نمایش آثار باستانی تاجیکستان در پاریس

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی دوشنبه، ۲۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۵
نمایش آثار باستانی تاجیکستان در پاریس

پاییز سال آینده نمایشگاهی از آثار باستانی کشور تاجیکستان برای معرفی فرهنگ باستانی و غنی مردم تاجیک در موزه ملی گیمه (Gimée) شهر پاریس فرانسه برگزار می‌شود.

موزه Gimée موزه هنرهای آسیایی واقع در پاریس، فرانسه است که این موزه یکی از بزرگترین مجموعه‌های هنر آسیایی در خارج از آسیا را در خود جای داده‌است.

موزه گیمه که توسط یک صنعتگر به نام امیل اتیین گیمه در سال ۱۸۷۹ تأسیس شده بود، ابتدا در لیون واقع بود و پس از واگذاری به دولت در سال ۱۸۸۵ به پاریس منتقل شد. در طول دهه‌های ۲۰ و ۳۰ میلادی بر مجموعه‌های گنجینه‌های این موزه با انتقال گنجنینه‌های فراوانی که توسط هیأت باستان‌شناسی فرانسه در افغانستان کاوش شده بود افزوده شد.

موزهٔ گیمه به سبب دارا بودن مجموعه‌هایی غنی از هنرهای تمدن‌های هندی آسیا شهرتی جهانی به دست آورده ‌است.

اخیرا در شهر پاریس میان موزه هنرهای ملی فرانسه و موسسه تاریخ، باستان‌شناسی و قوم‌نگاری وابسته به آکادمی ملی و موزه ملی تاجیکستان مراسم امضای معاهده مربوطه برگزار شد.

طبق سند به امضا رسیده در تاریخ ۴ نوامبر سال ۲۰۱۹ میلادی نمایشگاه آثار باستانی تاجیکستان در محل موزه گیمه آغاز و تا ۱۷ فوریه سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد داشت.

مراسم امضای این معاهده در پاریس و با حضور اکاریو رئیس موزه گیم و جمال‌الدین عبید‌الله سفیر تاجیکستان برگزار شد.

این نمایشگاه برای معرفی فرهنگ باستانی و غنی مردم تاجیک فرصت خوبی را فراهم خواهد کرد.

ساکنان و مهمانان پایتخت فرانسه در نمایشگاه مذکور با آثار باستانی و تاریخ تاجیکستان آشنا خواهند شد.

تاجیکستان و فرانسه توافقنامه‌ای را در اوایل ماه ژوئیه سال جاری میلادی در مورد برگزاری نمایشگاه آثار باستانی تاجیکستان در موزه هنرهای ملی فرانسه به امضا رساندند، اما تاریخ برگزاری آن مشخص نشده بود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه