سوغات آبادان چیست؟

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی دوشنبه، ۹ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
سوغات آبادان چیست؟

آبادان شهری در استان خوزستان، در جنوب غربی ایران است. آبادان به‌دلیل داشتن پالایشگاه‌های نفت در طول تاریخ همیشه در مرکز توجه بوده است. این شهر زیبای جنوبی سوغاتی‌های بسیار خوشمزه‌ای دارد.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۵/۲۰ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۰۸ به‌روزرسانی شده است.

آبادان، شهری با مردمان خون‌گرم و هوایی داغ، یکی از زیباترین شهرهای جنوب کشور است که در بین دو رودخانه اروندرود و بهمنشیر واقع شده است. مساحت آبادان برابر با ۲,۷۹۶ کیلومتر مربع است. آبادان به‌دلیل داشتن پالایشگاه نفت در طول تاریخ همواره یکی از مهم‌ترین شهرهای خاورمیانه بوده و در طول جنگ جهانی دوم نقش بسیار مهمی ایفا کرده است.

در بررسی وجه‌تسمیه کلمه آبادان، به واژه اوپاتان می‌رسیم. بر اساس باور مردم منطقه آبادان در واقع محلی بود برای پاسداری و نگهبانی آب. آبادان در فارسی میانه به‌معنای آباد، باصفا و ضد ویرانی است.

لنچ های ماهیگیری در ساحل آبادان

آبادان بعد از اهواز پرجمعیت‌ترین شهر استان و یکی از جاهای دیدنی خوزستان است. در این مطلب به سراغ سوغاتی‌های خوشمزه آبادان رفته‌ایم تا درصورتی‌که به این شهر زیبا سفر کردید سوغاتی‌های محبوب آن را در یاد داشته باشید.

خوراکی‌ها

خرما

خرما آویزان بر درخت نخل

خرما مهم‌ترین واصلی‌ترین سوغاتی شهرهای جنوبی کشور به‌ویژه آبادان است. خرما انواع مختلفی دارد و در هر ناحیه‌ای شکل خاصی از آن کاشت و برداشت می‌شود. از انواع خرماهایی که در آبادان کاشت می‌شود، می‌توان به خرما عمران، برخی، کنار، بریم و زاهدی اشاره کرد. در منطقه‌ای که خرما به‌عنوان محصول اصلی استفاده می‌شود، بدون شک فرآورده‌هایی نظیر حلوای خرما، شیره خرما یا نان خرما هم تهیه می‌شود.

ماهی

ماهی جنوب از سوغات آبادان

یکی از سوغاتی‌های محبوب‌آبادان ماهی است. ماهی‌های خلیج‌فارس به طعم لذیذ مشهور هستند و عده‌ای بر این باورند که ماهی‌های دریای جنوب از ماهی دریای شمال بسیار خوشمزه‌تر است. از جمله ماهی‌هایی که در آب‌های خلیج‌فارس و آبادان صید می‌شود، می‌توانیم به ماهی حلوا سفید، راش کو، شوریده، شانه، زبان، سنگ‌سر، میش، امور، کفشک، صبور، باد و شیر اشاره کرد.

ادویه‌جات

ادویه جات محلی جنوبی

آبادان را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین مراکز ادویه دانست. ادویه در زبان عربی جمع کلمه دوا است و در واقع به گیاهان و طعم‌دهنده‌ها گفته می‌شود. بسیاری از ادویه‌ها علاوه بر استفاده‌های خوراکی، مصرف دارویی هم دارند. جنوبی‌های خون‌گرم به خوردن غذاهای تند و پر ادویه عادت دارند و در بازار ادویه جنوب می‌توانید خوشمزه‌ترین و تندترین ادویه‌ها را پیدا کنید. از جمله ادویه‌های محبوب‌آبادان می‌توانیم به ادویه کاری، ادویه مرغ و ماهی، کاری هندی، ادویه ترشی و پاپریکا اشاره‌کنیم.

صنایع دستی

حصیربافی

ظرف و صنایع دستی حصیر بافی

یکی از رایج‌ترین و قدیمی‌ترین صنایع دستی شهر آبادان حصیربافی است که از گذشته در میان مردم آبادان رایج بوده و بسیاری از روستایی‌ها با این صنعت روزگار خود را می‌گذرانند. یکی از پراستفاده‌ترین محصولات حصیری جارو بهایی است که از برگ درخت نخل تهیه می‌شود. از دیگر وسایلی که با استفاده از حصیر تهیه می‌شود، می‌توانیم به کلاه حصیری، بادبزن، سبد نان و خورجین خرما اشاره کنیم.

کپوبافی

ظرف کپو بافی از سوغات آبادان

کپوبافی در واقع رایج‌ترین نوع حصیربافی در استان خوزستان به‌ویژه شهرهای دزفول و آبادان است و محصولات آن از جمله بهترین سوغات ایران محسوب می‌شوند. کپو با پیچیدن برگ خرما به دور نی‌های مردابی به‌شکل فتیله‌ای تهیه می‌شود که قابلیت فرم دهی بالایی دارد. کپو معمولا به‌شکل سبدهای دردار و بدون در سینی‌های گرد در اندازه‌های مختلف تهیه می‌شود و استفاده‌های مختلفی دارد. در ابتدا کپو تنها به‌شکل گرد بافته می‌شد، ولی امروز شاهد فرم‌های بیضی در بافت کپوها هستیم. ذوق و سلیقه جنوبی‌ها تنها به مدل‌های مختلف بافت کپو ختم نمی‌شود، هنرمندان این منطقه کپو را با مواد دیگر از جمله کاموا ترکیب کرده و وسایل زیبایی می‌سازند.

گلیم‌بافی

گلیم سنتی دستباف از سوغات آبادان

عشایر بختیاری و عشایر عرب در استان خوزستان و شهرآبادان از گذشته در بافت گلیم‌های زیبا شهرت داشتند و امروز هم گلیم‌های این منطقه به دست عشایر بافته می‌شود. گلیم‌هایی که در هفتگل بافته می‌شود نقوشی شبیه به نقوش گلیم‌های عشایر قشقایی فارس دارد. از رنگ‌های استفاده‌شده در گلیم‌های جنوب کشور می‌توان به رنگ قرمز، نارنجی، صورتی، مشکی، زرد و سرمه‌ای و سفید اشاره کرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه