ساخت یک تونل در نزدیکی استون هنج و احتمال آسیب به آثار باستانی

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۱۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۰
ساخت یک تونل در نزدیکی استون هنج و احتمال آسیب به آثار باستانی

مهندسان راه‌سازی بریتانیا درصدد ساخت یک تونل در نزدیکی استون‌هنج هستند، اما باستان‌شناسان مدعی شده‌اند که حفاری‌های آن‌ها می‌تواند آسیب‌های غیرقابل جبرانی به این محوطه باستانی بزند.

باستان‌شناسان بریتانیایی مدعی شده‌اند که مهندسان راه‌سازی به‌طور تصادفی سوراخ بزرگی در یک سازه‌ی ۶۰۰۰ ساله در نزدیکی استون‌هنج به وجود آورده‌اند و همین موضوع احتمال تخریب مصنوعات پیش از تاریخ و مدرک «گاوهای هیولا»‌ (که الان منقرض شده‌اند)، را در پی خواهد داشت. گفته شده که حفاری‌ها در یک صفحه‌ی گچی دوره‌ی میان‌سنگی ساخت دست انسان در بلیک مید (چشمه‌ی آبگرمی که حفاری‌های باستان‌شناسی از سال ۲۰۰۵ در آن جریان دارد) بوده است.

استون هنج

احتمال تخریب اثر سم گاو هیولا

باستان‌شناسان نگران هستند که حفاری‌های بیشتر که بخشی از یک برنامه ۲ میلیارد دلاری برای ساخت یک تونل در زیر این محوطه‌ی باستانی است، باعث کاهش سطح آب شود و احتمالا به مصنوعات مهمی که در محیط مرطوب زمین به خوبی حفظ شده‌اند،‌ آسیب بزند. پروفسور دیوید ژاک از دانشگاه باکینگهام گفته است:

این یک کار مسخره است. اگر روند ساخت تونل ادامه پیدا کند،‌ سطح آب کاهش می‌یابد و همه بقایای ارگانیک از بین خواهد رفت.

در این میان، اثر سم یک نیاگاو (این حیوان جد گاو اهلی بود و در اروپا، آسیا و شمال آفریقا زندگی می‌کرد) نیز وجود دارد که یک گاو پیش از تاریخ و منقرض شده است. پروفسور ادامه می‌دهد:

ما با وسواس و دقت زیادی این محوطه و اثر پای این گاو را حفاری کردیم و معتقدیم که شکارچیان حتی قبل از استون‌هنج، این منطقه را یک مکان مقدس می‌دانستند. این گاوهای هیولا که اندازه‌ای دو برابر گاوهای معمولی داشتند، غذای ۳۰۰ نفر را تامین می‌کردند و به همین دلیل مورد احترام بودند.

استون هنج

تونل ۳ کیلومتری در نزدیکی استون‌هنج

به گفته محققان، هزاران ابزار سنگی و استخوان‌های حیوانات منقرض شده که در مهمانی‌های پیش از تاریخ خورده می‌شد، در این منطقه کشف شده است. اعتقاد بر این است که این محوطه باستانی،‌ اولین سکونتگاه مسکونی شناخته شده پس از آخرین عصر یخبندان محسوب می‌شود که قدمت آن به ۱۲ هزار سال قبل برمی‌گردد. این محوطه از منظر دیگری هم حائز اهمیت است، زیرا در همین‌جا بود که یک شکارچی که در بریتانیا به دنبال شکار بود، برای اولین بار با کشاورزان نوسنگی که اقدام به ساخت استون‌هنج کردند، ملاقات می‌کند. پروفسور دیوید ژاک این‌طور نتیجه‌گیری می‌کند:

شاید اثر پاهایی در اینجا باشد که اولین نشانه‌های ملموس زندگی در استون هنج هستند. اگر از این آثار به جا مانده محافظت نشود، شاید هیچ‌گاه علت ساخته شدن استون‌هنج را درک نکنیم.

باستان‌شناسان می‌گویند مهندسان راه،‌ سوراخ عمیقی به اندازه ۳ متر در یک صفحه‌ی گچی حفر کرده‌اند که معتقدند از استخوان حیوانات و سنگ چخماق ساخته شده‌ است. کیت فیلدن، دبیر افتخاری اتحاد استون‌هنج می‌گوید:

همیشه در مورد این برنامه توسعه نگران بودم و در مورد آسیب غیرقابل جبران آن به یکی از معروف‌ترین محوطه‌های میراث جهانی،‌ هشدار دادم.

با این حال، بزرگراه‌های انگلستان اعلام کرده که دستگاه پیزومتر آن‌ها (دستگاهی که برای اندازه‌گیری فشار و عمق آب‌های زیرزمینی در چاه‌های حفاری شده استفاده می‌شود) هیچ نوع تخریب باستان‌شناسی را نشان نداده است. این محوطه‌ی باستان‌شناسی میان سنگی در فاصله‌ی حدودا ۲ متری استون‌هنج قرار دارد.

استون هنج

چشمه‌های بلیک مید

سخنگوی بزرگراه‌های انگلستان گفته است:

هیچ آسیبی به لایه‌های باستان‌شناسی نرسیده است. ما پروفسور دیوید ژاک را در جریان مکان‌هایی که سطح آب را نظارت می‌کنیم، قرار داده‌ایم و از دستورالعمل‌های خود برای انجام کار پیروی می‌کنیم. این اطلاعات را در اختیار پروفسور دیوید ژاک گذاشته‌ایم و امروز با او قرار ملاقات داریم. این پروژه هیچ تاثیر مهم و قابل توجهی روی منطقه‌ی بلیک مید ندارد. این پروژه با یک رفتار حرفه‌ای بالا و با دقت زیاد در جریان است و از یک باستان‌شناس در محوطه استفاده کرده‌ایم.

حفاری‌های انجام شده، بخشی از آماده‌سازی ساخت یک تونل ۳ کیلومتری است و هدف از ساخت آن، مخفی کردن این بزرگراه شلوغ از محوطه‌ی معروف گردشگری استون‌هیج است.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه