جایگزین کردن نی های چوبی به جای پلاستیکی در هتلی در ژاپن

مریم اصلانی
مریم اصلانی شنبه، ۲۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
جایگزین کردن نی های چوبی به جای پلاستیکی در هتلی در ژاپن

جایگزین کردن نی‌های پلاستیکی با نی‌های ساخته شده از چوب، راهکاری خلاقانه‌ برای حفظ محیط زیست است. در این میان یک هتل معروف شهر توکیو به دنبال اجرای آن است.

در جهان امروز و با توجه به مسائل زیست محیط متعددی که گریبانگیر نوع بشر شده است، بسیاری به دنبال راهکارهایی برای حفاظت از طبیعت و محیط زیست هستند. پلاستیک یکی از کابوس‌های بشر امروزی است که آلودگی‌های ناشی از آن، حیات ما روی این کره‌ی خاکی را با مخاطرات متعددی مواجه کرده است. وجود حجم وسیع ضایعات پلاستیکی نه تنها موجودات ساکن خشکی، که حتی حیات آبی را هم در معرض خطر قرار داده و بسیاری از گونه‌های آبزی را به مرز نابودی کشانده است.

استفاده از نی چوبی به جای پلاستیکی در هتلی در ژاپن

به همین مناسبت توجه به هر ایده و راهکاری که بتواند استفاده از پلاستیک را با مواد طبیعی و قابل بازیافت جایگزین کند، می‌تواند راهی مناسب برای کاهش این خطرات و چالش‌ها باشد. این همان کاری است که یکی از هتل‌های معروف توکیو در ژاپن درصدد انجام آن است.

کپیتول هتل توکیو (Capitol Hotel Tokyu) واقع در چیودا (Chiyoda) نخستین قدم در این راه را برداشته است. آن‌ها قصد دارند نی‌های ساخته شده از چوب درخت سرو را جایگزین نی‌های پلاستیکی مرسوم کنند. این مسئله به‌ویژه از این جهت حائز توجه و اهمیت است که این نی‌ها هر یک، ده برابر بیشتر از نی‌های پلاستیکی هزینه در بردارند؛ اما مدیران هتل قصد دارند در راستای انجام فعالیت‌های دوست‌دار طبیعت، از این ماده زیست تجزیه‌پذیر استفاده کنند. جالب است بدانید که در این هتل سالانه هشتاد هزار نی پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تاکاهیرو سوئِیوشی (Takahiro Sueyoshi)، مدیر کل این هتل، اذعان می‌کند که این طرح در راستای فعالیت‌های حافظ محیط زیست پایدار صورت خواهد گرفت.

استفاده از نی چوبی به جای پلاستیکی در هتلی در ژاپن

هر کدام از این نی‌های چوبی ۲۱ سانتی‌متر طول و ۴ میلی‌متر قطر دارند و خطوط طبیعی چوب به خوبی روی آن‌ها قابل مشاهده است. برای ساخت آن‌ها از نوارهای چوبی به ضخامت ۰.۱۵ میلی‌متر استفاده می‌شود که حول یک لوله پیچیده می‌شوند تا شبیه به نی به‌نظر برسند. از سوی دیگر این چوب سرو، فاقد رایحه خاصی است و در نتیجه تأثیری روی عطر و طعم نوشیدنی نخواهد گذاشت.

معرفی این نی‌های جالب در قالب یک برنامه راهنمایی از ژانویه سال ۲۰۱۹ صورت خواهد گرفت. این محصول زاییده‌ی افکار خبرنگار محیط زیست، یوری تاکدا (Yuri Takeda)، است و قرار است از ماه ژانویه در رستوران این هتل که اوریگامی (ORIGAMI) نام دارد، مورد استفاده قرار بگیرد.

استفاده از نی چوبی به جای پلاستیکی در هتلی در ژاپن

شرکت‌های مطرح دیگری همچون والت دیزنی و شرکت قهوه آمریکایی استار باکس نیز در تلاش هستند تا در جهت حفاظت از حیات آبی، برای همیشه با نی‌های پلاستیکی خداحافظی کنند.

نظر شما در مورد ایده‌های این چنینی چیست؟ آیا این راهکارها در نهایت نقشی هرچند کوچک در بهبود وضعیت زیست محیطی زمین خواهند داشت؟ نظرات خود را با ما نیز در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه