیز برای غذاخوری داشته باشید؛ البته قیمت اجناس در این مرکز خرید نسبت به دیگر مراکز خرید پوکت، گران‌تر است.

همچنین ترتل ویلیج دارای سوپرمارکتی است که در آن انواع مواد غذایی، میوه و سبزیجات تازه عرضه می‌شود. چندین کافه و رستوران در این مرکز خرید وجود دارند که غذاهای تایلندی و بین‌المللی را سرو می‌کنند.

مرکز خرید تورتل ویلیج پوکت؛ منبع عکس: Hotels.com، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Hotels.com، عکاس: نامشخص

بازارهای محلی و شبانه

بازار ناکا (Naka)

  • آدرس: منطقه موینگ، ویچیت، جاده ویرات هونگ یوک (Wirat Hong Yok) (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: شنبه و یکشنبه از ساعت ۴ عصر تا ۱۰ شب
  • مناسب برای خرید کالاهای دست‌دوم، محصولات دست‌ساز و لباس‌های ارزان

بازار «ناکا» یکی از بزرگ‌ترین بازارهای محلی و شبانه پوکت نزدیک مرکز خرید سنترال فستیوال است که تنها در دو روز آخر هفته (شنبه و یکشنبه) برپا می‌شود و عملا تا پاسی از شب نیز فعالیت دارد. بازار به‌صورت غرفه‌‌ای است و از این لحاظ به جمعه‌بازارهای ایرانی شباهت دارد. بازار ناکا سه بخش اصلی دارد؛ بزرگ‌ترین بخش بازار مختص لباس، ساعت،‌ اسباب‌بازی، لوازم الکترونیکی، موبایل، کیف‌ و کفش‌های دست‌ساز رنگارنگ، زیورآلات تایلندی و سوغاتی است.

بازار ناکا پوکت؛ منبع عکس: Phuket 101، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Phuket 101، عکاس: نامشخص

دومین بخش بزرگ بازار ناکا به انواع خوراکی‌ها از کیک گرفته تا سالاد میوه، غذاهای حاضری و خیابانی تایلندی و رستوران‌های دارای غذاهای دریایی اختصاص دارد؛ قیمت خوراکی‌ها بسیار کمتر از قیمت آن‌ها در مراکز مدرن پوکت است. در قسمت سوم و سرپوشیده بازار، غرفه‌های متعددی وجود دارد که اجناس دست‌دوم، اجناس عتیقه و لباس‌های ارزان‌قیمت می‌فروشند. در بازار ناکا می‌توانید با فروشندگان چانه بزنید و اجناس مورد نظر خود را با قیمت مناسب تهیه کنید.

بازار ناکا؛ منبع عکس: Naka Market Phuket، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Naka Market Phuket، عکاس: نامشخص

بازار آخر هفته ناکا با شور و حالی که دارد، خود به یکی از جاهای دیدنی پوکت تبدیل شده است. موسیقی زنده در گوشه‌ و کنار این بازار اجرا می‌شود و می‌توانید شاهد خوانندگی هنرمندان جویای نام باشید. همچنین در مناسبت‌های خاص مانند سال نو، رقص‌های محلی برگزار می‌شود. 

ناکا پوکت؛ منبع عکس: Google Maps، عکاس: Guitar Chords

منبع عکس: Google Maps، عکاس: Guitar Chords

بازار واکینگ استریت (Walking Street)

  • آدرس: شهر قدیم پوکت، منطقه موینگ، محله تامبون تلات یای (Tambon Talat Yai)، جاده تلانگ (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: یکشنبه‌ها از ۴ عصر تا ۱۰ شب
  • مناسب برای خرید لباس و صنایع دستی

بازار «واکینگ استریت» در مرکز شهر قدیمی پوکت واقع شده است. این خیابان ۳۵۰ متر طول دارد و مکان مناسبی برای خرید سوغاتی به شمار می‌رود. دروازه‌ای چوبی به سبک چینی در قسمت ورودی بازار قرار دارد که بر آن به سه زبان تایلندی، چینی و انگلیسی، «بازار بزرگ» (Lard yai) نوشته شده است. بسیاری از ساختمان‌های قدیمی این خیابان تاریخی، نورپردازی رنگی دارند که حس مدرنی به خیابان می‌دهند.

بازار واکینگ استریت پوکت؛ منبع عکس: Club Med، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Club Med، عکاس: نامشخص

در روزهای یکشنبه، به خودروها اجازه رفت‌و‌آمد در خیابان داده نمی‌شود و واکینگ استریت به محلی برای برپایی غرفه‌ها و نوازندگی گروه‌های مختلف موسیقی تبدیل می‌شود.

پارچه، لوازم ورزشی، لباس، کلاه، زیورآلات، داروهای گیاهی، نقاشی هنرمندان محلی، عروسک‌های بافتنی دست‎‌ساز، لباس محلی، صنایع دستی و سوغاتی از جمله محصولاتی است که در بازار واکینگ استریت پوکت به‌فروش می‌رسند. 

بازار واکینگ استریت پوکت؛ منبع عکس: Hotels.com، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Hotels.com، عکاس: نامشخص

فروشندگانی از کشورهای چین، پرتغال، هند و ژاپن در بازار واکینگ استریت مغازه دارند و فضایی بین‌المللی به بازار بخشیده‌اند. غرفه‌های خوراکی این بازار انواع غذاها مثل ماهی مرکب، سالاد خرچنگ، همبرگر گوشت مرغ و گاو، مرغ بریان، انواع دسرهای تایلندی، آب‌میوه و بستنی را عرضه می‌کنند و یکی از مراکز غذاخوری محلی پوکت نیز محسوب می‌شوند.

واکینگ استریت پوکت؛ منبع عکس: Hotels.com، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Hotels.com، عکاس: نامشخص

بازار چیلوا (Chillva)

  • آدرس: منطقه موینگ، محله راتسادا، جاده یاوورات (Yaowarat) (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کاری: دوشنبه تا شنبه از ساعت ۵ عصر تا ۱۱ شب
  • مناسب برای خرید لباس محلی تایلندی و صنایع دستی محلی

بازار «چیلوا» یکی از بازارهای شبانه پر جنب‌ و جوش و نسبتا کوچک پوکت است که در آن انواع لباس، زیورآلات، کیف‌ و کفش، محصولات چرمی، محصولات آرایشی و بهداشتی، خوراک‌ها و صنایع دستی تایلندی با قیمت‌های ارزان به‌فروش می‌رسد. در این بازار می‌توانید با فرهنگ و آداب و رسوم مردم بومی آشنا شوید و از خیاط‌های پوکت، لباس تایلندی بخرید.

بازار چیلوا پوکت؛ منبع عکس: Hotels.com، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Hotels.com، عکاس: نامشخص

بازار چیلوا حال‌ و هوایی بودایی دارد و با رنگ‌های زیبا و تابلوهای نئونی، فضای شادی را برای بازدیدکنندگان به ارمغان آورده است. تنها غرفه‌های اصلی این بازار در طول هفته باز هستند؛ دیگر غرفه‌های دست‌فروشی فقط روزهای پنجشنبه تا شنبه فعالیت دارند. غذاهای خوشمزه تایلندی در غرفه‌ها و مغازه‌های رنگارنگ چیلوا سرو می‌شود که می‌توانید امتحان کنید و از طعم آن‌ها لذت ببرید.

مقابل حوضچه بازار چیلوا، سکوی کوچکی برای اجرا و فضایی برای گردهمایی وجود دارد که در روزهای شلوغ بر آن موسیقی و نمایش‌های محلی اجرا می‌کنند.

بازار چیلوا پوکت؛ منبع عکس: Phuket 101، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Phuket 101، عکاس: نامشخص

بازار اتوپ پاتونگ (Patong Otop)

  • آدرس: منطقه کاتو، محله پاتونگ، جاده رات یوتیت (Rat Uthit) (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: همه‌روزه از ساعت ۵ عصر تا ۱۲ شب
  • مناسب برای خرید لباس‌های ابریشمی و ادویه

بازار «اتوپ» یک بازار بزرگ شبانه در محله پاتونگ پوکت است که در آن اجناس متنوعی از لباس‌های ابریشمی، جواهرات دست‌ساز، سفال و صنایع دستی تا ادویه و گیاهان خشک و اجناس دست‌دوم به‌فروش می‌رسد. این اجناس در کنار غذاهای خیابانی و سوغاتی‌های متنوع، بازدیدکنندگان را به بازار اتوپ جذب می‌کند. در مقایسه با بازارهای دیگر پوکت، قیمت اجناس در این بازار گران‌تر است؛ اما در اینجا نیز امکان چانه‌زنی وجود دارد. 

بازار اتوپ پاتونگ پوکت؛ منبع عکس: Hotels.com، عکاس: نامشخص

 منبع عکس: Hotels.com، عکاس: نامشخص

بازار ماهی راوای (Rawai)

  • آدرس: منطقه موینگ، محله راوای، جاده ویست (Wiset) (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: همه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب
  • مناسب برای خرید ماهی و آبزیان خوراکی

بازار ماهی «راوای» یکی از شلوغ‌ترین بازارهای غذاهای دریایی در شهر پوکت است که همه‌روزه آبزیان خوراکی به‌ویژه «ماهی کولی» (Gypsies Fish) به‌صورت تازه از ساحل راوای به این مکان آورده می‌شود. رستوران‌هایی در اطراف این بازار وجود دارد که ماهی و صدف‌های خریداری‌شده توسط مشتریان را برای ایشان طبخ و آماده خوردن می‌کنند.

بازار ماهی راوای پوکت؛ منبع عکس: Hotels.com، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Hotels.com، عکاس: نامشخص

بازار غذاهای دریایی راوای حدود ۱۰۰ متر طول دارد و در فضایی باز، در سمت چپ اسکله راوای قرار گرفته است. ده‌ها غرفه در این بازار وجود دارند که که اغلب به‌صورت خانوادگی اداره می‌شوند. بیشتر غرفه‌ها دارای مخازن و سطل‌های نگهداری آبزیان خوراکی و ماهی‌های زنده و همچنین نمونه‌های ماهی‌های غیرزنده در بستر یخ هستند.

قیمت ماهی‌ها در غرفه‌های مختلف بازار راوی تقریبا یکسان هستند و اغلب برچسب قیمت دارند. گاهی ماهی‌های خاص مانند «هامور» (groupers) رنگ روشن و «خرچنگ‌های سنگی» (rock lobsters) نیز در میان صیدها دیده می‌شود.

بازار ماهی راوای در پوکت؛ منبع عکس: Phuket 101، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Phuket 101، عکاس: نامشخص

بازار مالین پلازا (Malin Plaza)

  • آدرس: منطقه کاتو، محله پاتونگ، جاده پراکنوکرو (Prachanukhro) (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: همه‌روزه از ساعت ۱۱:۳۰ صبح تا ۱۲ شب
  • مناسب برای خرید غذاهای تایلندی

«مالین پلازا» بازاری پررونق در منطقه ساحلی پاتونگ و مناسب برای خرید خوراکی و سوغاتی‌های ارزان‌قیمت است. در این بازار انواع لباس، کیف‌ و کفش، لوازم آرایشی و الکترونیکی، زیورآلات، لوازم جانبی موبایل، صنایع دستی و چمدان به‌فروش می‌رسد. قیمت‌ها در بازار مالین پلازا نسبتا پایین هستند؛ با این حال با چانه‌زدن، می‌توانید اجناس را با قیمت کمتری خریداری کنید.

بازار مالین پلازا پوکت؛ منبع عکس: Phuket 101، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Phuket 101، عکاس: نامشخص

فروشگاه‌های مالین پلازا به‌شکل غرفه‌های بزرگ مسقفی هستند که در فضای باز گسترده شده‌اند. دستگاه‌های تهویه هوایی که در این بازار تعبیه شده است، هوای مطبوعی را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده‌اند.

انواع غذاهای خیابانی تایلندی، سوشی، کباب، اسنک و بستنی دست‌ساز نیز در غرفه‌های بازار مالین پلازا با قیمت مناسب عرضه می‌شوند. میز و صندلی‌های بسیاری برای نشستن و صرف غذا در این بازار وجود دارد.

بازار مالین پلازا در پوکت؛ منبع عکس: Phuket 101، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Phuket 101، عکاس: نامشخص

بازار شبانه ایندی (Indy)

  • آدرس: منطقه موینگ، جاده دیباک، خیابان لایم‌لایت (Limelight) (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: چهارشنبه تا جمعه از ساعت ۴ عصر تا ۱۰:۳۰ شب
  • مناسب برای خرید شلوار، دمپایی، کیف و کفش

«ایندی» بازار شبانه کوچکی برای خرید ارزان با محصولات متنوع و برنامه‌های تفریحی متعدد در شهر پوکت است. در زبان تایلندی به این بازار «لادپلوی‌کونگ» (Laadploykong) به معنی «بازاری برای رهایی از اجناس» گفته می‌شود. در بخشی از این بازار، برخی مشغول نقاشی، نوازندگی و حتی آرایشگری هستند؛ در بخشی دیگر، نمایش‌های خیابانی اجرا می‌شود.

بازار ایندی پوکت بازار محبوب نوجوانان و جوانان بومی تایلندی است؛ آن‌ها از دست‌فروشان متنوع بازار خرید می‌کنند و با اجراهای زنده سرگرم می‌شوند. در این بازار می‌توانید انواع غذاهای تایلندی، کیک، شیرینی‌های سنتی خیابانی و نوشیدنی‌ها را امتحان کنید. 

بازار شبانه ایندی در پوکت؛ منبع عکس: Phuket 101، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Phuket 101، عکاس: نامشخص

بازار معبد کارون (Karon Temple Market)

  • آدرس: ناحیه موینگ، محله کارون، جاده پاتاک (Patak) (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: سه‌شنبه و جمعه از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۰ شب
  • مناسب برای خرید لباس و کیف تایلندی

«بازار معبد کارون» دو روز در هفته (سه‌شنبه و جمعه) در محوطه معبد کارون برپا می‌شود. این بازار روباز حس سرزندگی به بازدیدکنندگان می‌دهد و اجناس، خوراکی‌های محلی و سوغاتی‌های متنوعی دارد. کالاهای ارائه‌شده در بازار معبد کارون مطابق سلیقه گردشگران خارجی هستند؛ این کالاها شامل شال و سارافون‌های تایلندی، تیشرت‌های بدون آستین، لباس‌‌های ساحلی و شنا، لباس بوکس تایلندی، لوازم آرایشی و بهداشتی، ساعت‌، کیف‌های تایلندی، صابون‌های طرح‌دار و زیورآلات می‌شوند.

بازار معبد کارون؛ منبع عکس: Hotels.com، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Hotels.com، عکاس: نامشخص

در بازار معبد کارون می‌توانید با فرهنگ و سبک زندگی مردم محلی آشنا شوید. چندین غرفه‌‌ غذای خیابانی نیز در این بازار وجود دارد؛ دونات‌هایی را که در ورودی بازار معبد کارون می‌فروشند، از دست ندهید. در ساعت‌های اولیه شروع کار، قیمت‌ها پایین‌تر و بازار خلوت‌تر است. در این بازار، می‌توانید چانه‌زنی را از نصف قیمت کالاها شروع کنید تا با فروشندگان به توافق برسید. قیمت ادویه‌های بازار معبد کارون نسبتا بالا است؛ بنابراین می‌توانید ادویه را از بازار دیگری مثل بازار اتوپ پاتونگ بخرید.

بازار معبد کارون؛ منبع عکس: Google Maps، عکاس: Cloone Ch

منبع عکس: Google Maps، عکاس: Cloone Ch

بازار بنزان (Banzaan)

  • آدرس: منطقه کاتو، محله پاتونگ، جاده نانای (Nanai) (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: همه‌روزه از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب
  • مناسب برای خرید خوراکی و مواد اولیه تازه

بازار «بنزان» روبه‌روی مرکز خرید جانگ سیلون قرار دارد. بنزان بازاری تایلندی با شکل‌ و شمایل مدرن است. در این بازار می‌توانید خوراک‌های دریایی، گوشت، ماهی، شیرینی، سبزیجات تازه، میوه‌های خاص و عجیب و غریب و گل را با قیمت‌های مناسب خریداری کنید؛ البته با چانه‌زدن می‌توانید قیمت فروش را پایین‌تر هم بیاورید. همچنین کیف و کفش، اسباب‌بازی و لباس در این بازار عرضه می‌شود. فودکورت نسبتا بزرگی با انواع غذاهای تایلندی و غذاهای دریایی در طبقه بالای بازار بنزان قرار دارد.

بازار بنزان پوکت؛ منبع عکس: Phuket 101، عکاس: Willy Thuan

منبع عکس: Phuket 101، عکاس: Willy Thuan

بازارچه سوپر چیپ (Super Cheap)

  • آدرس: منطقه موینگ، محله تامبون تلات نویا (Tambon Talat Nuea)، جاده فون‌پان (Phoonpon) (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: ۲۴ساعته
  • مناسب برای خرید کالاهای ارزان

«سوپر چیپ»، در شمال شهر پوکت، فروشگاهی زنجیره‌ای شبیه به یک انبار بزرگ با سقفی بلند است. کف سیمانی و قفسه‌های فلزی نارنجی‌رنگ از مشخصه‌های این بازار به شمار می‌آید.

تقریبا هر کالایی که تصور کنید در سوپر چیپ در کنار هم گرد آمده است. در این بازار کالاهایی مانند مواد غذایی تازه و بسته‌بندی‌شده،  لباس، لوازم آرایشی و بهداشتی، ساعت، نوشت‌افزار، لوازم‌خانگی، ابزارآلات، قلاب ماهیگیری، مواد ساختمانی و لوازم یدکی خودرو عرضه می‌شوند. محصولات سوپر چیپ بسیار ارزان هستند و به همین دلیل گردشگران به آن جذب می‌شوند و بی‌نظمی محصولات آن را نادیده می‌گیرند.

بازار سوپر چیپ پوکت؛ منبع عکس: Hotels.com، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Hotels.com، عکاس: نامشخص

پوکت اسکوئر (Square) و اکسپو مارکت (Expo Market)

  • آدرس پوکت اسکوئر : منطقه موینگ، محله تامبون تلات یای، خیابان تیلوک یو تیت (Tilok-U-Thit) (مشاهده روی نقشه)
  • آدرس اکسپو مارکت: منطقه موینگ، محله تامبون تلات یای، خیابان تیلوک یو تیت (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: همه‌روزه از ۱۰ صبح تا ۸ شب
  • مناسب برای خرید هدایای دست‌ساز و لوازم تزیینی

«پوکت اسکوئر» و «اکسپو مارکت» دو مرکز خرید شبیه به بازار هستند که در روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند. اجناسی که در این دو بازار عرضه می‌شوند تقریبا شبیه اجناس بازار ناکا هستند؛ با این تفاوت که پوکت اسکوئر و اکسپو مارکت سقف دارند و با وجود نورپردازی و جای‌گیری منظم اجناس، در اینجا خرید راحت‌تری خواهید داشت.

لباس، عینک، لوازم جانبی، محصولات چوبی و هدایای دست‌ساز از جمله محصولات عرضه‌شده در مراکز خرید پوکت اسکوئر و اکسپو مارکت هستند. قیمت اجناس در اینجا ارزان‌تر از ساحل غربی پوکت است و حتی قابلیت چانه‌زنی هم دارند.

اکسپو مارکت؛ منبع عکس: Google Maps، عکاس: Expo Phuket

منبع عکس: Google Maps، عکاس: Expo Phuket

بازار شبانه کاتا (Kata)

  • آدرس: منطقه موینگ، محله تامبون کارون (Tambon Karon)، جاده پاتاک (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت کار: همه‌روزه از ساعت ۲ بعدازظهر تا ۱۱ شب
  • مناسب برای خرید خوراکی و غذاهای خیابانی

«کاتا» بازار شبانه‌ سرپوشیده‌ای در ساحل کاتا است. این بازار از سه بخش بزرگ با سقف گنبدی‌شکل تشکیل می‌شود؛ مسیرهایی برای اتصال این سه بخش تعبیه شده است تا امکان گشت‌وگذار در تمام بازار را برای بازدیدکنندگان فراهم کند. بخش مرکزی به‌عنوان فودکورت بازار، از غرفه‌های متعددی برای فروش غذاهای خیابانی، اسنک، پیراشکی، دسر، نوشیدنی، میوه و سبزیجات و غذاهای دریایی تشکیل شده است.

محصولاتی مانند لباس، دمپایی، محصولات گیاهی، لباس شنا، آثار هنری محلی و انواع سوغاتی در کاتا عرضه می‌شوند. فروشندگان این بازار بسیار خوش‌برخورد هستند؛ با این حال، در برخی غرفه‌ها نظیر غرفه فروش حشرات خوراکی، اجازه عکاسی داده نمی‌شود. 

بازار شبانه کاتا پوکت؛ منبع عکس: Phuket 101، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Phuket 101، عکاس: نامشخص

هنگام بازدید از بازار کاتا می‌توانید از شنیدن موسیقی زنده لذت ببرید که هر شب توسط نوازندگان زبردست اجرا می‌شود. بهترین بخش بازار کاتا، در نزدیکی ساحل، «کاتا واکینگ مارکت» (Kata Walking Market) نام دارد. کاتا به‌دور از مناطق شلوغ پاتونگ، مکان مناسبی برای گردشگرانی است که می‌خواهند در مکانی نسبتا آرام و کنار ساحل، بازار شبانه را تجربه کنند.

بازار شبانه کاتا در پوکت تایلند؛ منبع عکس: Hotels.com، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Hotels.com، عکاس: نامشخص

از پوکت چی بخریم؟

صنایع دستی و محصولات ابریشمی جزو سوغات پوکت محسوب می‌شوند و گردشگران خارجی اغلب این نوع محصولات را از پوکت خریداری می‌کنند. لباس‌های دست‌دوز، عتیقه‌جات تایلندی و تابلوهای نقاشی از جمله اجناس پرطرفدار این منطقه هستند. با ابریشم تایلندی، انواع سارافون، کیف، لباس و شلوار دوخته می‌شود که محصولات ارزشمندی برای خرید در پوکت به‌حساب می‌آیند.

لباس ابریشمی پوکت؛ منبع عکس: Hotels.com، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Hotels.com، عکاس: نامشخص

از دیگر محصولات پرفروش پوکت، می‌توان به صندل و دمپایی ساحلی، شلوارهای گشاد و نخی ماهیگیری، تیشرت، مجسمه‌ها و زیورآلاتی با نماد فیل، اسباب‌بازی، کوسن‌های بزرگ مخصوص نشیمن و روکش کوسن، ظروف و اشیای چوبی، مروارید در اشکال تازه در صدف یا به‌صورت زیورآلات مانند دستبند و گردنبند، کاسه‌های نارگیل دست‌ساز، محصولات اسپا (روغن ماساژ، فون حمام و...)، گل‌های صابونی دست‌ساز، بادام هندی و میوه‌های خشک اشاره کرد.

سوغات پوکت تایلند؛ منبع عکس: Phuket Holiday Services، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Phuket Holiday Services، عکاس: نامشخص

اگر از مراکز خرید پوکت بازدید یا از آن‌ها خرید کرده‌اید، تجربه خود را با ما و دیگر کاربران کجارو در میان بگذارید.

منبع عکس کاور: Finding Beyond، عکاس: نامشخص

پرسش‌های متداول

بهترین مراکز خرید پوکت کدامند؟

جانگ سیلون، سنترال پوکت فستیوال، پریمیوم اوت‌لت پوکت، بنانا واک، لایم لایت اونیو، ترتل ویلیج و تسکو لوتوس اکسترا 

بهترین بازازهای محلی و شبانه پوکت کدامند؟

بازار ناکا، بازار واکینگ استریت، بازار چیلوا، بازار شبانه ایندی، بازار اتوپ پاتونگ، بازار ماهی راوای، بازار مالین پلازا، بازار معبد کارون، بازار بنزان،‌ بازارچه سوپر چیپ، پوکت اسکوئر، اکسپو مارکت و بازار شبانه کاتا

مطالب مرتبط:

دیدگاه