سوغات میکونوس؛ یادگاری از طبیعت بی‌‌نظیر یونان

حمیده کریمی
حمیده کریمی چهار شنبه، ۴ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
سوغات میکونوس؛ یادگاری از طبیعت بی‌‌نظیر یونان

میکونوس، جزو محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری در یونان است و سوغاتی‌های خاص و جذابی دارد و در این جزیره از نظر خرید سوغات و صنایع دستی، هیچ محدودیتی نخواهید داشت.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۴/۱۴ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۰۳ به‌روزرسانی شده است.

میکونوس در یونان و در استان اژه جنوبی قرار دارد. میکونوس یکی از مقصدهای گردشگری محبوب در یونان است. مثل هر مقصد گردشگری دیگر، در میکونوس فرصت‌های بسیاری برای خرید وجود دارد. در بازارها و مراکز خرید میکونوس و فروشگاه‌ها و مغازه‌های کوچک و بزرگ آن، انواع محصولات متنوع عرضه می‌شود که بیشتر آن‌ها را صنایع دستی و محصولات بومی تشکیل می‌دهند.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر، خرید سوغات است. گشت و گذار در مغازه‌ها و انتخاب کردن از بین محصولات رنگارنگ و جذاب، تجربه‌ای زیبا است که در خاطرتان ثبت می‌شود. گاهی همین خرید سوغات که بسیار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد، برایتان سخت می‌شود. چون تنوع محصولات، همه را برای خرید سردرگم می‌کند. در یونان و در تک تک مقصدهای گردشگری آن، محصولات بسیاری به‌عنوان سوغات و صنایع دستی ارائه می‌شود. بد نیست که قبل از سفر و بازدید از جاهای دیدنی مینوکوس، با تعدادی از آن‌ها آشنا شوید تا بتوانید با دید بازتر، سوغات مورد نظرتان را انتخاب کنید.

لوازم آرایشی از دل طبیعت یونان

انواع لوازم آرایشی گیاهی از سوغات میکونوس

آب و هوای یونان برای رشد بسیاری از گیاهان مختلف مناسب است. بسیاری از این محصولات گیاهی، خواص فوق‌العاده‌ای برای پوست و مو و زیبایی دارند و به همین دلیل از آن‌ها برای تهیه‌ انواع محصولات آرایشی ارگانیک و گیاهی استفاده می‌شود. شرکت‌های مختلفی در یونان از این فرصت استفاده کرده‌اند و محصولات آرایشی گیاهی و ارگانیک تهیه می‌کنند که می‌تواند سوغاتی بسیار جذابی برای خانم‌ها باشد. این محصولات کیفیت‌های فوق‌العاده‌ای دارند و در سراسر دنیا به شهرت رسیده‌اند. یکی از برندهای مشهور عرضه‌کننده‌ این لوازم آرایشی در یونان و سراسر دنیا برند Korres است. شرکتی که آزمایشگاه‌های تحقیقاتی اختصاصی خود را دارد و باکیفیت‌ترین محصولات را عرضه می‌کند. از دیگر برندهای عرضه‌کننده‌ لوازم آرایشی و بهداشتی گیاهی می‌توان به Apivita اشاره کرد. این دو برند، علاوه بر فروشگاه‌های اختصاصی خود، محصولات‌شان را در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی عرضه می‌کنند. از کرم‌های ضدآفتاب گرفته تا لوازم آرایش صورت، در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شود.

عسل یونان

عسل طبیعی از سوغات میکونوس

یکی دیگر از محصولات بومی یونان، عسل است که کیفیت آن شهرت جهانی دارد. عسلی که در یونان می‌خرید، با هر عسلی که تابه‌حال امتحان کرده‌اید، متفاوت است. این عسل‌ها با طعم‌های و عطرهای گوناگون عرضه می‌شوند که مشهورترین آن عسل آویشن است. یکی از دسرهای محبوب یونانی، ماست یونانی به‌همراه عسل و گردو است. از یونان می‌توانید عسل و گردو بخرید و این دسر را در منزل تهیه کنید.

زیتون و محصولات مرتبط با آن

زیتون های رنگارنگ و روغن زیتون سوغات میکونوس

زیتون یکی از مهم‌ترین مواد غذایی در یونان است و به‌شکل‌های مختلف در غذاهای یونانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنوع زیتون‌های یونان بسیار قابل‌توجه است و محصولات فراوانی از آن تهیه می‌شود.

خود زیتون را در بسته‌بندی‌های مختلف می‌توانید به‌عنوان سوغات بخرید. زیتون‌ها بسیار تنوع دارند و در بسیاری از بازارها و فروشگاه‌ها می‌توانید انواع آن را امتحان کنید و بعد انتخاب کنید. یکی از محصولات مهم تهیه شده از زیتون، رغن زیتون است که به غیر از مصارف خوراکی، برای سلامت پوست و مو نیز کاربرد دارد و از آن در تهیه‌ انواع محصولات آرایشی و بهداشتی مثل صابون زیتون استفاده می‌شود. روغن‌ زیتون، یکی از دلایلی است که باعث لذیذتر شدن غذاهای یونانی می‌شود. انواع بطری‌های شیک روغن زیتون مناسب برای هدیه دادن در فروشگاه‌ها پیدا می‌شود. بطری را می‌توانید در میان حوله و لباس قرار دهید تا در طول سفر آسیب نبیند و با خیال راحت به‌عنوان سوغات به شهر و دیار خود ببرید.

محصولات مرتبط با زیتون به همین‌ها محدود نمی‌شود. از آنجایی که در یونان، درخت زیتون زیاد است، یکی از متریال‌هایی که برای تولید انواع صنایع دستی مورد استفاده قرار می‌گیرد، چوب درخت زیتون است. هنرمندان بومی با کمک این چوب‌ها، صنایع دستی زیبا و متنوعی تولید می‌کنند که در اکثر فروشگاه‌های سوغات و هدیه به‌راحتی پیدا می‌شود. اسباب‌بازی‌های چوبی هدیه‌ای فوق‌العاده برای بچه‌ها است. هم نشانی از طبیعت دارد و هم به اسباب‌بازی‌های بی‌کیفیت پلاستیکی، ارجحیت دارد.

ادویه‌ها و طعم‌دهنده‌های یونانی

کیسه های ادویه محلی از سوغات میکونوس

آشپزی یونانی در سراسر دنیا مشهور است و یکی از دلایلی که باعث شده بسیار منحصربه‌فرد باشد، استفاده از ادویه‌های خاص و باکیفیت است. این ادویه‌های سنتی باکیفیت، مهم‌ترین رمز غذاهای خوش‌رنگ‌ولعاب یونانی است. اگر شما هم دوست دارید عطر و طعم غذاهای یونانی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، حتما از این ادویه‌ها و طعم‌دهنده‌ها بخرید. ادویه‌ها در بسته‌بندی‌های زیبا و مناسب برای هدیه دادن ارائه می‌شوند. یکی از مهم‌ترین طعم‌دهده‌های یونانی، پونه‌ کوهی است.  چای کوهی، یکی از گیاهان معطر و خوشبو است که آن را به‌شکل دمنوش مصرف می‌کنند و خواص درمانی فراوانی دارد.

مصطکی طعم‌دهنده‌ دیگر یونانی است که از صمغ نوعی درخت خاص تهیه می‌شود. عصاره زرد مصطکی در ماه‌های گرم سال به‌صورت قطراتی کوچک و خود‌به‌خودی از ساقه و شاخه‌های درخت مصطکی به بیرون تراوش می‌کند که در مجاورت هوا سفت شده و به‌شکل قطرات اشک در بازار به فروش می‌رسد.

صندل و محصولات چرمی

صندل چرمی از سوغات میکونوس

در یونان استفاده از چرم برای تهیه‌ محصولات مختلف از قدیم‌الایم رواج داشته است. هنوز هم هنرمندان بومی با استفاده از چرم‌های مرغوب، محصولاتی باکیفیت و دست‌ساز تولید می‌کنند که در بازارها و فروشگاه‌های سوغات عرضه می‌شوند. این محصولات شامل انواع کیف و کفش و صندل دست‌دوز است که کیفیت بسیار خوبی دارد و با طرح‌های خاص سنتی تهیه می‌شود.

گاهی کیف‌های چرمی را با متریال‌های دیگر مثلا بافته‌های سنتی ترکیب می‌کنند و محصولاتی خاص تهیه می‌کنند که مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. به‌خصوص در سال‌های اخیر، روز‌به‌روز نسبت به محصولات و طراحی‌های سنتی، توجه بیشتری نشان داده می‌شود و محصولاتی که طرح‌های سنتی و تلفیقی دارند، مورد توجه دنیای مد و جوانان امروز قرار گرفته‌اند.

نظر قربانی

گردنبندهای نظر قربانی سوغات میکونوس

 نظرقربانی، مهره‌های شیشه‌ای آبی‌رنگ است که شبیه به چشم طراحی می‌شود و غیر از یونان در بسیاری از کشورهای اطراف رواج دارد و اعتقاد محلی بر این است که باعث دفع چشم زخم می‌شود. در یونان از این مهره‌های آبی برای تهیه‌ انواع زیورآلات  و آویزهای سنتی استفاده می‌شود. تقریبا در همه‌ فروشگاه‌ها می‌توانید این مهره‌ها را پیدا کنید. گرچه جوانان امروزی اعتقادی به این نظرقربانی‌ها ندارند، ولی به‌عنوان یک وسیله‌ تزیینی سنتی، از آن استقبال می‌کنند.

اگر به زیورآلات علاقه دارید و از نظرقربانی خوش‌تان نمی‌آید، می‌توانید زیورآلات با طرح‌های سنتی را خریداری کنید که کار دست هنرمندان بومی است و با متریال‌هایی مثل نقره با طرح‌های خاص سنتی تهیه می‌شود.

آسیاب‌های بادی کوچک

آسیاب های دست ساز چوبی از سوغات میکونوس

آسیاب بادی یکی از نمادهای میکونوس است، بنابراین تعجبی ندارد که در میکونوس، سوغاتی‌هایی با تم آسیاب بادی فراوان است. از جمله آسیاب‌های بادی کوچک به‌عنوان یک وسیله‌ تزیینی یا جاشمعی و مگنت با تصاویری از آسیاب بادی.

سرامیک

پارچ  کوزه های سرامیکی سوغات میکونوس

ساخت اشیای سفالی و سرامیکی از زمان‌های دور در جزایر یونان رواج داشته است. امروزه هنوز هم محصولات سفالی و سرامیکی تولید می‌شوند و اتفاقا استقبال خوبی از آن‌ها می‌شود. انواع اشیای تزیینی و کاربردی مثل ظروف و گلدان و... در کارگاه‌های سرامیک تولید می‌شود. البته تعداد این کارگاه‌ها در سال‌های اخیر بسیار کمتر شده است، ولی هنوز هم بعضی از آن‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند و محصولاتی با طرح‌ها و رنگ‌های جذاب و سنتی و اصیل تولید می‌کنند که می‌تواند یادگاری خوبی از سفر به میکونوس باشد.

فرش و منسوجات دست‌بافت سنتی

فرش و گلیمی دستباف از سوغات میکونوس

در بسیاری از جزایر یونان، دستبافته‌های سنتی سابقه‌ای طولانی دارد. انواع فرش و بافته‌های سنتی هنوز هم در این مناطق تولید می‌شود. بسیاری از زنان بومی با کمک ابزارهای ساده، منسوجاتی زیبا تولید می‌کردند که امروزه تقریبا این سنت‌های قدیمی روبه‌فراموشی است و خرید این دستبافته‌ها می‌تواند انگیزه‌ای برای حفظ این سنت‌های ارزشمند باشد. چند روستای کوچک در یونان هنوز به تولید فرش با طرح‌های سنتی یونانی و بافته‌های دکوراتیو مشغول‌اند و محصولات آن‌ها را می‌توانید مستقیما از خود هنرمندان یا از بازارچه‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی و سوغات، خریداری کنید.

دمنوش‌ها و سبزیجات معطر

دمنوش و سبزیجات معطر از سوغات میکونوس

طبیعت یونان برای رشد و پرورش بسیاری از گیاهان دارویی و سبزیجات معطر، مناسب است. از این سبزیجات معطر در تهیه‌ غذاها به‌عنوان ادویه استفاده می‌شود و عطر و طعم خاص غذاهای یونانی به‌خاطر استفاده از این همین سبزیجات معطر است. پونه کوهی، رزماری و برگ بو چند نمونه از این سبزیجات معطر است. بعضی از این گیاهان بری تهیه‌ انواع دمنوش مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثلا چای کوهی یکی از این گیاهان است که عطر و طعمی منحصربه‌فرد دارد و در نواحی کوهستانی رشد می‌کند. نظر و تجربیات خود را در خصوص سفر به یونان با ما وسایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه